måndag 12 mars 2012

Misso news: hjälp till Michelangelo

Don Aniello Manganiello, en präst som arbetar mot camorran i Neapel, ska hjälpa Michelangelo Misso, en av Giuseppes brorsöner, att hitta ett arbete. Allt enligt tidningen Roma.
De som hoppar av från camorran har rätt till skydd av Staten och stöd för att gå över till rätt sida om lagen, men enligt Michelangelo Misso har både stat och kyrka svikit honom. Don Aniello Manganiello säger nu att kyrkan ska starta ett projekt för återanpassning till samhället, kallat "Ultimi", och att de också ska försöka hitta ett arbete åt Michelangelo Misso.
Jag har haft en känsla av att Michelangelo är den mest sympatiska av Missos brorsöner. Det är något jag fått för mig. De andra, Emiliano Zapata och Giuseppe junior, tycker jag verkar vara odågor. Jag läste om en konflikt mellan Giseppe j:r och Michelangelo en gång, då Michelangelo  hade backat från att genomföra ett mord på en Tolomelli, eftersom Tolomelli hade sin sambo med sig. Giuseppe j:r hade då tyckt att Michelangelo inte var tillräckligt hänsynslös.
Dessutom läste jag en intervju med Michelangelo Missos fru i Chronache di Napoli en gång. - De försöker förneka oss drömmen om ett normalt liv, sa hon.

Uppdatering: en TV-intervju med Michelangelo Misso. Han talar om hot riktade mot honom för att hans bröder och farbror samarbetar med rättvisan och därmed betraktas som "infami".
Obs att jag fortfarande inte vet nånting, faktiskt ännu mindre än Manuele i Fawlty Towers. Nästan allt kan vara tvärtom när det gäller Neapel, och är det inte tvärtom så är det i alla fall paradoxalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)