fredag 9 oktober 2009

Kattdjur, m.m

Xerxes fastnade med tassen i dörrporten idag och skrek hjärtskärande.
När jag öppnade porten rusade han iväg (utan att linka). Min granne som har två vuxna katter kom ut för att kolla vad som hade hänt. Det gör kattmammorna i mitt hus ibland när det blir bråk, och mina minstingar är ganska populära och ingen vill att deras större katter ska vara elaka mot dem. I alla fall, min granne tipsade mig om Christian the Lion som hade visats på TV. Hos norsken, tror jag. Skavlan alltså.
En vansinnigt gullig historia från början av sjuttitalet.
En lejonunge växer upp med några engelsmän, sedan reintegreras han med lejon och lär sig frukta människan. Men de två engelsmännen söker upp lejonet igen för att de saknar det och när han känner igen dem kommer han galopperande och kramar och pussar dem.
Det är fint och leder tankarna till sagor och legender, inte minst till Daniel i lejongropen.
(Daniels bok är f.ö en av mina favoriter i Bibeln).
Och till Buster Keaton eller vilken stumfilmstjärna det var som plockade taggar ur ett lejons tass.

Så jag letade på YouTube för jag ville lägga ut videon här, men jag ville ha en version utan pålagd musik och utan speaker och meningar i luften. Det hittade jag inte. Inga videor jag funnit lever upp till den stränga estetiken i denna blogg. Jag ville egentligen bara ha sekvensen när skuttiga lejonet glädjeskuttar och de kramas. Och utan sliskig tonsättning: "I will always love you"... Blääää... Sabbar allt.
Men men. Jag ska titta på videon igen, också rätt intressant med engelsmännens kläder och frisyrer.

"Christian the Lion". Jo, det är verkligen kristen metaforik i det hela. Lammen och lejonen ska gå sida vid sida efter Domedagen när paradiset inrättas på jorden. Då kommer alla att vara sams, både engelsmän och djur - o.s.v.

Apropå lejon försöker jag få tag i en intervjubok med författaren till I leoni di marmo, Giuseppe Misso, men den säljs tydligen bara i kiosker i Italien. Rätt kontroversiell fortfarande, bokhandeln i Stockholm som försökte beställa den fick ganska svävande svar av förlaget. När jag försökte kontakta utgivarna av I leoni di marmo i Neapel, så stängde de ner sitt kontor. Det var lite konstigt.

Det kommer en disco sen.
I all hafs,
eder Maja.




17 kommentarer:

  1. Jag har snyftat mängder över Christian the Lion, trots den smäktande musiken. Det är fascinerande hur lika katter coh lejon ändå är, om man bortser från storleken då... Chorizzo är en sån där buffande kelgris.
    Undrar om Xerxes kommer att skutta med sjumilakliv om han och jag skulle ses om ett par år?

    Närblirediscorå?

    /Systerdyster

    SvaraRadera
  2. Det är lite konstigt att det där klippet uppmärksammas nu (tydligen även hos Oprah), eftersom det var en så typisk och gigantisk YouTube-grej för något år sedan, som skrattande spädbarn eller katter som säger namnam när de äter, lejonvideon mailades runt och postades på bloggar hit och dit. Kvällstidningarna hade länkar (surf-journalistiken). Men visst är det är det fint, jag är bara lite förbryllad.
    YouTube är verkligen en märklig – och mäktig – uppfinning.

    Nom nom nom är numera ett begrepp när det gäller djur som äter.

    http://www.youtube.com/watch?v=MnagRjxp7v4

    SvaraRadera
  3. Ja, det är sååå gulligt och rörande!

    Ja visst, man har ju kunnat se det på youtube länge, men det var ju kul att höra Christians husse berätta när han var hos Skavlan. Fasligt vad tiden går, gick knappt att känna igen "husse".

    Så fint att de befriade honom från buren på Harrods och vad bra han fick det hos sina hussar.

    SvaraRadera
  4. Claes: en teori kunde vara att det tar lite tid för traditionella media att fånga upp det som är stort på Internet. Jag är själv ganska ny på YouTube, men det är verkligen fantastiskt.
    MO: jaså blev hussen intervjuad. Lever lejonet fortfarande? Vet man det?
    Systerdyster: jag tror egentligen att Xerxes och Atossa var lite för små när jag fick dem för att de skulle minnas dig (krass kommentar, inte meningen att klampa på tår...) Men de är precis som lejonet, enormt tillgivna. Atossa gör allt för att kela trots tratten.

    SvaraRadera
  5. Jag är tydligen lite efter, jag hade aldrig hört talas om det här klippet.
    Det verkar inte möjligt att få tag på filmen. Väldigt synd, jag hade gärna sett hela.
    Jag var väldigt förtjust i föregångaren "Born Free" när jag såg den som ung valp (källing menar jag):-).

    SvaraRadera
  6. Lejonet i fåtöljen hos Skavlan, det skulle verkligen vara nåt.

    SvaraRadera
  7. Anonym 19.11: jag är totalt efter, hade inte heller hört talas om den. Men den finns på YouTube:

    http://www.youtube.com/watch?v=HjWtRYaxmWM

    SvaraRadera
  8. Maja. Jo, jag tittade på klippet där.

    Det var då jag fattade att det är en långfilm gjord 1971. Och den hade jag gärna sett hela.
    Filmen är gjord av samma team som låg bakom en film som hette "Born Free" om Joy Adamson som arbetade med lejon i Afrika. Filmen kallades också för "Filmen om lejonet Elsa". Den var ganska välkänd på sin tid.

    SvaraRadera
  9. Jo, det är just det. Det är egendomligt att kvällstidningarna så ofta publicerar grejor de hittat på nätet (som alla andra redan hittat) som nyheter. "Här visar Carola rattarna" eller "Här är paneldebatten om årets Nobelpris". Och så är det en länk. Vem riktar man sig till då?
    De utmanövrerar sig själva vad gäller papperstidningens överlägsenhet på vissa plan (längre artiklar, till exempel), eller andra saker som de måste fundera på. Nu är papperstidningarna alltid tvåa på bollen vad gäller nyheter eller knasigheter.
    Jag lyssnar förresten ofta på YouTube, kanske en gammal låt jag glömt, och så är det bara en bild på skivetiketten. Ett fantastiskt arkiv. En användning som inte nämns så ofta, har ni glömt en låt och vill höra den igen så finns den där (med en bild på omslaget och inget mer).

    SvaraRadera
  10. Jag har googlat lite och har en teori om varför videon har fått en renässans på senare tid.
    Virginia McKenna som är den skådespelerska som spelade Joy Adamson och även är med i långfilmen om Christian the Lion, har i år kommit ut med sina memoarer.
    Hon var med och startade organisationen Born Free som arbetar med vilda djur och att rädda dem från fångenskap. De var med och såg till att Christian kunde komma till Afrika.

    http://www.bornfree.org.uk/

    På grund av hennes memoarer har hon intervjuats flitigt under året.
    En helt logisk förklaring till det här filmklippets förnyade popularitet alltså.

    SvaraRadera
  11. Maja

    Ja en av hussarna var hos Skavlan. Minns inte om han sa att lejonet lever fortfarande, men de hade gjort ett besök igen nåt år eller två efter första besöket men då hade ju Christian blivit anpassad och vuxen och ville väl inte hålla på med sånt där trams - som att kramas o så *S*, sa husse. Så det var väl inte lika kärvänligt.

    Tyckte det avsnittet av Skavlan var intressant överhuvudtaget. Det var nån kvinnlig, amerikansk hjärnforskare på besök också som själv hade råkat ut för en stroke. Himla intressant att lyssna på henne.

    SvaraRadera
  12. Avsnittet innan, då den förskräckliga Ankan var gäst hade Skavlan en annan intressant gäst, en Melody Gardot som sjöng så fint och berättade om sin olycka och vägen tillbaka, rehabiliteringen bestod i att spela och sjunga. Hon hade afasi till en början och kunde bara utstöta ljud, vilka hon demonstrerade och som följt med en del i hennes sång.

    SvaraRadera
  13. En lejonhane i vilt tillstånd lever 7-12 år enligt Wikipedia, så Christian bör ha varit död i 25-30 år tyvärr.

    SvaraRadera
  14. ojdå - lever de inte längre - nä de lever väl ett rätt tufft liv i det fria e klart.

    SvaraRadera
  15. Ja, Melody Gardot är ju en av de de artister som säljer bäst i Sverige till följd av programmet. Hos de som fortarande köper skivor. Skavlan-effekten.

    Själv är jag fortfarande virtuell. Bara på låtsas.

    SvaraRadera
  16. Claes

    Jasså? Ja lugn jazz...jo men hon var bra...Fast jag lyssnade på henne på yotube nyss. Inte riktigt samma upplevlese som att se o höra henne direkt i studion.

    SvaraRadera
  17. Nu har jag hittat Buster Keaton i lejongropen. En bit in i den här videon:

    http://www.youtube.com/watch?v=GY7NLNsQbKo

    Men jag mindes fel (har inte sett den sedan jag var liten). Buster Keaton tar inte ut en tagg eller sticka ur tassen, utan gör helt enkelt manikyr på lejonet.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)