torsdag 10 oktober 2013

Utanför bollhavet


Jag hade nästan tänkt döpa om bloggen till Tröst för snigelhjärtan i de yttersta tiderna. Debatter går fort idag. När jag väl får ändan ur arslet och börjar googla har redan massor med personer fått sista ordet på många olika ställen. Rättare sagt, sista ordet är att ta i. Det speciella med dagens debatter är nämligen att de både går fruktansvärt fort och stampar på samma ställe.
OBS kulturkvarten har jag tyvärr varit dålig på att lyssna på de senaste åren. Varför vet jag inte riktigt för förut tyckte jag att OBS var väldigt bra. Oftast genomtänkta inlägg, lite annorlunda infallsvinklar och mer tänkande än tyckande. Nu ska programmet läggas ner. P!:s ansvariga Nina Glans har sagt så här: "Vi behöver nå ut bättre, oftare vara först och bli tydligare." Brrr, usch, fy fan. Jag håller med Rasmus Fleischer om att det är illvarslande:
Farhågan som väckts är att P1 ska gå samma väg som SVT Debatt, alltså att satsa på maximalt munhuggeri. Nuförtiden är det tyvärr dit vi som tankarna går när vi hör ordet "debattprogram".
skriver han i Expressen.

Och vidare:
Om något behövs i vår tids medieklimat är det nog snarare röster som vågar vara sist. Som tar sig tid för eftertanke - ja, det betyder att tänka efter. Efter att nätflocken har tyckt färdigt. Inte vara först på varje boll, utan snarare finna mönster i bollhavet.
Mönster i bollhavet. Det är en lisa att läsa sånt. Att vara sist tror jag dock är omöjligt, eftersom de flesta debatter pågår hemskt, hemskt länge. Men istället för först och tydlig kan man ju ta risken att vara sen och luddig.
Den debatt som är mest lik ett ekorrhjul just nu är den om identitetspolitik och vad som är rätt och fel antirasism. I ett inlägg i en blogg som kallar sig PK-maffia, där jag tycker (sic!) att det tänks mer än det tycks, och som dessutom är poetisk, beskrivs det hela som en dödsdans.
Debatten om Lilla Hjärtat storknade jag på efter ett tag. Det var inte det att den var oviktig, som Zaremba menar. Men den drogs så många varv och till slut tröttnade jag till.

Just nu följer jag en diskussion på Flashback som hamnar utanför de gängse fårorna. Den är mestadels eftertänksam. Det rör sig om ett sorgligt fall, en SDU:are, Erik Björkman, som föll offer för grov misshandel i Uppsala i augusti, och som avled den femte oktober. Det är inte bekräftat att dödsfallet har någon koppling till misshandeln, han fick en hjärnskakning och det kan såvitt jag förstår leda till hjärnblödning även då en del tid förflutit, men dödsorsaken har ännu inte blivit fastställd. Björkman skrev om misshandeln på Facebook, han menade att det var ett hatbrott och att han oprovocerat blev överfallen av någon som skrek svennejävel när han kom ut från en restaurang. Jag kan förstås inte veta om hans skildring av förloppet är sann, kanske hade han provocerat gärningsmannen? Det verkar inte så, hans berättelse ger ett trovärdigt intryck. Det som gör fallet särskilt tragiskt är att det är så tydligt att Björkman inte var någon rashatare. I inlägget på Facebook betonar han att de två personer han fick hjälp av båda hade utländsk bakgrund, taxichauffören och en turkisk kille han snackat med och bjudit på öl. Han skriver att detta är av vikt, vill inte bli missförstådd på den punkten. Taxichauffören var väldigt snäll och kom och hälsade på honom på sjukhuset. Förundersökningen lades ner trots att det fanns vittnen, vilket i sig är märkligt (hatbrott eller inte: det var av allt att döma en mycket grov misshandel). Såvitt jag vet har inga större tidningar skrivit om det, men det kunde nu vara dags att några journalister tittade närmare på det.
Jag vet egentligen inte mer än att jag tycker att det är sorgligt.



20 kommentarer:

  1. Jo, nu har jag också lyckats hitta Björkmans berättelse. Den ligger uppe på Facebook fortfarande om någon undrar. Sorgligt var ordet, hur det än gick till i detalj. Svårt att veta förstås.
    OBS lyssnade jag också mer på tidigare. Lars Westerberg har ju varit på tal här förut. En unik röst, aldrig en i flocken. Tycker jag. Så har jag tyckt till också.
    T.S Älgot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jupp, sorgligt. Man får väl se om förundersökningen plockas upp igen.

      Radera
  2. Ändan ur arslet? Usch vilket äckligt uttryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du, jag tycker det är ganska roligt.

      Radera
  3. Hej Maja!
    Bra att du tar upp det här för annars är det nästan bara obskyra främlingsfientliga webbplatser som gör det. Även om jag håller med om att tråden på Flashback är ganska sansad. Jag tycker också att det är sorgligt. Jag tror det finns flera orsaker till att tidningarna inte har skrivit om fallet. Man kan ha bedömt Erik Björkmans berättelse som föga trovärdig för att man utgått ifrån att han sagt något rasistiskt till gärningsmannen. Det legitimerar inte våld men det kan vara svårt att rapportera om en händelse om man misstänker att det är ett politiskt utspel där väsentlig info förtigs. Den osannolika historien om killen som fick ett hakkors intatuerat i pannan kan ha bidragit till att man trodde att det var bluff. Pojken som ropade på vargen. Erik Björkman lät sig intervjuas av Avpixlat, och det minskade också trovärdigheten. Erik Björkman fick många kommentarer som "Mohammed är det vanligaste namnet i Sverige" och liknande till sin berättelse, så att det knappt gick att ta i den för en seriös journalist. Men jag uppfattar också hans egen redogörelse som balanserad, och inte rasistisk. Även om det förstås är svårt att veta om den är sann. Det är än så länge ovisst om det var misshandeln som orsakade dödsfallet.
    Polisen borde utreda samtliga fall av grov misshandel, nu läggs de ofta ner särskilt de som kan beskrivas som fyllebråk.
    Jag tycker som sagt också att det är otroligt sorgligt. Blir riktigt ledsen. När jag ser hur mån han är om att betona att de som hjälpte honom var invandrare tycker jag att det ökar trovärdigheten när han säger att det han blev utsatt för OCKSÅ borde betraktas som ett hatbrott. Men jag vet förstås inte vad som hände.
    Klart att "gammelmedia" borde ta upp det. Men jag tror samtidigt att det inte är SÅ konstigt att de inte har gjort det och det beror på "inramningen" mer än på Erik Björkmans egen berättelse.
    Tummelisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S
      Det finns bollhav och bollhav, och ja det här fallet är utanför det "vanliga" bollhavet (till skillnad från hijabuppropet då som jag tyckte var ganska larvigt faktiskt, ingen kunde veta redan då om det var sant, det kändes bara PK på ett trist sätt). Då är det svårare att engagera sig i en sverigedemokrats död, och därför vill jag ge dig lite smått en eloge för att du gör det (trots jag sett har att en del klagar på att det är för mycket ryggdunk här, hehe, skit samma).
      Men det räcker förstås inte utan nu måste faktiskt tidningarna ta sig i kragen och granska det här fallet. Polisutredningen, kanske brister i sjukvården. jaha storyn kan vara falsk eller förvrängd, men han dog ju faktiskt. Det kan de inte låta bli att skriva om kan man tycka.
      Tummelisa

      Radera
    2. Jag tror det är som du säger. Det tolkades antagligen som ett politiskt utspel. Det finns också många oklarheter, hoppas verkligen att polisutredningen tas upp på nytt. Svarar längre sen.
      Apropå ryggdunk - det är faktiskt inte så mycket sånt här jämfört med t.ex facebook. Så det så. Men det kanske är bäst att jag sköter självberömmet och skrytet själv :-)

      Radera
    3. Jag tror kanske gärningsmannen visste att Erik Björkman var medlem i SDU och då utgick ifrån att han var rasist. Det finns massor med rasister i det partiet, både såna som uttalar sig rått och såna som är polerade... men riktigt alla är inte det. Sen verkar inte Erik Björkman ha tagit det lugnt som han skulle... )-: Det verkar som att han sprang runt och försökte leta reda på gärningsmannen själv och det är inte så smart med en hjärnskakning....
      Tummelisa

      Radera
    4. Verkligen ingen aning. Men din kommentar 20.17 tror jag sammanfattar ganska mycket på ett bra sätt.

      Radera
    5. De eftersläntrande ämnena kommer hopetals för mig : varför jag inte tyckte hijabuppropet var en god idé och varför jag inte gillade Megafonens presskonferens i Husby, ja det är bara två av alla ämnen som tornar upp sig. Jag håller också på att läsa ikapp: Ezzelinos utfrågning av Erik Almqvist på Flashback 2010 t.ex. Tack den som tipsade mig om Ezzelino, hade missat det nicket.
      Ja Almqvist fick gå från sd, hade det inte varit för järnrörsvideon hade han suttit kvar. Nyligen twittrade Almqvist så här:
      "Skillnad i numerär mellan svenskfödda med två svenskfödda föräldrar och övriga har nu minskat med 1 miljon sedan år 2000."
      Grov rasism i ordets bokstavliga bemärkelse. Här är alltså inget snack om "inkompatibla kulturer" eller krav på assimilation, det är helt enkelt blod och genetik det handlar om. Inte oväntat nej, men jag vill påpeka det ändå.
      Erik Björkman verkar inte ha varit någon Almqvist, och därför gissar jag att han inte kommer att göras till martyr inom högerextremismen. Men vem vet, man vet ju inte ens hur det gick till riktigt.
      Här är en kommentar Erik Almqvist fick i Ezzelinos tråd:
      "bra att du stod upp mot svenskfientligheten. Bra att du visade att svenskar kan vara dominanta jävlar de också, om än berusade. Du visade skräpet att det finns svenskar med kuk på stan ännu. Hoppas gör jag att svenska unga män tänker just så.
      Nästa gång, håll horsnacket inne men gör svenskfientlighets aggressionen mycket mer fysisk."

      Radera
    6. Rättare sagt jo Erik Björkman har redan gjorts till martyr inom högerextremismen.

      Radera
    7. Jag vet inte om man kan ringa polisen och höra deras syn på saken. Man vet inte, det kan ju handla om ett slags iscensättning från början, en bluff alltså. Omöjligt att veta, eftersom det bara är högerextrema som skriver om fallet. Och ja det är ett problem i sig att medierna knappt rapporterat om det alls, såvitt jag sett, samtidigt som det inte är helt underligt, som Tummelisa påpekar.

      Radera
  4. Ezzelino låter ju väldigt svenskt.... Babbis

    SvaraRadera
  5. OK, det var en kommentar i Ezzelinos tråd, inte Ezzelino själv kanske. Babbis igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var en kommentar i Ezzelinos tråd (det är inte bara Ezzelino som ställer frågor alltså).
      Men jag har intrycket att nationalister och rasideologer ofta tar nick som - ja ursäkta - Svettigneger och liknande. Dessutom så är det ju rätt tydligt så att de ofta inte är speciellt svenska, vare sig man tänker i rasideologiska termer (genetik) eller kulturella. Folkdräkterna sitter ganska löst. Och det är en otroligt märklig blandning, när man tänker på det. Det är inte heller så, som det kanske har beskrivits (osäker) att det är ett speciellt folkligt parti. För det första har de inte så många procent att de kan göra anspråk på att vara "folkets röst", och jag känner mig ganska förtröstansfull just nu att de aldrig kommer att få särskilt många röster, och dels har en del av de mest drivande mer eller mindre överklassbakgrund, som jag fattat det iallafall.
      Det finns inte bara en vox populi - det finns många folkets röster, det är en av Klemperers slutsatser i LTI, och han varnar för såna tongångar (när någon gör anspråk på att vara folkets röst).
      Men jag är lite oroad för hur Erik Björkmans död kan komma att utnyttjas, och därför hoppas jag att någon eller några journalister tar upp fallet och skriver om det.

      Radera
    2. Eller det gör ju ingen skillnad när det gäller fanatikerna, förstås... De tar inte till sig nyanser. Dessutom är det tänkbart att journalister redan tittat på det och konstaterat att mycket i EB:s egen historia inte stämmer, och då är det inte mycket att skriva om.

      Radera
    3. En hel del kusliga tongångar i tråden om EB också, man kan befara en ny lasermannen eller en ny b-vik.

      Radera
    4. Usch. Jag håller med, det är kusligt. dags att tipsa SÄPO? :-(
      Tummelisa

      Radera
    5. SÄPO har nog redan en Flashbackrotel.
      ;-)

      Radera
    6. Så verkar det faktiskt vara - en i Researchgruppen jobbade, enligt vad Cronache di Maja erfar, för SÄPO.

      Radera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)