söndag 22 juni 2014

Självförmaning


Inga fler frivola, larviga selfiesar i bloggen. Jag är emot personlighetsmarknaden, hånskratta den som vill, så är det ändå. Men plötsligt hade jag lagt ut en bild av min nära-döden-svullna-kind, och sedan började jag fjompa.
Kattbilder är en sak, fjompisar en annan. Det skulle kunna spåra ur fullständigt, t.ex om jag började lägga ut mina karaoke-sessioner. Det här är en bekännelse, jepp, det händer att jag spelar in filmer där jag sjunger karaoke. Rocky Raccoon, till exempel. Mer narcissistiskt än så kan det inte bli - galet, ensamt, apart, asocialt eller vad det heter - att spela in filmer där man sjunger karaoke. Rocky Raccoon är inte helt lättsjungen, åtminstone inte början som man bör pratsjunga fram på ett slängigt cowboysätt:
Now somewhere in the black mountain hills of Dakota there lived a young boy named 
Rocky Raccoon-ah
Det finns bara en sak som är bättre än beröm och det är självberöm, därför behåller jag stolt mina karaokefilmer för mig själv.
Jag googlade förresten fjompisar! Bara för att ta reda på om det var jag som hade myntat begreppet. D.v.s i stället för lånordet selfie, selfies skulle man kunna säga en fjompis, två fjompisar. Jag tror inte att fjompis har använts på just det sättet tidigare, däremot existerar det - här kan man hitta riktigt roliga bilder på fjompisar, och instruktioner i hur man tillverkar dem.
Nej, det blir inga karaokefilmer i bloggen, men favoritlåtar kommer även fortsättningsvis att vara legio. Så även favoritartister och älsklingsröster.

6 kommentarer:

maja lundgren sa...

rekommenderar också att ni går ut via länken, fjompisar, det är bra tips där

maja lundgren sa...

en fjompi, två fjompisar.

maja lundgren sa...

Det borde ju gå att göra Gaggbölefjompisar.
(Ank-Käthefjompis, Tigerbossfjompis osv).
Nej, jag håller mig inte för god för slikt, så det kan hända att jag gör några sådana.

anna j sa...

men TUSAN va glad jag blir av att höra om kareokesessionerna framför dattan! åh. jag har personligen inte vågat mig på kareoken än, men det är väl bara en tidsfråga, nu när jag fått möjligheten presenterad.

maja lundgren sa...

Det är fruktansvärt roligt. Om du har en dator med kamera, som du kan spela in dig själv med. Så är det bara att gå ut på YouTube och leta reda på karaokeversioner av de låtar du vill sjunga. En del har texten rullande, annars kan man googla fram texten. Sen är det bara att köra - man kan klä ut sig också, om man vill. Antingen har man youtubevideon framför, så att man inte ser sig själv medan man sjunger, eller så har man kameran uppe, så att man kan fjompa med sig själv, pröva ut miner, poser osv. Hehe ja... Det är roligt, när man kommit över genansen.

maja lundgren sa...

jag funderar på att skaffa något på Butterix, en mask av något slag. Jag har gjort "they're coming to take me away haha they´re coming to take me away hoho", vaggade fram och tillbaks och såg stirrig & galen ut.