fredag 22 januari 2010

Den verkliga skandalen är långsam

"Stoppa medelmåttornas tyranni" blev rubriken i Stockholm City.
Jag syftar inte på Svensson. Jag hyser en förlegad och flummig idé om att det skapande geniet är utspritt över en himla många människor. Men självklart behöver kulturen sina stötestenar; tomma och döda provokationer finns det drösar av men den verkliga skandalen är långsam.
Jag har mer eller mindre lovat några kommentatorer att inte skriva om DN kultur eftersom de menar att den inte har något inflytande längre.
Men den här blandningen av myndighet, socialstyrelse, smakdomare, jättesubersiv Ulrike Meinhof-anhängare, debutantkorare och moralisk rikslikare som den har ålagt sig att vara...

Nej men nu får det vara basta.
Det är fredag. Jag är uppvuxen med den här sortens musik.
Här kommer Peggy Lee.

135 kommentarer:

  1. Peggy Lee! Gåshud. Ståpäls. Men hon sjöng bättre på äldre dar. "Me and my Shadow."

    SvaraRadera
  2. Vad betyder "den verkliga skandalen är långsam"? Förlåt om jag är trögtänkt.

    SvaraRadera
  3. Peggy Lee! Den allra första CD jag skaffade mig var med Peggy Lee. Nåja, skaffade mig. Jag fick den som en länge efterlängtad present när jag äntligen fick råd med en CD-spelare.
    Det var svårt att få tag på någonting alls med henne på den tiden. Det är lite bättre ställt med den saken nu, tack vare nätet.

    Zigge. Jag tycker att hon var som bäst på tidigt 50-tal. Men smaken är olika, och hon var alltid bra.

    SvaraRadera
  4. Bra artikel i SC. Dragningen från citatets "De vill införa.." till rubrikens imperativ "Stoppa..." är en, med journalistiska mått, obetydlig förvanskning - och en som läsarna genomskådar.

    Invändning: noga taget så är medelmåttighetens diktatur redan införd, sedan lång tid, på många håll.

    SvaraRadera
  5. Anonym 19.11, Zigge: jag älskar Peggy Lee. När hon var bäst är svårt att säga.
    Anonym 00.44: jo det betyder det som det betyder. Men det kan bli tillfälle att återkomma till detta.
    Claes S: japp!

    SvaraRadera
  6. Är det någon som kan säga vad det betyder att stoppa medelmåttornas tyranni? Betyder det att någon ska tystas nu igen?

    Att en skandal växer långsamt, betyder kanske att den kryper långsamt in i folks medvetande. Till skillnad från när man utsätts för en nakenchock. Det brukar ju gå ganska fort. Någon visar sig naken på teve och så är det en nakenchock. Sexchocker är likadana, de är snabba och går aldrig på djupet.

    Ja jag vet inte riktigt vad vi pratar om. Har aldrig hört talas om Peggy Lee men hon har en djup och vacker stämma. Endera dagen kanske jag börjar lyssna på musik. Jag tycker mycket om en del som är skapat men jag sätter aldrig på något själv. Men någon så börjar jag kanske med det också.

    Hon har tydligen gjort en del filmer också. Bland annat (1955) Pete Kelly’s Blues där hon spelade en alkoholiserad och deprimerad sångerska. För den rollen nominerades hon för Bästa kvinnliga biroll.

    SvaraRadera
  7. Ja, nu får det vara basta. ;)
    Det är redan lördag. Och vi är vuxna, väluppfostrade människor (mer eller mindre)uppvuxna med den här sortens musik...

    Här kommer....Peggy Lee och... Judy Garland ...

    Om ni undrar...

    För Judy Garland skrevs en sång... speciellt för att visa hennes talang. Sång som publiken krävde att hon sjöng den vid alla hennes konserter. Sången har blivit en symbolsång för USA...

    Här kommer (lite tålamod, tack!)...
    Somewhere over the rainbow…

    Ja, det är bättre ställt med mycket nu, tack vare nätet...

    Och självklart behöver kulturen sina stötestenar!
    Get out of here and get me some money too…
    …sjöng Peggy!

    SvaraRadera
  8. Här Valens, den fina originalversionen:

    http://www.youtube.com/watch?v=F0-um0pHTAg


    Vilken röst!

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig gillat jazz, men på senare tid har det börjat gro något i mig. Det stämmer bättre för mig nu. Och Peggy Lee ska jag nog lyssna på mer.

    SvaraRadera
  11. Här med text och vackra bilder:

    http://www.youtube.com/watch?v=pAIKznMPXUk&feature=related

    SvaraRadera
  12. Moi: så vackert, det var oerhört avslappnande, somnade nästan... *s*

    SvaraRadera
  13. "Medelmåttornas tyranni" kan vi finna i de förtroendevalda inom den offentliga sektorn, stat, kommun och landsting. Värst kanske det är bland småkommuner, där politikerna kan vara riktiga stolpskott till småpåvar.

    SvaraRadera
  14. Tristan: det är faktiskt egentligen tragiskt att de som inte är så särskilt smarta eller kunniga har väldigt lätt att inbilla sig det.

    De som har hov är ofta försiktigare. Se där din gamla hovgroda. Nu fick det en ny betydelse. :)

    SvaraRadera
  15. Charlie, småpåven har en mindre aktningsvärd förmåga att ofta förväxla sitt lilla intellekt med sin stora trut.

    SvaraRadera
  16. Hahaha så kan det vara. Fick nån konstig bild av en kvackande anka med miniatyrskalle för mig.

    Men många människor tycker om orsaksamband om är enkla, om de sen stämmer med verkligheten spelar mindre roll. Alla vill ha en uppfattning och då skaffar man sig en på vilka grunder som helst.

    Att säga att man inte vet är inte alltid ett tecken på att man är korkad, det är den som har åsikter om precis allting som kan vara det däremot.

    SvaraRadera
  17. "småpåven" blev alltså en personifierad ställföreträdare för medelmåttornas tyranni.

    Nu fika och reafynda! :-)

    SvaraRadera
  18. Personligen (och då menar jag verkligen också "personligen"!! D.v.s. JAG.. så ingen får för sig att jag menar att så här borde alla tycka!) ;-)...har jag aldrig förstått behovet av recensenter eller recensioner ö.h.t.! Jag tycker hela idéen med att någon slags "professionell" tyckare ska läsa en bok eller se en film och sen berätta för världen hur den boken/filmen "är" och vad den betyder eller står för, är ganska absurd!! Men det är som sagt bara jag, det...

    SvaraRadera
  19. Anonym 19.11: fantastiskt. Det känns otroligt bra att det är någon mer än mej som gillar swing. Och att din första cd var med Peggy Lee. Jag bugar mig så att håret samlar grus i snön.
    Valens: haha, jag vet - texten är inte precis politiskt korrekt. Det är därför den är så rolig. Men det är väl typ en hemmafru till en slarver som sjunger, barnen är hungriga och hushållskassan tom men han sitter på krogen. Ungefär så, antagligen.
    Bitten: det kan aldrig nog betonas *s*! Jag tror att tiden är förbi för tunga, tongivande kritiker (på gott och ont) som skapar en kanon och en parnass och sådant där. Jag läser egentligen kultursidor rätt sällan så ska väl inte uttala mig egentligen. De skriver väl mycket om kulturens kris och ont om pengar.

    SvaraRadera
  20. Eller så är det inte alls en hemmafru och barnamor utan samma tjej som i "Hey big spender", men besviken på att han inte har lika mycket pengar längre. Ja vad tror ni?

    You had plenty money back in twenty twoo
    You let other women make a fool of you
    Why don't you do right
    Like some other men do.
    Get out of here an get me some money too.

    SvaraRadera
  21. charlie

    Ja, relaxing va? Och vill man relaxa mer kan man lyssna på Jim Reeves :) Det var väl Gunnar Wiklunds förebild då för längesen.

    http://www.youtube.com/watch?v=MGwSzZZoJvE&feature=related

    Fanns en hel del avslappnande låtar av honom på youtube.

    *Så relaxed nu* :)

    SvaraRadera
  22. You let other women make a fool of you


    Vad är det han gör här? Låter sig tjusas av flirtande kvinnor som han ger presenter och bjuder på diverse? Som samtidigt inte respekterar honom?

    SvaraRadera
  23. Maja, tror på hemmafrun jag hehe

    SvaraRadera
  24. så jag skriver då frågetecken och punkter byter plats...Blev nog lite för relaxed *s*

    *Går ut i skogen...*

    SvaraRadera
  25. Bra kreativ gammal Italiensk punkrockare på tal om påvar och mässor.

    http://www.youtube.com/watch?v=ImxQ-_0plbw

    SvaraRadera
  26. Maja: Jag bad om lite tålamod...
    Det gällde att följa dialogen mellan Meg Ryan och Tom Hanks och sen njuta av Somewhere over the rainbow i slutet av You've Got Mail...

    SvaraRadera
  27. Maja..

    Nej..jag läser inte kultursidor alls ofta jag heller.. för det mesta blir det bara pretantiöst! Och jag vill definitivt skaffa mig min egen uppfattning om böcker/filmer utan att först ha någon "experts" (som dom ju egentligen inte alls är) ord ringande i öronen! :-) ...eller ögonen.. ?? :-)

    SvaraRadera
  28. Jag tror att det var så här. De var förlovade 1922. Då hade han gott om pengar, så att han skulle kunna försörja en familj. Men han ville inte stadga sig. Hon väntade. Han kurtiserade en massa lättsinniga tjinonor och slösade bort alla sina pengar. Sen kom trettitalet och depressionen. Då blev han av med jobbet och tog till flaskan. Runt 1940 kommer han kravlande tillbaks till sin forna fästmö och är då något av en matfriare. Han vill att hon ska försörja honom och ta hand om honom. Kanske har de ett utomäktenskapligt barn tillsammans. Och hon tycker att han ska skaffa sig en inkomst.
    Men det är bara vad jag tror.

    SvaraRadera
  29. Ja, så kan det ha varit Maja. Det var inte helt ovanligt att kvinnor blev lämnade när de väntade smått, om de hade oturen att träffa en sån där oansvarig en. Sen fick barnen växa upp som "oäktingar". Vilket hemkst ord! Som om en unge skulle vara mindre äkta för att förälrarna inte var gifta! Tur att de där tiderna är förbi.

    SvaraRadera
  30. Har jobbat med gamla och har träffat några sådan kvinnor som fick på båten och blev svikna när de blev gravida.

    Vilken sits de hamnade i. De fick ofta lämna barnet till sina föräldrar (om de hade några och om de hade lust att rycka in). Annars blev det väl fosterhem och i värsta fall Änglamakerskor.

    En kvinna berättade att mannen till hennes barn (en dotter) tog kontakt när dottern var vuxen, sedan han fått veta att dottern var läkare och hade det bra ekonomiskt. Då hade gubben blivit gammal och tyckte väl han kunde ha nytta av det där barnet som han aldrig tidigare brytt sig om. Historien var ju längre än så men jag minns bara huvuddragen.

    Man kunde ju ana en viss bitterhet hos den här damen kanske även om jag tror att det delvis bara var ett klart konstaterande av den karlns karaktär och personlighet - en user.

    Astrid Lindgren har ju berättat hur hon fick lämna ifrån sig sin son de första åren.

    Det måste ha varit hemskt att ha varit ogift mor på den tiden och det där höll väl i sig ända in på 60talet egentligen; det skamliga med att bli gravid som ogift.

    SvaraRadera
  31. Maja: Den är din tolkning, det är det vad du tror...
    Men du älskar swing Maja, eller?

    Swing it, magistern, swing it!
    Ja det är tidens melodi....

    SvaraRadera
  32. Och än i dag så stigmatiseras kvinnor för att de vill föda ett barn som han inte vill ha. Av ekonomiska orsaker. En del tycker att hon kan väl föda barnet, men om hon tvingar honom att betala är hon hemskt.

    Förr i tiden så tog ofta, hur ofta vet jag inte riktigt, riktigt förmögna män hand om sina frillor och de barn som kom till.

    Och problemet för handlade ju inte bara om att inte kunna ta hand om barnen medan man arbetade, då hade man ju kunnat gå samman. Det var svårt att få arbete. Man stöttes ut ur samhället på många sätt.

    Moi: Jag förstår den gamla damen. I synnerhet om han hade ekonomi och kunde ha bidragit. Att se sitt barn behöva och inte kunna hjälpa, och man vet att det sitter en pappa och vägrar. Hu så hemskt.

    SvaraRadera
  33. charlie

    Ja, men själva sveket också. Ja du vet unga och förälskad, "råka i "olycka" som de sa o sen bli lämnad ensam att reda ut allt. Nej, de kan inte ha varit lätt. Sen kunde de väl inte åka varje helg elle ens varje månad heller och hälsa på sina små barn.

    Visst har det gått framåt i alla fall? Idag kan kvinnor klara sig som ensamstående. Tack och lov för det! OCh oäktingstämpeln är det väl ingen som använder sig av idag, får man hoppas!

    SvaraRadera
  34. Moi, nej jag har då aldrig hört någon som har menat att det är nåt konstigt med barn som är födda utom äktenskap eller bor bara med den ena föräldern.

    Visst har det gått framåt och tack och lov för det.

    Vad var det han sa Raskenstam, hon har hamnat i grocesss, stackars människa, om den kvinna som han gjort ett barn med. (minns ej exakt men poängen är att han menade att hon hamnat i något men inte han)

    SvaraRadera
  35. Charlie

    Ja just det, också ett sätt att se på det som Raskenstam gjorde. Ja, de resonerade nog så många karlar - det var kvinnornas problem.

    Ja, så himla länge sedan är det inte som det såg ut på det där sättet.

    Jag har en bekant, visserligen ca 10 år äldre än jag, men hon "råkade i olycka" innan hon var myndig - föräldrarna tvingade henne att adoptera bort den lilla. Detta var alltså på 60talet. Var ju en jobbig grej för henne, men dottern sökte upp henne senare,när hon var vuxen.

    SvaraRadera
  36. Förlåt att jag snabbt inflikar...

    Moi, är ett ypperligt "nick", det anspelar ju på franskans "jag", och som vi alla vet är fransmännens "jag" det största av alla! :-)

    SvaraRadera
  37. Tristan

    well, nu är ju inte jag fransman iofs...Men det är ju Moi, dvs Jag som "talar"/skriver :)

    Tror inte jag är överdrivet egotrippad. Finns nog värre exempel. hehe

    SvaraRadera
  38. Moi mukulat betyder hej småknattar på finska. Moi heter du Mukulat i efternamn kanske?

    Mina haluan asfaltoida Suomen !
    Jag vill asfaltera Finland ! (det här är ett tilläggsval och ingår inte som standard i det här inlägget, blunda om du vill få det att försvinna.)

    SvaraRadera
  39. Moi

    Jag såg någon kommentator på Expressen för nåt år sen som kallade sig för "JAG!".

    På nåt sätt så gillade jag drivet i det nicket, samma sak med den frankofila varianten. :-)

    SvaraRadera
  40. Charlie, du har lärt dig all relevant finska - "Jag vill asfaltera Finland!" *ASG*

    SvaraRadera
  41. Tänkte första byta till MOs, men då hade jag säkert blivit mobbad *s*

    Erkänner gärna mina brister själv, men gillar inte att andra påpekar de...Japp, ibland är mashed potatoes däruppe *pekar mot skallen* ...jämförelsevis alltså, menar jag. Om du förstår hur jag menar?

    SvaraRadera
  42. Nu måste jag kila vidare igen. Hej!

    SvaraRadera
  43. *S* ok Tristan...Jag var bara så trött på MO. Det såg så trist ut, men egentligen har jag ju bara lagt till ett i, men var ju naturligtvis varse om betydelsen. Kan franska minsann...nåja, några ord...Oui, moi , cést un table, eller var det une? lol

    SvaraRadera
  44. Charlie

    Vad du kan, kitos! *L* Asfaltera på du...Jag kan bara "Minä rakastan sinua" och korvaringas. Fast tror det var nån som lurades där. Nån sade att korvaringas betydde örhängen/ringar när jag på ett skollov jobbade på en arbetplats med många finnar. När jag senare i livet förhörde mig om det såg nån annan ut som ett frågetecken?

    Nån som vet - heter det korvaringas?

    SvaraRadera
  45. Jo, det stämmer - korvarengas - earring, enligt Wiktionary

    SvaraRadera
  46. Korvaringas... det måste vara samma som översätter banan till guleböj på norska.

    SvaraRadera
  47. Men nu jag jag mig som en MOI-MOI-MOI- JAG-JAG-JAG ba´fö´de´

    Sorry Maja för besklagtagandet av utrymme.

    Går o gömmer mig en stund **S

    SvaraRadera
  48. Haha heter det korvring.. korvarengas ja där ser man.

    SvaraRadera
  49. Charlie

    Jaså, du brukar kolla på finska barntv du? *S*

    Ja, korvarengas, tydligen.

    Ja, jag kan ju döpa mig till Moi Mukulat. Nej, mina intialer är fortfarande MO. Men det brukar väl judiska gubbar heta i filmvärlden i alla fall. Jag är ingen gubbe. hehe

    SvaraRadera
  50. Jo jag kollar på det för då får jag bestämma vad de säger själv.

    Judiska filmgubbar haha varför heter de så? Är det nån förkortning av Moses eller?

    SvaraRadera
  51. Ja, måste va nåt sånt eller Moshe...ja det finns väl olika judiska herrnamn som börjar på MO...

    Ja, vilken grej - man kan hitta på dialogen själv då när man kollar finsk tv *S*

    SvaraRadera
  52. Mo's hade iofs varit en schysst signatur det med. Du hade kunnat välja något slags krog som avatar.Barägaren i Simpsons heter MO, tex.
    Men Moi är snyggt det med, grattis att du hann först.
    Före den franska revolutionen så var det korrekta uttalet av moi: moé.
    När Ludvig den... ja vad blev det, artonde? blev kung och monarkin och Bourbonerna återkom, så ska han ha sagt: "c'est moé le roé".
    Och så hade han vitt puder och stor peruk.
    Astrid Lindgren ville inte gifta sig, tackade nej till frieriet. Så har jag fattat det.

    SvaraRadera
  53. Maja

    Ja, jag kasnke byter igen sen *S* Ja, funderade på just den varianten också MO´s.

    Jaha, moé...ja där kom en till av mina intitialer e...så det kan jag också kalla mig. Kärt barn har många namn...*S*

    Ja, jo så var det med Astrid L. Det har du rätt i , men karln var ju gift, nån redaktör i Vimmerby. Fast han erbjöd sig väl att ta ut skilsmässa från frun eller nåt, men se sååå intresserad var ju inte Astrid av guben.

    Nu fanns det ju de som hade det betydligt svårare än Astrid kan jag tänka mig. Hon beskrev väl mer sin stora saknad efter pöjken.

    Men du har rätt Astrids fall så var det hon själv som avstod från giftermål, om det nu hade blivit giftermål. Vilken skandal i lilla Vimmerby - skilsmässa och ett barn avlat i synd. Ja, jisses!

    SvaraRadera
  54. Det kanske till och med hade blivit sämre om hon gift sig med en frånskild man. Att hon då skulle bli sedd som en som förstörde andras äktenskap. För jag antar att det var kvinnans fel om nåt sånt hände.

    Det var väl för sonen hon berättade, jag minns inte, men var han inte sjuk ett längre tag så att hon därför underhöll honom med berättelser som sedan blev till böcker?

    SvaraRadera
  55. *om det nu ens hade kommit så långt som till giftermål, skulle det stå.

    Hade kaske blivit det där klassiska "det går inte nu - min fru är sjuk" , vi får vänta tills nästa år...

    Kanske Astrid var medveten om det också.

    SvaraRadera
  56. Hur hon än hade gjort hade nog fördömandena landat på henne. Hon åkte och hälsade på sonen så ofta hon kunde.

    SvaraRadera
  57. Tror det var för dottern Charlie. DEt var tydligen en rödhårig kamrat till dottern som gav Astrid inspiration till Pippi.

    SvaraRadera
  58. maja

    Antagligen...ja och hon fick väl hem honom efter några år, när hon gift sig. Sen kom dottern tillsammans med nya maken. Slutet gott allting gott! hehe

    SvaraRadera
  59. Moi: du kan ha flera. Mo's när du skriver lite spralliga grejer, Moi när du sätter ner foten och MO när du resonerar och filosoferar.

    SvaraRadera
  60. Haha Maja...ja men det blir ett jäkla bytande i såfall...*ombytlig*

    SvaraRadera
  61. "Varium et mutabile semper femina", lär Vergilius ha sagt. Säkerligen inte i all välmening.
    Fast själv tycker jag att man kan ta det som en komplimang. Vem vill vara statisk och förutsägbar hela livet?

    SvaraRadera
  62. Maja 13.58. Ja, jag är väldigt förtjust i den sortens musik. Jag brukade lyssna på Smoke Rings på radio på lördagskvällar.
    Just Peggy Lee har följt mig under mer än trettio år.

    (Ibland förföljt mig rentav ;-)
    När dåvarande maken ville chikanera mig offentligt, så drog han upp musik och musiksmak. För att på slutet dra till med: "Ja 19.11 tycker att Brenda Lee är en av de största sångerskorna, kan ni tänka er ho ho"
    När jag träffade honom sist för tio år sen kunde han fortfarande inte skilja på Brenda Lee och Peggy Lee. En del personer är helt enkelt obildbara :D)

    Blanche Calloway som du har lagt upp två YouTube-videos med tycker jag också väldigt mycket om. Henne hade jag aldrig hört talas om innan. Hon verkar vara en väldigt spännande person också. Föregångare på många sätt.

    SvaraRadera
  63. Moi. Det är ett kul nick. Men jag tyckte mycket om MO också. Det fick mig att tänka på blommor med ändelsen -mo, och mo som i "hon kom över mon" (den gamla contact-hiten) Jag har aldrig lyckats klura ut vad en mo egentligen är i det sammanhanget. Men något landskapskatigt måste det ju vara.

    SvaraRadera
  64. ah vad gulligt 19:11...tänk det har jag aldrig tänkt på.Fast jag har iofs alltid gillat mina initialer MO. MO kan det vara liknande en hed?

    Nej, kollade wiki...syftar på by, småort om jag fattade rätt.

    Blommor är ju inte dåligt att bli förknippnad med. En vacker vallmo kanske :)

    SvaraRadera
  65. John Bunyan

    Nej, det blir ju trist...same procedure as every day John eller James hehe

    SvaraRadera
  66. Moi. Ja, jag såg också det på Wikipedia. Men det "uppslagsverket" är knappast heltäckande.
    "Hon kom över mon" kan ju inte syfta på en by. Jag har nog alltid tänkt på det som en hed insvept i dimma.

    SvaraRadera
  67. Moi
    ...Det visslar en bondtrygg stare,
    det skymtar en räv över mon,
    det hoppar en jagad hare -
    jag trampar en mask med skon.
    Jag blev väckt av liv som larmar -
    jag har vaknat i vårens armar...

    Ur Vårkänning av Dan Andersson.

    Nä. En mo kan absolut inte vara en by eller småort.

    SvaraRadera
  68. Lite musik Moi http://www.youtube.com/watch?v=M1_4hewWpEA

    Lite Blues Brothers över honom

    SvaraRadera
  69. Kanske MO se backe eller villande MO.

    SvaraRadera
  70. Delta Rythm Boys: http://www.youtube.com/watch?v=P7kt_COpWhU

    SvaraRadera
  71. Pebby Lee. :)))
    "Is that all there is" var länge mitt devis; "Then let's keep dancing. Let's break up the booze and have a ball." In i dimman!:)

    SvaraRadera
  72. Anonym 21.36. Ha, ha den var verkligen bra.
    Mina uppriktiga komplimanger!

    SvaraRadera
  73. Anonym 19.11: ah, Contact! Javisst!! Min favorit var nog Fyrvaktarns dotter. http://www.youtube.com/watch?v=Qszp0BZpiMQ

    Anonym 14.25: tack för den länken, vad vackert!

    SvaraRadera
  74. "Ja det var flickorna från Småland
    Sussilull och Sussilo
    Som kom vallande och trallande på villande mo"
    Var det den?

    SvaraRadera
  75. Men John då :)) Har du fått mer än din beskärda del av lördagsvinet ikväll ;))

    SvaraRadera
  76. Ja det var på lingonröda tuvor..

    SvaraRadera
  77. Hehe Anonym...fransk pop

    Ja, villande mo...ja men det måste vara hed eller nåt liknande.

    SvaraRadera
  78. Fyrvaktarens Dotter. Nu blev jag alldeles nostalgisk!

    Carin Kjellman o Ulf Gruvberg då.
    Folk och rackare.

    http://www.youtube.com/watch?v=9KWSsEBGZ30

    SvaraRadera
  79. Maja

    Ja, fyrvaktarns dotter var bra...men det var ju han i Hans and the wolfe united som sjöng...mindes inte att han var med där!!

    SvaraRadera
  80. Du får tre bra till att lyssna till Maja:

    http://www.youtube.com/watch?v=vzXsF_jAjK0
    http://www.youtube.com/watch?v=G9-Ono8AZDk
    http://www.youtube.com/watch?v=Kgc0bfi_cuI

    SvaraRadera
  81. yeah Hans o Vargen...bra!

    http://www.youtube.com/watch?v=vMUEJh5PhdY&feature=PlayList&p=89C34AE6279B5D86&playnext=1&playnext_from=PL&index=46

    SvaraRadera
  82. Hansson de Wolfe United...*ja se minnet*

    SvaraRadera
  83. Moi. Min favorit av Hansson De Wolfe United

    "Oberoende vad fursten säger"

    http://www.youtube.com/watch?v=mDd_w8fMolE&feature=related

    Jösses, Det känns konstigt att flera här har samma smak som jag. Jag känner inte många i verkliga livet som har det.

    SvaraRadera
  84. En till 19:11

    http://www.youtube.com/watch?v=R12O9MN8qS4&feature=related

    herremin, en livstid sedan ju!

    SvaraRadera
  85. Anonym 19.11,
    Nej, det var på den tiden man var ung och vacker. Numera är man bara och. ;)
    Jag har inte ens druckit upp det glas jag hällde upp till middagen.
    Idag blev det nötstek med svamp och lök i lergryta. Steken hade simmat i en marinad av rödvin, soja, vitlök, enbär, svartpeppar och franska örter sedan igår och blev väldigt mör och smakrik. Till det ungsstekt potatis och en gräddsås av skyn i vilken jag även mixade en del av svampen och löken. Hade jag inte varit så mätt hade jag blivit hungrig igen, om jag får säga det själv. ;)

    SvaraRadera
  86. John. "Numera är man bara och. ;) "
    Det stämmer på mig också ;-)

    SvaraRadera
  87. Jamen gud, "Folk och rackare"...ja vilka bra låtar 19:11.

    Min dotter är tokig i Håkan Hellström och har väl lyckats tillvänja mig lite hehe.

    Följde med henne på konsert i somras. Ja, barnbarnet var med också och sjöng med. Fick sitta på pappas axlar.

    SvaraRadera
  88. Moi!

    http://www.youtube.com/watch?v=7widbpZLzuU

    SvaraRadera
  89. En annan tolkning av samma verklighet. BRA smak.

    SvaraRadera
  90. Moi. Men jeezus! Det är en av mina andra tre favoriter.
    Jag har vinyl-plattan men kan förstås inte spela den längre.

    Javisst är det en livstid sen. Och ändå inte.

    SvaraRadera
  91. Moi. Jag menade alltså "Var kommer barnen in" Och Hansson De Wolfe United
    i min kommentar 22.27

    SvaraRadera
  92. Här är svaret Moi någon letade redan 2004:
    http://www.bulldozer.nu/intryck/spraka20.html

    SvaraRadera
  93. För mig känns det länge sen 19:11. Har nog inte lyssnat på den där musiken sen det begav sig.

    Anonym

    Ja, tror jag la in länken förut, men din hade andra bilder. Ja, man blir nästan gråtfärdig.

    SvaraRadera
  94. Anonym 22.30. Jättetack för det! :))

    SvaraRadera
  95. 19:11

    Aha ok...ja fin...men lite depressing...man blir nästan ledsen, ialla fall till anonyms bilder.

    SvaraRadera
  96. Ja, vi hade också vinylplattan men den följde med ex i flytten *S* var nog hans.

    SvaraRadera
  97. 19:11..

    Mo = "grusig, torr slättmark"

    ;-)

    SvaraRadera
  98. oj tack Anonym - då vet man det tallbevuxen plattmark, eller vad stod det nu *s*

    Nästan rätt då hed - myr ?


    Näpp, det var det inte, en hed är beväxt med låga växter som buskar och gräs *s*

    SvaraRadera
  99. Bitten

    Ja, slättmark stod det ja...jaja plattmark eller slättmark -ska det va så jäkla noga? LOL

    SvaraRadera
  100. Moi :"högt belägen och bevuxen med tall. Ordet mo kommer av fornsvenskans "mor" "

    Det är väl fint?

    SvaraRadera
  101. Anonym..

    .. fast "mor" i det fallet syftar med all sannolikhet inte på mamma.. :-)

    SvaraRadera
  102. Anonym

    Din länk 21:41 blev man lite gladare av hehe

    SvaraRadera
  103. Anonym

    Jättefint ord, fast jag tror nog Bitten har rätt där :)

    SvaraRadera
  104. Moi..

    Jag var med min pappa och såg dom sjunga den live på Grönan 1969.. :-)

    SvaraRadera
  105. Kan det komma från morän?

    Det finns sandmorän och grusmorän och en massa andra moräner.

    SvaraRadera
  106. Bitten

    wow, vad kul! *L* Ja, kul med liveframträdanden.

    Tyckte det var kul att se Håkan Hellström på Grönan i somras o jag var faktiskt inte den enda 50taggaren hehe men det var ju en väldans massa unga människor. Fullsmockat.

    SvaraRadera
  107. Moi...

    Hm.. som inbiten hårdrockare har jag ju varit "gamlast" på x antal konserter, kan man säga!! :-)

    Men den gången på Grönan med Delta Rythm Boys, var jag 15, och kanske yngst i den publiken!! :-)

    SvaraRadera
  108. Moi...

    Jag tror det där "mor" betyder sandjord eller sandhed eller nåt sånt! :-)

    SvaraRadera
  109. Nu ska den här hårdrockaren inta horisontalläge!! :-) Godnatt!!

    SvaraRadera
  110. Analys av det hela : http://www-vaxten.slu.se/marken/textur.htm

    (Fin Sand.)

    SvaraRadera
  111. Bitten

    nä inte hed...den är lågbeväxt ju hehe

    Hårdrock, går också ner ibland...eller in.

    Jaha, du springer fortfarande på konserter? kul!

    godnatt

    SvaraRadera
  112. Trevligt att höra Bitten ;-), Men det var verkligen trevligt då dom var här och turnerade.

    SvaraRadera
  113. Ja, men det finns ju sandmorän...jaja nu vet vi ju ialla fall vad en mo är.

    SvaraRadera
  114. Thåström tolkade black jim mfl.

    http://www.youtube.com/watch?v=3RcHQs1rBV4

    SvaraRadera
  115. http://www.youtube.com/watch?v=NMER1KpI-2I

    En av de bästa.

    SvaraRadera
  116. Bitten. Ja, Bara inte mo betyder by så är jag nöjd. Slättland eller ännu hellre sandhed kan jag gå med på. Då är det fortfarande en hed insvept i dimma :))

    SvaraRadera
  117. Anonym

    Jadu, svunna tider...kan vi ju ta den här när vi ändå är igång *S*

    http://www.youtube.com/watch?v=9salu0FeDlo&feature=related

    SvaraRadera
  118. *S* 19:11

    ...insvept i dimma var viktigt, tror jag!

    SvaraRadera
  119. Mikael håller väl på att skriva en bok om Jan G?

    http://www.youtube.com/watch?v=apeOAnsodIk

    Jag lydde bara order. Nyrnberg 45.
    Det kändes som om tiden stått still...

    SvaraRadera
  120. Moi. Hoola Bandola såg jag faktiskt på Gröna Lund (tror jag att det var) 69 eller 70, samtidigt som radion spelade in för Tio I Topp eller något liknande program :)

    Ja, dimman är jätteviktig!!:))
    Annars ramlar hela min världsbild :(

    SvaraRadera
  121. Moi: morän = moi reine? Vad säger du om den etymologiska varianten, va?

    SvaraRadera
  122. 19:11 hehe

    Jaha, gjorde du. Vad roligt!

    anonym

    Nej, det är väl Skytte som ska skriva nåt om Guillou

    Den här då, nåt för systerdyster...Fast jag tycker de där religiösa är fina också *L*

    http://www.youtube.com/watch?v=kH3sImvyKaY&feature=related

    SvaraRadera
  123. *s* Maja

    Moi reine et tu mimmi i fjällen, eller vad`å?

    Ja, hamnar kanske på den nivån lite ibland.Du får säga ifrån Maja om det blir för oseriöst.

    SvaraRadera
  124. Bra Moi.

    Skytte var det...

    SvaraRadera
  125. Moi: nej, det är bara roligt.
    Fantastiskt, fick du godkänt av en anonym?

    SvaraRadera
  126. Maja

    Vad bra! kände en viss oro att bli betraktad som en ockupant där.

    Ja, kan du tänka - blev jag testad där tro? *s*

    SvaraRadera
  127. hehe... Men vart tog Madsen vägen? Han var ju lite kul.

    SvaraRadera
  128. Fick kontrollordet: waysted.

    SvaraRadera
  129. Zigge: sant, Madsen/Tilghman/Svantesson var en rolig typ. Fantasifull. Vad det nu var han ville.
    God natt!

    SvaraRadera
  130. Nu letar jag efter en fin version av "Blott en dag" - hittar ingen.

    Zigge

    Are you? lol

    SvaraRadera
  131. Zigge. Ibland har jag haft vissa misstankar om att Madsen har härjat hos Majorskan och hennes kavaljerer under nicket "Ordningsvakt XX". De påminde en hel del om varandra :)

    Men jag vet inte. I så fall var han nog mer uppskattad här :)

    SvaraRadera
  132. Dags att slänga sig i bingen för mig mig med.

    SvaraRadera