tisdag 3 november 2009

Stopp!

Jag försöker förbigå en hemsk video i tystnad, det verkar som om gränserna för vad man tillåter håller på att försvinna; mordet på någon som sägs vara Giuseppe Missos närmaste vän åker omkring på YouTube och får högsta betyg, många stjärnor. Själv blev jag förstörd av att se den, benen bar inte längre, förtvivlan gjorde mig lamslagen. Är varningstexten ändå inte underlig, att känsliga tittare varnas? Men de okänsliga tittarna, vem ska skydda världen från dem? Den här typen av videor kanske kommer att bli vanligare, de måste stoppas. Och inte för att skydda de känsliga, utan för att skydda världen från de skådelystna och de likgiltiga.
Det är allt jag förmår skriva just nu.

4 kommentarer:

  1. Det var ett underligt sätt att fösöka förbigå något.
    Att i det läget skriva ett blogginlägg om det hemska verkar inte vara helt optimalt.
    /otto

    SvaraRadera
  2. Jag förstod att den invändningen skulle komma. Ett otäckt fenomen existerar, den som överhuvudtaget nämner det verkar kanske skenhelig, eller väcker bara läsarnas nyfikenhet. Det optimala är då att tiga. Och om man menar att det verkligen är ett destruktivt fenomen som måste stoppas?

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, Maja. Jag fattar precis den förtvivlan som infinner sig då likgiltigheten och gam-mentaliteten utbreder sig utan protester, samtidigt som vissa gör allt som står i sin makt för att få den att framstå som normal och i sin ordning (ingen nämnd ingen klämd, men det är nog inte så svårt att gissa här), genom att måla ut dem som fortfarande känner av denna iskyla som "moralister" bakåtsträvare, eller lika goda kålsupare, egentligen. Tack för att du delar med dig så bra.

    SvaraRadera
  4. Anonym: kanske svårt att gissa, kanske inte.
    Det viktigaste med mitt inlägg är att känsliga personer blir varnade, mer eller mindre avrådda, som om det vore i sin ordning att titta om man inte blir illa berörd.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)