tisdag 16 november 2010

Berlusconi är Italiens bottenpropp

Jag har lovat mig själv att titta på Savianos TV-program, som sägs kunna leda till att Berlusconi måste avgå. Frågan om fakta och fiktion i Gomorra är en annan men fortfarande mycket viktig; jag har kvar rätt kraftiga obehagskänslor apropå detta med de djupfrysta kineserna, som alla i Neapel måste veta inte är sant, och jag undrar för övrigt hur det kan uppfattas där att programmet heter Vieni via con me - ungefär, åk iväg med mig. Jag antar att det är symboliskt tänkt, det vill säga att det betyder "ta avstånd från camorran med mig", men för dem som inte kan lämna Neapel gissar jag att det kan uppfattas som arrogant.
Det är bara en gissning. Klart att jag ska se programmet. Men Neapelfrågan är mycket svår.
Det kan låta som om jag är Berlusconianhängare när jag skriver att om man drar ur bottenproppen Berlusconi uppstår det en virvel, alla blir begeistrade och applåderar, och i tomheten som uppstår kommer något värre. Jag har inga belägg för det, och det vore ju idioti att hävda att man inte ska slåss för ökad demokrati för att det kan bli värre efteråt.
Nu ska jag kolla programmet.

Tillägg 23.19: jorå, nu har jag sett delar av det - det är bra, seriöst, jag tror att det kan ha en god effekt.
I det här avsnittet talar Saviano om den kalabriska maffian ´Ndranghetan, dess stränga regelsystem (vilket skiljer den från den mer löst strukturerade camorran i Neapel) och dess etablering i Norditalien. Det allra svåraste tar han sist - vad göra? "Man kan inte släcka eld med eld, inte bekämpa det onda med det onda", säger han, utan det gäller att själv se till att göra något bra istället, och att det är en början till framsteg att det idag går att tala om det.

54 kommentarer:

  1. Just to provide the nordic reader with a few more background information: it is no so unusual to watch this kind of programs on italian TV. Fabio Fazio has been online almost every day, if I'm not wrong, with long interviews (most often with Berlusconi opponents, culture personalities etc.), and at least THREE weekly information programs on RAI are made in the same style ("and now, we are telling you the truth about mafia, Napoli, corrupted politicians etc...")

    It has been like that for 20 years, Berlusconi is there since almost 20 years. This is supposed to mean SOMETHING - as Snoopy used to say - but I don't know what it is.

    SvaraRadera
  2. Zamenhof: jo, alltså... jag har inte tittat på italiensk TV mycket alls de senaste åren, men som det låter på dig är det inte först nu det har gått att tala om maffian?
    Sedan undrar jag hur anticamorraexperterna egentligen ser på Gomorra. Det är floder av info på nätet, svårt att hitta fram till något som inte är festtal - "Ett nytt Italien! Hurra!" - men det måste ju finnas en hel del kritik och analys av Gomorra. Och man måste givetvis kunna kritisera en bok trots att författaren blivit hotad. Folk dör som flugor varje dag i världen, en författare hit och dit gör ingen större skillnad, och det är dags att sluta sätta författare på piedestal. Det är ju skitknäppt, det finns de som jobbar mot camorran på ett konkret sätt.
    Det här avsnittet - ska jag vara uppriktig, och det är väl bäst, tyckte jag att Saviano ägnade sig åt romantisering av 'Ndranghetan, och när han kommer fram till slutsatserna - lite mer än sådär finns det ju faktiskt att diskutera. Till exempel droghandeln.
    Det där programmet är inget man drar på sig ogillande av maffian för, tvärtom.

    SvaraRadera
  3. OBS ironi: "som det låter på dig är det inte först nu det har gått att tala om maffian" - i Neapel har det iallafall skrivits om camorran länge, länge före Gomorra.

    SvaraRadera
  4. juste un exemple... always on state TV.
    http://www.youtube.com/watch?v=uy9Yluw3j64

    and 20 years ago
    http://www.youtube.com/watch?v=PRQykzV8FIA

    as you know, the judge with mustaches was killed a few years later. The screaming politician, after this brilliant performance, became president of Sicily for many years. He's actually into troubles with the justice.

    SvaraRadera
  5. Grazie, Zamenhof!
    Jag tappade tråden någonstans i Marco Travaglios utläggning, det är ju ett ganska så vittförgrenat spindelnät och man vet knappt vad den ena tråden börjar och den andra slutar och jag gick vilse nånstans där det börjar handla om Schweiz.

    Video nummer två, med Falcone och Cuffaro: extra mycket tack för den.

    Cuffaro:
    - Ni har konstruerat en bild av Sicilien... En bild som skadar Sicilien...
    Programledaren:
    -Nejnejnej, prata inte om bilden, säg mig vilka falska uppgifter vi har kommit med.
    - Ni har konstruerat historier om hedervärda politiker... ni har skadat Siciliens framtid.... allt beror på en korrumperad domare.... det är smutskastning.... det är maffiajournalistik som skadar Sicilien....


    Apropå Vieni via con me: att maffian inte kan ha något att invända mot just det där, är ett påstående jag inte har några belägg för alls. Till exempel kan det finnas en poäng i att läsa upp 'Ndranghetans eder och ritualer, och på samma sätt som Frimurarorden var ursinnig på Mozart efter Trollflöjten kan 'Ndranghetan bli arg.

    SvaraRadera
  6. I'm glad you appreciated it.

    Just another remark: it is not because of this program / not even indirectly / that the government is obliged to resign. On the other hand, it is probably easier to give out these kind of programs on tv, now that the government is aweaked and distracted by other problems...

    What really ennoyes Berlusconi is when you start talking about the sources of his OWN assets. For this kind of "crimes", he uses to call on journalists when they are on the air...

    http://www.youtube.com/watch?v=PgUFclMkPhk

    SvaraRadera
  7. är det onorevole Berlusconi som pratar i telefon alltså? Ringer till RAI:s telefonsluss och ber att få bli igenomsläppt, när det är nåt han ogillar på TV, till exempel
    "så kallad fördjupning av de politiska diskussionerna", "så kallad public service"...

    Apropå att regeringen inte måste avgå p.g.a Vai via con me, det trodde jag inte heller egentligen, men Peter Loewe skriver att frågan om Berlusconi kan sitta kvar efter programmet är på alla italienares läppar, så det fästs väl ganska stor vikt vid det iallafall?

    SvaraRadera
  8. YouTubevideon från Vai via con me får tyvärr inte plats riktigt, den är lite beskuren.

    SvaraRadera
  9. Men det går alltid att ta sig ut på YouTube för den som känner sig manad, jag tror att det räcker med att klicka 2 gånger på videon.

    SvaraRadera
  10. så det fästs väl ganska stor vikt vid det iallafall?

    Det är ju sant att regeringen ska avga°, men det var redan ganska säkert före. Det är en del av koalitionen (Fini) som säger att de ska inte sitta kvar. Det som âr lustigt ät att de säger det, men regeringen faller inte f.n.

    ps: Il a l'habitude de téléphoner quand il n'aime pas un programme. Même en tant que Prés. du Conseil

    http://www.youtube.com/watch?v=02MHUNM2Zvc&feature=related

    SvaraRadera
  11. Rätta mig om jag har fel, men är inte situationen på sätt och vis motsatt den i Sverige?
    Det vill säga, här menas det stundom att socialdemokratins nederlag beror på deras koalition med v, som idag beskrivs som extremister. I Italien tycks det tvärtom som om mittenpartierna (eller hur man ska uttrycka det) faller då extremisterna drar sin kos.
    Lite luddigt uttryckt, du kanske förstår vad jag menar.
    Ett avsnitt av Vai via con me jag inte sett är det där Fini och någon till medverkar för att tala om vänster och höger. Jag vet att Saviano blivit anklagad både för att vara fascist och kommunist, bådadera är säkert dumheter, men just det avsnittet av Vai via con me borde man ju se, för att få en idé om vilken typ av frågor, vilken hållning programmet har till exempelvis Fini.

    SvaraRadera
  12. Knausgård har blivit korad till Norges sexigaste man, enligt DN kultur. De håller verkligen stånd mot narcissismen. Knausgårds kommentar: "jag ger fan i integritet".

    SvaraRadera
  13. C'est vraiement difficile de résumer ce qui se passe selon les catégories traditionnelles, "droite/gauche" etc.

    Je crois que ce qui se passe REELLEMENT, c'est une crise de la coalition sur l'axe nord-sud (en gros, la Ligue du Nord veut plus de ressources pour le nord. Berlusconi depend de leur soutien, mais ainsi il perd le consensus chez les partis qui ont plus de votes dans le sud du pays).

    Le parti de Fini était, traditionnellement, à la droite du gouvernement. Mais c'est de moins en moins vrai, et finalement, après qu'il a fusionné dans le parti de Berlusconi, il en est devenu l'aile "gauche" (il demande plus de légalité, mais aussi plus de tolérance pour les immigrés, plus de politique sociale, plus de coopération avec les autres forces politiques etc.)

    Il faut toujours rappeler, à ce qui parlent de droite et de gauche, que Stalin a fait ses études chez les prêtres, et que Mussolini était un socialiste. Et il faut lire aussi ce que disaient certains gens qui étaient au gouvernement avec Per Albin Hansson, en matière de race et autre...

    Je ne veux pas dire que la droite et la gauche n'existent pas. Mais elles ne se trouvent pas toujours là où on pense...

    SvaraRadera
  14. I Italien tycks det tvärtom som om mittenpartierna (eller hur man ska uttrycka det) faller då extremisterna drar sin kos.


    - Jag läste en gang till vad du skrivit, det är ju râtt. Det är i alla fall det som hände i 1995 (regeringen Berlusconi avgick när Bossi röstade mot), och igen i 1998 med Prodi (det var da° Rifondazione comunista som inte ville vara med nagra opopulära reformer)

    Vad betyder det? Bara att i Italien "extremisterna" vagar mer tungt, rent politiskt (the vote system is just meant to reduce their power and to force large coalitions to stick together. But when coalitions are too large, they tend to be unstable

    SvaraRadera
  15. Ett avsnitt av Vai via con me jag inte sett

    ...enjoy :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=30hUgmwDvss

    SvaraRadera
  16. Bautaintressant Zamenhof. Att Fini kräver mer sociala reformer borde vara i linje med fascismen, däremot mer förvånande att han kräver mer tolerans mot invandrare, och vill öppna upp för samarbete med andra partier.
    Mille grazie för YouTubelänken, jag letade efter den men men fann den inte.
    När det gäller extremism - vad som är extremism och vad inte - jag tror att någon beskrev det som att dagens v är gårdagens s, och att tiden har sprungit förbi båda. Det vill säga, om jag skämtade och sa att i Sverige är alla moderata utom moderaterna, på tåget 91, så måste samma skämt idag reduceras till: i Sverige är alla moderater.
    Om man får tro de vanligaste tongångarna i den politiska debatten idag.

    SvaraRadera
  17. it sounds weird but it is not if you have beeing following the italian politics in the last 10 / 15 years. To sum up: the problem for Fini has been, for a long time, to let people forget his fascist past and to be accepted as a "normal" right-wing leader. His personal problem is also to discredit Berlusconi, to let him appear as old-fashioned, embarrassing, controversial etc. (which is not sooo difficult)

    The challenge for Berlusconi has been, in a certain way, the opposite: to win consensus as a populist, "national" leader, and to gain the consensus of all discontents with traditional politics.

    SvaraRadera
  18. "på tåget 91" : javisst, "tåg-talet" (eller förkunnelse), som historiebökerna kommer att kalla det.

    Everything really essential was said either in Jesus Berg-talet (I don't know how it is called in Sweden) either in that tåg-conversation...!

    SvaraRadera
  19. Jesus Berg-talet hahaha.
    (Bergspredikan kallas det men din variant är mycket bättre)
    Historiebökarna kommer att tacka oss.

    SvaraRadera
  20. Eller jag menar... äh.
    Bottenproppen är förresten 74 år - naturlig avgång är att vänta.
    Just det där med att han ringer upp mitt under sändning tycker jag är rätt... kul, för att komma med en dum kommentar. Som en arg insändare. "Ska det här kallas public service!"
    Och programledaren gjorde som sådana brukar göra när någon arg medborgare är för långrandig: "Nu bryter jag samtalet, det här vill man inte lyssna på"

    SvaraRadera
  21. I agree, it is fun in a way.

    What is still interesting is that a former Christian Democratic leader (Moro, or Andreotti) would have NEVER acted like that. They would have sent out a protest letter to the RAI director, or to the relevant parliamentary committee, instead.

    As you said, he's juste behaving (here, in many press conferences and other public occasions) "unpolitically", as an ordinary, uneducated person. That's what (some) people used to like with him.

    SvaraRadera
  22. It gives a folklig impression. It is communicative. I have no difficulty in understanding the popularity of Berlusconi as personality, as a character: even the bluntness, the open sexism, the offenses and silly jokes - the drag under galoscherna, so to speak, could be interpreted as honest instead of hypocritical. Alla vet ändå att politiker är korrupta, så varför inte ta och rösta på en stor och härlig skrävlare som lovar mer än han kan hålla men åtminstone är vulgärt... vältalig.

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Clam: *S* japp.
    Hur konstigt det än låter så tycker jag att Berlusconi är roligare. Det är oseriöst, men jag tycker det är kul när han ringer till program och ryar om public service o.s.v.

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Just det, två sorters folklustspel. Men självklart, politiken är inte rätt plats för dem.

    SvaraRadera
  28. hot news from Gomorra

    http://www.repubblica.it/cronaca/2010/11/17/news/antonio_iovine-9224416/?ref=HREA-1

    SvaraRadera
  29. Thank you darling. Expressen har också haft nyheten. Sen tror ju jag att uttalandena från myndigheterna - "ett stort genombrott, ett dråpslag mot camorran" etc, inte är riktigt realistiska. Problemet sitter ju mycket djupare, det är väl ingen som tror att droghandel m.m upphör för att en blir arresterad.

    SvaraRadera
  30. maintenant le feuilleton continue, car Saviano a mis en question la Ligue du Nord, et le ministre des Intérieur (qui appartient à ce parti) a dit qu'il veut avoir droit à une réplique, dans la même émission.

    question: serait-il concevable une émission comme-ça en Suède? Et sinon, pourquoi? (mon hypothèse: on n'aborde pas un sujet aussi controversiel, avec une position aussi tranchante - on ne laisserait pas faire l'émission après que le directeur général de la Télé a dit qu'il ne faut pas la faire comme ça - on ne donne pas la parole à un écrivain-prophète sans contradictoire - on ne laisserait pas qu'on attaque une partie politique qui n'est pas présente, etc. etc.)

    Je ne dis pas que ce serait "mieux" ou "pire". Mais je trouve qu'il y a là un exemple d'un rapport à l'information, à la communication entre "le pouvoir" et "le peuple" très très différente...

    SvaraRadera
  31. Zamenhof: det här låter ju bra, tycker jag. Det vill säga, Lega Nord borde inte nödvändigtvis ha replikrätt i det programmet. Jag är inte säker på att det inte skulle kunna vara likadant i svensk tv, svårt att göra en jämförelse. Personligen är jag självklart beredd att stryka ett streck över vandringsmyten (även om diskussionen är viktig i en tid med diffusa sanningsbegrepp) om Saviano fortsätter ett viktigt politiskt arbete.

    SvaraRadera
  32. svårt att göra en jämförelse = det är svårt att göra, I guess, because the mental climate is so different.

    Sorry if it is a little out-of-subjet. But I think the Italian perspective (without big differences from northern to southern italian mentality, I would say) aims to build up and to emphasise radical, almost metaphysical oppositions within society on every possible subject, while the Swedish tendency is either to fill any void with consensus (a political party call itself feminist? well, all other parties will do the same) or - when the perception of a problem is really splittered (take immigration, for instance. Or the power of a few large family companies, in the past) to tone it down.

    Pour beaucoup d'italiens, il est normal de penser que l'autre moitié de la population est formée (selon le cas) de criminels, de responsables d'attentats, d'auteurs potentiels de coups d'état etc. Ce qui ne les empêche pas de vivre côte à côte, par ailleurs...

    Si on avait eu le Palme-mördet chez nous, on en aurait "fait" (sur le plan imaginaire) quelque chose de très différent qu'en Suède. Alors qu'il y a pas très longtemps, si tu te souviens, il n'était même pas possible d'identifier à Stockholm le LIEU où c'est arrivé.

    Nous avons l'opéra, vous avez la körmusik, c'est deux styles bien différents!

    SvaraRadera
  33. "Palme-mördet", hihihi...
    Sorry...

    SvaraRadera
  34. je voulais moi aussi "tona ner" un mot cru comme "mordet"...

    SvaraRadera
  35. Bien-sûr, mon vieux.
    (Mon vieux är ett uttryck jag gillar, ungefär som gamle gosse, ej en förolämpning givetvis).
    Mördet. Det låter nästan som nåt ur sådana där spökhistorier som barn berättar för varandra.
    Vous n'avez pas körsång comme nous, c'est vrai, det är väl att betrakta som en folkrörelse i Sverige.
    Hur hade Palmemordet hanterats i Italien, tror du? Att det var yrvaket och klantigt skött här är ju uppenbart, det var ju sånt som inte händer i Sverige... tror du att man hade löst något motsvarande i Italien?

    SvaraRadera
  36. Je ne me référais pas à la technique des enquêtes policières: j'entendais dire (pour faire un exemple) qu'on en aurais fait un grand sujet de polémique entre les partis, en aurait surement accusé des corps de l'Etat, la police, les Américains ou je ne sais pas qui.

    Je parlais juste de l'esthétique de la politique, et du rôle de la culture dans les deux pays: je voulais dire que, pour bien comprendre le cas Saviano, il faut penser au rôle que les écrivains italiens ont eu par rapport à des affaires comme les Brigades Rouges, le délit Moro, la mafia (les livres de Sciascia, de Pasolini).

    Pour parler difficile, il y a un "métarécit" en Italie qui dit que l'Etat est toujours corrompu et qu'il nous cache quelque chose. En Suède le métarécit est un peu l'opposé.

    Personnellement je pense que, dans les deux cas, il s'agit essentiellement de mythes et que, souvent, ça empêche d'aller au fond des choses...

    SvaraRadera
  37. Pompei, nov. 2010

    http://www.youtube.com/watch?v=5nxlzfPBATw&feature=channel

    SvaraRadera
  38. "qu'on en aurais fait un grand sujet de polémique entre les partis, en aurait surement accusé des corps de l'Etat, la police, les Américains ou je ne sais pas qui."

    Mais Zamenhof, on a eu ces polemiques ici aussi! Et elles ont été vives! Par exemple, les intellos de gauche ont accusé les intellos de droite; on a culpabilisé tous ceux qui avaient critiqué Palme, on a dit qu'il a été tué à cause du Palmehat (pas complètement à tort peut-être, je ne sais pas).
    En plus, il y a eu infiniment de théories de conspiration, et celle qui comprend la police et le militaire est encore vivante. Il y a encore pas mal de gens qui sont convaincus que l'Ètat ou la police cache quelquechose.
    La tardive confession de Christer Pettersson n'a pas impressionnée tout le monde, comme il est considéré mythoman.
    Ah, Pompéi 2010, je regarderai ton vidéo, merci!

    SvaraRadera
  39. Helt ny är den också. "Titta vad lätt det är att komma in i hus där man inte borde kunna gå in" säger reportern. jag vet... hm..

    SvaraRadera
  40. *** on a eu ces polemiques ici aussi!

    Je sais, mais il y a quand même des différences dans le sens qu'on donne à ces polémiques (peut-être l'exemple de Palme était mal choisi, on devrait prendre des exemples de plus "petits" scandales). Une différence dans l'image que les gens ont des autorités. J'imagine que cela a beaucoup changé, en Suède, par rapport aux années 30, ou 50. Mais ça reste, à beaucoup de niveaux, une des plus fortes différences culturelles entre nos pays...

    PS: "Titta vad lätt det är att komma in i hus" - dit la journaliste. Et juste après elle interview quelqu'un qui dit le contraire: "detta är en skandal, man kan ju INTE LÄNGRE komma in nagra hus"...

    SvaraRadera
  41. Mais tu as un peu raison, même au sujet de la polémique autour de palmemordet... en Italie tout le monde aurait été convaincu que c'était un assassinat politique, avec mafia etc etc et ils auraient tout probablement eu raison... en Suède on a eu des débats comme c,a, oui - mais des débats lights, en quelque sens. la confidenza nelle autorità eller vad det heter est beaucoup plus grande. Ma tutto questo cambia, si. Negli anni 30, un uomo politico i kommunfullmäktige t.ex, andava forse al lavoro in una bicicletta, e abitava in una casa modesta - Göran Persson skulle inte vara tänkbar då.

    SvaraRadera
  42. Ou Per Albin Hannson, qui est mort en prenant le tram 12 à Alsten, n'est-ce pas?

    Un autre paradoxe est qu'aujourd'hui, alors que les politiques se trouvent sur une autre planète par rapport au vanlig folk, on ATTEND d'eux qu'ils se comportent comme tout le monde, qu'ils parlent comme tout le monde etc. (v. Berlusconi, Sarkozys "tais-toi pauv' con" etc.), ce qui brouille tout.

    Ce soir: Saviano on TV again. Avec le ministre, il a finalement été invité à lui répondre.

    SvaraRadera
  43. Jo, det har du rätt i - villa i Ålsten... Palme försökte sig på radhus ett tag, det var olika epoker - det svenska sjuttiotalet var väl det mest "sovjetiska", eller hur man ska uttrycka det.
    Det är inte alls säkert att det är ett ideal att politiker ska leva sida vid sida med Svenssons. I viss utsträckning var det en myt som fortsatte odlas. Anna Lindh, frid över hennes själ, framhölls ofta som "vanlig". Jag vet inte hur vanlig hon var, tyckte att det var lite beklämmande på nåt sätt, allt detta snack om hur vanlig hon var.
    Sen är villa i Ålsten på Albin Hanssons tid nog inte en direkt motsvarighet till Göran Perssons herrgård - förr var Ålsten-Nockeby förvisso fint, rentav snobbigt, men trots allt så kunde t.ex en vanlig lärare bo i villa i Nockeby. Jag vill inte uttala mig för tvärsäkert här, men mitt intryck är att den fina förorten Bromma (där jag själv är uppvuxen, jo...) har blivit mycket, mycket brackigare, mycket rikare, mycket oöverkomligare.

    SvaraRadera
  44. Jag bodde själv nära Höglandstorget, under ett tid (början av 90 talet) Jag misstänker att när folk tittade pa min gamla, sliten Peugeot 104, sa trodde de att jag var för snobbig för att aka runt i en vanlig arbetarklass-Volvo...

    SvaraRadera
  45. zamenhof: gjorde du?
    För övrigt inte min mening att bagatellisera det här med Bromma: Bromma var verkligen en bubbla, en helt otrolig bubbla, snorkig, brackig, aningslös redan då.
    Eller comment as-tu trouvé Höglandstorgetmiljön?

    SvaraRadera
  46. Mmmmh: du point de vue social, comme la plupart des autres endroits en Suède. Il faut dire que pour un italien ordinaire, Södermalm, Kungsholmen, Gärdet, Vaxholm, Skärholmen et Farsta strand, c'est plus ou moins la même chose. Enfin j'exagère. Mais pas tout à fait. On a vraiment du mal a y voir toutes les différences que les suédois y voient. C'est normal.

    Personnellement, comme je m'intéresse à la Suède, je vois aussi ce qui différencie ces endroits; mais je vois aussi qu'ils ont des choses en commun. D'autre part, dans l'imaginaire suédois, moi et un "guitto" napolitain, on est aussi la même chose!

    Réponse plus courte: j'ai beaucoup aimé, habiter là-bas...

    SvaraRadera
  47. Jag överdrev lite, något man raskt fick lära sig efter att ha brutit upp ifrån Bromma.
    Jag gick i gymnasiet i Höglandsskolan, och som jag minns det snackade vi i min klass om att de yngre, i synnerhet de som då gick i nian, var snobbiga och brackiga.
    Nejmen jag förstår absolut att du gillade att bo vid Höglandstorget, det var rätt längesen jag var därute nu, några år sedan, men när jag tog tolvan dåförtiden slog det mig alltid hur välvårdade och lyckliga människor såg ut därute, lugna och utvilade, och vilka otroligt fina trädgårdar och hus (allt mycket mer välrenoverat än när jag bodde där, för inkomstnivån har stigit).

    SvaraRadera
  48. Och sådär väldigt i förbigående sagt - det här med klasskortet, att spela ut klassbakgrund mot någon - är en väldigt vinglig och paradoxal historia i svensk kulturmiljö; å ena sidan, jag vill absolut inte förneka att det finns klasskillnader i Sverige, det finns det de som gör - å andra sidan spelas klasskortet oftast ut mot kvinnor med borgerlig bakgrund. Tänkte på det lite apropå det som var på tal, intervjun med Louise Boijje av Gennäs, någon (Gellerfeldt eller Guillou?) påtalade att hon är överklass. Det där tas till ibland, kom upp i debatten om Myggor och tigrar också ("liten flicka från Bromma!" "vad är det här i jämförelse med massvåldtäkterna i Kongo!", det påtalades att jag var privilegierad. Fast inte så mycket av skribenter med arbetarklassbakgrund.
    Lite svenskt är det nog, på nåt sätt.
    Men sannerligen nog om detta...
    Jag vill minnas att vi träffades i Stockholm också, eller hur? En promenad längs Södermälarstrand, eller något åt det hållet.

    SvaraRadera
  49. On est aussi allés à Mariefred: patrie de Lisa Ekdahl et résidence de Jan Myrdal. Mais je me souviens surtout du Ölkafé de Hornstull où on s'était arrête: ça a fermé après quelques années et c'était dommage.

    La promenade à Söder c'était une autre fois, et une autre fois c'était près du musée de la Marine (en land var intellektuella sommararbetar som kökbritrâder: detta var ju en lektion i jämlikhet! det var kanske efter den här upplevelse som jag började med konstiga skitjobb som "agent d'accueil" vid centre Pompidou etc.)

    SvaraRadera
  50. Japp! Och tittade på porträttgalleriet med särskilt utmärkta svenskar genom historien.
    Jo, jag försörjde mig bland annat genom att jobba i Sjöhistoriska muséets café under några år. Det här är kanske något som skiljer Sverige från Italien, här kommer man kanske in liten på det protestantiska arvet... Jag har en känsla av att katolska föräldrar gärna försörjer sina barn, köper bil och lägenhet till sina barn osv. Däremot är det nog Sverige likt hur det är i USA, t.ex skådespelaraspiranter försörjer sig väldigt ofta genom jobb på fik och dylikt.
    Jag tror att jag väljer att inte minnas ölhallen vid Hornstull - också en sak som skiljer nord och syd åt: en fransyska eller italienska dricker inte som en svenska... Ja det var då, det. Halleluja.

    SvaraRadera
  51. I was living for a longer period in Täby (Täby kyrkby) and I have a better knowledge of the northern suburbs of Stockholm (Djursholm, residential areas near Täby, Vallentuna...). I had more the feeling of well-established upperclass (a kind of american bourgeois way-of-life) there than in Bromma, which is (or was) still very different from a place to another. But then again, this is peanuts compared to the difference between 16e and 19e arrondissements in Paris. Not to say between 8e and La Courneuve. That's why it's in fact paradoxical that you stress it so much in Sweidish social behaviours, as you recalled it. It's easy to say that there's something of jantelagen in it...

    Another remark: difficult for me to have an idea of the mentality of people in these areas, because I simply never came to know any of my neighbours during virtually all of my stays there, exept my landlords or eventually their relative or friends. This is a common experience for foreigners in the Swedish villa-suburbs: we simply don't share anything with locals, we find no occasions to mix with them.

    Just to compare, I guess you happened to meet at least some of your neighbours, in Neaples, just because they may have asked you "who are you?" or something like that, for example at a shop quew. In Täby kyrkby, the most popular bread shop was the Oil Station, if you understand what I mean.

    But then again: I loved living there, I find this mysanthropic way of life fascinating (and less dangerous than Camorra, by the way)

    SvaraRadera
  52. Jo, det här strävsamma protestantiska idealet - att barnen själva ska få lära sig arbeta, inte ha något gratis - det sägs vara på väg bort i Sverige med, det talas mycket om curlingföräldrar nuförtin.

    SvaraRadera
  53. Ölkaféet: ah ah, en qvasifreudiansk "borrträngning".

    Men det later lustigt, eftersom det var ju inga skäl för det: vi drack bara kaffe, det var pa morrongen. It was one of the very few, old-fashioned taverns working both as a konditori and as pub. Your gott samvete should make an exception for k-märkta skamfulla minnen!

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)