tisdagen den 5:e oktober 2010

Avnazifiering

Jimmie Åkesson och sd lämnade Storkyrkan då biskopen talade om rasism och främlingsfientlighet. - Det var väldigt tydligt en attack mot oss, säger Åkesson till Svenska Dagbladet.
Mona Sahlin blev under riksdagens öppnande titulerad "fru tjänstgörande ålderspresident". Själva titeln och dess högtidlighet inskärper i riksdagsledamöterna respekt för rummet de befinner sig i, menar Svenska Dagbladets ledarsida.
Jag passerade demonstrationen på Sergels torg igår, på väg från Skansen (vad jag gjorde där berättar jag senare). Det jag hörde var helt ok, det var uppfriskande, men jag kunde inte stanna särskilt länge och hörde aldrig de krav på utvisning som påstås ha förekommit. Sånt bör man vara försiktig med. Jag tror att det är bäst att inte överta en viss typ av språkbruk. Ord är inte bara ord.
Det menade även Victor Klemperer. Klemperer var en judisk humanist som kartlade nazisternas språk under kriget. Han undgick deportering till koncentrationsläger eftersom han var gift med en "arisk" kvinna som vägrade skilja sig ifrån honom, och eftersom han hade fått tapperhetsmedalj under det första världskriget. Däremot blev han avskedad från sin tjänst som universitetslärare och utsatt för många trakasserier. Strax efter kriget gav han ut den studie av nazistspråket som han genomfört i största hemlighet. Boken har namnet LTI, Lingua Tertii Imperii, Tredje Rikets Språk (i svensk översättning av Tommy Andersson på förlaget Glänta 2006).
I LTI skriver Klemperer om nazisternas förkärlek för det distanserande prefixet av (-ent på tyska). Entjuden (befria från judar).
"För att beteckna vår tids nödvändigaste uppgift i hela dess omfattning har en analogt bildad ordform vunnit allmän spridning. Tyskland gick nästan under på grund av nazismen - strävan att bota landet från denna dödliga sjukdom kallas idag avnazifiering (Entnazifizierung). Jag hoppas inte och tror heller inte att detta avskyvärda ord kommer att leva vidare; så snart det har fyllt sitt syfte i vår tid kommer det att sjunka undan och endast föra en tillvaro i historien", skriver Victor Klemperer.
Sverigedemokraterna avnazifierade sig själva ur Storkyrkan, som en spontan Exit: det var den enda respekt de kunde visa för rummet de befann sig i.
Jag kan varmt rekommendera läsning av Victor Klemperer, och vad jag vill ha sagt med detta är egentligen bara att man inte ska överta språkbruk eller metoder av motståndarna.

70 kommentarer:

  1. Detta var intressant det Du skrev här Maja!

    SvaraRadera
  2. Hör Entartete Kunst till dessa verbala uppfinningar? Eller är det en tillfällighet att ordet har samma prefix?

    SvaraRadera
  3. Marianne J: tack så mycket. Victor Klemperers LTI är fantastisk. Han förde dagbok också, den har jag bara läst här och där i än så länge men mycket bra det jag läst.
    Henrik: det handlar nog inte om riktigt samma prefix - men Marianne kan nog svara bättre på det. Det ena -ent motsvarar svenskans -av, det andra -ur.
    "Avjudning" till förmån för äkttyskhet, respektive "urspårad" konst. Jag tror inte att nazisterna uppfann adjektivet entartete, fast det vet jag inte. Hur som helst, även om det kanske inte är exakt samma prefix, så är det på något släkt besläktat ändå. Enligt Klemperer gjorde nazisterna många nybildningar med -ent, deras språk var groteskt och artificiellt, inte minst försöken att germanisera tyskan (fejkade ursprungsord). Och som jag fattat det hade de ett slags förkärlek för själva ljudet -ent.
    Det blev ett svamligt svar (skrev ett ännu svamligare som försvann p.g.a teknikstrulet)

    SvaraRadera
  4. Att sd:s kultursyn liknar nazisternas kan eventuellt ha att göra med att en del sd-medlemmar tidigare var nazister.
    Jag ska se om jag inte kan leta reda på avsnittet i Mein Kampf där Hitler uttrycker sin avsky för den ouppbyggliga konsten. Jag vill inte ha Mein Kampf hemma, det går bara inte, utan jag läste den på bibliotek. Och ja, det var inte oväntat förskräckligt, spattigt, hårresande och en retorisk katastrof.

    SvaraRadera
  5. Det var fascinerande att läsa Victor Klemperers "Intill slutet vill jag vittna", just för att den s a s är skriven när det hände, dvs den skildrar hans liv i nazityskland medan allt blev värre och värre hela tiden, utan facit i hand. Det var lite som att vara med - fast naturligtvis, i sanning, på trygg distans.

    SvaraRadera
  6. Ante mig att det var ett annat ent- ...

    Jag tvivlar ärligt talat på att de skinnskalleligister som utgör SDs huvudsakliga koppling till nazismen skulle ha varit tillräckligt kulturella (utanför skinsmusiken) för att föra in någon kultursyn över huvud taget i partiet. (Jag hade lite med en del av dem att göra då jag en tid var aktiv i Ungdomens Hus i Uppsala.) Jag tror snarare kultursynen har att göra med att den international av invandrarfientliga partier som stöttat SD förstått att de aldrig kommer att bli stora ifall de bygger på den gamla rasläran, utan istället skapat en lära om olika kulturer som i grunden är oförenliga, där vart geografiskt område (nation) ska slå vakt om just sin traditionella kultur. Och då gäller det ju att antingen finnas i en stat som redan uppfunnit en sådan, eller att mana fram bilden av en. Och ta avstånd från alla sentida internationella föroreningar av denna traditionella kultur.

    SvaraRadera
  7. Apropå kultursyn och synen på avvikande kulturer i det svenska läste jag i dagarna ut Mendel-Elks roman Tre Apor, vars recension du kommenterade för några månader sedan (9 maj). Och jag måste säga att när jag nu läser om recensionen framstår den som mycket märklig. Som jag läser boken gestaltar den en ung mans sorg efter en förlorad pappa och förlust av en del av sin identitet, genom att beskriva minnet av liv och handlingar i den göteborgska judisk vardagen. Jag ser varken de kritiserade didaktiska ambitionerna eller brist på gestaltning. Och tycker humorn ofta är jätterolig!

    SvaraRadera
  8. IAMB: "Intill slutet vill jag vittna" - så heter den ja. Jag har många gånger tänkt att jag ska läsa hela, just för det du säger, dagliga anteckningar och reflektioner utan facit i hand. Från de första skräniga manifestationerna och framåt. Det finns utdrag ur dagboken i LTI också.
    Henrik: ja jag tror att det är ett annat ent, även om de hänger ihop språkhistoriskt.
    Du har säkert rätt - nu är jag i och för sig inte helt säker på att det är skinsen och vit-makt-rörelsen som är det enda inslaget av intresse för nazismen inom sd. Men det ska jag kanske låta vara osagt.
    De tyska nazisterna hade en mycket kluven inställning till kultur, för övrigt, och beskrev sig gärna som humanismens fanbärare och Goethes arvtagare. De hade gärna velat att Thomas Mann stannade i Tyskland som nationalpoet och blev mycket besvikna på honom. Fast det vet ni ju.
    Mendel-Enks roman har jag inte läst än, jag tyckte bara recensionen var konstig.

    SvaraRadera
  9. Som tysk vill jag kommentera prefixet "ent-".

    Det är riktigt som Maja och Klemperer säger, nazisterna såg till att det gick inflation i ord som började på just det viset. Alla epoker har väl sitt sound. I samtidssvenskan signar fotbollsklubben en ny target player, författaren printar ut sin epistel, Reinfeldt coachar den nya ministären, Jimmie addar Ian på fejan etc. Och syftet med alla dessa ord (som nästa generation kommer att le åt) är att visa att våra liv, här och nu, är så pulserande att språket inte hängt med; våra handlingar är för spontana, dynamiska, kreativa för att kunna beskrivas med hjälp av SAOL.

    I eftervärldens ögon blir det där lätt övertydligt men de som gillar tidsandan brukar också uppskatta jargongen. Vad gäller nazisterna tror jag att många upplevde "ent-andet" som en revolt mot det bestående. Man var många, man hade tagit makten; nu gick man runt och pekade på allt man inte upppskattade och klistrade ett litet "ent-" mitt i synen på det. På det viset är "entartete Kunst" definitivt nazispråk; seriös konstkritik argumenterar inte med sådana ord.

    Själva prefixet som sådant är egentligen neutralt. Inte nazistiskt och inte uttryck för något slags förbudsmentalitet. När tåget spårar ur ("entgleist") får resenären skadestånd ("wird entschädigt", ordagrant: "blir avskadad"). Vilse i Jemens öknar blir man emellanåt kidnappad ("entführt", dvs bortförd) men med lite tur lyckas man i bästa fall rymma ("entkommen", alltså komma undan).

    Thomas Manns hustru var judinna; hans bror kommunist; minst två av barnen homosexuella; det var nog inte bara för klimatets skull han drog till Santa Monica.

    mvh
    Herr Q

    SvaraRadera
  10. Tusen tack, herr Q för den spännande utläggningen! Jag skrev ett långt svar och i all entusiasm glömde jag att kopiera, så den försvann, men jag försöker skriva den ur minnet igen:
    Du skulle få medhåll av Klemperer: t.ex detta:
    "Vad gäller nazisterna tror jag att många upplevde "ent-andet" som en revolt mot det bestående. Man var många, man hade tagit makten; nu gick man runt och pekade på allt man inte upppskattade och klistrade ett litet "ent-" mitt i synen på det."
    Ja, och ditt påpekande om att vilja framstå som så dynamisk, ung, djärv, utanför ramen, mot alla perukstockar, att språket inte ens hänger med - så på pricken.

    Jag delar upp min kommentar i flera, skickar så fort jag skrivit lite och fortsätter sen.

    SvaraRadera
  11. Jag kan knappt röra vid tangentbordet så händer det konstiga saker.
    Tar det där med Thomas Mann nu:
    Ja han hade många personliga skäl att draga sina färde. Kanske var det främst prestigeförlusten som sved i nazisterna: stor tysk förf flyttar utomlands och är sedan en av deras skarpaste kritiker - jag vet inte varifrån jag fått det att de velat han stannat som nationalförf, det hade knappast varit möjligt för nazisterna att göra så många undantag för en familj bara för att den var en stor förfs, det hade kraschat med deras image som folkliga, såna som sparkar uppåt mot auktoriteter.

    SvaraRadera
  12. Intressant Maja. Det föranleder att låta mig meddela att jag av-piratiserats pluppvis.

    SvaraRadera
  13. Jag kan tänka mig att nazisterna uppfattade T.M som fanatiskt ball eftersom flera av hans teman tangerar de nazistiska (att sedan T.M drar andra slutsatser och att hela författarskapets anda är en annan kan nog ha gått nazisterna förbi) till exempel detta med mörkt konstnärligt bräckligt kontra ljust borgerligt levnadsdugligt som i t.-ex Buddenbrocks och Tonio Kröger (jag skriver om detta i Myggor och tigrar förresten). Ett övertydligt frö till nazismen är detta med misslyckad konstnär som gör klassresa neråt, svälter, hatar, sover på parkbänkar, hatar andra konstnärer, får stryk av socialistiska byggjobbare (när jag läser Mein Kampf framstår det som om antisemitismen är något Hitler lägger sig till med av olika skäl, den uppstår inte spontant inom honom - enormt artificiellt - Klemperer som inte gillar sionismen skriver för övrigt om nazismen som en groteskifierad spegelbild av sionismen).

    SvaraRadera
  14. Tysklands förödmjukelse under första världskriget och Hitlers personliga förödmjukelse och ett försök att genomföra en småborgerlighetens revolution (som den franska revolutionen brukar beskrivas som den bildade medelklassens mot aristokratin, den ryska avsåg att vara arbetarklassens mot kapitalisterna, så skulle man kunna säga att nazismen är utpräglat småborgerlig).
    Ber om ursäkt för att det blir överdynamiskt gränsöverskridande utanför ramen vilt och hänfört det jag skriver, det beror på att ag tror att datorn ska paja närsomhelst.

    SvaraRadera
  15. Märk väl att jag inflikar lite parodi på nazisternas språk ibland, hehe.

    SvaraRadera
  16. Jag kan tänka mig att nazisterna uppfattade T.M som fanatiskt ball eftersom flera av hans teman tangerar de nazistiska (att sedan T.M drar andra slutsatser och att hela författarskapets anda är en annan kan nog ha gått nazisterna förbi) till exempel detta med mörkt konstnärligt bräckligt kontra ljust borgerligt levnadsdugligt som i t.-ex Buddenbrocks och Tonio Kröger (jag skriver om detta i Myggor och tigrar förresten). Ett övertydligt frö till nazismen är detta med misslyckad konstnär som gör klassresa neråt, svälter, hatar, sover på parkbänkar, hatar andra konstnärer, får stryk av socialistiska byggjobbare (när jag läser Mein Kampf framstår det som om antisemitismen är något Hitler lägger sig till med av olika skäl, den uppstår inte spontant inom honom - enormt artificiellt - Klemperer som inte gillar sionismen skriver för övrigt om nazismen som en groteskifierad spegelbild av sionismen).

    SvaraRadera
  17. Tristan: har du avpiratiserats pluppvis? Ja se där, en orangeing bara. Nämen lilla bubben, det som såg så stolt ut, inte ska du hala flagg?

    SvaraRadera
  18. ord kan ha en väldig sprängkraft ibland - eller hur man ska uttrycka det - att bli kvitt ett ord - 'sort of' - slippa - dess fruktansvärda innebörd - det kan kännas superviktigt ibland - t o m livsnödvändigt - kanske nästan kännas som om det gällde liv eller död - en sådan sprängkraft-betydelse kan - faktiskt - ord - ha ibland...

    SvaraRadera
  19. Ghost in the machine: två identiska kommentarer. Dags att ta på sig foliehatten? Stick, Goebbels! Ner i graven med dig din amatörpolitiska sabotör!

    Bara en grej till.
    Herr Q: självklart är -ent inte nazistiskt i sig.
    Stackars tyska språket, nazisterna våldtog det. Att läsa Mein Kampf till exempel - Hitler skrev som han talade - är som att bevittna en bespottelse, tyska språket satt i stocken, skändat av en krampaktigt fradgatuggande, förtvivlad, desperat och ganska snuskig liten sönderpiskad småborgarson.
    Det kommer att ta ett tag innan man slutar associera tyska språket med det där rabiesanfallet... Men det sitter inte i språket, det är ente fel med ent i sig, men när det upprepas extatiskt ent ent ent är det en febersjukdom.

    SvaraRadera
  20. Marianne J: ja, jag håller med dig, språk och materia är inte åtskilda - åtminstone inte ibland. Och då kan det verkligen kännas som att man borde ta fram en ask med bomull i, och lägga in det farliga ordet där.
    Nu ska jag rusa iväg till några nära och kära,

    SvaraRadera
  21. Vad sägs om nuvarande inneorden "främlingsfientlig" och "olika"? Representerar de i grunden samma tillstånd?

    Svantesson, ord.detektiv

    SvaraRadera
  22. Maja, wunderbar med alla dessa kommentarer om Tyskland från din briljanta tastatur!

    Vad gäller språket, vackert eller stövelklampande, tror jag att tyskan är som en elorgel eller en av dessa leksakssynthar som vissa barnfamiljer gömmer i hobbykällaren.

    Om man kan spela på den och sen - varsamt - rattar in några klagande violiner här, ett diskret eko där, kanske en och annan hornstöt; då uppstår ett egenartat sound som faktiskt ÄR vackert. (Daniel Kehlmann har det, Sebald likaså.)
    Om man däremot som korpralen sätter på alla knapparna samtidigt och sen lite planlöst står och hamrar med framtassarna på de tangenter som råkar hamna i vägen.. då blir det (precis som du skriver) rabiesanfall för hela slanten.
    Mvh
    Herr Q
    Ps. Den där meningen med möblerna som du har i enkäten är fullständigt genial.

    SvaraRadera
  23. Osäker på om de socialistiska byggjobbarna slog Hitler, men jag minns att de hotade med att slänga ner honom från byggställningarna. Vilket i och för sig, på sätt och vis, med facit i hand, bortsett från att man får ta i beaktande att våld föder våld och han kanske hade klarat sig och det då kanske hade blivit ännu värre - om det nu går att tänka sig något värre - kanske inte hade varit någon förlust.
    Återkommer.
    Meningen med möblerna: tack, det handlar mycket om klass i Mäktig Tussilago. Det var rätt många som röstade på att det var den som var autentisk, det är den inte men sannolik.
    Svantesson: jag tror jag förstår vad du far efter, frågan är vad det där "olika" ska stå för...
    Jag tycker väl att

    chatta med två "vanliga" eritreaner

    som Aftonbladet hade härförleden, var lite... Ja jag vet inte.
    Men man hade ju kunnat ha

    chatta med två "vanliga" italienare

    när hotet mot Saviano var som mest aktuellt, eller

    chatta med två "vanliga" amerikaner

    apropå hon som satt i fängelse länge i USA.

    eller

    chatta med två "vanliga" danskar

    apropå något.

    Jag vet inte hur man ska tolka olika och vanliga, med eller utan citattecken.

    SvaraRadera
  24. Hur ska Aftonbladet ha det - gillar de vanliga eller olika?

    SvaraRadera
  25. Jag tänkte bara, i egenskap av en som var där, förtydliga kravet på utvisning som ska ha förekommit under måndagens demonstration. Det jag tror att Jimmie Åkesson syftade på var den något barnsliga, och förrädiskt medryckande, ramsan "Ut med Jimmie, tjalalalala" - som nog snarare syftar på att man inte vill ha honom i riksdagen än att han ska utvisas från landet. Jag håller med dig om att man ska vara försiktig med vilket språkbruk man använder, vilket kanske är extra viktigt under en demonstration, där man alltid riskerar att ta i lite för mycket.

    SvaraRadera
  26. Joanna: ja det är jag övertygad om. jo jag var där en stund också, det var en argglad och god stämning - absolut ingenting som biskopen, som också lär ha varit där, borde kunna ha något att invända emot. Och det hade hon inte heller. Jag hoppas att sd åker ut ur Riksdagen nästa val, och formuleringen om att inte överta språkbruk o.s.v. var lite mer allmänt syftande.

    SvaraRadera
  27. ... ja. bra alltihop. och så har vi Nolde då. med flera. där vi liasom lite lätt snuddade vid saken nånstans i början... det är knepigare. bildkonsten alltså. eller så är det en tyst vindpinad ökenfråga. en non-existing case. numera. lite Jemenitisk öken sådär ...

    SvaraRadera
  28. Tristan bra att du har tagit bort flaggan, i det här sammanhanget så skulle det bara få mig att tänka på Horst Wessel...

    När det gäller nazismens frammarch i Tyskland ska man nog inte glömma nationalromantiken heller. Kombinerat med någon slags rasteori. Jämför centerpartiet bruna historia den som vill.

    Plus inkompetensen i den dåvarande nationalekonomin. Särskilt i svåra ekonomiska tider är det ju lätt att spä på med lite antisemitism. Propaganda vapnet utnyttjande man också till fullo med "stjärnor" som Riefenstahl och Goebbels.

    Vid denna tid fanns det ju också få egentliga demokratier, det ska vi inte glömma. Olika fascistiska partier regerade runt om i Europa.

    Dessutom så lyckades ju nazisterna utnyttja den gamla beprövade klasskampsmodellen, lite omgjord bara.

    Det hade varit klämtjeckt om organisten i Storkyrkan hade börjat spela "Hier Marchieren die Braune Bataljonen" när Åkesson och grabbarna marcherade ut. (Nej det är klart att det hade varit helt fel). Små grodorna då? Något ur Maskeradbalen av Verdi tillägnad Jimmie? Kanske något av hans namne Hendrix? Voodoo Child kanske? Nej jag får nog sluta nu.

    SvaraRadera
  29. Den litterära motsvarigheten till "entartete Kunst" kallades "Asphaltliteratur".

    Ursprungligen var det vissa naturalister på 1880-talet som klistrade epitetet på sina egna verk och då betydde det ungefär "osminkad skildring av de hårda livsvillkoren i metropolernas fattigdistrikt". Sen fångade nazisterna upp den här formeln och använde den för att klassificera den typiska 20-talsromanen. (Ung man anländer till Berlin och bekantar sig, i tur och ordning, med en desillusionerad soldat med träben, ett adligt tvillingpar som går på kokain, en transvestit med lungsot, en bedräglig agent för schweiziska armbandsur samt, i den gripande slutscenen, två rustikala murare som övertygande argumenterar för att medlemskap i facket är den enda frälsning som ges hitom himlens portar.) Asfalt betydde då, på nazispråket, bristande framtidstro och fixering vid samtidsmänniskans mera skröpliga sidor.

    Men själva ordet, "Asphaltliteratur", är intressant. Om man associerar till glittrande gator i duggregn har det en suggestiv klang; om man däremot tänker på asfalt som en svart, klibbande sörja som används för att täppa till, försluta och förse hela världen med en identisk yta blir det aningen oaptitligt.

    Ursäkta mitt pladder. Är sjukskriven för en förkylning som ännu inte brutit ut.

    Mvh,
    Herr Q

    SvaraRadera
  30. Karin: hjälp mitt minne på traven - diskussionen om Nolde? Apropå bildkonst: jag ska googla fram Hitlers tavlor, jag har bara sett några stycken för längesedan och tyckte då att det var något minutiöst och krampaktigt kontrollerat över dem, haha, men det var nog för att jag visste vem som gjort dem.
    Cuben: nazisterna lyckades inte använda den gamla klasskampsmodellen lite omgjord. (Rättare sagt, det här är alltså min mening, min tolkning).
    Den italienska fascismen uppfattar jag som i grund och botten oerhört olik nazismen. Och kommunismen väsensskild, diametralt olik (då har i så fall nazismen mer med sionismen att göra).
    Ska återkomma till och utveckla det här också, och inte minst skriva mer om Klemperer.
    "Lite antisemitism", "Något slags rasteori" - bagatelliserar du inte här nu lite?
    Så kallade liberaler brukar vilja bunta ihop nazism och kommunism, och tona ner väsensskillnaderna.

    SvaraRadera
  31. Vilken intressant diskussion, man blir klart mer allmänbildad av att vara inne på din blogg Maja:-)

    SvaraRadera
  32. Herr Q: asfaltlitteratur! Å, tack för ett gott skratt (beskrivningen av en typisk tysk asfaltsroman!) Jag associerar till Tåbb med manifestet, Lars Ahlins, och till Hamsuns Svält - även om asfaltslitteraturen i första hand var B-böcker? Sedan tänker jag av någon anledning på Film noir, en kul genre.
    Nazisterna menade att det var defaitism alltså.
    Jo, asfalt kan glittra, som svart snö: instämmer, gillar lukten också.

    Det var en välfärdsokynnesjudesjukskrivning må jag säga. (fortsätter parodin, enligt klemperer tyckte nazisterna ungefär lika bra om förkortningar som om långa, långa även för tyskan långa sammansättningar - och självklart den judiska socialdemokratin, judekapitalisterna, judekonsten, judejournalistiken, jude allting. Det är det där rituella, hypnotiska. Ent ent ent die juden die juden die juden.

    Apropå att ent inte är nazistiskt i sig får vi ju inte glömma

    entschuldigung...

    bra gung i det ordet, börjar lite piskrappt med ent, sen kommer lite natursvärmeri (sch är de tyska skogarnas sus, där Hitler sprang omkring med sitt ystra bröst i ungdomen), uldigung är nåt Wagnerskt, jag associerar till en sköldmö.

    SvaraRadera
  33. Och kommunismen väsensskild, diametralt olik (då har i så fall nazismen mer med sionismen att göra).

    Jag haller med om det mesta, men det här var ju lite grann "tiré par les cheveux". L'appareil de pouvoir et de consensus stalinien a bien quelque point de contact avec le totalitarisme fasciste.

    Les sionisme är ju väsensskild - n'était ce que pour le fait qu'il a existé un sionisme de gauche, un sionisme d'extrême droite, un sionisme religieux, un sionisme laïque, et que tout ça se passe du culte d'un chef et d'une militarisation totale de l'Etat (durant le premier demi siècle d'existence du sionisme, il n'y a même pas d'Etat...)

    SvaraRadera
  34. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  35. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  36. Jag tänker förstås på Uldigungringen.
    Entschuldigungringen (efterkrigsopera).
    Nej, nu räcker det med billiga vitsar.

    Clam: Ohly sa ännu värre saker än så - han pratade om utomparlamentariska metoder mot sd. Och dessutom med ett hötjugetonfall.
    Liberaldemokraterna med Bard i spetsen: antar att huvudfrågorna är droger och prostitution? Jag vet inte hur sd ställer sig till det.

    Zamenhof: jag ska utveckla resonemanget - förstår att det kan framstå som väl tillspetsat. Nu bara i all hast:

    Jag tror det blir mycket svårt att begripa historien om man fortsätter identifiera kommunism med Stalin.

    Sionismen, jo sorgligt nog - idén om ett utvalt folk med en gud i generna och ett stycke absolut geografi. Visst finns det där.
    Oavsett om det är höger eller kibbutzsocialism, hård eller mjuk: sant att den på artonhundratalet främst var en politisk rörelse som uppstod p.g.a antisemitismen, men det är gener, utvaldhet, gudagivenhet som är kärnan. Sionismen är förstås inte ensam om detta (jfr tex serberna)(aztekerna såg sig också som utvalt folk, har jag nyligen lärt mig). Alltihop är mycket tragiskt.
    Henrik B: kul att Mendel-Enks bok var intressant, jag gillade hans krönikor i Metro och Med uppenbar känsla för stil.

    SvaraRadera
  37. Tyskarna (arierna) som ett utvalt folk, eller perserna som ett utvalt folk. Det finns givetvis fler exempel.
    Det jag skrev om sionismen kan framstå som sårande, såsom det var formulerat: det var inte min mening. Klemperer skriver det bättre, mer nyanserat, jag ska leta reda på det.

    SvaraRadera
  38. Hej Maja

    Ber om ursäkt för att jag kommer ifrån diskussionen ovan. Måste bara säga att jag tycker du är en fantastisk kvinna och sexig som fan. Vilka böcker du har skrivit - Wow! När kommer nästa bok?

    SvaraRadera
  39. Maja bara en kort om klasskampsmodellen, den gamla alltså. Inte den marxistiska klasskampsmodellen. Lite Francois Guizot "klassernas kamp fyller, eller rättare sagt, utgör hela dess historia". Denna byggde nazisterna vidare på. Det tyska folkets historia osv. osv. Hitler bok, som jag inte har läst, heter för övrigt Mein Kampf. (Min tolkning).

    Jag vill verkligen ursäkta mig om mitt sätt att uttrycka mig kan uppfattas som om att jag skulle vara överslätande. Det var verkligen inte min mening. Däremot är det fortfarande viktigt, oerhört viktigt, att förstå de totalitära regimernas uppkomst i Europa under trettio-talet. Alla ingredienter som ledde till det trauma som det andra världskriget var och på sitt sätt fortfarande är.

    Vi måste försöka förstå hur ett av Europas största kulturbärare som tyskarna så fullständigt kunde bli lurade upp på läktaren.

    Fascismen och nazismen är olika i det att fascismen ligger nära korporativismen. Nationalsyndikalismen osv.

    SvaraRadera
  40. Johan: oj, tack så mycket.
    (alla kommer nog tro att jag skrivit din kommentar själv, hihi).
    Cuben: jo, liksom min kritik av sionismen - allt kan ju missuppfattas.
    Jag tror (om jag får nagelfara lite) att det här tål att diskuteras:
    "hur ett av Europas största kulturbärare som tyskarna så fullständigt kunde bli lurade upp på läktaren."
    Jag tror nämligen att det är en överskattning av Europa som upplyst kulturbärare. Det beskrivs ibland som att den idén låg i spillror redan efter det första världskriget: åtminstone var det så en del vänstersinnat folk uppfattade det, dadaister och andra modernister och andra... och kritiken av kolonialismen växte också under nittonhundratalet, det vill säga den europeiska tendensen att behandla "de andra" som djur.
    Sen tror jag också, utifrån vad jag läst, att det är en överdrift att tyskarna fullständigt blev upplurade på läktarna, även om "smittan" var rätt omfattande så verkar det trots allt som om rätt många i tysthet inte gillade nazismen.

    SvaraRadera
  41. http://www.google.se/images?hl=sv&rlz=1R2SMSN_svSE357&q=adolf+hitler+paintings&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=y9StTPfaGYWAOtTv6ZcG&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CCsQsAQwAA


    Här är iallafall en del av Hitlers tavlor (jag mindes fel, tycker inte att man kan se något av det jag beskrev i dem egentligen)

    SvaraRadera
  42. Den här var ju ganska fin

    http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01372/hitler1_1372309c.jpg

    (om den nu är av Hitler, jag hittade den precis)

    SvaraRadera
  43. Han har ett kryss ovanför huvudet, och A.H står klottrat på två ställen.
    Hm. Förfalskning?

    SvaraRadera
  44. idén om ett utvalt folk med en gud i generna och ett stycke absolut geografi

    One should not mix up ideology and propaganda, political theories and today's fanaticism. 'Idén om ett utvalt folk' apply, eventually, to Jewish religion. Nothing such in T. Herzl or in the first sionists, who were practical people. No absolute geography neither (focus on emigration to Palestine comes little by little). On the other hand, of course, on can say that every kind of Nationalism implies that we aknowledge some special qualities to our own people, and to a land. This would amount to say that, say, Churchill or Charles De Gaulle were also Nazi-like. Which would obviously sound absurd.

    SvaraRadera
  45. Sorry for focusing on that point, I realize you didnt develop the reasoning as you wanted to. But I did it because there is a widespread idea, that the sionism is something deeply different from "good" nationalism, the one Mr Kadhafi, or G. Bush, Garibaldi or F. Castro or other good guys stand for. Or, this is quite untrue. You quoted Serbia, but what about Russia, or Ukraine, or Hungary, or Romania, or Greece? What about Putin, standing for "horthodox brothers" in the Yugoslavian conflict?

    SvaraRadera
  46. förälskad i maja7 oktober 2010 17:30

    Middag någon gång, stumpan (haha). Jag skulle verkligen vilja bjuda dig på middag av den enda anledningen att du är så himlans söt!

    SvaraRadera
  47. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  48. Kerstin Weigl har i dagens AB skrivit en kul parafras på den kända julsagan - i hennes version kan den kvinnliga huvudperson utbrista:

    "Oh Gud, jag har närt en SVERIGEDEMOKRAT vid min barm!"

    Apropå författarskap.

    Amuserad Svantesson

    SvaraRadera
  49. attacken i storkyrkan - utförd av någon högre stående - var tydligen effektiv - på sikt kanske han åkesson jimmie kan komma till insikt om ett och annat - han verkar ju egentligen inte helt ointelligent...

    SvaraRadera
  50. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  51. Clam, kan man inte säga "entartete journalistik"?
    Svantesson

    SvaraRadera
  52. Det hade varit en välsignelse för världen om AH hade fortsatt sin bana som konstnär. Synd att ingen kom på tanken att stödköpa hans verk.

    Jag tyckte först att det var lite roande att se Jimmie Åkesson med sambo i folkdräkt och jag hade för mig att den Sverigedräkt som damen bar, var komponerad till vår nuvarande drottnings ära eftersom hennes rötter är från annat håll. Nu visade det sig att jag var helt fel ute och att Sverigedräkten hade en annan historia:

    http://www.sverigedrakten.se/

    Mycket kan sägas om SD, men efter Storkyrkodebaklet håller jag med dem som anser att skilsmässan mellan stat och kyrka måste genomföras fullt ut. Kyrkor är inte bara lokaler eller historiska byggnader, de är i första hand rum för religiösa ceremonier av olika slag. År 2010 måste det finnas andra lokaler för riksdagsmännen att samlas i, lokaler som på samma vis som en kyrka får dem och oss andra att känna det allvarliga i stunden. Men det är respektlöst åt båda håll, både mot de riksdagsmän som är bekännare av någon annan troeller är ateister, men också mot utövare av den protestantiska tron som får sina gudstjänstlokaler utnyttjade som vilken offentlig lokal som helst.

    SvaraRadera
  53. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  54. Maja det är inte lätt att stå upp och säga att man protesterar när ditt eget land befinner sig i krig. Oberoende av vilken regering landet har. Jag tror exempelvis inte att ryssarna kämpade för Stalin utan för sitt land. Det hade de nog gjort oberoende av regering.

    Det var också därför som det var fel av Sverige att stänga in politiskt oliktänkande i interneringsläger under andra världskriget, typ Storsien.

    Det finns många kulturbärare i vår värld. En av de främsta kulturbärarena i Europa är tyskarna och Tyskland. Om vi tittar ut i världen är väl Kina en av de absolut äldsta kulturbärarna. Men det är kanske så att det låter lite nykolonialistiskt att använda sig av begreppet.

    Ett annat "vapen" som nazisterna utnyttjade var "kollektiv skuld" begreppet. Detta utnyttjande man inte bara mot individer som hade den judiska tron utan också mot zigenare exempelvis. Eftersom det är och har visat sig vara ett så effektivt propagandaverktyg så är den kanske så att många även i dagens värld ser det som lockade att använda sig av samma grepp.

    För övrigt anser jag att våra folkvalda inte bör delta, som grupp, i någon religiös ceremoni innan Riksdagen öppnas. Var och en kan på eget initiativ söka andakt innan. Man skulle kunna ha olika alternativ förutom religiösa byggnader, daghem, hem för de gamla, tunnelbanan, Gärdet, Gustaf Adolfs torg i åminnelse av massakern på dalkarlarna vid fjärde dalupproret 1743, skeppet Wasa, en tidningsredaktion (kanske Norrskensflamman), Stortorget eller andra platser som ger andakt och tillfälle till kontemplation inför uppdraget.

    SvaraRadera
  55. Skeppet Wasa sounds like a relevant symbol for hope in a glorious future! US presidents would then follow by chosing the Titanic for their ceremony, and Germans Zeppelin. Our nations need to be recalled that nothing is really lasting...

    SvaraRadera
  56. Yes you are right Zamenhof. It is important for our elected politicians to also look back into our history so they can see the future, with an ingredient of humble pie. At Stortorget a lot of heads were cut off once upon a time. At the newspaper Norrskensflamman there was a bomb put and exploded during the second world war. At the Gustaf Adolfs Square many people from the province of Dalecarlia were massacared by the military when then claimed certain democratic rights. The Wasa was one of the largest miscalculations done by our government, historically. At the same time it does represent an important time in our history. A look back into our history would be more important for me than a religious ceremony. At the same time we are living now. We have children and elderly. Barely none of them are represented in the Parliament. We have the daily life in the subway.

    These would for me be places more worth visiting before the Parliament is opened than some church attending a religious ceremony. Nevertheless I am certain that not all individuals that we have chosen agree with me. For many of them a religious ceremony is the way to start the year in Parliament. But then, lot them at least have a choice of place of worship.

    I see the ceremony before the Parliament is opened not as a way to celebrate a glorious future but for rememberance and contemplation. I may have chosen to go the grave of von Döbeln for example, which also happens to be close to our Parliament.

    The places I have suggested are all close to our Riksdag.

    (Flamman is now in Stockholm I gather).

    SvaraRadera
  57. Breaking News!
    Megademonstration nästkommande söndag på Sergels torg mot såssemiljonären Liz Sparklunds rasistiska islamofobiska lögnskrifter "Gömda"och "Asyl". Möt upp! Visa er avsky! Tal av Fars-Åhly, Sahlin Pekgul, Fan Helin, biskop Hunner m fl!
    VI GILLAR O-SLIKA!

    Komintern-kommittén

    SvaraRadera
  58. Komintern-kommittén om jag har förstått det rätt så kommer det att kombineras med en manifestation mot hyckleri och dubbelmoral också. Talare kommer att vara våra tidigare justitieministrar, Lalla Frivolt och Bodström på länk från USA genom Facebook. Man kommer att samlas under fanorna på Norra Bantorget i modern tappning. Detta innebär att man i samlad tropp dricker Flaggpunch på det nya hotellet vid sidan om LO Borgen. Därefter går tåget mot Operabaren där resten av gåsleverproletariatet möter upp.

    Samtidigt gör man ett politiskt utspel, med hänvisning till kalabaliken i Storkyrkan och för att ge ökad tyngd till butler-förslaget, så förslår man nu att St Göran och Draken i Storkyrkan ska moderniseras. St Göran ska ersättas av en stor bronsstaty av Göran (Persson) som i sin hand ska hålla en skalenlig modell av ett Draken plan i handen. Det sägs att biskopen har välsignat hela upplägget. Allt detta i och för sig utan att konsultera SSU förstås. Dess ledning brukar ju hålla till på andra barer i stan, för övrigt.

    Man har fått både miljöpartiet och vänsterpartiet med på planerna. Miljöpartiet genom att Sankt Eriksplan byter namn till Stank Eriksplan, om inte biltullarna höjs till en sån nivå att bara de med högst marginalskatt kan betala den, (på förslag av Bodström). Ohly köpte idén rätt av, som gammal SJ anställd, när han hörde att ett tåg skulle gå till Operabaren.

    Varken SD eller Piratpartiet köpte förslaget, trots att de erbjöds att Jimmie’s låt Purple Haze skulle spelas under hela marchvägen.

    SvaraRadera
  59. när jag tänker på denne unge jimmie åkesson - hans ålder säger ju en hel del - han kan ju rimligen inte ha lärt sig så speciellt mycket 'erfahrungsgemäss' om livet - av livet - livserfarenhet verkar vara något som han saknar... (sen vet man ju inte om man ska komma och draga med ordet 'bildning' - vad nu det ordet betyder...) (men han har visst en akademisk examen - en pol mag examen - om jag ej är felaktigt underrättad...)

    SvaraRadera
  60. Nå, hr Åkesson tycks ändå ha lärt sig något mer än att likt en papegoja rapa upp orden "rasist" och "främlingsfientlig".
    Kominternkommitténs pressekreterare

    SvaraRadera
  61. Maja, apropå (tendentiösa) sammanfattningar av tyska romaner från 20-talet.

    På den här sajten:
    http://translate.roseville.ca.us/ma/enwiki/sv/From_Nine_to_Nine
    ... finns, under rubriken "Summarisk täppa", ett underbart referat av handlingen i en roman av den orättvist bortglömde Leo Perutz.

    Citat:
    "Stanislaus Demba, ett ärligt, brunn-intentioneddeltagare med lite pengar på hans förfogande, är desperat förälskad med Sonja Hartmann, en kontorsflicka som imponeras lätt av unga manar med den ytliga unga kvinnan för pengar-en som, vid allmänningsamtycke, inte är värdig av hans förälskelse och tillbedjan. När Demba lärer att Sonja ska just att gå på en ferie med en annan man, honom försök att sälja något gammalt arkiv för värdesak luntor snubbla, vilket tillbaka han har lånat men har aldrig gått till en skuggig antikvitetåterförsäljare, så att han kan erbjuda Sonja ett dyrare. Spekulanten av bokar, emellertid arresteras appeller polisen och Demba. Stunder är han handfängslat Demba hopp ut ur loft fönster och makes hans flykt."

    Lägg särskilt märke till meningen: "... men har aldrig gått till en skuggig antikvitetåterförsäljare".

    Mvh,
    Herr Q

    SvaraRadera
  62. har man inte fått sej 'ett gott skratt' innan idag - så har man iaf nu fått det... - vad kan man inte 'få ut' av ett språk!? - vad kan inte ett språk uttrycka!...

    SvaraRadera
  63. Clam: liberaldemokraterna på Flashback, det skulle jag vilja kolla. Vilken är ämnesrubriken?
    Systerdyster: ja, man undrar också vad som hänt om han hade blivit präst, vilket han ville i tonåren. Hans far (som ju lär ha slagit honom mycket, antagligen är det därför Knausgård kallar sin självbiografi Min kamp) var lika fullständigt emot det som han var emot sonens konstnärsplaner: Adolf skulle bli statstjänsteman.
    Apropå hur mycket enskilda personer påverkar historien: även Adolf Hitler förutan hade det antagligen kommit någon form av tysk nationalrevansch + "alternativ arbetarrörelse" i kontrast mot socialismen efter det första världskriget, kanske inte riktigt lika extrem - ganska svårt att veta förstås.

    Nu har jag inte hunnit kolla upp länken om Sverigedräkten men var det inte Gustav III som lät ta fram den?
    Systerdyster, Cuben:
    Jag tror att ni har rätt i att riksdagsmännens samling i Storkyrkan bör avskaffas. Jag tror inte att jag ens kände till den innan det här rabaldret. Men på sätt och vis tycker jag att det är en intressant och förlegad tradition, intressant just för att den är anakronistisk.

    Zamenhof: samling vid Wasa eller Titanic etc: ett slags memento mori... Apropå diskussionen om sionismen: jag har inte läst några sionistiska källtexter alls, vilket innebär att det var en slarvig användning av begreppet. Jag ska ändå utveckla min tanke - vilket kräver att man inte har alltför mycket "facit i hand", eller har alltför stor tvärsäkerhet. Det judiska folket kan verkligen kallas kulturbärare, oerhört många konstnärer, vetenskapsmän, stora humorister, intellektuella, har judisk bakgrund. De är då oftast "i förskingringen", de är det som nazisterna föraktfullt avundsjukt kallade kosmopoliter. I den meningen, sett i det ljuset, kan jag tycka att kravet på en stat för det judiska folket var ett steg i fel riktning.
    Ungefär så.
    Herr Q: hahahaha... å den vill jag läsa - i just en sådan maskinell översättning helst!

    SvaraRadera
  64. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  65. Grazie Clam. Nu har jag snabbläst, det påminner om hur en del ungmoderater brukar resonera - emot staten och för ökade löneklyftor:
    "Den stela arbetsmarknaden med höga ingångslöner stoppar invandrare och ungdomar från att skaffa ett jobb. Höga ingångslöner med låg lönespridning konserverar arbetsmarknaden och gör att människor stannar i en anställning som de egentligen vill lämna för ett annat jobb."

    Sen - "vi ska inte ta emot invandrare för att vara snälla" - jag vet inte riktigt hur man ska tolka det. I viss utsträckning får man ju säga att länder tar emot flyktingar just för att vara snälla. Inte för att landet har användning för dem i första hand, utan just av mänskliga orsaker. Det innebär inte att jag menar att någon direkt ska slussas in i ett bidragssystem, jag bara ställer mig frågande till vad som menas med det där "för att vara snälla".

    SvaraRadera
  66. Jag har läst lite grann om Sverigedräkten nu - den skapades "i opposition mot det franska". "Frigörelse från utländska modens herravälde."
    Lustigt. Jag är nästan säker på att Gustav III lät ta fram en nationaldräkt också.

    SvaraRadera
  67. "I den meningen, sett i det ljuset, kan jag tycka att kravet på en stat för det judiska folket var ett steg i fel riktning".

    I understand this point. As a philosophical standpoint, ...ça tient débout. And in the same track, it was absolutely normal to be against a Jewish state in the 20's or in the 30's - and many Jews, among which were Klemperer (who in fact was a Protestant: it was the Nazi laws who made him into a Jew), were it. But I'm convinced that it is completely different to equate, or even compare, nazism and sionism when we are talking today, med facit i hand. It takes long time to explain why, and I'm sure you understand it anyway. Let's put it so. When in 1814, Metternich was pretending Italy (or maybe Boemia or Poland) was not a country but a piece of geography, he was illustrating a concept. But the same sentence, in 1944 would have sound differently.

    There's something more tricky. Israel is the only case in world where criticism to the politics of the State is aiming to the legitimating ideology of the Nation. When we attack USA's policy in Iran, we dont say "f///ing George Washington", when we criticise Russians in Tchechenia or Georgia, we don't think to Peter the Great or Lenin. So there's something unconfortable with anti-sionism, nowdays: no matter if there are good points for it.

    SvaraRadera
  68. Zamenhof: ja, jag är överens: dagens anti-sionism och Israelkritik har på sina håll även inslag av regelrätt antisemitism. Om man inte sätter in en diskussion om sionismen i en diskussion om nationalismen överhuvudtaget, så haltar resonemangen. De brukar visserligen grunda sig på någon form av kontinuitetsprincip, det vill säga kritikerna av staten Israels grundande och dess själva legitimitet idag menar att återinvandringen till just den lilla geografiska plätten nästan tvåtusen år senare, med tanke på att det bodde andra där, var fel. Självklart finns det bland dessa kritiker alla möjliga sorters mer eller mindre grumliga nationalister, en del hatar kanske främst USA, andra är fundamentalistiska islamister (medan palestinierna som jag fattat det främst är antingen kristna eller religiöst neutrala).
    Det finns en tragik i Israels grundande, men jag hoppas verkligen att det kommer att ordna sig till slut. Jag har varit där en gång och tyckte att det var ett oerhört fascinerande land.

    SvaraRadera
  69. ok, revenons donc aux choses sérieuses: les deux visages de Naples !

    http://www.youtube.com/watch?v=FVzviKDAfVE

    SvaraRadera
  70. Neapels två ansikten, ja. En vän var där nyligen, lyckligtvis fick han bara se det fina ansiktet.
    Ah, Totò hade spelat in sin hundrade film i den intervjun - tänk att det var så många.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)