torsdag 8 augusti 2013

Knäppgökeri är inte motsatsen till allvar

Jaja. I förra inlägget så tog jag mitt ansvar som medborgare.
Vad är det med mänskligheten och vad gör föräldrarna. Är de värre än kidsen eller vad ska man tro. Finns det något hopp och går det framåt eller bakåt eller går det käpprätt åt helvete. Säg ni som vet jag vet inte.
Ja man kan dividera och resonera om vad som var bättre förr och vad som var sämre. Men det var vanligare med dygdig förnöjsamhet förr i världen. Folk var inte lika hagalna det märktes redan på låten The best things in life are free. Sen kanske inte alla som stod i kö vid soppköken under depressionen skulle ha nickat och sett lyriska ut men lite grann stampade de nog takten med foten ändå. Ett snett flin kunde de nog pressa fram.

Här kommer en till på liknande tema.



I need not search for precious gold;
Of wealth, I have my share.
For with my eyes, I scan the skies
And find my fortune there.
A host of priceless dreams unfold
In songs that bluebirds sing.
The earth, the sea belong to me
Im richer than a king.


Wikipedia upplyser om att den här låten användes vid det enda tillfälle då katoliker och protestanter på Nordirland protesterat tillsammans (vet inte om det stämmer att det är det enda tillfället genom historien) i Belfast 1932. Inte alls förvånande, tror den här typen av humor är icke-sekteristisk.
Obetalbar dykning från högstämdhet till totalt knäppgökeri. Även om de finstämda inledningsraderna faktiskt håller som sådana, jag tycker inte att de är för sentimentala.

* * *

OK nu är det många som kritiserar Lidija Praizovic och jag vill komma med ett toppenråd: hon ska släppa det där med att "vita" ska hålla käft. Det blir hur snurrigt som helst när hon påstår att "vita" inte har rätt att vara antirasister. Det är kanske inte så många gånger man kan säga ett tveklöst: "Tänk om!" men i det här fallet kan man det.

* * *

Ajajaj, när jag läser om gamla trådar ibland - vad Systerdyster är saknad. Fräck, fyndig, vansinnigt rolig. Tror hon hade gillat Yes! We have no bananas.

29 kommentarer:

  1. Är det något att ironisera över att en trettonåring blivit misshandlad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej anonym. Du måste sätta in det jag skriver i sitt sammanhang. Allra helst läsa diskussionerna under inläggen också. En blogg är en blogg, det kan komma slöinlägg, funderingar om tidigare inlägg, skämt och allvar kan blandas på ett sätt som förhoppningsvis aldrig blir hjärtlöst, infall och hugskott kan stå vid sidan av mer genomarbetade inlägg. Ibland är musiken huvudsaken eller åtminstone minst lika viktig som texten. Framförallt ska en blogg vara dialektisk.
      Längre än så svarar jag inte nu, ity jag måste koncentrera mig på annat.

      Radera
  2. Jag läste fel först. "Tänk om!" alltså: tänk om vita SKA hålla käft...
    Nä, gillar inte heller det där. Jag har fortfarande inte läst "Isis mamma är feminist" men Lidija P:s artiklar är uppåt väggarna. OK här är en tjej som vill göra karriär på sin bakgrund. Och blir intolerant mot alla andra. Det är så jag känner. Sen har jag lite svårt att fatta varför hon kallar sig "icke-vit".

    Och... ja. Håller med om Systerdyster.
    Zigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen tror jag anonym 14.04 är en som inte förstår (eller helt enkelt inte gillar) ditt kluriga sätt att skriva på. Din ironi är inte klockren alltid men tillräckligt ofta för att det åtminstone ska finnas nåt att fundera på. Jag gillart, men visst. Smaken är olika.
      Zigge

      Radera
    2. Fjäska inte, Zigge.
      :)
      Ironi är svårt. Men om det åtminstone finns något att fundera på, så är jag nöjd. Eller rentav irritera sig på.
      Det jag tycker är intressantast är det här med att protestanter och katoliker på Nordirland - eller bör man säga i Nordirland? - använde Yes! We have no bananas som något slags kampsång. Om det nu stämmer, hehe.

      Radera
  3. https://www.youtube.com/watch?v=sXo2hiNpNuE&feature=youtube_gdata_player

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tack! Verkligen tusen tack. Den kände jag inte till - ska lägga upp den.

      Radera
    2. Eller jo jag kände till den, men hade glömt den. Den är underbar och passar perfekt!

      Radera
  4. Det finns ingen anledning för Lidija att ändra sig, det skulle hon inte tjäna något på. Hon är inte ensam om sin åsikt, långt ifrån. Det finns en växande grupp som förespråkar apartheid och att icke-vita inte ska beblanda sig med vita vilka per definition är rasister i kraft av sin vithet. Detta är up and coming people och det är bra för karriären att liera sig med den gruppen. Skulle vinden vända i framtiden kan hon alltid göra avbön. Det brukar funka.

    Onkel Tom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här borde undersökas närmare och skrivas om. Jag uppfattar ju Lidija P som rasist. Och (rätt eller fel) i viss mån tänker jag på hennes revanschism i förhållande till serbisk nationalism, ungefär så här: bilden av att alltid vara orättvist behandlad och nu är det vår tur att ge igen och härska! "Isis mamma är feminist" osv tyckte jag var extremt obehaglig, som jag redan skrivit (det senaste inlägget med titeln "Bildning och kultur, verkligt rara djur", det är en serie). Hon slår sig fram med knogjärn och attackerar skrivarkursare för att de är "vita". Särskilt en tjej, bland annat för att hon är snygg, bland annat för att hennes mamma är feminist. Det är otroligt lumpet. Och det har absolut ingenting med Myggor och tigrar att göra.
      Vet inte riktigt hur det ska kännas för Lidija P:s kursare att Aftonbladet kultur och DN kultur öppnade sina portar för henne efter en sån sak, alltså att hon kan göra karriär på det.
      När hon gjorde sitt angrepp på Sveland för att hon går på fest, tatuerar sig och åker på charter (inget av det är speciellt "medelklassigt" utan snarare folkligt) men framförallt för att hon var vit och borde hålla käft, fick hon en massa medhåll skrev hon senare, och det är nånting i hennes revanschistiska attityd med "medvindskänsla" som antyder att du skulle kunna ha rätt, d.v.s att hon representerar en växande grupp som förespråkar apartheid och icke-beblandning med vita.
      Det är ju ganska lustigt i så fall - eller lustigt är givetvis fel ord: politiskt korrekta kulturskribenter skulle då plötsligt bli utmobbade och hatade från annat håll än idag: inte av den grupp som avskyr kulturfolket för att de är invandringsvänliga, utan tvärtom från sekteristister med utländsk bakgrund. Så kommer det inte att gå (nu tycker jag iofs att politisk korrekthet är monopolpengar för slöspelare, inget att ha när det gäller, en annan historia). Återkommer, diskussionen är lika viktig som intressant

      Radera
  5. "Det är ju ganska lustigt i så fall - eller lustigt är givetvis fel ord: politiskt korrekta kulturskribenter skulle då plötsligt bli utmobbade och hatade från annat håll än idag: inte av den grupp som avskyr kulturfolket för att de är invandringsvänliga, utan tvärtom från sekteristister med utländsk bakgrund"

    Ironin i ett sånt utfall har inte ungått folk som iakttar från sidolinjen.

    Killen på sajten Interasistmen som häromdagen blockades på twitter av en del icke-vita p.g.a hans rasism är ett litet men dock exempel på samma ideologi. Han ansågs vara ett typexempel på att en vit inte kan vara antirasist. Han hade råkat skriva ut ordet negerboll i klartext utan *-tecken när han skulle förklara varför man inte fick använda ordet. De upprörda uppmanar till bojkott av sajten.

    "i viss mån tänker jag på hennes [Lidijas] revanschism i förhållande till serbisk nationalism, ungefär så här: bilden av att alltid vara orättvist behandlad och nu är det vår tur att ge igen och härska"

    Kanske det, men de flesta som delar hennes åsikter är inte serber utan är av alla möjliga etniciteter.
    Jag uppfattar det absolut som rasism. Jag tror att det är svårt och ovant för många att tänka i de banorna och känner sig obekväma med det, så då gör man inte det.

    Färgblindhet = rasism är det nya svarta kan man säga. (Oavsiktlig vits).

    Onkel Tom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det där vill jag läsa mer om - jag läser nästan aldrig Twitter alls så jag missar en del.
      Jag kommer plötsligt att tänka på det Lars von Trier sa apropå Manderlay: det var omöjligt att hitta amerikanska skådespelare som ville spela rollerna, eftersom slaveriet var så nära och kränkningen inte det minsta försonad, däremot hade brittiska skådisar inga problem med det. Jag tyckte Manderlay var nästan lika bra som Dogville.

      Det är ju långt ifrån bara vita, eller nordbor, som är rasister. Det räcker med att dyka ner på Flashback så ser man,exempelvis, ett ganska frekvent arab- och kurdhat bland perser. Och det är väl ingen som missat att sekterism, inbördeskrig, vi-och-dom, härjar här och var. Jo en hel del är "kolonial bumerang", Västvärlden ställde till det (det här är den kanske mest avgörande gränslinjen mellan höger och vänster - de förra bagatelliserar kolonianismens efterverkningar, eller pågående katastrof, och de senare har en tendens att vifta undan att allt inte är Västs fel. Väldigt, väldigt förenklat uttryckt alltså...

      Ja Lidija P skrev att det strömmade in tackmail, efter artikeln om Sveland. Sånt behöver förstås inte vara sant, "aldrig har jag fått så stort gensvar som nu!" kan vara ett retoriskt knep. Många rekommenderar, gillar, delar och retweatar eller rentav tar sig tid att maila? Din lycka är gjord och karriären spikad!
      Artikeln delade alltså in skribenter i vita feminister (dåliga, lättsinniga, medelklass, går på fest usch och fy, och har många pojkvänner, det fanns en biton av "svennehora" i hennes fördömanden) och icke-vita skribenter (som bland annat tror på evig äktenskaplig trohet), samt på slutet dök det upp ett påstående att "invandrartjejer" inte har något emot att strippa och tillfredsställa svenska män, i alla händelser föredrar de det framför att tvätta fruarnas toaletter. Det här var en sån artikel som egentligen låg rätt mycket i linje med Avpixlat, eller vissa rasistiska och antifeministiska trådar på Flashback. Så jag tänkte att det medhåll hon fått, snarare var av typen "jag är emot invandringen men den här tjejen är fan ett undantag hon vågar ge sig på feminazismen och t.o.m förespråka sexarbete".
      Nu ska jag ta till ett flitigt använt retoriskt knep: jag känner kvinnor med utländsk bakgrund som tycker att den där artikeln är urkonstig och inte alls håller med på någon punkt alltså. Retoriskt knep - nej det är sant, jag menar bara att det kan vara löjeväckande att säga: "jag känner minsann..."
      osv. Som om endast "rätt bakgrund" skulle legitimera att man yttrade sig
      :-)





      Radera
    2. Ställer mig tveksam till Onkel Toms påstående att det handlar om "up and coming people" och "en växande grupp som förespråkar apartheid och att icke-vita inte ska beblanda sig med vita", sam att hon är "långt ifrån" ensam om sin åsikt. Vad baserar han (eller hon) det på? Det vanligare idag är trots allt att svenskar stänger invandrare ute. Jag misstänker att Onkel Tom har en politisk agenda, och en som kanske inte alls överenstämmer med de grundläggande värderingarna i den här bloggen. Men för all del, jag kan ha fel.
      T.S Älgot

      Radera
    3. Älgot: det är förstås omöjligt för mig att veta om någon har en agenda, men i de fall det är så brukar de inte ha så mycket för det utan ge upp efter ett tag. Håller med om dina frågetecken, för övrigt.

      Radera
    4. Jag hade gärna diskuterat vidare och försökt leta fram namn och exempel på uttalanden för att illustrera saken. Jag känner ingen lust att göra det utifrån en försvarsposition däremot där jag ska bevisa att jag har rena avsikter som "överenstämmer med de grundläggande värderingarna i den här bloggen" och att jag inte har en "agenda". Vad skulle det tjäna till att ha en "politisk agenda" på denna blogg?

      Att bli misstänkliggjord som person direkt man kommer in här känns obehagligt och gör att jag inte ser någon anledning att fortsätta skriva här. Jag får tacka för utrymmet och ett bra bemötande från Maja men det känns inte bra och då får det vara.

      Onkel Tom

      Radera
    5. Så långt jag nu har lyckats kolla upp historien om antirasisten som använde ordet negerboll utan citattecken, och då skulle ha blivit blockad på Twitter, så ser det ut som om det handlar om provokatörer (lite i stil med dem som låtsades vara radikalfeminister här och skrev konstigheter för att dra skam över feminismen). Det verkar ha gjorts stor sak av det på rasistiska sajter, men jag har inte hittat något om det på annat håll. Ska kolla mer noga vid tillfälle.

      Radera
    6. Det var tråkigt att höra Onkel Tom, det är klart att det inte känns bra att tala utifrån en försvarsposition. Jag tror nämligen att sånt här måste diskuteras.

      Radera
    7. Och jag hoppas att jag inte har misstänkliggjort dig som person - det var i alla händelser inte meningen!

      Radera
    8. ... t.ex apropå "kolla upp historien om antirasisten som" osv - avsikten var inte att misstänkliggöra Onkel Tom, för övrigt vet jag själv att det förekommer saker som jag uppfattar som överdriven stingslighet - eller missförstånd. Den här Tårt-affären var ett sådant exempel.

      Radera
    9. Men så tråkigt. Jag tyckte diskussionen var intressant och hade just tänkt hoppa in i den själv...
      Är det inte en bättre idé att diskutera sådana här saker utan att misstänka varandra för att ha agendor? Det går ju att bemöta eller ifrågasätta påståenden utan att direkt tro att det är något lurt. Nu riktar jag mig främst till T.S Älgot.

      Radera
    10. Håller med.
      Man måste kunna gå runt en sak och titta på den från olika håll.

      Radera
  6. Om startskottet för kulturrelativismen var montaignes "om kannibaler" - vilket är en tveksam sorts historieskrivning - vad var startskottet för idylliseringen - primitivismen?

    Förresten aja baja Sveriges radio jag gillar inte när man tar fram cachade versioner av bloggen inte för att det spelar så stor roll men själva grejen är integritetskränknde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Gud. Du får det att låta som om det cirklar massor med skummisar runt din blogg. Sen säger du att du inte ska prata om det för att det sprider noijig stämning. Du får väl bestämma dig, hehe.
      Jag tycker inte att man ska prata om "omvänd rasism". Dömer man någon efter dens bakgrund och hudfärg så är det rasism. Påstår man att någon inte får yttra sig pga bakgrund så är det rasism. Konstigare än så är det inte.
      Calamity Jane

      Radera
    2. Nej, "omvänd rasism" är ett ganska konstigt uttryck.

      Radera
  7. Stackars Onkel Tom. Fick pisk.
    Nej, det här med "agendor" - det är väl en sak att misstänka att någon har en almanacka, men en agenda? Det här är en (förvånansvärt) liten blogg, och bortsett från några gånger då man väl kan säga att "pappister" har haft en agenda, så är den här bloggen för liten och spretig för att det skulle vara lönt att lägga ner den sortens möda på den. Så Älgot får godkänt för den första delen av kommentaren, som ändå håller sig inom ok gränser för en diskussion, men detta med "jag misstänker" och "grundläggande värderingar" får underkänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK. Ber Onkel Tom om ursäkt.
      Älgot

      Radera
  8. Intressant tråd.
    Jag skulle själv aldrig ha vågat skämta så här: "Stackars Onkel Tom. Fick pisk". Jag är nog för rädd att trampa snett. I våra dagar är man livrädd att inte vara politiskt korrekt. Är det tillåtet att skratta åt ormet kruper och svenskläraret? Är det bara deltagare i en kurs svenska för invandrare som avgöra om det är rasistiskt eller bara roligt? Jag skulle också ha känt mig obekväm med att sätta Lidija Praizovics artiklar i samband med serbisk nationalism. Det uppfattar jag som att läsa in för mycket av hennes bakgrund i det hon skriver. Å andra sidan, hon skriver att "vita" inte ska vara antirasister och vill uppenbarligen inte identifiera sig med toleranta svenskar. Då är det kanske inte så konstigt om man gör den kopplingen.
    Jo, det stämmer att killen på sajten Interasistmen blockades för att han hade råkat glömma *-tecken när han skulle förklara varför man ska undvika ordet negerboll. Absurt, men dessvärre sant.

    Almanackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte på något att svara just nu... Det får bli i morgon i stället.

      Radera
    2. Ormet kruper och svenskläraret har jag uppfattat som oskyldiga och roliga skämt, tills jag såg en ursinnig kommentar om dem (av en svensk) som gjorde mig ställd.
      Yes! We have no bananas driver för övrigt med bl.a italiensk brytning, och så finns det imitatörer som drivit med dansk, fransk, svensk och tysk brytning, bland mycket annat. Jag har alltid kopplat ormet kruper till såna skämt. Man kan väl inte komma runt att det är lite kul när folk säger fel, tycker inte alls att det borde behöva vara så allvarligt.

      Radera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)