söndag 31 juli 2011

Uppdatering

"Ett stort språng med politiskt korrekt kinesiska"
Skojsigt.
Enligt Jan Björklund kommer kinesiskan i framtiden att bli mycket mer betydelsefull än franskan och spanskan. (Det hela tarvar en förklaring: enligt Björklund studerar man språk för att kunna göra affärer. Det har ingenting med så kallad "européisk kultur" att göra, typ Cervantes och Balzac, utan inlärning av språk handlar om stålar. Jag vet att det låter märkligt, men som tur är rör det sig bara om en mycket liten minoritet som resonerar på det viset).
Men även ur det renodlade "klirr-i-kassan-stödja-diktaturer-så-länge-vi-tjänar-på-det"-perspektivet så har Björklund missförstått något.
Det är engelskan som kommer att trängas ut av kinesiskan. Engelskan. Inte franskan och spanskan.
För att inte tala om folkpartiet, som kommer att ligga som en liten krossad larv i ett hjulspår i leran när Mittens Rike rullat förbi. Bland annat för att det saknar förmågan att "think outside the bag in box".

Ännu ett klotter på bloggväggen: jag är som nog märkts förtjust i Lao-tse, men man ska inte glömma att han var auktoritär: folket skulle hållas mätt men okunnigt, då blev det lugnt i riket. Fulla magar och tomma skallar. Bara för att krossa lite illusioner om den gulliga taoismen.

Jag håller på och översätter franska erotiska noveller. Det vill säga, "allt är inte helt mörkt, det finns också en glipa där nåden tittar fram". Svart humor tittar fram. Fluffigare än så blir det inte. Madame Bovary och en nekrofil på en kyrkogård. Och vampyrsex. Förskräckligt. För världen går under.
Men nu kan det vara dags för någonting lite glatt. Man kravlar sig upp ur intet. Det talas så mycket om manlighetens kris, men här är avspänd manlighet. Dom här killarna kommer att klara sig när kinesiska maffian kommer. Det känner jag på mig.

7 kommentarer:

  1. "som tur är rör det sig bara om en mycket liten minoritet som resonerar på det viset" jag förstår ironin...
    Nu får vi se till att rösta bort Alliansen. Annars komner det att gå åt helvete för Sverige.
    Algot

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle det nog komna det, Algot...
    Om vänsterpartiet skärper sig, och lyssnar på det utbredda motståndet mot NATO, inte snackar falskt om det utan erbjuder det genuina motståndet en demokratisk möjlighet att göra sig hört -
    så att Allianssvinen inte kan framställa det som en oundviklighet
    (som de gjorde t.ex med EMU) -
    så kanske Sverige till och med undviker tredje världskriget.
    Och då kan jag rösta jag på dem nästa gång igen.

    SvaraRadera
  3. Det skulle givetvis stå: "I så fall kan jag" osv...

    SvaraRadera
  4. När det gäller NATO, EMU och många andra frågor kan man även säga sossesvinen. När sorgeperioden är över. Det pågår just nu en debatt om hur farligt språket är och att man måste vakta sin tunga. Den är mestadels en språkhypokondrisk reaktion, rädsla för tankar, idéer, åsikter, smädelser, provokationer, rädsla för allt som lever och rör sig och inte är kontrollerat. Det är en fullt begriplig reaktion, men jag håller som bekant inte med. Däremot är det passande med en sorgeperiod som innebär ett visst undantagstillstånd. Den borde respekteras även av dammråttor och kalla fiskar, som verkligen inte bryr sig ett skvatt om massmordet i Norge.
    På grund av sorgeperioden skrev jag inte sossesvinen. Men i detta sammanhanget, med NATO och tendensen att presentera vissa saker som ofrånkomliga, ödesbestämda, och att försöka knuffa in folket i den fåran, i det sammanhanget bör man verkligen säga även sossesvinen. Jag avhåller mig från det just nu, men jag skriver det här bara så att ni ska veta att sedan är det ok att skriva sossesvinen.

    SvaraRadera
  5. När det gäller att få dammråttor och kalla fiskar att respektera sorgeperioden, så är det svårt, det vita dödköttet är nämligen stumt, enfaldigt och disciplinerat.

    SvaraRadera
  6. "Det pågår just nu en debatt om hur farligt språket är" - även justitieministern talade nyligen om det hårda tonfallet i debatten, "vulgariseringen". Jag vet inte om det är rimligt att göra en sådan koppling. Även om det är begripligt. Lyssna gärna på Ulrika Knutsons krönika i P1. Kloka synpunkter.
    Algot

    SvaraRadera
  7. Nu har jag lyssnat på krönikan, tyckte också att den var bra.
    När det gäller Beatrice Ask så säger hon väl i och för sig det som en politiker och justitieminister kan tänkas säga, och när hon bekymras över vulgariseringen så är det kopplat till hatbrott. Frågan är svår, jag tänker direkt på Expressens "Kör ut dem!"-serie, där man övergav principen att inte "så vind och skörda storm", och istället ville "lyfta på locket" till främlingsfientlighet och/eller kritik av misslyckad integration. För att rensa luften, tror jag tanken var. Samtidigt som en löpsedel med "Kör ut dem!" givetvis är ganska rejält diskutabel.
    Språkets, tankarnas, åsikternas förhållande till och påverkan på verkligheten - invecklat. Man kan väl säga någorlunda säkert att regelrätta kampanjer (vilken typ av opinionsbildning de nu syftar till) från stora medieaktörers sida kan få ett enormt genomslag, personligen är jag emot den typen av journalistik (jag var t.ex kritisk till de fyra största tidningarnas samtidiga uthängning av nazister och Hell's Angels på sina löpsedlar, bl.a för att den härmade nynazisternas egna så kallade dödslistor).

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)