fredag 14 november 2014

Carl Bildt, den motvillige fredsmäklaren


Jag tittade nyss på presskonferensen med ÖB, statsministern och utrikesministern - och jo, det ser faktiskt ut som att de har bevis på ubåtsintrång. 
Slikt måste de säga ifrån emot. Tveklöst. Så får det inte gå till. Det är oförskämt och dessutom kan en miniubåt faktiskt vara kärnvapenbestyckad. Sådant hände under det kalla krigets dagar, och idag befinner vi oss i en härva av handelsavtal och terrorbalans som kanske är ännu mer riskabel. Enligt den utredning som vad heter hon moderaten, minnet det minnet - Karin Enström hänvisade till, så uppfattar Ryssland oss redan idag som en del av Nato. (Inkräktarens i oktober nationalitet har inte kunnat fastställas, men det är nog inte helt långsökt att anta att det var Ryssland).

Men...

ÖB och ministrarna gjorde vad de skulle, tror jag. Men: analysen och slutsatserna tycker ju jag då - surprise surprise - bör kompletteras med det här synsättet:
Bevara alliansfriheten - nej till Nato-medlemskap!

Så heter en bok som kom ut igår. Jag har inte sett den med egna ögon ännu men jag tror att den finns, ja jag hoppas att den gör det och att den når ut genom mediebruset!
Thage G Peterson har skrivit förordet. 
Det kanske mest uppseendeväckande är att den förre utrikesministern Hans Blix (FP), tydligen går emot sitt partis linje, och framhåller att Sverige i Nato skulle ”bidra till fortsatt upptrappning av motsättningar och ett mer hotfullt militärt kroppsspråk”. 






Fast det här är inte ett hotfullt utan ett snusförnuftigt kroppsspråk, säger tigerbossen


I presskonferensen nämnde Löfven både alliansfriheten och partnerskapet med Nato; det senare måste han i nuläget, men det förra signalerar kanske att S orienterar sig iväg från Urban Ahlinlinjen.
   
* * *

Carl Bildt ska sitta i en Crisis Group, bra!
 Han verkar emellertid ganska ljummen till den nya uppdraget att verka för fred. 
– Skall inte överdrivas. Ett styrelseuppdrag, även om de vill att jag gör lite mer. 
Bildt säger också lite småsurt att han gärna skulle vilja veta vad uppdraget handlar om. Detta kan man läsa här 

Se där en tänkbar förklaring till varför Bildt taggat ner och dämpat krigsretoriken. Kan det vara Vita Huset som tycker att hans ettriga tonfall är mer irriterande än imponerande?  






På sistone har jag mest spelat lite skojiga bitar av olika slag, alla tiders men ändå inte riktigt favoritlåtar. 
Men det här får man lov att säga är en sådan: den Bob Marleylåt jag gillar bäst. 







Tvevlig helg, sade gveven! 

2 kommentarer:

Mariannesson sa...

Nej Carl Bildt verkar inte precis jubla över det nya uppdraget :-)
Han lyckades väl ganska bra på Balkan. På den tiden kände jag en viss respekt för Bildt. Men det var innan han började twittra...
Tigerbossen har helt rätt i att hans kroppsspråk är snusförnuftigt där, hehe. Men var det inte någon som menade att han ger fingret? I så fall går det att uppfatta honom som lite, lite hotfull även om han lägger huvudet på sned. ;-)

maja lundgren sa...

Ja, det lät ju nästan som om han blivit förolämpad av uppdraget. Men det var i och för sig bara en kortintervju. Godnatt