måndag 1 maj 2017

Den yttersta vänstern i de yttersta tiderna


Trikotomin högerextremism-vänsterextremism-islamism, ihopbakade i "antidemokratiska krafter".

(Jag vet inte om trikonomi kan användas så, hojta gärna om det inte kan det). 

Det är hur som helst dessa tre som ibland påstås bör bekämpas. Och det är grumligt tänkt, tycker jag. Jag säger hellre "den yttersta vänstern" än extremvänstern. Jag reserverar mig mot knytnävar mot nazister och har inget till övers för Lenin, men jag går inte med på att allt till vänster om vänsterpartiet ingår i den tvåhövdade hydran "högervänsterextremism". Och islamism används idag om allt möjligt, från IS-sympatier till önskemålet om tjejpooler.
I alla fall: "antidemokratiska krafter", jag tror att det gäller att se upp lite med den etiketten. I värsta fall kan det ju bli så, att alla som inte tycker att vi lever i den bästa av världar blir kallade antidemokrater.
Till exempel.
God fortsättning på denna första maj.


Älgen har gått på värdegrund












10 kommentarer:

Anonym sa...

"Oavsett om det är nationalistiska, vänsterradikala eller extrema islamistgrupper, ska vi aldrig acceptera att dessa paraderar på våra gator. Vi ska inte acceptera att de rekryterar och gör reklam för sina avskyvärda intressen. Extremistiska tankar och idéer behöver bromsas tidigt innan de får fäste."
Moderat landstingsråd Antonia Jaksic.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22784137.ab

Jag håller med henne. Förbjud alla våldsbejakande ideologier.

Då-och-dåläsare

maja lundgren sa...

Man behöver inte alltid säga vad man tycker, skrev en Anonym här - det är sant! Ett alternativ: man behöver inte övertala. Det kan väl vara ok att säga sin mening men utan avsikten att övertala någon annan.
Anonym 15:16: jag kanske läser artikeln vid tillfälle.

maja lundgren sa...

Då-och-dåläsare: "Vi ska inte acceptera att de rekryterar och gör reklam för sina avskyvärda intressen": det låter som ett önskemål om långtgående inskränkningar i yttrandefriheten, eller gäller artikeln bara parader? Jag har inte läst artikeln.
Som det är nu, vill högern förbjuda Lenins barnhörna och islamism, och vänstern Nya Tider, sd mm. Jag tror inte att det är speciellt många i grund och botten som tycker att alla extrema åsikter bör förbjudas. Men det kan vara på väg. IS-anslutning ska väl förbjudas i sig, åtminstone nazistiska organisationer borde väl förbjudas samtidigt.

maja lundgren sa...

Jag förstår att bloggen givit upphov till en del skrämselhicka den senaste tiden.
Att reagera på ett terrordåd genom att puckla på medier och politiker, vaffalls?

Calamity Jane sa...

Jag är glad så länge du inte angriper min Ann. :D
Men allt det här snacket om att vi inte lever i en demokrati för att svenskarna inte får vara med och besluta om de viktigaste frågorna, ja - det är ju det sd säger. Till exempel. Sen litar jag inte på att de är ett dugg bättre än andra partier.
Lenins barnhörna tycker åtminstone jag borde förbjudas.

Calamity Jane sa...

"Extremistiska tankar och idéer behöver bromsas tidigt innan de får fäste" - det var ju det Mona Sahlin jobbade med ;-)

maja lundgren sa...

Jag vet inte vad Lenins barnhörna är, men det låter inget vidare. Det kanske största problemet med leninismen är att den är elitistisk, och det där går igen inom extremvänstern: en liten hård kärna som vet vad det handlar om omger sig med naiva entusiaster ("jättebra om barnfamiljer demonstrerar!") som själva inte tycker att det är ok med våld mot nazister. Och inte förstår vad "antifascism är självförsvar" eller "olika nivåer av motstånd" betyder.
Ja, tyvärr, jag gör mig omöjlig i alla läger, fast det gör inte så mycket - "risken att hela tiden ta upp tillvaron från grunden" heter det ju.
Tyckte du att jag skulle stryka Fan ta Sverige?

maja lundgren sa...

Jorå jag kan nog bekämpa leninismen också. Det är väl rätt smart om man kan diskutera olika samer utan att använda uttrycket yttrandefrihet. Det är så urvattnat.

maja lundgren sa...

Nej, inte diskutera olika samer.
Det skulle stå saker. Helt urvattnat: saker.
Upp flyga orden, tanken etc.

maja lundgren sa...

Jag är för övrigt inte vänster längre, ni som klagat på att jag är för vänster.