torsdag 3 juni 2010

Resan till Mexiko II

Zigge har rätt. Ett inlägg à la "först gjorde jag det och sen gjorde jag det" är på sin plats.
Jag var alltså inbjuden till "Festival de las literaturas europeas", det var fjärde året den anordnades och eftersom den sammanföll med att Mexiko i år firar hundraårsjubileum för den mexikanska revolutionen , och dessutom tvåhundraårsjubileum för den process som ledde till Mexikos självständighet från Spanien, så var temat litteratur och frihet.
Jag bodde först på hotell Holiday Inn i Mexico city (på vars takterrass jag filmade kolibrin och konserten/demonstrationen). Jag hade ett par dagar på mig att vila innan själva festivalen startade.
På söndagen var det dags för invigningen på Palacio de Bellas artes. Varje författare fick tala om temat litteratur och frihet i ungefär tio minuter: här kan man läsa en bra sammanfattning på spanska, och den som tycker det är kul kan titta på gruppfotot av författarna framför kulturhuset.
På måndagen var det frukost med förläggare, på hotellterassen. Pompeji finns i en toppenöversättning av René Vasques Diaz, problemet är att det blir dyrt att ta in boken från Spanien och det bästa vore om en mexikansk förläggare lät trycka upp böckerna i Mexiko. Vi får se hur det går med det.
På kvällen talade alla författare på det polytekniska institutet, men det jag minns mest av det var att luftkonditioneringen var så effektiv att jag nästan blev förkyld, och att jag hade vissa besvär med att kontrollera Moctezumas relativt milda men ändock inte helt försumbara hämndförsök.
Tisdagen var ledig. På kvällen åt jag middag med den svenska ambassadören, det var trevligt och informellt.
Onsdag morgon blev jag intervjuad i radio, Tomás Hidalgo från mexikanska kulturrådet tolkade från engelska. Jag ska lägga upp en länk när tillfälle infinner sig. Det var direkt roligt, även om frågorna var allvarliga. Författarens uppgift idag, bland annat. Temat för festivalen som jag var inbjuden till var som sagt litteratur och frihet.
På förmiddagen höll jag seminarium på filosofifakulteten på universitetet i Mexico city (som hade gjort en rolig affisch). Där var det två studenter som pratade mycket bra svenska. Mexico city har världens största universitet så där finns till och med svenskundervisning. En fråga jag fick var om jag hade försvarat Salman Rushdie. Någon hade googlat och funnit att jag hade gjort det (kanske förväxlat mig med Kerstin Ekman). Jag medgav att det hade jag inte, däremot hade jag försvarat Roberto Saviano. Men jag passade på att stödja Salman Rushdie också, det kunde ju aldrig skada.
Sedan blev jag hämtad i bil från universitetet och körd till Cuernavaca. Där bodde jag på hotell Casa Colonial.










Cuernavaca var alldeles fantastiskt. Staden hette ursprungligen Cuauhnáhuac (De viskande trädens plats). Cortés (han som erövrade Mexiko) bodde där i ett palats som rests ovanpå aztekiska ruiner. Jag fick en guidad promenad genom staden, bland annat till Jardin Borda där man kunde se en speciell sorts silo som indianerna hade, och jag fick en liten kopia i present.
Slutligen föredrag på Cine Morelos. I salongen intill visades skräckfilm, vilket gjorde att allt jag sa ackompanjerades av dramatisk och skräckinjagande musik, och i sluttampen även gallskrik.
Forsättning följer.

19 kommentarer:

Zigge sa...

Hur rapporterades det om olyckan oljeplattformen?
http://www.vasabladet.fi/Story/wirestory.aspx?storyID=18449

Det har inte varit sådär jättemycket om det i svensk media, det är ju rätt mycket en sak i sänder här och nu är det Gazabåtarna.

maja lundgren sa...

Nyheterna rapporterade förstås kontinuerligt om olyckan. Oljeutsläppet har väl främst drabbat Florida, tror jag. Någon, jag minns inte vem, sa att katastrofen inte hade behövt bli så stor om oljeplattformarna hade lagts närmare land; det hade då varit mycket enklare att göra fördämningar och avspärrningar, och vad som nu krävdes. Men plattformarna anses fula och man vill helst inte se dem från stränderna i Florida.
Att båtarna till Gaza är stort i just Sverige beror väl på att många svenskar har engagerat sig i palestiniernas sak.

Zigge sa...

Jag menade alltså inte att låta ironisk, om båtarna till Gaza. Läste bra om det av Johan Norberg i Metro idag.

Mariannesson sa...

Välkommen tillbaks, Maja. Jag avundas dig inte din långa resa (sådana gör jag ofta själv), däremot din förmåga att sova *S*. Jag kan berätta om mina erfarenheter av att ha provat melatonin mot sömnlöshet någon gång kanske... Spännande med Mexiko, där har jag aldrig varit. Men i Israel, ja. Och än har jag inte givit upp hoppet om att det ska gå att finna en lösning.

Zigge sa...

Äntligen någon som vet vad melatonin är. Bitten är en jävel på att googla men det smäller högre att ha testat själv. Berätta allt, Mariannesson!
God natt

Mariannesson sa...

Nåja, Zigge... jag tyckte att det fungerade ganska bra, inget dramatiskt alls bara stabiliserande, gav en bättre sömn. Men jag bestämde mig för att invänta fler forskningsrapporter. Det är trots allt nytt. Men nu kan man tydligen köpa det på internet, och såvitt jag begripit är det inte olagligt att göra så.
Nu när jag är en icke-melotoninbrukare och ständigt på resa sömnrubbningar till trots, skulle jag såhär på nattkvisten vilja fråga Maja om kriget mot drogerna i Mexiko. Jag har förstått att det ofta är brutalt, att hela byar arkebuseras (rätta mig om jag har fel). Hur ställer du dig till frågan om hur drogerna bör bekämpas, eller är du en anhängare av legalisering? Hann du få en uppfattning om hur det rapporteras om det i mexikanska medier?

Anonym sa...

totalt ointressant. skenheliga Maja Lundgren på vift i Mexiko. Ett vanligt ego ur "kulturen". Turistisk ankdamm. Man kan notera hur Maja Lundgren skryter om att det varit "informellt" hos ambassadören. Var det inte samma författarinna som utgav sig för att ha varit förtryckt av rena talibaner. Varje ord maja Lundgren skriver skriker falskhet. Men ibland visar hon vad hennes empatilösa person går för. Så länge det fjäskas är hon så snäll så men får hon den allra minsta och berättigade kritik mot sitt förskräckande agerande så bevisar hon sin kalla natur.
Tänk på alla dem hon krossat.

Anonym sa...

Du får väl aldrig knulla?

Bitten sa...

Zigge..
Håller helt med om att egna erfarenheter slår konsten att Googla med hästlängder!! :-)

Maja... Roligt att få "hänga med" lite på vad du gjort.. gruppfotot var ju fint, synd bara att det var så litet.. Så var jag ju igång och Googlade igen och såg att Mexicos ambassadör är en kvinna!! :-) Hade jag inte en aning om!!

Vilken cool affisch!! ;-) Du såg väl till att få ett eget ex??

Någon har tydligen mått dåligt i natt.. Lite tragiskt!!

Anonym sa...

Intressant att kritik mot Maja Lundgren som författare och person alltid av hennes trogna fans måste förklaras med att någon mått dåligt i natt. Tänk om det är så att Anonym 03.10 har rätt. Hur många av hennes lojala bloggläsare känner henne egentligen? Hur många har utsatts för hennes hat?

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Leroy sa...

Väldigt trevligt att få ta del av din reseskildring.

Sen fattar jag inte vad det är för annonyma barnrumpor och provokatörer som inte kan registrera sig och försöker förstöra genom att provocera eller trycka på enter, göra påståenden om person utan vilja att diskutera något.

Har man inget vettigt att tillföra eller säga skriva i ämnen eller resonemang som tas upp som man vill diskutera så bör man låta bli. Så tråkigt att se hur en del bara är ute för att förstöra bra inlägg och bloggar.

Annonyma kräk.- En uppmaning. Väx upp och ge fan i onödiga kommentarer om person. Starta en egen blogg där du kan skriva vad fan du vill. Men sabbotera inte hos andra.

Leroy

Anonym sa...

Alla anonyma är inte samma anonyma. Jag har aldrig använt "trivsamma, sexuella vardagstermer". I sak håller jag fullständigt med Anonym 03.10, Anonym 03.31:s kommentar tar jag däremot avstånd från.

Anonym 09.50.

maja lundgren sa...

Mariannessons fråga var intressant, annars funderar jag lite på de två (olika?) anonymas kommentarer, apropå skenhelighet m.m (den ena tror jag är densamma som brukar påstå att jag förtalar Neapel).
Jag ska svara på det med, även om jag tycker att det mest består av missförstånd. Men först blir det Mariannesson. Alltihop lite senare.

valens sa...

Bättre sent än aldrig (att önska!) välkommen hem Maja!
Kul att du delar med dig dina reseupplevelser.

maja lundgren sa...

OK, jag har lovat att svara föreningen "Vi som älskar att hata", men det vettef-n om jag har lust. Jag hänvisar dem till min specialblogg om Myggor och tigrar så länge.

Henrik Brändén sa...

Ibland har jag svårt att förstå dem som uppträder anonymt på nätet: Om man inte vågar stå för att man tycker det man skriver kan man väl i alla fall anta en igenkännbar pseudonym, så att Maja och andra som råkar ut för ert eter i vart fall vet vilka av alla anonyma mobbare hon för tillfället värjer sig mot. Men det är klart, i så fall blir mobbingen inte lika effektiv. Dess djupaste mekanism handlar ju om att man ska göra sitt byte osäkert, och få det att känna sig hotat överallt.

maja lundgren sa...

Fast det gör inte jag, Henrik. Jag har varit med om värre, om jag ska vara uppriktig. Och jag är en varm anhängare av anonymitet, samt tycker inte att ordet "mobbing" ska användas när det är en à två krabater som är i minoritet. Däremot är det ju inte hundra procent säkert att jag svarar. Men de med kritiska synpunkter är välkomna till min blogg om Myggor och tigrar, där de gärna får vara lite mer analytiska.

Henrik Brändén sa...

Jag blev väl så arg att jag uttryckte mig lite oförsiktigt ovan. Framför allt ser jag nu att det jag skrivit förminskar dig, Maja, vilket jag hoppas du förstår inte var min avsikt! Visst ska man få vara anonym, vad jag försöker säga är att det är fegt att gömma sig bakom anonymitet när man kritiserar andra. Vad gäller ordet mobbing är det för mig uppenbart att det är vad somliga anonyma skribenter här försöker ägna sig åt, fast utan att hitta tillräckligt många likasinnade för att få till det.