torsdag 11 september 2014

Frid i Gaggböle

OK, nu ska jag pausa NATO-snacket - tack för visat tålamod och för allt engagemang. Sedan länge är det ju försvarspolitiken som gör mig utom mig. Att vara utom sig är ett bra uttryck: att gå utanför sig själv, nästan som om själen/anden/psyket lösgör sig från kroppen. Ja, det kan likna besatthet. En förvissning. Ändå brukar jag för det mesta föredra velighet, ambivalens, tveksamhet: å ena sidan, å andra sidan... Men det upphör just när det kommer till övergivandet av alliansfriheten och neutraliteten - som smugglats förbi både folkomröstningar och Riksdagsvoteringar - då upphör min tvekan, kanske för att alliansfriheten innebär just ett mått av velighet och ambivalens, vilket kan vara absolut fel i vissa lägen men rätt i andra. Jag tycker inte att territoriellt försvar är mossigt (som Expressens ledarsida brukar hävda) och jag tror inte att Sveriges deltagande i konflikter långt borta är klyftig säkerhetspolitik. Men det har jag ju redan sagt.
Man bör kunna ompröva sina ställningstaganden, jag har väldigt svårt att tro att jag någonsin kommer att göra det i de här frågorna. Jag anser t.ex fortfarande att det var fel att Sverige deltog i Libyenkriget. 

Ryssland drar sig tillbaks från Ukraina, förefaller behålla Krim (de har ju en militärbas där, folkomröstningen är inte erkänd av FN, men som jag förstått det tyder det mesta på att majoriteten vill tillhöra Ryssland), Ukraina kan komma att delas, och vem vet om det inte skulle gå att införa demokrati i Ukraina, kanske medlemskap i EU, utan en för Ryssland provocerande NATO-anslutning. Jag borde åka dit egentligen, det går flyg till Kiev. 

Snart är det val i Sverige. Det ska bli spännande, tror jag.
Trevlig kväll.
Eder tillgivna, etc etc


7 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver inte ursäkta dig, Maja. Det är din blogg.
Men du väntar med att åka till Kiev...?
Jag tror att det behövs röster som motvikt mot den historieskrivning som beskriver Ryssland som den ensidigt aggressiva parten. Jag tror baske mig att Hans Blix och Sven Hirdman har rätt i att det är NATO som krupit närmare och inte tvärtom. Jag tittade in i din kollega Carina Rydbergs blogg. Hon är ju också mycket politiskt engagerad. Rydbergs tolkning är att Ukraina söker hjälp hos NATO för att skydda sig mot Ryssland. Är det alltför långsökt att påstå att det handlar om både och? Och skulle en delning verkligen vara så förskräcklig?
undrar
T.S Älgot

maja lundgren sa...

Ja jag ska inte låtsas veta mer än jag gör, men jag tror att man bör hålla isär Krimkrisen och Euromajdan något. Jag tror hur som helst att det var NATO som "drog först" när det gäller Krim. Jag citerar från Wikipedia:
"När amerikansk trupp landsattes i hamnen i Feodosija i juni 2006 gav detta upphov till stora demonstrationer i staden. Protesterna riktade sig mot den amerikanska militära närvaron, vilken ses som ett brott mot konstitutionen då Krims parlament ej godkänt det, samt mot NATO och den dåvarande ukrainske presidenten Viktor Jusjtjenkos planer på att få Ukraina med i försvarsalliansen".
Jag tycker att det är rätt märkligt att en amerikansk trupp kan landsättas så nära Ryssland och har lite svårt att förstå att det skulle vara så konstigt att Ryssland reagerar.
Euromajdan kan jag inte ha några åsikter om. Kan allt det där verkligen handla om EU? Det lär finnas ett ganska betydande inslag av nazister, men många verkar vara ditresta utifrån.

maja lundgren sa...

Riksdagen har väl aldrig haft någon votering om Sveriges "värdlandsstatus" för USA heller?

Marianne Johansson sa...

'riksdagen' har inget att säga till om... - det är carl bildt! som bestämmer!

maja lundgren sa...

Ja, tyvärr. Det är inte riktigt bara Bildt: S har sin Urban Ahlin, fp sin Allan Widman, jag skulle tro att det går att räkna till ungefär ett tjog män som styrt och ställt om kursen, jag gissar att bombningen av Kosovo var något slags milstolpe i Sveriges väg in i NATO. Fast jag har för mig att Bildt faktiskt var emot bombningarna från början, vilket däremot inte Anna Lindh och i princip hela den svenska pressen var.

maja lundgren sa...

Jag är inte hundra procent säker på vad jag anser om bombningarna idag, mer än att det förstås är en underlig dubbelmoral att erkänna Kosovo men inte de ryska rebellernas krav på en egen stat.

maja lundgren sa...

Dagens astrobild: "cosmic latte"
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_latte

För en italienskkunnig känns det lite irriterande att kaffedrycken caffè latte förkortas latte på engelska och svenska, det betyder ju mjölk