torsdag 8 september 2011

With all the talents we had...

Ny intervju med Luigi Giuliano. Han hävdar att han hade kunnat bli en ny Sophia Loren.
Han kommer med lite nya sensationella uppgifter (extra extra!) Giuliano och Misso ska ha reciterat Shakespeare framför spegeln som unga, och deras omgivning ska ha försökt övertala dem att bli skådisar istället för gangstrar.
Sant, falskt eller osannolikt? "Det är inte sant, men jag tror på det", som ett napoletanskt talesätt lyder?
Jag vet inte. "I Neapel är allt en teater", jag vet att även camorran iscensätter sig själv, och ju mer i klistret jag själv råkade desto mer fick det något overkligt, fiktivt över sig (även om varken händelserna skräcken eller sorgen var fiktiva). Jag räddade mig genom att spela teater, måste mota undan minnet idag. Så inte vet jag, kanske reciterade Misso och Giuliano Shakespeare framför spegeln som unga och kanske sade deras omgivning åt dem att de borde satsa på teater istället för på kriminalitet. Misso skriver att de lekte cowboys. Men det var nog lite tidigare.
I alla fall, summan av kardemumman i intervjun: Giuliano skriver att maffians och camorrans hederskodex är skit. Och att han skulle kunna ge sitt liv för att få till förändringar i Neapel.

Från det ena till det andra.
Johan Norberg skriver i Metro idag att euron snarast har kommit att underblåsa den nationalism och de motsättningar mellan Europas folk som den var avsedd att upphäva. Euron spär på hatet mot grannarna. Nu talas det om kalla giriga tyskar och lata bedrägliga sydlänningar igen. Bra krönika, tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Jag vill tillägga en upprepning av vad jag skrivit förr: Nato är inget försvarssamarbete.
    Det är fullt möjligt att ingå er lösa pakter där man säger att om ett land blir invaderat så rycker andra länder ut till försvar.
    Men det är inte det Nato handlar om idag, utan om aktiv krigföring (befrielsekrig, terrorismbekämpning eller jakt på olja, oavsett motiv eller hur det beskrivs eller om man anser att det är rätt eller fel, så handlar det om invasioner, inte om försvarspolitik.
    Två helt olika frågor, med andra ord.
    Och självklart ökar inte Sveriges säkerhet genom att vi deltar i krig.

    SvaraRadera
  2. Euro och Nato är förstås inte samma sak... Men jag förstår din koppling (tror jag): paketlösningar som beskrivs som oundvikliga. Vilket de förstås inte är. Personligen tror jag att en folkomröstning om ett Natointräde skulle ge ett ännu tydligare nej än EMU-omröstningen.
    Mariannesson

    SvaraRadera
  3. Mariannesson: Precis, paketlösningar som beskrivs som oundvikliga. Det är det jag menar.
    Maja

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)