torsdagen den 24:e november 2011



Den här mafioson kommer inte att släppa politiken.
41 bis. Konfiskation.
Problemet är att det finns en tendens att skratta åt Berlusconi, betrakta honom som en pajas. Men den här typen av arrogans, medveten förnedring av Merkel, betyder inte bara* föraktfull kvinnosyn och dåligt hyfs. Illa nog. Det är en generell maktdemonstration, ett storhetsvansinnigt finger åt alla överenskommelser, allt gemensamt. Dystopin nedan var ett worst case scenario, en mardröm. Jag hoppas ju att Berlusconi kommer att fällas för maffiakontakter. Då finns det nämligen en chans för Staten att konfiskera. Och det skulle om inte annat underlätta avbetalningen av statsskulden.

*Jag märker att jag - antagligen på grund av den minst smarta sortens kvinnliga list, nämligen den som går ut på att bagatellisera det universella kvinnoföraktet för att på sikt vinna något slags allmängiltighetssegrar, och vilka pyrrhussegrar det skulle bli!  - lyckats med att få skymfen mot Merkel för att hon är kvinna att framstå som mindre politiskt allvarlig, än att Berlusconi beter sig otillförlitligt på ett NATO-möte. Det menade jag förstås inte.
41 bis skulle hindra Berlusconi från att prata i mobil, oavsett om han ville snacka fotboll, ringa en älskarinna eller organisera ett populistiskt massparti. När Berlusconi försvinner in bland flaggorna anar jag oråd, som om en osynlig Berlusconi är farligare än en synlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)