tisdag 28 september 2010

Politik har aldrig varit så spännande

Det är antagligen fel att tänka så, för lättsinnigt, men jag uppfattar det som att politiken befinner sig vid ett slags nollpunkt. Alla pratar om politik.
Har jag för positiva öron? Rör jag mig bara på "trevliga" ställen?
Det kan jag inte svara på, men mina "avhörningar" å stan tyder på att det som i media skildras som ett destruktivt kaos med sannolikt katastrofala främlingsfientliga följder inte alls kommer att få sådana konsekvenser.
Jag tror fortfarande att det är av vikt att släppa megafonerna, och tills vidare vill jag hänvisa till mina tidigare inlägg och inte minst kommentarerna.



Det jag är mest stolt över i Mäktig Tussilago - det här är min blogg så jag skryter hur mycket jag vill - är nog när Lemmy hävdar att Ekelöfs dikt Non serviam handlar om Reinfeldt. För er som ännu inte har hunnit läsa min senaste roman (eller menippéiska satir, för att vara nogräknad) så är Lemmy Oscars granne som klär ut sig till indian för att han känner sig som en utrotningshotad svensk. Han är ursinnig för att hans barn får läsa Non serviam i skolan, för där står det att Ekelöf identifierar sig med judar och negrer.
Lemmy, fly förbannad men inte hjärtlös, ger det hela en humoristisk twist när han börjar prata om cirkusnegrer. Och Oscar står då en aning mållös.
Lemmys öppna hatkärlek till dikten Non serviam - jag tänker inte analysera sönder Mäktig Tussilago här men ibland kan det kanske vara ok att en författare ger några fingervisningar om saker som kan läsas mellan raderna - kontrasteras mot en detalj han nämner i förbigående: de tudelade instruktioner eleverna i hans sons klass har fått av sin lärare.
Öppen rasism gentemot subtil. Temat myggor och tigrar igen, med andra ord.
Lemmy har inte fel när han säger att Non serviam är en kritik av Folkhemmet, eller rättare sagt den är Ekelöfs bekännelse att han inte kan känna sig hemma i "de långa, välfödda stundernas trånga ombonade Sverige där allting är stängt för drag".
En ren temperamentsfråga? Ekelöfs längtan tillbaks till "de fattiga stundernas vilda Sverige" kan mycket lätt avfärdas som falsk nostalgi, förklarad av Ekelöfs överklassbakgrund, eller som konstnärligt snobberi. Lemmy tolkar dikten som bäggedera, plus att han läser den utifrån sin övertygelse att blekt, blont och blåögt kommer att försvinna, samt att den västerländska kulturen inte kommer att stå pall inför islam, som han menar har en styrka som den dekadenta moderna kulturen kommer att få vika sig inför.
Han hade emellertid varit en bättre sverigedemokrat om han dansat svensk folkdans, men nu har det fallit sig så att han har en väldig vurm för indianer, och att hans musikaliska idoler är Motörhead.

Sådan är Lemmy.
Och så har han Monique, den synska.

Vid det här laget har man läst många panikartiklar om sd:s inträde i Riksdagen, jag har diskuterat det här i bloggen och min fråga är nu bara: hur djupt sitter oron?

48 kommentarer:

  1. Dina videor blir avhuggna. Det beror på att du har kopierat koden rakt av bara, från youtube, utan att anpassa den efter din bloggs mått.

    Gör så här: Tryck på "Bädda in". Rulla en bit ner tills du ser den ljusblåa rutan märkt "Anpassat". Där skriver du in 395. Då ändras din inbäddarkod, och du kan kopiera den som vanligt och klistra in i din blogg.
    Se den här bilden.

    SvaraRadera
  2. jag har upptäckt ett mycket enklare sätt: - gå ner en bit under you tube clippet - klicka på 'dela' - 'share' - gå ner lite till - klicka på bloggersymbolen - sen går man upp lite och klickar på 'publicera' - sen kan man - om man vill - klicka på ett ställe för att verkligen se att inlägget har blivit publicerat på den egna bloggen - detta har jag - som egentligen fortfarande är en nybörjare och aldrig gått på någon kurs i datoranvändande - kommit på alldeles själv och utnyttjar till max - somliga kanske tycker till överdrift...

    SvaraRadera
  3. Stort tack till Johnny som gav mig svar på något jag funderat över.

    Men borde jag oroa mig? Att 5% har röstat på SD oroar mig mindre än den rasism som jag ser bland alla PK:are överallt.

    Ett exempel: I våras kallades tillextra föräldramöte i ene sonens niondeklass. Man hade upptäckt klotter i form av hakkors i skolan och detta på ett utstuderat sätt då svastikorna hamnat på skåp tillhörande elever med invandrarbakgrund. Till saken hör då också att detta hände i samband med att eleverna läste om 2:a världskriget och nazisters illdåd på 30- och 40-talen. Föräldrarna var brydda, vad göra? Problemet var enligt de flesta inte ATT det ritades nazi-symboler utan vad 'folk' ska tycka om att det ritas. Alltså; ha gärna de här åsikterna men låt för f*n ingen få veta om det. Och detta hände sig i den skola där självaste statsministern haft sina barn tills helt nyligen.

    Jag ogillar SD och deras åsikter men de står i allalfall för sin rasism. Betydligt värre med alla smygisar och de frodas, jag lovar!

    SvaraRadera
  4. Maja,

    jag kan inte låta bli att tro att SD:s intåg i riksdagen inducerar en kanske överdriven moralpanik. Den etablerade politiska adeln måhända använder "intåget" som svepskäl för att täcka över sina egna korruptiva och totalitära tendenser.

    Jag tycker visserligen själv att SD är motbjudande vad gäller sina ideologiska bevekelsegrunder. Men jag är inte så säker på att "adeln" är så mycket mer demokratiskt sinnade, om man bortser från Sd-rasismen.

    SvaraRadera
  5. Johnny: oj, tack för tipset. Jag ska åtgärda det så snart jag kan. Tyvärr är det inte bara mina videor som blir avhuggna, det är väldigt mycket teknikstrul nu, jag tror jag måste göra något slags uppdatering av bloggmallen eller något sånt (har svårt att logga in ö.h.t)

    Systerdyster: ja, där har du min åsikt också. Det är den omedvetna främlingsfientligheten och rasismen som är värst.
    Sen tror jag i och för sig att det är bra att inte låta sd bli vågmästare. Det kan också kännas riskabelt att anklaga pk-are för hyckleri - det är ju exakt det nazisterna gör.
    Men jag uppfattar Carl Hamilton-debâclet och talet om svenska värderingar m.m som mycket allvarligare, mycket mer samhällsfarliga på sikt.

    SvaraRadera
  6. Håller med Maja, tror att allt lugnar ner sig efter storm i vattenglas.
    Ikväll 20.00 Tv3 granskas kommunpolitikeradeln i Göteborg - intressantare än långtröskandet om sd...
    Svantesson

    SvaraRadera
  7. förlåt - min kommentar var visst irrelevant - du kan ta bort den - det är ok för mej maja!

    SvaraRadera
  8. Hoppsan, Uppdrag Granskning 20.00 är väl i ettan.
    Vilsen Svantesson

    SvaraRadera
  9. Hej Maja! Vad glad jag är att jag läste "ingen tat skit - i de lättkränktas land" av David Eberhard, det var ju faktiskt så jag fick nys om dig:-). Uppskattar din blogg och ser fram emot att läsa dina böcker!

    Ann

    SvaraRadera
  10. Tristan: ja, och det blir nästan övertydligt ibland att det handlar om ett sökande efter syndabockar. När en gemenskap är hotad väljs det ut en syndabock som får bära allas fel. Det anses i nuläget inte helt ok att öppet låta invandrare/invandringen klä skott för samhällsprobloemen, även om väldigt många resonemang/tongångar i media i praktiken har gått ut på det: står det "problem med integrationen" betyder det ofta "invandringen ställer till med problem", men att säga det i klartext anses inte liberalt och humanistiskt. Bara ibland blir rasismen/främlingsföraktet tydligare, som i kravet på svenska värderingar och körkort i svenskhet. Annars är det mycket dolt.
    När man väljer ut några som får representera allt ont, så lånar man helt enkelt deras egen vokabulär. Som i aftonbladetartikeln Kör ut dem, där det slås fast vad en äkta svensk är. ELler som i nazistuthängningen, som jag var väldigt emot och som knappast har lett till minskning av främlingsfientlighet - då var t.ex inte sd ett så stort parti som idag - som kopierade nazisternas egna dödslistor och jargong.
    Någon av tidningscheferna sa i sammanhanget att tidningarna skulle ta itu med smygrasismen sedan. Visst dom gjorde, tjena.
    Vi får se hur det går nu - är inte flyktingpolitiken redan mycket restriktiv idag? M och S kommer antagligen att samarbeta i de frågorna, tänkbart att det blir en s-politiker på posten som integrationsminister?
    Marianne J: nejdå den var inte irrelevant. Jag ska fixa till det där med videorna strax.
    Svantesson: Uppdrag Gransknings valstugereportage kan ju nämnas i sammanhanget, även om jag inte var odelat förtjust i det.
    Ann: kul att du hittat hit! Inga vägar är fel, he...

    SvaraRadera
  11. Efter dagens möten med män i kostymer som är uppkopplade sedan tjugo år och kan marknaden fick jag veta att människor föredrar rött och att jag borde ha lite coolare bilder. Man vet hur folk är.
    Vad vet jag. Röker lite crack.

    Olle Adolphssons "Okända djur"

    http://www.youtube.com/watch?v=tKHB7sS1b_4

    SvaraRadera
  12. Jag funderar på om stora delar av befolkningen, de som röstar blått, blåare och mörkblått, darrar över att ha V med i de folkvalda församlingarna? För väldigt många år sedan var jag på en tågluffning och hamnade på ett tåg mellan Vanedig och Wien. Kupén var fylld av människor av diverse nationaliteter och stämningen var god. Ända tills de två unga amerikanska männen insåg att de befann sig nära Ungern, ett land som då befann sig på fel sida av järnridån. Deras panik över att vara så nära ett kommunistiskt land var äkta och vi andra var häpna men försökte trösta. Det blev inte mycket bättre av att jag och mitt manliga ressällskap berättade att vi var från, det då socialdemokratiskt styrda, Sverige. Helt plötsligt var även vi den lede fi och de stackars amerikanerna var ännu mer vettskrämda, vetetusan om de trodde att vi var kärnvapensbestyckade?

    Alltså, jag tycker att man ska ta främlingsfientligheten på allvar, absolut, i dagsläget utgör SD knappast någon fara för demokratin. Men tyvärr tror jag att många i min kommun skulle lagt sin röst på SD om det inte vore så att deras väljare fått stämpeln att vara lågutbildade, arbetslösa lantisar. Vore det alltså inte för att många M- väljare är så högfärdiga så tror jag att SD hade gjort ett ännu bättre val. Eller sämre då, som jag ser det.

    SvaraRadera
  13. Jag röstade M genomgående. Det har jag aldrig gjort förut. Förvånad själv. Jag kände helt enkelt mest förtroende för Borg och Reinfeldt och alliansen, i jämförelse med alternativet.

    Jag tycker tvärtom att de som "alltid" röstar åt vänster är högfärdiga, de tycker sig vara mer medmänskliga och solidariska och ha större hjärta. Lite bättre än andra. Sverigebilden, än en gång.

    Dessutom tror jag inte att SD fiskar hem röstar hos M i första hand, jag ser inte Sverigedemokraterna som ett högerparti, de är inte särskilt liberala. Jag tror mer på missnöjd socialdemokrat, men det har skrivits så mycket om det här, så det är nog utrett var de har plockat flest röster (förutom att de flesta bor i Skåne).

    SvaraRadera
  14. Den ironin var finstilt, CG.

    Jag ska berätta en anekdot, en av de saker jag inte tog med i Myggor och tigrar - den hade kunnat bli på över tusen sidor - och be om er spontana reaktion.
    Det var ett party, rätt mycket mediefolk där, atmosfären var ganska spännig och det stilades en hel del.
    Jag och en person dansade, läget var inte sånt att det kändes särskilt kul att dansa. Efter ett tag hånskrattade min danskavaljer, han tyckte jag dansade patetiskt stelt.
    - Ska man dansa ska det vara porrigt.
    Jag föreslog att vi avbröt dansen.

    Vad skulle ni säga om den här situationen?

    SvaraRadera
  15. Ironi. Jag vet inte. Oavsiktlig, i så fall. Det är så konstigt att man delar in människor i ister.
    Vilken ist är du?

    Jag är uppväxt med uppfattningar om att fin humor sparkar uppåt i Chaplins anda, alla skall ha stelkrampssprutor, vi skall alla bli lite mer Tage Danielsson.
    Men han sade i slutet av sitt liv att att inte var någon -ist, förutom Cyklist och Humanist.
    Till och med ordet "Humanist" är ju kapat nuförtiden.

    Saknar porrdans. Konsensus förstås, annars är det hemskt, då blir det äckligt.

    SvaraRadera
  16. Jag är en urusel simmare, har alltid varit. Jag blev förvisad till barnbassängen när alla andra hoppade från treans trampolin.

    Jag berättade för en vän att det var hemskt när simläraren trädde en stor stålögla över halsen när jag skulle simma från ena kakelväggen till den andra. Då sade hon: nej, simläraren hade en stålögla beredd att kroka fast i din arm om det skulle gå åt skogen, eller snarare åt botten.

    Så var det nog. Vad minns jag som är korrekt?

    SvaraRadera
  17. Verkligen ingen gentleman, din hånskrattande danspartner. Snarare en tölp och buse. Att dansa ”porrigt” offentligt tycker jag är stillöst. Fast vad är ”porrigt”? Travolta (i ”Lördagsnattsfeber”) är min personliga förebild på dansgolvet. Somliga kanske anser/ansåg att det är ”porrigt”?

    SvaraRadera
  18. Jag porrar gärna loss, men det krävs två för att dansa tango, som bekant. Tango, alltså. Disco. Eller Rumba. Porr.

    SvaraRadera
  19. ”Lördagsnattsfeber"

    Grease hette helt enkelt ”Gris” till en början, men så tänkte man att ”Flott” skulle passa bättre, det var ju en flott film, men så blev det Gris.

    SvaraRadera
  20. James Brown borde porra loss lite mer önskat.

    SvaraRadera
  21. "- Ska man dansa ska det vara porrigt."

    Tja, vad säger man...?

    I överförd mening låter det ju som ett slags dansgolvets svar på Ians och Berts politiska gärning:

    - Ska man leka politik ska det vara med ölbackar...

    Eller i sverigedemokratisk tappning:

    - Ska man in i riksdagen så ska det vara till hockeyskrålande fyllesång...

    Skillnaderna är inte särdeles stora.

    För övrigt hade jag gärna sett att "Myggor och tigrar" passerat de tusende i omfång.

    /Stefan

    SvaraRadera
  22. Maja ett bra upplägg för nästa bok. Vem som var patetisk är väl rätt så klart. Man ska inte peka finger åt någon, då pekar man ofta tre på sig själv.

    Din anekdot kanske säger en del om mediafolk, men kanske mer om din "danskavaljer"... Vad vet jag?

    Vad lätt det är att han synpunkter på andra förresten! Särskilt när man inte var där själv.

    Tillbaka till "filosofin"; Ingen annan person har rätt att inkräkta på din frihet, så du fattade rätt beslut. Basta!

    Sen kan man ju extrapolera från ett enskilt fall också. Alla män är likadana. Nåja mediafolk åtminstone. Säg inte att han var invandrare också! Svensk(?) amerikan(?) hemska tanke!

    SvaraRadera
  23. Skall man dansa, skall det vara porrigt.
    Vem i helvete kan motsätta sig det? Äh.

    Kör en gammal, gammal klassiker, Jacskon Sisters:

    http://www.youtube.com/watch?v=hBBzrHXu1Fg

    SvaraRadera
  24. Håller med Maja om att politiken verkligen diskuteras överallt, och att det är någonting mycket positivt. Ett exempel är min sons fotbollsträningar, där vi mammor (och en och annan pappa), som alla är hyfsat politiskt intresserade, diskuterar politik non stop. Det känns så himla äkta på något vis, i jämförelse med vad vi morsor pratade om tidigare:-) Politik som samtalsämne verkar inte längre vara lika tabubelagd, att ha olika ståndpunkter är inte "the end of the world".

    Vad gäller Sverigedemokraternas inträde i riksdagen så tycker jag att det finns fog för oro, inte minst om man ser till utvecklingen i Danmark. Att de redan vunnit legitimitet tycker jag mig se i DN:s debattartiklar. Det politiska etablissemanget och forskningen har sannolikt bidragit till deras framgång. Att tiga ihjäl en grupp, eller en människa, är inte rätt väg, oavsett hur ädelt eller förkastligt syftet är.

    SvaraRadera
  25. Ann: ja, man får se hur det går nu - det handlar om flera olika saker på en gång, som jag ser det. Regeringen tycks alltså vilja samarbeta med s för att nå ett brett samförstånd om asylpolitiken, och för att sd inte ska hamna i vågmästarställning. "För att det inte ska bli som i Danmark", har man väl sagt mer eller mindre uttryckligen. Nå, flyktingpolitiken är redan restriktiv idag som jag fattat det, så kanske det bör vara för tillfället av sociala skäl så att säga (men på sikt kommer det att bli en riktigt pigg och kul blandning av befolkningar i världen, det är jag helt övertygad om).
    jag såg en bra artikel i metro eller om det var stockholms city idag, återkommer med den.
    (Funkar videorna nu?)

    SvaraRadera
  26. Maja: Om det blir stelt och känns fel när man dansar med någon, så är det ju något som man är två om. Då är det väl ett lämpligt beteende att erkänna detta, t ex genom att le lite och föreslå att man sätter sig och pratar i stället eller något annat... Att uttala sig som din danspartner gjorde är ju att vara för sak-lig, att s a s kritisera dansen som om den vore en vara (eller tjänst...) eller du ett redskap för hans upplevelse... (och kanske iofs vice versa, men det gör ju inte saken så jättemycket bättre)

    SvaraRadera
  27. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  28. Man får se upp lite med sånt här:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sapo-hojer-terrorberedskap_5433489.svd

    Varför släpper SÄPO den här nyheten nu, och på det här sättet? Är vi på väg mot en upptrappning inför ett tredje världskrig?
    Clam 1: jag uppfattade danspartnern som missnöjd med min dans, och arg och avundsjuk.
    2:ja, det är väldigt oroväckande, det kan verkligen urarta.

    SvaraRadera
  29. Helt riktigt, de gör vad de kan för att sd inte ska få något inflytande. Jag menade att det var fel att systematiskt utesluta dem i förvalsdebatten, där man verkligen hade chansen att syna deras politik. Det gjorde man inte, bland annat för att forskning visat att det med stor sannolikhet skulle öka deras väljarstöd. Kan förvisso förstå ett sånt resonemang men tror att det retade upp folk (är vi inte tillräckligt smarta att fatta våra egna beslut). Å andra sidan vet man ju inte om de hade fått ännu fler röster om de fått visa upp sig... Att de nu sitter i riksdagen ger dem onekligen viss legitimitet, även om de inte har någon makt att tala om. Om jag inte minns fel så var det samma scenario med Danskt Folkeparti i början. Innan de kom in i riksdagen ville ingen kännas vid dem, väl inne fick de ingen vågmästarroll. Andra perioden ökade deras väljarstöd markant och nu har de ganska stort inflytande i dansk politik. Hoppas du hängde med i min tankekedja:)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  30. Ann: jomen absolut, jag hänger med. Jag vet inte om det hade gjort vare sig till eller från om sd varit med i debatterna före valet i större utsträckning, annat än liksom fastklämda längst ut i spetsen på en pincett. Sedan tror jag inte att media hade fixat att syna deras politik, eftersom den bygger på värderingar och farhågor som inte alltid är fullt uttalade. Man kan slå ifrån sig som sjutton som artikeln i AB (ska leta reda på länken, lovar) och påstå att den "äkta svensken" är öppen och tolerant (fel, Sverige har en tung och skamlig rasistisk historia) eller att sd längtar tillbaks till ett Sverige som aldrig funnits (fel, det fanns t.ex ett Sverige en gång som inte var amerikaniserat....)
    Falsk retorik med andra ord.

    Man måste erkänna att rasismen existerar.
    Sedan vore det väldigt bra om politiker och opinionsbildare inte ryckte i trådar för att dra igång ett världskrig nu igen.
    Det är tänkbart att sd:s inträde i riksdagen ökar risken för terrordåd i Sverige, eftersom antiislamismen kan väcka ont blod hos fundamentalister och fanatiker (t.ex den där sd-valfilmen var ju ungefär lika intelligent som Lars Vilks). Annars tror jag Sverige hamnar långt ner på listan över terrormål.

    Jag hoppas verkligen att sossar och moderater lyckas formulera en mjuk linje, att de INTE går Europas fotspår och inför slöjförbud, till exempel, och att de inte drar med sverige i ett heligt krig mot islam.
    För övrigt rekommenderar jag omläsning av Mäktig Tussilago,

    SvaraRadera
  31. Tack för svaret Maja! Ska beställa hem den nu, eller den kanske finns att köpa på Akademibokhandeln?

    SvaraRadera
  32. SÄPO har väl aldrig lyckats speciell bra med något de företagit sig? Och, ja, förutom Maria- Pia Boëthius bok kan jag rekommendera Bosse Schöns böcker om samma ämne. Det är många som gjort allt för att sopa bort spåren i sina familjers förflutna. Det var f.ö. inte särskilt länge sedan folkvalda Centerpartiet hade samma ideal som SD.

    Men nu är det fredag och dags för disco! Apropå porrigt, det finns danskurser där man (kvinnor mest, antar jag) lär sig att dansa kring en sån där strippstång eller vad det nu kan heta. Nej, jag har inte anmält mig, det verkar alldeles för ansträngande och svettigt. Men lite lagom syndigt disco vore på sin plats:

    http://www.youtube.com/watch?v=k8TBmeK9Abg

    SvaraRadera
  33. Ann: det var inte meningen att göra så oförblommerad reklam - större filialer av Akademibokhandeln har den, tror jag (annars nätbokhandel)
    Systerdyster:
    Innan jag tar av mig foliehatten inför helgen -på artikeln låter det som om de hittat nån kille i Afghanistan, klubbat honom i huvudet lite och fått fram precis rätt uppgifter: jag skulle mest vilja veta varför man går ut med sånt, oavsett om det är välgrundat eller ej. Är det någon som känner till hur SÄPO brukar hantera hot mot rikets säkerhet? Jag tycker att det låter som en propagandamanöver (sen ska jag inte spinna igång på fantasier om gammnazzar inom SÄPO).
    Jag kommer inte gå med på att Sverige rycks med i ett krig mellan Väst och
    Islam.
    Några tönt-hot mot rikets säkerhet: Lars Vilks, Carl Hamilton.

    Discostångskursen kursen är nog inte "bara" för kvinnor och homosexuella män, utan även för heteromän. Jag är iallafall rätt bra på att åla mig upp och ner med ryggen mot en dörrpost, (eller vad det heter).

    SvaraRadera
  34. Discostångskursenkursen skulle det givetvis stå (ack dessa särskrivningar!)

    SvaraRadera
  35. Du skulle ha frågat din danskavaljer om han hade gått discostångskursen!

    Dessutom har du rätt, dags att läsa Mäktig Tussilago igen.

    SvaraRadera
  36. Martin Ljung R.I.P.

    http://www.youtube.com/watch?v=Mv667rF4S84

    Det roligaste föräldarna har sett. Hopplösa ordvitsar men också sanslös talang. Han hade "Funny Bones", en av de roligaste människor vi haft i det här landet.

    SvaraRadera
  37. – Är det inte Fingal Olsson som sitter därborta?
    – Nej, det är Martin Ljung. Han rör på sig.

    SvaraRadera
  38. Tack för länken, Claes. Nu känner jag mig lastgammal, ingen av de artister jag fnissade åt som barn är i livet. Martin Ljung, mannen som kunde leka med betoningar.

    SvaraRadera
  39. Hur gick det till?

    En sökande till Radion som tjänsteman Povel Ramel blev lite intresserad av hade en prudentlig och distinkt basröst. Han återkom regelbundet och sa: ”Det var jag som önskade ett smärre sammanträffande, då jag har en del små konstigheter att visa upp.”
    Ramel ville helst höra mer om konstigheterna per telefon, men mannen var envis och till slut kom ”sammanträffandet” till stånd. In i Povels tjänsterum trädde en lång, smal man som noga lade ifrån sig sina persedlar – rock, hatt, galoscher – för att sedan skaka hand med överraskande kraft. Mannen halade fram en lång pappersrulle och började bocka av en lista med pennan.
    ”HAR knackat – HAR kommit in – HAR tagit av hatt – rock – galoscher – HAR hälsat. Nästa punkt: Lägga bort titlarna. Jo, jag undrar – kan vi säga du till varandra?”, vilket vid den tiden var en ovanlighet främmande personer emellan.
    – Visst kan vi säga du.
    – Martin heter jag.
    – Povel här.

    SvaraRadera
  40. Är det fortfarande bra? Blandat.

    Martin Ljung kommer alltid att vara rolig. Annat hör till arkiven.
    Ramel ses väl mest som en angelägenhet för gamla studenter, rimgubbe och ordvitsare från en annan tid, men vad mycket bra det finns. Knasigt bra, som man inte känner till. Håller på med det.

    SvaraRadera
  41. "Underbart är kort" är väl inte okänd. Här inte ens två minuter.

    http://www.youtube.com/watch?v=QCgQKX0GZTY

    Gunwer Bergkvist lever fortfarande.

    SvaraRadera
  42. Och den här som bloggmatten tidigare haft i något inlägg:

    http://www.youtube.com/watch?v=6B9EQKBOIao

    SvaraRadera
  43. Claes G:
    Glömde - underbar berättelse!

    SvaraRadera
  44. Håller på att formge en bok, "Yrke: Povel Ramel".
    Det handlar väl om Povel.
    Alla inblandade är redaktörer, det är bara kaos, men det kommer att bli bra. Hela boken kommer att bli ett fint kaos.
    Samma människor som stod bakom den dära stora boken om Hasse & Tage som kom för några år sedan.

    SvaraRadera
  45. Och kommer att sälja en yttepyttedel av vad den boken gjorde.
    Inte folkligt.
    Ramel är moderathumor.
    Går inte att ändra på, man kan försöka.
    Ofta galet bra.

    SvaraRadera
  46. Det är ju en lustig inställning, när man gör en biografi skall det sammanfattas och skapas ordning. Icke!
    Jag gillar det. Ingen ordning alls, men ändå exakt i detaljerna. Tror att boken kanske blir totalt oläsbar. En röra, men intressant sådan.

    SvaraRadera
  47. Claes: vad kul med en Povel-biografi. Moderathumor vet jag egentligen inte, Hasse och Tage var ju rätt tydligt vänster i sina grejer men jag skulle nog säga att Povel var opolitisk, men det kan det säkert råda delade meningar om.
    Ja, utöver Tuttiluriumlej så har jag haft en till med Martin Ljung - Vi ska klara av'et, men just den videon tror jag inte finns på YouTube längre (jag ska gå igenom bloggen någon gång har jag tänkt, så att det inte är alltför många återvändsgrändsvideor., det händer ju att saker plockas bort från YouTUbe).
    Nu finns den iallafall här, men tyvärr inte med filmen från föreställningen:
    http://www.youtube.com/watch?v=gYaVu3gAayY

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)