tisdag 23 mars 2010

En del fantastiska städer har ovanligt svårlösta problem

Jag håller fortfarande ett öga på familjerna i Neapel. I synnerhet Beppe Misso. På individnivå handlar det mestadels om tragedier; på samhällelig och politisk nivå hänger frågan om camorran oupplösligen samman med Nord-Sydproblematiken, även om situationen har förändrats drastiskt i och med droghandeln och globaliseringen.
Misso, som såvitt jag begriper var inofficiell borgmästare i stora delar av Neapels innerstad för ett antal år sedan, håller just nu på och berättar om hur samarbetet med politiker går till rent konkret. Dessutom hävdar han att Maria Licciardi i Secondiglianoalliansen, hon som kallas Lady Camorra ("en veritabel boss i kjol" enligt Misso) ligger bakom ett stort antal mord i Neapel de senaste åren.

7 kommentarer:

  1. Vad intressant, håller du dig au jour via italiensk dagspress eller hur gör du? (pratar också italienska, har bott där och är väldigt intresserad av dessa ämnen). Jag tipsade förresten om din blogg i min bokblogg nu, fick reda på bara för några dagar att du bloggade här men ser att du har hållit på ett bra tag. Så det var väl på tiden att man hittade hit!

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica, vad roligt att du hittade hit då! Ja jag läser bland annat Il Mattino och då och då även Cronache di Napoli. Jag har skrivit rätt mycket om dessa ämnen, om du kollar under rubriken maffia/camorra. Annars finns ju på svenska även Roberto Savianos och Tomas Lappalainens böcker, bland annat.
    Det är förstås ett enormt komplicerat problem, med historiska rötter ända till antiken, och mängder av förklaringar. Har du varit i Neapel?

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen kul att ha hittat hit!
    Jag har läst Gomorra förstås och läste i samband med den även Myggor och tigrar vilket var väldigt intressant. Att få två olika vinklar på det, så att säga. Jag bodde 6 månader i Rom och var då i Neapel. Jag tyckte att det var en underbar stad men på tåget tillbaka till Rom satt jag och min kompis och pratade italienska. I samma kupé satt tre napoletaner som kändes oerhört läskiga, vi var rädda hela vägen. De pratade om oss och lyssnade på oss, men vi kunde inte förstå dem pga napoletanskan. I övrigt hände också ett fåtal andra saker i Neapel (trots att vi bara var där i två dygn) som kändes lite suspekta. Vi råkade dessutom hamna i ett barområde som vi långt senare fick veta endast besöktes av camorran! Nåväl, det var en väldigt vacker stad trots allt. Har du ngn koll på hur pass närvarande camorran är i Rom? det jag har hört är att 'ndrangitan håller på att ta över hela Europa och även camorran ju. Som Saviano sade i en intervju "Camorran är redan i Sverige men när det blir märkbart för svenskarna så kommer det redan vara för sent eftersom de redan kommer ha infiltrerat de områden de vill åt." Sorry för rekordlång kommentar. Lappalainens böcker har jag ännu inte läst men ska kolla upp dem.

    SvaraRadera
  4. Det finns ett hat mot nordbor i Neapel. Det är viktigt att betona att det inte handlar om alla napoletanare... men bortsett från rån och sånt händer det att turister blir utsatta för stenkastning. Jag skriver till exempel om några killar som spottade på mig i de spanska kvarteren.
    Jag har funderat på Savianos uttalande, vilken omfattning det kan handla om och vad man skulle kunna göra för att förhindra det.

    SvaraRadera
  5. Ja, tyvärr är det ju så. Jag tror det hatet/motviljan finns även i Rom, vilket man märker emellanåt. Fast kanske inte lika mkt som i Neapel. Jag har också funderat en hel del på Savianos uttalande, men inte kommit fram till hur man skulle kunna förhindra det, dessvärre.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar få brev från något som kallas Resurs Bank, som vill ta över mina lån (jag har bara studielån men skulle ö.h.t aldrig föra över lån på det sättet) och hävdar att de sänker räntan osv. Det är underskrivet med ett italienskt namn, d.v.s vd:n är italienare, och jag tänkte direkt: aj då. Om maffian tar sig in den vägen, så att alla blir skuldsatta till maffian (kombination av fördomar - italienskt namn räckte - och förkunskaper).
    Det här är inte förtal hoppas jag, det är säkert totalt lagligt och hederligt osv, jag redovisar bara min reaktion så att säga. Kreditfirmor med mera skulle kunna vara ett sätt för camorran att sätta klorna i ett lands ekonomi.

    SvaraRadera
  7. Ja det skulle absolut kunna vara ett sätt även om det kanske inte är det i just det fallet du nämner. Annars tänker man ju på det gamla klassiska som man har hört om tidigare: att de börjar småskaligt genom att se till att få pengarna för klubbars garderober, sedan kräva procent av restauranger osv osv. Men det ger å andra sidan ingen makt i samhället utan bara rena pengar. Dessutom finns väl redan annan maffia i t ex Stockholm som har hand om den biten. Jag tänker också på en dokumentär jag såg på svt play i höstas om 'ndrangitan och hur de har "sett till" att barnen är välutbildade. En advokat, en läkare, en politiker, en polis och sedan vips - så har de sina klor i de flesta samhälleliga instanser. En sjukhusdirektör satt och var förtvivlad över att så många anställda på sjukhuset hörde till 'ndrangitan och han kunde inget göra. Kanske jobbar camorran på liknande sätt?

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)