tisdag 8 juli 2014

avdelningen namn med finfina anor

"Júlio César" heter Brasiliens målvakt.
Föräldrarna måste ha tänkt stort.
Laget har en Dante också.
Det kommer mig att tänka på ett roligt franskt reportage jag läste en gång. De hade letat upp personer med samma namn som berömda franska författare. De berättade ganska dråpliga saker.
Albert Camus hade blivit kallad Pesten när han gick i skolan.
(Om det fanns en Jean-Paul Sartre kanske han hade blivit kallad Äcklet, men det stod det inget om i reportaget).
Jean-Jacques Rousseau hade en gång varit på en tillställning där en man sträckte fram handen och presenterade sig som Voltaire. När Rousseau svarade Rousseau, trodde Voltaire att han drev med honom, blev stött och gick sin väg.
Och Jean Racine, som jobbade som bilmekaniker har jag för mig, berättade om en gång då han varit inlagd på sjukhus. Sköterskan hade stannat till vid hans säng, tittat på journalen och sagt: - Å vad roligt, ni är författare! Det måste vara ett intressant yrke.
Nu får vi se hur det går, jag hejar inte på någonting sedan Mexiko åkt ut, mer än att jag hoppas att det lag som spelar intressantast fotboll vinner.
Tjakloff.

2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Socrates (från 80talets icke-vinnande lag) är väl ett ännu finare namn ...

maja lundgren sa...

ja just det, Socrates. Men då är det verkligen fint på riktigt. Jag gillar varken Dante eller Caesar något vidare