torsdag 18 augusti 2011

Nyckfull och underhållande....?

Jag har ett par saker att tacka Linna Johansson för. Till att börja med att hon tipsade om min blogg i sin, vilket ledde till att antalet besökare tog ett jätteskutt uppåt. (Beskrivningen "nyckfull och underhållande" låter visserligen som något jag inte riktigt vill framstå som, åtminstone inte bara, men låt gå).
Och så artikeln Kiss kiss, bang bang på Expressens ledarsida 2006, då jag hade publicerat ett utdrag ur Myggor och tigrar i tidskriften Bang, och då det börjat ringa arga personer till förlaget i hopp om censur eller stoppad utgivning. (Det senare tror jag inte Linna J visste, vi känner för övrigt inte varandra). Ett år och några månader senare brakade det loss på allvar. "Utgivningen av Myggor och tigrar skadar Albert Bonniers förlags anseende", och så vidare.
Det artikelarkiv jag lovat fixa i specialbloggen har inte avancerat på ett tag: det handlar om enorma mängder.
Nu tänker jag på hur djärv Linna Johanssons lilla ledartext är. (Lilla: där kom min hämnd för uttrycket "nyckfull och underhållande"!). Är den feministisk? Jag skulle säga att den i första hand handlar om att bevara sin integritet, och att inte bli någon man inte vill vara.

3 kommentarer:

  1. Men du är ju det. Nyckfull och underhållande. hehe... hoho...
    Känner igen stämningarna i Linna Johanssons artikel. Atmosfären. Knuffandet. Om just de personerna har sagt och gjort det och det - kan ju inte jag veta. Det kan jag inte alltid i Myggor och tigrar heller. Men miljön känner jag igen.
    Det är väl jag som tjatat om artikelarkiv. Just do it.
    Z

    SvaraRadera
  2. Blogspot är nyckfullt - helt och hållet utan att vara underhållande. Jag har bytt från "uppdaterad redigerare" till "tidigare redigerare" nu, får se om det kan fungera så.

    Javisst, och vad den lilla skissen i Linna J:s artikel handlar om är kulturmedia, med betoning på media. (Eller medier, om man är allergisk mot pluralbildningen media).
    Jag har skrivit om det tidigare: hur allt nödgas cirkla kring kulturproducenterna, hur man förväntas tillhöra ett stall, hur allt runtomkring (typ fotografering, typecasting) handlar om avlönat arbete och hur skribenter och konstnärer är ett både avundat och föraktat släkte som producenter gärna vill "känna på", dricka öl med, utöva makt över. Jag ska berätta lite anekdoter om Madeleine Grive, inte minst en del i anslutning till "outsider-numret" (det var förstås en absurditet att lansera outsiders, ett försök att trendifiera och oskadliggöra, glädeskadekulturcamorra finns det gott om). Sen..Jättemånga kuliga anektdoter står på kö, "Kuken ska vara din enda herre" en av de smaskigaste kanske. Däremot kommer nog folk som förväntar sig en olycklig barndom, som förklaring till varför denna Maja blivit så knäpp, att bli rätt besvikna om/när jag exempelvis publicerar mina dagböcker.
    I all hafs (mina kommentarer skriver jag alltid snabbare än en präriebrand bränner rävar)

    SvaraRadera
  3. Det är så bra att du och Linna skriver det, och så synd att så många bara sväljer, för det här är svårt att upptäcka för oss killar. Själv var jag blind fram till den dag en modig tjej helt sonika tog tag i mig och bildligt vandrade runt med mig på den kongress jag befann mig på, pekade, visade och förklarade. Men jag märker ju sedan att uppmärksamheten trappas av, och att man då och då måste läsa texter som era för att komma ihåg.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)