lördag 5 juni 2010

"Jag blev botgörare för att rasera min myt"

Orden kommer från Giuseppe Misso, de är tagna ur förordet till en bok om en sjuttonåring, Luigi Sica, knivskuren till döds 2007.
"Jag hörde ekot av hans röst och den anklagade även mig för hans död... Jag såg bilden av Luigi som pekade finger åt mig. Jag blev omskakad: jag kände mig om än indirekt ansvarig för hans död".
I förordet på tio sidor skriver Misso om tonåringar som växer upp med myten om gudfadern, som de kallar "juvelen". Många baby gangs kan ta sig in på fotbollsstadion, på nattklubbar och i stadens kvarter med blotta orden: "Vi kommer från Sanità".
"Jag ville rycka upp klanen Misso med rötterna - det kunde endast ske genom mitt personliga samarbete med rättvisan. Annars skulle myten ha överlevt ända till min död". Här kan man läsa mer om detta.
Enligt en annan pentito ska säkerhetspolisen ha samarbetat med Giuseppe Misso mot slutet av nittiotalet: om Misso såg till att klankrigen upphörde skulle han i gengäld få monopol på kokainhandeln. Misso avfärdar uppgifterna som absurda. Här en länk för vidareläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)