torsdag 21 maj 2009

Botgörare

"Den objektiva slumpen" kom på tal i tråden under inlägget om André Breton.
Mitt rykte som galen är sådant att jag knappt kan förvärra det (Sister Rached, Maria Schottenius på DN, representerar däremot normaliteten, den man får i sig till frukost. Ett litet klotterplank av trender och rekommendationer om vad man bör tycka och tänka).

Som motvikt vill jag nu på självaste Kristi Himm förvärra mitt brottsregister genom att berätta att slumpen ville att Giuseppe Misso skulle börja samarbeta med rättvisan 7/8 2007, vilket är samma datum som Myggor och tigrar gavs ut.

Jag tycker det är fantastiskt. Jag tror att den som känner Neapel begriper såna här seismografiska underligheter på ett lite annat sätt än den som inte gör det.

Jag är ju obotfärdig, så gudfadern och jag har rört oss i olika riktningar, kan man säga.

För övrigt vill jag tillägga att jag vet att Zola stavas utan accent, men det finns redan ett Zola-pris i Frankrike.

Och även om polemik är viktigt och dessutom populärt (ju skarpare man skriver, desto fler besökare) skulle jag också vilja slå ett slag (hm) för mjukheten, och påminna om ett av mina favoritcitat av Lao-tre:

"Att styra riket är som att koka en liten fisk".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)