onsdag 28 december 2011

Ny intervju med Misso

En stort upplagd intervju med Giuseppe Misso i Communicare il sociale.

- I fängelset har jag läst många böcker, bland annat Kafkas Processen, Resan till nattens ände av Celine, och Bröderna Karamazov av Dostojevskij. Texter av fria författare som skulle kunna vara utgångspunkt för diskussion, för kulturen är ett sätt att återfinna sin verkliga dimension som människa och medborgare. Tyvärr läser inte den genomsnittlige fången i Italien böcker. Lidandet inom vårt fängelsesystem tar sig många uttryck. Från de hårresande många självmorden på grund av bristande tillgång till samtal med psykolog; till att endast ett fåtal interner sätts i arbete; till frånvaro av en undervisning som skulle kunna utgöra en “språngbräda till kulturen”.

Giuseppe Misso, 64 år, varav 34 bakom galler i olika anstalter i Italien, före detta camorraboss och numera botgörare, tecknar en allt annat än positiv bild av fångvårdssystemet i Italien.
Ni har tillbringat mer än 30 år i fängelse på flera olika anstalter i Italien. Vilka rättigheter menar ni att fängelset borde garantera internerna?


- Ett tidsbestämt straff är en bra sak, men ännu bättre vore rätten till arbete. Under inspärrningen borde internen få gå en yrkesutbildning som skulle möjliggöra en återanpassning till samhället.

Vill ni utveckla det?

Ingen föds till brottsling. Bristen på arbete och kultur leder oundvikligen en individ till att begå brott. Jag tänker på arkitekturen i Le Vele i Scampia. Inför den typen av byggnader kan ett barn inte bli annat än kriminell.

Vad är ett fängelse och vad borde det vara?

Det borde vara ett centrum för återhämtning och rehabilitering. Istället är det en plats för tortyr och lidande.

Men bossarna blir bättre behandlade i fängelset, på så vis att de för det mesta kan fortsätta att utöva sin makt även inifrån murarna, eller har jag fel?

Ja, de så kallade bossarna får en bättre behandling än de så att säga normala internerna, bortsett från dem som är underställda 41 bis.

Den senare är en mycket hård restriktiv åtgärd. Hur ser ni på den?

Det är en omänsklig åtgärd, men det som orsakade den var också omänskligt, som de massakrer då många oskyldiga människor förlorade livet, bland dem domare och företrädare för ordningsmakten som bara hade gjort sin plikt.

Från början av 2011 fram till idag har 154 personer dött i italienska fängelser, varav 53 genom självmord. Varför berövar sig så många livet, tror ni?

På grund av bristen på hjälp från psykolog. Det gäller särskilt narkomanerna, som jag jämför med skeppsbrutna som driver vind för våg mot intet, de överges åt sitt öde. För det mesta finns det bara en psykolog för sexhundra eller sjuhundra interner.

Jag minns sektionen Agrippa i Pianosa, som upprättades under Dalla Chiesa och var avsedd för terrorister. I början av åttiotalet låstes mafiosi in där, men efter en överenskommelse mellan Cosa Nostra och Staten släpptes mafiosi ut, och istället låste man in företrädare för “Nuova Camorra Organizzata” och “Nuova Famiglia”. Den sektionen stängdes 86. Då var maffian staten, inte anti-staten.

Vad betyder arbete och skola för en persons rehabilitering?

Bara ett fåtal får tillgång till arbetsträning. Fängelserna borde vara stora verkstäder där företagen skulle kunna rekrytera personal. Därutöver borde man uppmuntra till bildning genom att anordna seminarier, läsecirklar och presentation av böcker. En stor del av fångarna tillbringar sin tid med att titta på reality-tv och underhållning snarare än att läsa klassiker som Kafka, Nietzsche och Dostojevskij”.

* * *

Det senare gäller tyvärr en förkrossande majoritet av fria människor också.
I samma nummer är ett reportage och intervju med Paul Auster, när han besöker fängelset i Secondigliano och talar med fångarna om sin roman Sunset Park.

26 kommentarer:

  1. Fascinerande. En stark tro på kulturen, uppenbarligen. Tror du att du kommer att översätta den där romanen?
    Algot

    SvaraRadera
  2. Det vet jag inte. Men jag tror att förutsättningarna för det har förbättrats. Jag är iallafall mycket glad att jag hittade den.
    Intervjun är längre, jag kanske kompletterar längre fram (reportaget med Paul Auster i Secondigliano borde egentligen översättas också).

    SvaraRadera
  3. Auster berättar bland annat att han suttit i finkan efter att ha deltagit i demonstrationer i New York, som student.

    SvaraRadera
  4. "Osäkrar litteraturen med verkligheten". Skrev någon. Minns inte vem.
    Kul att se att verkligheten rör på sig. Afacinante, heter det så?
    Egentligen borde du inte sitta här i ditt blogghörn. Men jag ska väl inte säga att du ska sluta blogga. Inte nu igen...
    (Har också suttit i finkan efter en demonstration. Men det blev bara en dag)
    Zigge

    SvaraRadera
  5. Det var för väl Zigge, att det bara blev en dag.
    Helt rätt, du ska inte säga att jag ska sluta blogga.
    Godnatt

    SvaraRadera
  6. Inte säga att Maja ska sluta blogga...
    Godnatt
    Zigge

    SvaraRadera
  7. Nasty är högt bildad men flårå iallafall. Själv ägnar jag mig mest åt dokusåpor men hittar aldrig på några elakheter. Så kan det också vara. Jag undrar om kulturen verkligen gör människan god, och om det överhuvudtaget är dess mening. Miso kanske tänker fel. Kanske är obildning en bättre förutsättning för en god ordning i samhället och ett gott uppförande ibland individerna, tänker jag./ Nice

    SvaraRadera
  8. Ja, för fan! Utbildning är en form av uppvigling och det är så det ska vara! Vigla mera! så tänker jag!/ Nasty

    SvaraRadera
  9. PS. Vigla kommer av latinets vigilia som blir till exempelvis vigilance på engelska. Vaksamhet./ Eder flåbildade Nasty

    SvaraRadera
  10. Nice: jag förstår hur du tänker - lite som Lao-tse som menade att folket ska ha fulla bukar och tomma huvuden, d.v.s de styrande ska hålla folket mätt och obildat, analfabetiskt.
    Men det är Misso som har rätt, enligt mitt sätt att se det. Alltså, inte så att man automatiskt blir en god människa eller bättre människa av bildning - kultur kan även vara ett sätt att briljera, att förtrycka rentav. En god bildning kan inte en som tillhör ett fåtal.
    Jo jag har ju bott i de spanska kvarteren. Och reagerade då ibland: vad är det här för monster. Så jag förstår vad Misso pratar om, och ur ett samhälleligt perspektiv tror jag att han har rätt.
    Nasty: kommer vigla av vigilia - fantastiskt.

    SvaraRadera
  11. ... och vigla och vigilia är nära släkt med namnet Sevilla, som var arabernas stora kulturstad i Andalusien. Bara en sån sak! Uppvigling, upplysning, utblick./ Nasty

    SvaraRadera
  12. jag förstår inte varför man ska gapa om gamla araber när det är julhelg och allting.

    SvaraRadera
  13. ..så nu är det jag som tar fram pepparkakorna./Nice

    SvaraRadera
  14. Lao-tse var inte särskilt gullig, och att bildning inte gör människan god är vår tids vanligaste åsikt.

    SvaraRadera
  15. Nja, pepparkakor. Jag vet varför du yrar om gamla araber, det är för att vissa saker har tagit somliga herrar hårt, nästan blivit en hemsökelse. Den ene tar plötsligt på sig en speciell hatt, den andre återkommer till det halvt uttalade temat om och om igen...

    SvaraRadera
  16. "Gapa om gamla araber när det är julhelg", hm. Jo ditt gamla ställningstagande tog hårt.
    Nice och Nasty skriver annars ungefär som du. Är det du själv som tagit dig ett nick?
    Zigge

    SvaraRadera
  17. Oops sorry,
    Zigge

    SvaraRadera
  18. - Där ser du Nasty, alla blir bara förvirrade när vi gnabbas. Tiga är guld. Se här,klistra igen garnityret med en knäck, vet jag!

    - OK. Då sitter i här och håller käften då, förihelvete.

    SvaraRadera
  19. Nejnej, ta det lugnt... Och ställ undan flaskan. Inte katastrof nu igen.
    Ni är skojiga, och jag tror att ni kan behöva mer svängrum. Det är inte alls farligt att öppna en egen blogg, och den behöver faktiskt inte vara perfekt. För andra eller tredje så är era inlägg roliga, samtidigt som jag kan tycka att det känns lite oroväckande att någon fäster så enormt stora förhoppningar till min blogg. Jag är ju en mycket rättfram person på gott och ont, och jag är tvungen att säga det rakt ut.

    SvaraRadera
  20. Våran patron håller på med en hel så kallad one-man-zine. Men det verkar som om han kommer att undertrycka oss fullständigt där. Vi blir reducerade till vinjetter, symboler. Som om vi inte vore levande varelser av ettor och nollor.

    SvaraRadera
  21. "ur ett samhälleligt perspektiv tror jag att han har rätt" - det gör jag också, det är en gammal god folkbildningstanke.
    Hur kommer det sig att Paul Auster besökt ett napolitanskt fängelse? Research?
    Algot

    SvaraRadera
  22. Algot: Han har fått ett litterärt pris i Neapel, för bästa utrikiska roman. I priset ingick föredrag och läsarträffar.

    SvaraRadera
  23. Haha... ett besök på ett fängelse ingick alltså i priset?
    Algot

    SvaraRadera
  24. Inte riktigt, snarare var det en av de inbjudningar att hålla föredrag som dök upp, som jag fattat det.

    SvaraRadera
  25. Jag önskar ett Gott Nytt År och hoppas att du då släpper det här temat. Inget illa ment men det är både genant och tjatigt.
    Anonymous

    SvaraRadera
  26. Anonymous: Jag förstår hur du tänker. Men har man följt någon såpass länge, och grejer dessutom förändras, så skulle det vara dumt att inte fortsätta. Själv tycker jag att det är gåtfullt, hyperintressant och lärorikt.
    Gott Nytt på dig själv.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)