tisdag 23 augusti 2011

Agent sökes

Mäktig Tussilago borde spridas. Länder där socialrealismen inte är riktigt lika dominerande som här skulle nog knappt ens uppfatta formspråket som originellt (blandningen vers/prosa är bland annat inspirerad av det kinesiska klassiska eposet Färden till Västern). För övrigt borde Pompeji komma ut i bland andra Kina och Ryssland (ska man verkligen göra affärer med Kina och Ryssland? Bokaffärer, ja det tycker jag). Jag sa upp kontraktet med Bonnier Group Agency för att mina böcker inte fanns med på deras hemsida. Jag tyckte det var konstigt; om något förlag i något land blev intresserat av någon av mina böcker så gick de alltså inte att hitta på hemsidan. Men böcker betraktas som färskvara, det är i princip år för år som gäller. Jag hörde efter och det fanns inget intresse för att försöka få ut Pompeji i fler länder (marknaden var redan finkammad) eller få mina andra böcker översatta. Så då sa jag upp kontraktet. Men sen hörde ett serbiskt förlag av sig, och jag skrev kontrakt själv med det. Och nu behöver jag en agent. Jag försökte ju lite i Mexico, det var ju faktiskt rätt många som blev intresserade av tematiken i mina böcker när jag höll föredrag där. Men det är så trögrörligt allting. Trots att det borde vara enklare och smidigare än någonsin.
Jag kanske ska införa ämnesrubriken "författargnäll".

2 kommentarer:

  1. Talibanerna borde ju läsa Pompeji också. Särskilt om Julia Felix.

    SvaraRadera
  2. Hur ökar man toleransen för fututrix och fellatrix?
    Folkbildning för talibaner.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)