torsdag 3 augusti 2017

What a fool believes

Nej, nu bestämmer jag att det är dags för ännu en favoritlåt. Musiken måste slutligen ljuda, som Hans Georg Gadamer säger.






Snälla gud i himmelrik, gör så att Reinfeldt kommer tillbaks, och att moderaternas fascistiska falang går upp i rök.
Gör så att socialliberalerna och de någorlunda hederliga konservativa förstår vad det innebär att sparka nåd och barmhärtighet på smalbenen, om och om igen; att hånflina åt nazismens offer, kränga ut och in på språket, ljuga, slingra sig och raljera över altruism och filantropi. Gör så att alla förstår hur farligt det är om människor börjar lyssna på fascismens lockrop. 


80 kommentarer:

Calamity Jane sa...

Sköna långhåriga typer! Bra låt.
Jaså vill du ha tillbaks Reinfeldt. Jag hade hoppats att Anders Borg skulle göra comeback. Alltid gillat honom. Men det verkar ju kört nu…

Anonym sa...

"Vad en dåre tror" heter den visst på svenska ...

maja lundgren sa...

Anonym: Finns det en svensk version?

calamity: nej jag vill inte ha tillbaks Reinfeldt. Jag tycker bara att de nyaste moderaterna är ovanligt obehagliga. De är som den gamla högern fast på något vis libertariansk, nej jag kan inte ens beskriva den. Sänkta skatter, hårdare straff och Pride.
Något slags militant moraliserande dekadens.

Det skulle vara skönt om det fanns en vänster som inte var jönsig

maja lundgren sa...

Anonym igen: jag googlade och såg ett påstående om att Trump använt låten i sin valkampanj, men det stämmer väl inte?
Deras version av Jesus is just alright with me skulle kunna användas av militant moraliserande dekadent ekonomisk överklass

maja lundgren sa...

Nu är det i alla fall bevisat att pop var bättre förr.
Jag har sett minst två artiklar om det - pop idag strömlinjeformas. Att allt låter likadant beror på att allt faktiskt låter likadant

Verutschkow sa...

"Jesus är just okej med mej" alltså. Testades till
10itopp med The Byrds. Gick inte så bra då ...

maja lundgren sa...

Eller "helt ok" skulle det nog bli på svenska. Hälsar en översättare :-)

Verutschkow sa...

Klart man inte kan mäta sig med ett proffs ...

maja lundgren sa...

Den som haft det dåliga omdömet att hylla humbugböcker bara för att de har rätt åsikter, kan inte såga humbugböcker för att de har fel åsikter, utan att vara en idiot.

maja lundgren sa...

Ja, varför inte ett tillägg - även om bloggens mer regelbundna läsare redan känner till det: jag har aldrig varit för helt öppna gränser, jag stödde gränskontrollerna, gillar inte "Ingen människa illegal", har svårt för ganska mycket antirasistisk retorik ("håll rent", "inga rasister på våra gator"), skrivit inlägg Släpp Megafonerna, gillar inte när akademikerungdomar snackar om snutjävlar, osv.
Allt det där är fullt möjligt att kritisera. Det är också ok för min del att hävda att vi bör ha ett restriktivt flyktingmottagande några år framöver.
Det är också möjligt att hävda att det behövs fler kvarterspoliser i utsatta förorter. Ingen kan påstå att "åsiktskorridoren" inte godkänner sånt.

Det fascistoida hos typer som Janouch och Heberlein sitter i andra grejer.

maja lundgren sa...

Det händer att två olika typer av hyckleri krockar.

maja lundgren sa...

obildad, ohyfsad och okultiverad: 3 saker.
"Ett anständigt tonfall" är ingenting eftersträvansvärt.

maja lundgren sa...

Avurbanisering, storsatsning på landsbygden

maja lundgren sa...

Hantverk kommer stort i framtiden, satsa på det

maja lundgren sa...

Laleh är ju ett exempel på att pop inte alltid var bättre förr - tyckte mycket om programmet om hur Some Die Young tog tid på sig.

Verutschkow sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Verutschkow sa...

Tyska valet : Största partiet i största blocket förlorar
8 %enheter. största partiet i näst största blocket förlorar
5 %enheter och största partiet i näst näst största plocket
ökar med/till 13 %.

Jag har fortfarande en teori om hur stor del av rösterna som
kan väntas gå till vissa partier och det här stämmer nästan
lite för väl ...

Undrar f ö vad Willy Brandt, som man lite grand växte upp med,
skulle ha sagt om storleken på sitt gamla parti ?

maja lundgren sa...

Jarå, men det är lustigt ändå med mediernas - vet inte vad jag ska kalla det egentligen, nöjer mig med "sätt att rapportera". Återkommer till det, skulle jag tro. Ett slags sensationslystnad.

maja lundgren sa...

Hur som, jag tror inte att det är någon klyftig idé med buller.

maja lundgren sa...

För övrigt är ingen idé med digitala enkäter, rösterna försvinner ju. Det är INTE bara elva personer som röstat om NATO.

maja lundgren sa...

De jättar som omnämns i Gamla Testamentet är sannolikt neanderthalare, har jag redan sagt det?

Anonym sa...

Du menar väl nederländare? De är längst i världen. Neandertalare var kortvuxna rackare.

Pompe

maja lundgren sa...

Ja, ett rent översättningsfel antagligen. :-)

maja lundgren sa...

Jag ska blogga igen sen, återkommer med hypnopompa variationer.
Bör fixa en grej först.

maja lundgren sa...

Jag tror att jag lever tillräckligt enkelt och sparsamt för att inte kunna anklagas för att leva i en lyxbubbla, och därför bör jag kunna bidra med mina egna erfarenheter av samhällsservicen utan att bli kallad för en södermalmsbo: jag har förmodligen tur, men jag har varit på vårdcentralen ett par gånger ganska nyligen, vårdcentralen funkar utmärkt. Min far har hemtjänst, hemtjänsten funkar utmärkt. Jag har varit på sjukhuset med en bruten armbåge och de fixade den, även varit till sjukhuset med äldre anhöriga och vården var utmärkt, i min närhet finns daghem som funkar utmärkt, en gång när det var bråk på gården (alla inblandade var "etniska svenskar", fan att jag ens går med på att påpeka det) kom flera poliser och allt ordnade upp sig, även en ambulans faktiskt fast den fick vända: och jag har överhuvudaget inte stött på en enda raserad samhällsinstitution.
Och det betyder inte att det inte finns några problem eller att saker kan bli bättre, det betyder bara att lögnaktiga gaphalsar som påstår att samhället har kraschat, borde deporteras någonstans, gärna till tvångsarbete i ett stenbrott. Låt det moderata slöddret arbeta ihjäl sig.

maja lundgren sa...

Sovjetunionen, kom tillbaks! Skräm upp dom!

maja lundgren sa...

Finns det nån som är bra på kilskrift därute? Jag vill att bloggen huggs i sten med kilskrift. Den är för bra för det här elektromagnetiska samhälle

maja lundgren sa...

Kvällspressens höhöhö-hämnd: Expressens löp, "sexlarm". Hö hö hö.

maja lundgren sa...

Nej, nu är det väl ändå dags för något etablissemangstypiskt. Varför inte något i samma stil som "E. Jelinek bra galenskap, fin galenskap, föredömlig galenskap. Maja Lundgren, dåååålig galenskap, dååålig dååålig. Eller: dajdajdaj, bra feminism, mycket bra feminism. Maja Lundgren dååålig feminism, usch. Och det är alltså dags för: metoo bra, fint, mycket mycket bra. Maja Lundgren dåååligt, dåååligt.
Det vill jag höra - ity det skulle vara hemskt om dammråttorna slängde ner Myggor och tigrar i pk-träsket.

maja lundgren sa...

Det kommer alltid att finnas någonting som är onämnbart. En kultur där allt går att nämna är otänkbar. "Ingen kommer när du skriker" är - om inte en universell sanning så åtminstone en.... utbredd. Vittsyftande. Om det går att föra över stumhetskänslan från de spanska kvarteren (tabut mot att tala eller vittna) eller de smittsamma vita fläckarna, och få dem att upprepas, så sägs någonting ordlöst. En talande tystnad kan säga mer än hundra års pladder.

maja lundgren sa...

Jag förstår inte varför alla feminister är så proppmätta och segervissa. Eller, många mediefeminister. Nej, det var bättre när det var jag som var skurken.

maja lundgren sa...

Det var oerhört jävla hedrande att vara samhällets fiende nummer 1. Och jag kommer INTE att gå med på smygpastörisering eller namedroppingshower av såna här vad de nu heter. Ullgren och Snömos. :D

Natti natti.

maja lundgren sa...

Det är inte så intressant med finkulturella damer som hycklar.

maja lundgren sa...

Må det alltid vara jag, som är skurken,

maja lundgren sa...

Om de bara kunde låta bli att berömma varandra så mycket. O, du är så modig! O, jag beundrar dig så!

maja lundgren sa...

De kan ju alltid pastörisera varandra i efterhand,

maja lundgren sa...

O tragedi.

maja lundgren sa...

En dag kanske den s.k mänskligheten kommer att göra sig av med kombinationen uthängning och kollektivt självberöm - den kombon kan inte vara sann. Nånsin. Så är det med det.

Anonym sa...

Bra om hyckleriet: http://www.helahancock.se/livet/alla-kande-kladan/#comments

Pompe

maja lundgren sa...

Ja.
"Det där är bara rykten" sa min förläggare, jag tänkte förstås - men hur kan man vifta undan... osv. Jag fick i alla fall ta med det (några strykningar måste det bli).
Sen vill jag ändå tillägga att jag hatar drev, alltså jag verkligen, verkligen hatar drev. Jag tror inte på dem. Först tystnad - sen drev. Vafan lägg av.
Det är länge sedan jag var på "Klubben", jag tror att tillfället jag nämner i Myggor och tigrar var sista gången.
Den "kulturprofil" jag minns från slutet av 80-talet och början av 90-talet, känner jag fortfarande viss sympati för. Det måste man ju kunna stå för. När jag sa "Bort med tassarna, xxxx" 2001, så gnällde han och sa att han inte menade något illa. Det är så många runt kulturprofilen som hade kunnat säga ifrån för så väldigt länge sedan.

maja lundgren sa...

Ja, jag förstår inte varför en del låtsas som om de inget visste.

Marianne Johansson sa...

maja: kolla dagens inlägg på 'nydahls occident'!

maja lundgren sa...

Tjena Marianne, det var inte igår :D
Tack för tipset, intressant! Tänk att allt det här hade kunnat styras upp för länge sen. Det kommer nog alltid att finnas saker som många blundar för.

maja lundgren sa...

Jag har väldigt svårt för drev, och kan inte helt och hållet hurra för DN:s artikel.
Godnatt!

Unknown sa...

Apropå nederländare och diskussionen om surrealism under tidigare inlägg. Jag undrar om du sett filmen Borgman från 2014? Om inte,så vill jag rekommendera filmen.

maja lundgren sa...

Jaa! Jag har sett den och tycker den är fantastisk.
Det är lite samma tema som Cape Fear, alltså en märklig sexuell hämnare som river upp borgerligheten.

maja lundgren sa...

Fast betydligt mer konstnärlig och underlig än Cape Fear, som jag minns den.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

För mig var det blandningen av lågkultur(skräckfilm) och högkultur (surrealism,all symbolik) som gjorde filmen till något alldeles extra.Den kändes heller inte ansträngt pretentiös, utan allt föll sig helt onaturligt, vilket jag blev glad över.

maja lundgren sa...

Håller med! Tror jag ska ta och se om den

maja lundgren sa...

Vissa saker känner jag inte alls igen, det låter inte som "kulturprofilen" - utpressning, hotelser om att sabba karriären osv. Kan mycket väl vara sant, jag vill bara påpeka att det inte var sådant jag avsåg med erotikens Groucho Marx eller Jean-Claude utan Nåd. Det är trots allt någonting som känns lite ensidigt i DN:s bild. Men det är inget jag kan ha några bestämda åsikter om, givetvis.

Anonym sa...

Lite OT men då Marianne tipsat om Nydahls occident kan jag väl berätta att Heberlein skriver negativt om Myggor och tigrar på Ledarsidorna... episoden med den blå babytröjan.
(Jag har undrat om Heberlein inte ska ge igen någon gång - du har ju varit synnerligen kritisk till henne här i bloggen).
Algot

maja lundgren sa...

Snark.

maja lundgren sa...

Varför messar kvinnan som gjort en polisanmälan till DN:s journalist från polishuset? Är det DN som uppmanat till polisanmälan, för att bättra på scoopet?

maja lundgren sa...

Observera att jag inte vill ifrågasätta kvinnornas vittnesmål, men det gäller alltid att vara på sin vakt mot mediedomstolar. Tystnadskultur som avlöses av ett drev - regisserat av en tidning som har en historia av fjäsk för Klubben och Kulturprofilen, och som överhuvudtaget verkar ha svårt att klara sig utan att göra uthängningar. Därför ger det hela trots allt ett intryck av skrymteri.

Unknown sa...

Skriver under på det.

Calamity Jane sa...

God natt/morgon Maja vet du att dina kommentarer hamnar på flashback? Jag såg precis de här senaste kommentarerna i en tråd om "Kulturprofilen". Ja det är inget allvarligt men du blir lite ifrågasatt, kallad inkonsekvent, ologisk och storhetsvansinnig, t.ex för att du pratar om tafs i Arbetet men ändå bashar DN. Jag ville nästan skriva något men tänker att du försvarar dig bäst själv, samtidigt vet jag att du gillar Flashback så du kanske vill bemöta det här?
Gillade intervjun i Arbetet!
MVH C-Jane

maja lundgren sa...

Inkonsekvent, ologisk och storhetsvansinnig? Jo jag tackar jag. Det är inget konstigt med mina resonemang (men jag ska erkänna att jag själv blev irriterad på inlägget Det ska kosta att bryta med en värld: nej fan, ta mig för en tjurskalle, gå aldrig med på heroisering eller självheroisering. Förr i tiden sa man självberöm luktar illa, det gäller inte längre i de sociala mediernas echaufferade pusskalas, och jag har bestämt mig för att bli betydligt grabbigare - totalt osentimental. Men det här tror jag på:

"När tystnadskultur följs av drev tror jag risken är att ett slags hymleri avlöser ett annat".
och så är det, men nu syftar jag inte på de kvinnor som råkat illa ut, de anonyma som jag hoppas skyddas mycket aktivt, för ett tigande patriarkat (inklusive dess lojala kvinnor) kan vara dolskare än ett som väsnas och tuggar fradga. Fjäsket för Akademien kommer garanterat att fortsätta -- Det märks redan på artiklar som slutar i en piruett - 'så mycket bättre allt kommer att bli nu när nn, nn och nn sitter i Akademien!' (Spoiler alert: man syftar på kompisars knullkompisar, givetvis). Och det kommer i allra högsta grad fortsätta att finnas "sånt man inte pratar om". Dubbelmoral, hyschhysch och hyckleri. Det ligger i människans… kultur. Men jag befarar lite grann att de vittnande har blivit lurade, det måste ha kostat på att berätta om dessa tunga saker, var de inte tunga så hade de inte behövt berättas. Sexuella övergrepp är ofta (men inte alltid) en typ av kränkning som jag anar att det är svårt att sätta sig in i för den som inte varit utsatt för det. Den där kombinationen av sorg, skam och förtvivlan, ett svart hål man kan trilla ner i när som helst (men för min del har jag det gudskelov bakom mig, det gav mer eller mindre med sig efter något halvår eller så).
Det verkar ha gått fort: ett par månaders arbete, och ett par månader är ingenting i sådana här sammanhang, d.v.s att riva upp ett eventuellt trauma kan slunga ner en person i många fler månaders depression. Jag hoppas att det inte händer dem, men känns det inte som ytterligare en kränkning när åklagaren inte tar upp fallen? Jag förstår att det låter cyniskt när jag talar om scoop, problemet för mig är absolut inte att kvinnor berättar (och för den delen män, jag borde börja tala om icke-binära men själva ordet låter så surmulet fyrkantigt pk), men om (alltså OM) en tidning samtidigt uppmanar till polisanmälningar - jag fick det intrycket - och sen hela upplägget med de där illustrationerna…. Som såg så spekulativt ut. Dessutom var tydligen Åsa Beckman inblandad. Gud bevars, låt inte den människan vara domare.
Vilken tråd var det? Är det långa trådar eller kan jag skumma mig igenom dem?

maja lundgren sa...

Jag tyckte att det intressantaste i vittnesmålen var hon som sa att feminister såg ner på dem som hade frivilliga relationer med Kulturprofilen - men ändå fortsatte att gå på Klubben. Som jag minns det, ungefär så sa hon. Det kan ha varit väderkvarnar givetvis, men jag tror egentligen att det säger mer eller minst lika mycket om skam och hierarkier

maja lundgren sa...

Ja, nu har jag sett det. Jag gör mig märkvärdig. Ok. Det är nyttigt med den så förtalade jantelagen, det är något man måste vara beredd på och acceptera ifall man har en uppriktigt avvikande mening för att det som sagt var är oumbärligt i varje samhälle, och människan är i grunden en härmapa på gott och ont (tyvärr mer vanlig schimpans eller hur det stavas än bonobo) och det är så grupper har hållits ihop etc etc: krav på div. rättning i leden är ofrånkomligt nyttigt, och ett tillfälle att ändra sig utifall man har fel - etc etc.
Dessutom har nicket chapeauclaque (eller Sjapåklack, stavningen avvek) faktiskt rätt på en punkt: jag borde inte ha nämnt anekdoten med Magnus Uggla i Arbetet (även om sjapåklack tolkar anekdoten på ett överdrivet sätt). Den var ett exempel på ett slags kortslutning.
Men utöver det som rörde två kommentarer här så har jag ju hittat det väntade - Kulturprofilen kallas obekymrat för "parasit", t.ex. Frun blir också lite kölhalad.
Nu ska jag inte kommentera detta mer, men jag hoppas att de anonyma vittnande inte ångrar sig, de har berättat utlämnande och det kan inte annat än ha varit tungt för dem.

maja lundgren sa...

Jo, kanske ändå en fotnot: det kan bli konstigt att rycka loss kommentarer ur deras sammanhang. Men det är ok så länge sammanhanget står kvar.
Jag tror emellertid att jag anar vad logiskt och konsekvent skulle innebära (till skillnad från ologiskt och inkonsekvent, alltså sjapåklacks ideal) och i detta ingår t.ex obekymrade uttryck som "parasit"

Calamity Jane sa...

Tror du att han kan/kommer at anmäla DN för förtal?

maja lundgren sa...

Förtalslagstiftningen är snårig och jag har inte ordentlig koll på den, Persbrandt lyckades väl fälla Expressen trots att uppgifterna var långt mindre allvarliga och konsekvenserna ringa än här - om jag gissar tror jag att det här är ett solklart fall av förtal, och att DN skulle kunna komma att bli avkrävd ett ordentligt skadestånd. Orsaker: stor spridning av uppgifter som tar heder och ära av en icke dömd person, vilken tagit stor ekonomisk skada och blivit föremål för två pöblers: en kulturpöbel och en flashbackpöbel (där det även förekommit antisemitism). Om en tidning fälls för förtal eller inte är inte så mycket kopplat till om det som påstås är sant eller ej, som jag förstått det. Men profiln har alltså hängt ut som grov brottsling - men åklagaren har nu lagt ner alla fall utom (såvitt jag förstår) ett tafsärende.
Jag är ju emot den här typen av skampålejournalistik, det har jag väl alltid varit eller har jag inte? Förstår inte vad det skulle vara för inkonsekvent med det.
Det är nästan så att profilen borde göra en anmälan av förtal, om inte annat för att pröva lagstiftningen i metoo-tider.
Ja det är viktigt att berätta och vittna, men jag kan inte skaka av mig känslan att det här var helt åt h-e.

maja lundgren sa...

Om Arbetet blir stämd också tar jag det på mitt konto - det skulle vara bättre om de intervjuade/artikelförfattarna var ansvariga utgivare i stället för någon "publisher" som den krampaktiga på Aftonbladet. Jag tror inte något ändrats i grunden beträffande medierna: man får inte kritiserea den egna klanen i dess egna kvarter, iakttagelser måste stanna mellan kvarterets väggar.
jag tycker att det var en liten annan sak, dock mindes jag fel på en punkt: Ugglas låt måste ha kommit före den här episoden (som f.ö skulle kunna kompliceras ytterligare, ambivalens och svartsjuka, leka med elden, och att kuturprofiln var rätt kul att ha att göra med, farlig och skojig - förlåt mig, men så tyckte jag också. Det var både och. Jag vet inte om det urartat ytterligare på senare tid, det verkar ju så på DN:s artiklar, hotelser och sådant har jag aldrig hört talas om förut, så jag gissar att makt korrumperat mer och mer, att ev. sexmissbruk eskalerat, och blivit grövre. Det här är vad jag gissar. Och tar fullt ansvar för den gissningen, Klubben var från början ett sånt där undergroundställe en författarwannabe kunde dras till, dra runt och känna sig totalt betydelselös och fnysa lite åt den postmoderna konsten, konstnes motsvarighet till det nya köket med en sparris och två ärtor på en stor tallrik, det kunde väl heta SKARVEN eller GLAPPET, ja det var sådär. Senare blev det värre med alla de här pretentiösa Bachkoncertnter - och så vidare.

maja lundgren sa...

i dess egna kvarter skulle vara utanför dess egna kvarter - men givetvis kan det vara lika omöjligt mellan kvarterets väggar. Ingen lyssnar om du skriker, du kan gå ut på gatan och skrika, ingen kommer ens att öppna fönsterluckorna,

Calamity Jane sa...

Tack för svar! Jag tror att det är ett helt hopplöst fall som ingen advokat skulle ta sig an!

maja lundgren sa...

Fullt tänkbart att det är så.

maja lundgren sa...

Jag skiter INTE i kvinnornas berättelser. Det borde framgå av det jag skriver att jag verkligen inte skiter i dem.
Utsatt för påtryckningar? Från vem då?
Nej, nu räcker det - inget mer pingpong med nick.

maja lundgren sa...

Ja, jag tycker att Kulturprofilen bör försöka väcka åtal mot DN.
Det får inte gå till så här.

Anonym sa...

"Ingen är skyldig före dom och i domstol är bevisbördan inte den utpekades utan åklagarens".

https://www.metro.se/artikel/debatt-d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-det-farligt-att-metoo-utpekade-d%C3%B6ms-utan-r%C3%A4tteg%C3%A5ng

maja lundgren sa...

Nej, och så bör det förbli.

maja lundgren sa...

Jag gillar egentligen metoo, på det hela taget.
Men jag uppfattar inte DN:s artiklar som en del av metoo. Alls.

maja lundgren sa...

Societeten pastöriserar sig själv i efterhand.

Calamity Jane sa...

Men alltså. Kommentaren 19.41 den 16 december. Du tycker inte att det blir lite dubbelmoral? Det skulle väl sätta kvinnorna som vittnat i ett ganska risigt läge.
Det är väl inget synd om den här kladdgubben. Bara bra att han trillade dit till slut.

maja lundgren sa...

Det har inget med att "tycka synd om" att göra. Det är en principfråga. Men liksom, jag har väl förklarat ganska bra varför jag är emot det DN gjorde? Det får inte gå till så där. Det får inte gå till så under metoo och det kommer inte att vara ok efter metoo.
Jag tror inte att kvinnorna som vittnade hamnar i ett risigt läge alls.

maja lundgren sa...

Även de som tycker att det här var bra, bör kunna reflektera över hur snabbt blodhundarna får upp vittring på något annat, springer åt det ena eller andra hållet: och med vilken snabbhet en artikel i en stor tidning tas som absolut sanning, med blixtsnabba konsekvenser.
metoo är en sak - massmedialt regisserade (och lite överdrivet stajlade, stereotypiserade) anklagelseakter en annan. Det märks ju på något sätt att det handlar om en demonisering, nu har jag visserligen inte haft nån som helst kontakt med klubben eller kulturprofilen på tio år, innan dess var det väl 2001 jag var där sista gången, och nix jag stod inte ut med det hela. Men visst fan är bilden som tecknas i DN en demonisering?

När metoo blåst över tror jag inte att världen har blivit bättre - kristallkulan har klarnat, efter patriarkatet kommer något värre! Japp!
Jag var med en kort tid i en av dessa hemliga grupper på facebook som kvinnor kurar ihop sig i, innan jag gick ur bl.a eftersom en del av vittnesmålen skorrade falskt som ketchup i ärtsoppa, och en lustig sak är att det utbröt en mycket livlig diskussion om att manliga chefer var mycket bättre än kvinnliga. Riktigt mycket härskartekniker och djävulskap hade några råkat ut för av kvinnor, medan de manliga cheferna alltid varit bussiga. Enligt ideologin då kvinnor alltid är offer, beror detta på patriarkatet. Som exempel, Maria 'Brainfart' Schottenius är egentligen ett offer (ja, därför kunde hon modigt skriva undeer journalistkvinnornas upprop).

maja lundgren sa...

Så underbart att se offer för patriarkatet resa sig ur sitt elände, klumpa ihop sig och med darrande arm skriva under på i princip sin egen dödsdom, ett ruppegupprop.

maja lundgren sa...

Efter metoo kryper kvinnorna in i hemliga facebookgrupper där de mumlar och viskar om det ena och det andra

maja lundgren sa...

OK, jag ska undvika sarkasmer, undvika ironi, skriva enkelt.

maja lundgren sa...

Det är samma sak. DN kan hänga ut Stig Larsson i nackskinnet, mig i nackskinnet eller Kulturprofilen i nackskinnet, de kan låta en Akademiledamots dotter bluddra något skevt och de kan vara smakdomare, moralens väktare etc - kvinnorna som vittnade kommer knappast att få någon upprättelse, och Nurse Rached Brainfart kommer att skriva nya hyllningsartiklar till Akademien eller verksamheter kopplade till Akademien och kungahuset,