Ank-Käthe och tigerbossen klagar på att jag försummar Gaggböle. De menar att flera inlägg har varit, som de kallar det, "oallmännyttiga i själva Gaggböle". Man får vara tacksam för dessa förnuftets röster.
"Ijengklijeng" är det tråkigt med kulturdebatt, säger tigerbossen. Men han menar på att det är "intessant" och "extensiellt" och "nästan lite sublimt asså" att höra att vanliga hederliga medborgare i Gaggböle luftar sig om vredesmod och Hollywood i huvet.
- Håll i huvet, annas gåre som för mig asså.
Ank-Käthe är så genomsnäll att hon inte begriper ett jota.
Jag håller på och fixar med en del grejer. Folk som är allergiska mot övergullerier bör inte titta på den här.
Urgulligt!
SvaraRaderaMoi:
SvaraRaderaPrecis en så brun runt nosen är min Zigge AKA Chokladmuschen som katten till vänster. Borde vi inte bjuda med gossen Zigge på vår Zigge- picknic?
Helt underbar video hos den antiintellektuella kattbloggaren Maja Gräddnos som hon kallades på en annan blogg häromdagen. Inte antiintellektuell kattbloggare (det var min tolkning) utan "bara" Maja Gräddnos. Det var riktigt rart skrivet f.ö.
Så sött. Har titta med dottern som är hemme från skolan i dag pga nageltrång. Vi är moverade.
SvaraRaderaWOW!! :-)
SvaraRaderaNu något helt annat, fick nya numret av Tidningen Vi igår. Bland Årets Kultursnackisar, Att se fram emot 2010, finns Mäktig Tussilago. :)
SvaraRaderaOch i nästa nummer, som kommer den 25 februari, finns det en stor intervju med Maja Lundgren, Om galenskap och manliga sammanbrott. På sidan som presenterar nästa nummer finns en underbar bild på Maja (i badet) :)
Jag ser alltid fram emot nästa nummer av Tidningen Vi, men nu ännu mer.
Jag har inte hunnit läsa alla kommentarer senaste dagarna, så det kanske redan är någon som har skrivit om det.
Har deras paparazzi lyckats ta en bild av mig i badet? Nåja. Får ta och kolla upp det.
SvaraRaderaEn av katterna är rätt lik Xerxes också.
Kan nån hjälpa mig med hur man uttalar Napoleons marskalk Neys namn Ney?
SvaraRaderaDet har bekymrat mig en längre tid. Det räcker så bra med Ljung och Fröjd.
Fotbadet ;)
SvaraRaderaSka försöka hinna med att skanna in sidan i kväll och skicka den.
SvaraRaderaCharlie, så du har grubblat på det en längre tid hahaha. Ney uttalas Né.
SvaraRaderaDet är ungefär som tankenöten Madame de Pompadour i badet, som Anonym 19.11 löste.
En ettrig en: ja fotbadet ja, det var apropå min faiblesse för nagellack.
Vilka var Ljung och Fröjd nu igen? Konstaplarna i Pippi Långstrump?
SvaraRaderaAha Né, tack för dé. Jag har grubblat på det i femton år skulle jag tro. Men nu gick det. Ljung och Fröjd pippis konstaplar aka Jung och Freud hahaha. Ja det kan vara så, men vem är pippi då?
SvaraRaderaJag var lite trögtänkt, Jung och Freud förstås. Pippi är väl det omedvetna, eller detet. Tror att någon skrivit något ganska kul om det (Birgitta Holm?)
SvaraRaderaSysterdyster: Zigge-picnic?
SvaraRaderaBlir blyg.
Hehe ja Zigge förstår det.
SvaraRaderaMen det är sant att jag ibland har tänkt att det skulle vara väldigt roligt med något slags pic-nic med bloggens mest frekventa besökare. Jag tror att det skulle vara roligt. Framåt sommaren, kanske?
Jag hittade hit via Monica Antonssons "Läskiga lista". Även om jag inte alltid håller med dig i det du skriver måste jag säga att jag ogillar Monica Antonssons upprättande av en sådan lista. Det borde inte vara värdigt en journalist.
SvaraRaderaMariannesson: det håller jag med om.
SvaraRaderaMan kan ju alltid sträva uppåt.
SvaraRaderaMåste medge matt mjag minte mkunde motstå "misse-myset".
SvaraRaderaTristan. Nu tycker jag att du ska outa dig bara lite pyttelite :)
SvaraRaderaHar du också en fin liten misse? Eller en Vovve kanske?
Tristan: eller kanske en liten mustasch?
SvaraRaderaTristan: tror jag, det!
SvaraRaderaAnonym 21.33: sträva uppåt? Det är bäst att jag inte skriver i klartext vad jag anser om Monica Antonsson, mer än att jag inte precis skulle rekommendera någon att låta sig intervjuas av henne. Det blir ju bara värre och värre.
Men världen är stor, och man ska läsa sånt man gillar helt enkelt.
Det har varit en lång och intressant dag, och nu väntar städ och disk.
Usch, vilken prestationsångest jag fick nu då! ;)
SvaraRaderaSedan blir jag lite fundersam över Ann-Käthes och Tigerbossens lite stillsamma jeremiad. Även "oallmännyttiga" inlägg har ju fött en del lite mer udda associationer och tankegångar. ;)
Jag får också lite genant erkänna att jag läste Tigerbossens uttalande lite fel ett par gånger och glömde ordet "som"... *rodnar*
Det här hamnar lite fel, men nu har jag äntligen tagit mig tid och läst artikeln i Magasin Filter. Fick en liten klump i magen först, kanske av lite obehagligt igenkännande i mig själv. Den försvann dock ju mer jag läste och utmynnade, enligt mitt tycke, i en väldigt bra artikel. En liten reflektion, som jag kanske borde passa mig för att yttra då jag sitter i ett glashus fullt av sten vad gäller kärlek och förhållanden: Eh, Maja, D J? Lika mycket utstrålning och dragningskraft som en använd tuss Svinto... Fast samtidigt tror jag mig förstå dig då även jag har blivit närmast maniskt förälskad i män där retrospektion låter (deras) beslutsamhets friska hy i eftertankens kranka blekhet gå över. Själv sitter jag med skammens rodnad, ryser lätt av obehag men skrattar samtidigt lite i mjugg åt min "folie d'amour". :)
Ursäkta att jag i min iver att uppnå en fullständig alliteration "mjauifierade" språkbruket.
SvaraRaderaTyvärr har jag inga missar idag, men är ingen främling för dem. :-)
Tigerbossen och Ank-Käthe är fruktansvärda moralister, var och en på sitt sätt. Den förre p.g.a dyrköpt erfarenhet, den senare p.g.a total naivitet, gränsande till jag vet inte vad.
SvaraRaderaHehe, det där med svinto... För övrigt hade bloggen en rolig kommentator som hette Svinto, för länge sedan. Annars så kan jag väl säga att det ju är lite oberäkneligt det där.
Jo, det är totalt fritt fram för det "oallmännyttiga". Jag tror att tigerbossen och Käthe mest tyckte det varit för mycket om kulturpolitik. Och själv kan jag hålla med i så måtto att vreden kommer över mig ibland när jag ser nåt jag tycker är falskt eller skevt eller dumt i kulturmedia. Kanske bättre att strunta i't istället.
Tristan. Ring Syssterdyster om du saknar endorfin processer och du behöver sätta dig in i "mjauifierade" språkbruket.
SvaraRaderaHoppas så klart att alla missar hittar hem.
Varför är Leroy Anonym här numera??
SvaraRaderaMaja,
SvaraRaderaVisst är starka känslor oberäkneliga. Det ligger i deras natur, så att säga. Även hur nära starka känslor ligger varandra; kärlek, hat, vrede, sorg, glädje.
På tal om vrede kan man såklart häva ur sig saker i vredesmod som man bittert ångrar efteråt. Enligt min uppfattning har du ännu gjort något sådant vad gäller kulturpolitik. Ibland kan ju vreden bli mer "beräknelig" och hanterbar när den får ett uttryck t ex i skrift. Så, strunta int i't, tycker jag. Om du själv tycker att det blir för mycket kan det väl vara bra med en viss återhållsamhet men varför helt och hållet? ;)
Det var en på pricken korrekt iakttagelse, Bitten! :-)
SvaraRaderaSysterdyster
SvaraRaderaVad sött! *L*
Picnic med ziggarna - ska katterna med?
John Bunyan: det är sällan jag ångrar något, inte heller det som är en aning provokativt. Inte heller nu, faktiskt. Det brukar snarare vara så att jag tycker att det behövs. Så länge det inte blir ett ältande av det.
SvaraRadera"Håll i huvet, annars går det för mig" - om tigerbossen hade sagt så hade Ank-Käthe flaxat tillbaks till Düsseldorf. Omedelbums, det hade blivit ett fruktansvärt jäkla liv på henne. Hon är lite lustig på det sättet, Ank-Käthe.
Så Ank-Käthe är lite mjauifierat pryd och finkänslig av sig? :-)
SvaraRaderaHa ha Maja
SvaraRaderaTristan..
SvaraRaderaInte så komplicerat.. :-)
Maja..
angående MA.. Jag är ju betraktad som en "outsider" här eftersom jag "hängt" på Monicas blogg och även IC's.. Men faktum är att jag aldrig skrivit något varken där eller här som jag inte står för till 100%..Jag satte ner foten om saker flera ggr på Monicas blogg..Men nu har jag helt slutat kommentera hos Monica efter allt rasistiskt skit som flöt upp till ytan där för en tid sedan, (och som tycks gå i repris nu..) Där går min gräns!! Jag fixar inte rasism.. och det faktum att man inte ens fattar att man är rasist är ingen ursäkt..snarare gör det hela saken värre.. tycker jag!
Trots det håller jag fortfarande med "det gänget" vad gäller Mia/Lizas äckliga ljugböcker!! Och jag tycker fortfarande att det är jäkligt illa att så många pappor blir så illa behandlade i vårdnadstvister, och att IC skriver bra om det!! (och ja, jag har sett flera exempel på det med "egna ögon")
Däremot gillar jag definitivt inte mobbartendenserna inne hos Monica!! Det är verkligen varken konstruktivt eller särskilt intelligent!
Med detta sagt, så vill jag bara tala om att anledningen till att jag "umgås" här en del är att stämningen helt enkelt är trevligare här.. Jag har inte bytt åsikter och lär inte göra det heller, men här kan man ju prata om ANNAT också.. :-)
Ja, lilla Ank-Käthe. Hon är gammaldags, har inte vant sig vid det förråade språkbruket. Hon kommer från en strängt religiös familj av ankor i Düsseldorf. Men hon har slagit sig in på det här med enkäter, hon frågar om allt möjligt utom erotik.
SvaraRaderaBitten. Jag vet att du inte har bytt åsikter, men det fina med dig är ju att du kan skilja på det ena och det andra. Det kan tyvärr inte en del.
SvaraRaderaDessutom är det väl så att de flesta härinne håller med om det mesta när det gäller just Mia/Liza. Det har nog många framhållit flera gånger.
Men man orkar ju inte diskutera dem i all evighet.
Bitten: jag tycker att man ska hänga på alla möjliga bloggar, och ha vilka åsikter man vill.
SvaraRaderaBitten
SvaraRaderaHängde inte alla på MA:s blogg från början? hehe
Ja, jag vet inte - jag är lite tillbaka på ruta 1 när det gäller Gömda, dvs jag tänker: mycket kan ha utspelat sig som inte kom till rättsväsendets kännedom.
Fast, visst har LM säkert friserat också.
Och försöka hålla kritiken saklig, och skilja det ena från det andra. (Därför plockade jag bort några kommentarer av Stella Tilde igår, de var visserligen långt mildare än mycket av det som skrivs på annat håll men det kändes ändå inte konstruktivt. Ursäkta om jag trampade på någon tå).
SvaraRadera19:11
SvaraRaderaNej, det där känns lite överspelat faktiskt. Det går nog inte att komma längre för MA angående det där.
Moi..
SvaraRaderaJag tycker faktiskt inte att Liza/Mia frågan är ett dugg överspelad, men man måste ju inte springa med brandfacklan hela tiden,, även om jag inte försummar att påpeka vad jag tycker när det känns befogat! :-)
Maja..
Jag tycker också att man "borde" kunna umgås på fler ställen än ett.. :-) Däremot kan jag få spel när folk "vänder kappan efter vinden" och totalt byter skepnad beroende på var man är.. Fullt så schizofren är inte jag! :-)
Maja,
SvaraRaderaHärligt! Finns ingen anledning heller. :)
Att jag läste Tigerbossens uttalande något selektivt säger mer om mina tankebanor. Men, till mitt eget försvar; Det kanske inte är så konstigt att tankebanorna letar sig "söderut" när man levt i (mer eller mindre självvalt) celibat i nästan tio år (eller något sådant - har bortträngt den exakta tidpunkten för senaste gången)? ;)
P S Hoppas att det är tillräckligt förtäckta ordalag även för Ank-Käthe. ;)
Är blogspot synskt?
SvaraRaderaI min förra kommentar länkade jag i signaturen till en bild av Södermalm. Säkerhetsordet blev då stomat. Var det en förkortning av stomatolskylten på Klevgränd på Söder? "They're here..." ;))
John Bunyan: ja o ja, hon tror att "söderut" betyder Düsseldorf!
SvaraRaderaBitten: att inte hålla med bara för att hålla med, och att inte tycka tvärtom bara för att tycka tvärtom. Utan säga sin mening oberoende av vem man säger det till, och vad andra runtom tycker. Men ändå inte hålla fast vid en enda käpphäst hela tiden. Det är väl ungefär vad du gör, och de flesta andra här med hoppas jag.
Nu ska jag nanna kudde.
Bitten
SvaraRadera"vända kappa efter vindenfolk" är jobbiga!
Fast det är ju tillåtet att ändra åsikt, både en och två gånger, kanske t.o.m tre... ;)
Men usch, höll på att lägga ut en lång förklaring...men huva dra igång det där igen...näää
Kontrollorden, ja. De kan vara riktigt märkliga!
SvaraRaderaMoi. He, he. Jag förstår att du känner dig frestad att göra det. Att skriva långa förklaringar alltså.:))
SvaraRaderaJag ska be att få citera mig själv:
"MO. Mörkhårig med armarna i kors. Fundersamma rynkor över ögonbrynen. Försöker se alla sidor på en gång. Tvivlar på sig själv ibland och funderar en tionde gång på allting."
19:11
SvaraRaderaHehe , precis ...me in a nutshell
Jamen, jag tänker på misshandlade kvinnor...de brukar liksom inte springa o skryta om att de blir slagna...(brist på bevis)
jaja, skitsamma...orkar inte *s*
Men jag är nog inte fastlimmad på ruta 1 ändå...*s*
Komplext det där med misshandelsförhållanden...
SvaraRaderaNej, gudskelov att man inte är fastlimmad.
SvaraRaderaJa, det är verkligen komplext. Det har jag också sett på nära håll. Men jag orkar inte diskutera det om det ska sättas i samband med specifika fall, och andra bloggare, om du förstår.
Ut till TVn ska jag gå...
Nä orkar inte heller...
SvaraRaderaMoi..
SvaraRaderaSom jag ser det är "vända kappan efter vinden" och "byta åsikt" vitt skilda saker.. :-) Byter åsikt gör man ju ibland, konstigt vore det väl annars, för livet rör ju på sig, om man säger så.. sen finns det ju vissa saker som man INTE ändrar sig om iofs.. :-)
Maja sa det väldigt bra däruppe innan hon skulle nanna kudden.. :-) Vilket jag också tänker göra nu!! Natti!
Bitten
SvaraRaderaJa du har så rätt...och Maja...
Ibland kan börja fundera över själva det egentliga syftet med saker och ting bara och lite annat...
God Natt!
På sellibad i Düsseldorf. :)
SvaraRaderahttp://www.smidigt.se/wp-content/duck-spa.jpg
SvaraRaderaAnk-Käthe på kurort düsseldorftrakten?
John B. ROFL!
SvaraRaderaMen nu har mitt sena TV-program börjat.
Bitten
SvaraRadera" Däremot gillar jag definitivt inte mobbartendenserna inne hos Monica!! Det är verkligen varken konstruktivt eller särskilt intelligent!"
Men annat var det förr, va? * ser på *
Grynna..
SvaraRaderaJag vet ärligt talat inte vad du menar?? Jag har så vitt jag vet aldrig mobbat någon inne hos Monika.. om du inte syftar på Liza&Mia?? Jag skulle säga exakt detsamma om dom två idag!!
John Bunyan: haha, då har hon blivit ditlurad. Jag föreställer mig Ank-Käthe som fruktansvärt flärdfri. Hon vet inte vad fåfänga är. Men möjligen skulle det kunna handla om något slags undersökning, att hon vill ta reda på vad spa betyder.
SvaraRaderaGrynna: what's nagging you, baby?
Maja: Om man har en (eller flera???) alter ego...
SvaraRaderaVilken av dem vet verkligen vad fåfänga är?
Maja,
SvaraRaderaFast av någon anledning har jag en känsla av att hon gillar "mens sana in corpore sano" så naturligtvis är hon där av rent "hälsomässiga" skäl.
(Hm, duckpo som kontrollord... they're really here! ;))
Alla gillar och drömmer om mens sana in corpore sano...
SvaraRadera(Of course you realize... funnybugsbunnies som kontrollord... they're beyond doubt here! :))) )
Bitten skriver något ovan som jag aldrig riktigt har formulerat för mig själv, och som är ett spår jag vill slå in på.
SvaraRadera"kappvänderi" är kanske ett annat sätt att hävda principlöshet eller varför inte falskhet.
Att byta åsikt efter givna fakta är snarare förnuftigt och rationellt.
Pragmatiker kan nog ibland framstå som kappvändare, men ofta tror jag att pragmatiker är vägledda av nytto- eller effektivitetsmål i kortsiktiga perspektiv.
En kappvändare leds förmodligen av egenintresse med mycket kortsiktiga perspektiv, stundens ögonblick.
Tristan..
SvaraRaderaFör att krångla till något enkelt med mååånga ord, behöver vi tydligen dig!! :-) Men precis så menade jag!! :-)
Valens: förstår inte riktigt vad du menar (har du flera alter ego?)
SvaraRaderaTristan: det var en bra formulering. Att ändra åsikt behöver absolut inte ha något med falskhet att göra, men kappvänderi drivs väl av egennytta och inget annat än det.
Vända kappan efter vinden
SvaraRaderaJohannes 14:15-21
"Vända kappan efter vinden
Vad betyder det uttrycket egentligen? En tolkning är att man vänder
ryggen mot vinden när den är för hård, för att skydda sig så att den inte
blåser sönder kappan. En annan tolkning är att man alltid försöker gå i
medvind och undviker att gå i motvind. Uttrycket används negativt om
den som aldrig står för sin åsikt när motstånd eller motvind kan
förväntas. Den som står pall i svårt blåsväder ses som stark och
självständig med hög integritet. Jag mot världen."
Konflikträdsla helt enkelt - inte stå för sin åsikt. Vilja vara alla till lags, kan man ju också uttrycka det som.
Tristan...
SvaraRaderaJag menade inte min kommentar som något negativt.. Mer med glimten i ögat!! Du greppade i alla fall helt vad jag menade!
Fast det är ju lätt att uppfatta kappvändare som falska, och det kan de ju vara också men ibland handlar det kanske mer om konflikträdsla.
SvaraRaderaJa, en form av egennytta kanske - vill vara omtyckta av alla.
Länge sedan jag skrev, men läser desto mer.
SvaraRaderaTack Bitten och Maja! :-)
SvaraRaderaMoi fick fram ett begrepp som inte föresvävade mig, men som ju är slående. Konflikträdsla som drivkraft för kappvänderi.
Men att åberopa konflikträdsla som moralisk ansvarsfrihetsgrund och framstå som offer är inte så snyggt. :-)
Nej, stå för kappvänderiet och hävda egenintresset! ;-)
Maja: Jag tror att du förstår väldigt väl vad jag menar... Men självklart att du inte behöver svara om du inte vill...
SvaraRaderaNej, jag har alltid varit bara mig själv, tack och lov...
Moi!
SvaraRaderaMenar du alltså att "kappvänderiet" har bibliska "proportioner"?
Vänd andra kinden till = vänd på kappan snabbt som fan!
Valens, varför framstår du som så kryptiskt insinuerande för det mesta? Det verkar vara din paradgren.
SvaraRaderaHehe...Ja urprunget verkar komma från bibeln. Texten var iofs längre...
SvaraRaderaJomen i vissa lägen kan väl kappvänderiet ses som nåt fint också antar jag, om man är en beleiver av "vända andra kinden till" och inte alltid söka konflikt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaTristan
SvaraRaderaJag personligen har nog, liksom många andra, betraktat "vända kappan efter vinden" mer som uttryck för nån slags falskhet. Fast nånstans, i vissa lägen, har man ju förstått att det ibland kan handla om konflikträdsla.
Var ju tvungen att söka på uttrycket och se vad jag fick för förklaring.
Att svara med samma mynt betyder absolut inte att man hör till en specifik gren...
SvaraRaderaFörresten... Det var Maja som jag ställde frågan till...
Flatakyrkan kommer texten ifrån...aldrig hört talas om. Ska det vara Filadelfiakyrkan? *s*
SvaraRaderaMoi,
SvaraRaderaDet står inget i joh 14 om att vända kappan efter vinden. Efter en googling hittade jag texten i ditt inlägg. Det är helt enkelt en predikan där en missionpastor använder uttrycket i samband med att han talar om Guds Ande som en vind. Bibeltexten han har som utgångspunkt handlar om Jesus avskedstal till lärjungarna där han bl a talar om att det efter honom skall komma en hjälpare (=Guds heliga Ande) till stöd för dem. Här är hela texten: http://www.flataskyrkan.se/PDF/Predikan/070527_P2sh_Pingstd.pdf
Att vända kappan efter vinden kommer alltså inte från Bibeln.
Bitten!
SvaraRaderaHar du läst bibeln, Jacobs bok, på tal om kyrka, kärlek och tro? :
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.bible-people.info/Jacob.htm
Moi,
SvaraRaderaJag såg att du hunnit skriva ett par kommentarer medan jag skrev min. :)
Flatåskyrkan är en missionskyrka och det är alltså pastorns tolkning av begreppet inte en förklaring till vad det står för eller kommer ifrån. :)
"Vända kappan efter vinden
SvaraRaderaPredikan över
Johannes 14:15-21
Pingstdagen, II, Den heliga Andan
Flatås den 27 maj 1007
Sten Högberg"
Var visst nån predikan...men i alla fall.Det kommer väl urprungligen från Bibeln, även om just den texten var nån prälles predikan.
JBE
SvaraRaderaJag såg den sen..hehe...jo men ursprunget är väl från bibeln kanske, eller var det johannes som vände kappan efter vinden, tro.
Kan inte bibeln.
ska jag radera? *s*
JBE
SvaraRaderaMen är du säker på att det inte kommer från Bibeln. Tycker väldigt mycket av ordspråk och annat kommer därifrån?
Valens: svara med samma mynt? Jag hänger inte med, men är kanske lite trött efter gympan.
SvaraRaderaMoi, John Bunyan: "anden blåser vart den vill" -ja det är ju den heliga ande. Men det är väl en annan passage.
Moi,
SvaraRaderaNej, det kommer inte från Bibeln.
Bibeltexten för predikan var för den gudstjänsten Joh 14:15-21 och handlar om Guds heliga Ande. Ibland talar man om Den Heliga Anden som en vind och då gjorde pastorn en association till uttrycket "Att vända kappan efter vinden" och tänkte kanske: "Ah, det kan bli en bra inledning för min predikan."
Han kunde lika gärna ha råkat associerat till fläktar eller luftkonditionering, men det innebär inte att det står något i Bibeln om dessa. ;)
P S Kontrollord: "dintro". Hm! :)
Maja
SvaraRaderaJag var för snabb och slarvig, clumpsy me...Ja, det var ju prällens ord liksom.
JBE
SvaraRadera*S* ok...
Johannes 14.15: "Älsken i mig, så hållen i mina bud". Sen kommer det lite om anden. Men inget om att vända kappan efter vinden.
SvaraRaderaSorry, ni hade redan kommit vidare.
SvaraRaderaFläktar och luftkonditionering! Nåt för Pastor Jansson! Ska se om det går att hitta honom på YouTUbe.
Raderade det lååånga inlägget från prällen...
SvaraRadera21:50 får stå kvar - den texten var bra.
Fast Maja får ju ta bort den om hon inte vill ha den *L*
Moi,
SvaraRaderaDet är ganska enkelt att kolla. Sök på "kappa" alternativt "kappan" på bibeln.se. Jag kan dessvärre lova dig att ordstävet inte kommer upp. Däremot kan man svepa in guld i en kappa eller t o m ta på sig Gud som en kappa. ;)
Maja,
I Joh 3:8 står det: "Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden."
Det är inte helt omöjligt att det bibelordet kan ha funnits i pastorns bakhuvud när han kom att tänka på ordstävet. :)
Just det John Bunyan. Det där är bra.
SvaraRaderaAnonym 22:28..
SvaraRaderaJag har verkligen inte pratat om kyrka, kärlek och tro, och tänker inte göra det heller, tack så mycket!!
Åh, Pastor Jansson! I min ungdom fick vi en högkyrklig pastorsadjunkt till vår församling i ungefär samma veva som Pastor Jansson var populär. Den stackarn hette Jansson i efternamn och du kan ju tro att han fick höra detta till leda. Fast han tog det ganska bra. ;)
SvaraRaderaRaderade du prällen, Moi. Det blir till att läsa tjugo ave maria!
SvaraRaderaHär är pastor Jansson.
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=8DJ6aEWusQ0
Är det nån som vet ursprunget för uttrycket då?
SvaraRaderaKanske finns nån som googlar och läser bättre än jag, menar jag hehe
Bitten.
SvaraRaderaTänkte på Tristans tolkningar och resonemanget man glidit in på, utifrån synpunkter om religion mm.
på Friskis & Svettis, Maja, får man där vända kappan mot väggen?
SvaraRadera*s* Maja - inte i min värld...
SvaraRaderaIngen fara Maja...
SvaraRaderaDu kommer att återhämta dig. Natten är ju lång...
Så att... Go' natt! :)
Om inte uttrycket är biblisk är mitt tips att det var nån bonnjävel från Sörmland som kom på det!
SvaraRaderaAnonym 22:53..
SvaraRaderaTristans tolkning hade väl inte ett skvatt med kyrka och religion att göra??
Jag har ingen aning om varför Moi halkade så snett i diskussionen att hon hamnade i kyrkan, men där är i alla fall inte jag!! :-)
JBE
SvaraRaderaBehövs inte - litar på dig. Du verkar kunna din bibel...hehe
Bitten
SvaraRaderaFår säga som hon Sjödin: "Har jag gjort bort mig nu igen?" hehe
Slarvmaja vettu "skäms lite, men bara lite* :-)
Men va fanken sånt där brukar ju komma från biblen ju...
Bitten!
SvaraRaderaFörklaring:
http://www.youtube.com/watch?v=CHbJ8OKtWoA
Födelsen kampen mellan Jacob och Esau.
*S* Tristan - Mycket möjligt!
SvaraRaderaMoi,
SvaraRaderaEfter en liten googlesession har jag inte lyckats hitta något ursprung till uttrycket. Min Pelle Holms bevingade ord ligger dessvärra i någon av mina bokhögar som uppkommit då jag måste reparera bokhyllorna. Annars skulle jag kunna tänka mig att han kanske har någon förklaring.
Det var absolut inte min mening att "skriva dig på näsan" på något sätt. ;) Undrar var det kommer från, förresten?
Maja,
Nu har den här tråden handlat om allt från sockersött, urgulligt och fotbad till idiomatiska uttryck och teologi. Har det stillat protesterna något? :)
Det här hittade jag efter lite Googlande :
SvaraRadera" Vända kappan efter vinden. -- Inte stå för sina åsikter, att ändra sig efter vad andra tycker. Oftast som ett negativt omdöme om en persons grundläggande egenskaper att aldrig våga ha en avvikande åsikt."
Och det var väl precis så både jag och Tristan tolkat det!! Fast jag tror också att det rätt ofta är ett medvetet val för att kunna "hålla sig väl" med många och då även sticka knivar i diverse ryggar av bara farten.
Inte ett ljud stod det där om Bibeln!! :-)
Nej inte vet jag. Det är nog ett talesätt. Någon religiös koppling tror jag inte det finns. Moi: det var såklart ett skämt. Bitten: oroa dig inte, du har inte hamnat i ett väckelsemöte. Anonym och Valens: lika obegripliga båda två.
SvaraRaderaSe gärna de andra 6 delarna oxå:
SvaraRaderaHär del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=1qHsrrRMQj0
Angående arv och miljö, födelserätt.
Moi..
SvaraRaderaInget fel att gå vilse ibland.. :-) Det sägs ju att det är den som går vilse som hittar nya vägar!! Fast vägen in i kyrkan kändes lite väl avsides vad mig anbelangar! :-)
JBE
SvaraRaderaNej, det trodde jag inte heller... rätt ska ju vara rätt. Det är ju bara bra att fel upptäcks.
Jag lurades av att det stod Johannes 14:15-21 i rubriken där och trodde jag hamnat i ett bibelcitat. Läste inte hela texten till att börja med bara det första stycket, som ju iofs förklarade "vända kappan efter vinden" men uttryckt av prällen då. :-)
Maja..
SvaraRaderaNej, jag hoppas verkligen inte att krogen har blivit en kyrkolokal plötsligt!! :-) Fattar ärligt talat inte vad Anonym klockan ditt & datt svamlar om...och vill nog inte veta heller!!
Bitten
SvaraRaderaJa, känner mig rätt vilse där jag också. Har börjat läsa bibeln flera gånger, men ger upp varje gång. Så tråkig...Gamla Testamentet med alla hundra söner och folk som lever i 300 år.
Har en pocketvariant av Nya Testamentet här, Bibelkommissionens utgåva...Den har jag lyckats avverka hälften av i alla fall, men det är ju så mycket upprepningar. Det skall väl riktigt präntas in antar jag, eller nåt.
"maja lundgren sa...
SvaraRaderaRaderade du prällen, Moi. Det blir till attläsa tjugo ave maria!"
Äsch, det var ju en missionspastor. Det räknas inte. ;)
Nej Bitten men det är bra surelistiska filmer om tolkningar av verkligheten. Dölja, kampen mellan olika religioner,välsignelse och tro mm.
SvaraRaderaMaja
SvaraRaderaJorå, det fattade jag *s*
I söndagsskolan gick jag i alla fall och fick t.om en bibel.
Det var kanske många som gick i söndagsskolan på den tiden som var barn på 60talet, och tidigare?
Uttrycket har tydligen importerats från Tyskan.
SvaraRaderaDen mantel nach dem winde hängen
Bära kappan på båda axlarna har en liknande, men inte samma innebörd.
http://runeberg.org/svetym/0387.html
"wenda sin kåpa effter hwart wädher som blåås" belagt 1587
http://runeberg.org/svetym/1255.html
Jag är säkerligen en dålig människa, men är det bara jag som får en närmast oemotståndlig lust att, mentalt, inte bara vända kappan utan även ryggen åt en del minst sagt kryptiska anonyma kommentarer? *ställer mig i skamvrån*
SvaraRaderaMoi..
SvaraRaderaJag har faktiskt läst stora delar av Gamla Testamentet eftersom jag tycker om många av berättelserna där.. Nya Testamentet avstår jag gärna ifrån eftersom jag inte är kristen!
Åh, Anonym 19:11! Dig kan man lita på i alla väder oavsett hur vinden blåser! ;))
SvaraRaderaIntressant! :)
JBE..
SvaraRaderaNix.. det är inte bara du!! :-)
John Bunyan: ja det tror jag, tigerbossen och Ank-Käthe var mest irriterade på kulturpolitiksnacket tror jag. Zigge: eh jo jag raderar nog, det är väl mest lite obegripligt på nåt sätt. Moi: Bibeln tråkig, det kan jag inte hålla med om, men det är klart - de partier som handlar om att den var son till den som var son till den som var son till den osv är ju lite tradiga.
SvaraRaderaSeveneleven..
SvaraRaderaHåller med JBE.. :-) Var är du när du behövs som mest?? Tur att du dök upp och bringade reda i oredan!!
Anonym 19.11, äntligen, ja.
SvaraRaderaBitten
SvaraRaderaok, jag har nog aldrig kommit så långt i GT så att jag funnit det intressant , eller bra.
Får göra ett försök igen sen nån gång...
Jo, men då gillar jag NT bättre, budskapet, kärleksbudskapet och levnadsreglerna.
Maja
SvaraRaderaJa, det var de kapitlen jag talade om...ja o där nånstans brukar jag tröttna o ställa upp Bibeln i bokhyllan igen.
Nu tänker jag gå och lägga mig och läsa lite.. och inte Bibeln.. :-) Godnatt!
SvaraRaderaJust precis det ska jag också.
SvaraRaderaJohn.B. Maja och Bitten. Tackar. Jag kan ju inte hänga framför datorn hela dygnet förstår ni, även om det oftast verkar som om jag gör just det ;-)
SvaraRaderaMoi. Jag gick också i söndagsskola :)
Men nu säger jag också godnatt.
19:11
SvaraRaderaJa, bibel fick man när man fyllde 10. Så man måste ju ha gått några år i Söndagsskolan. Fast jag fick min när jag var 9 och inte för att att jag var så flitig eller duktig, utan för att mina kompisar var 1 år äldre. Söndagsskolläraren ville nog vara snäll :)
OJ, vad ni är trötta då...fredagkväll och allt *s*
Jag tror att Valens helt enkelt menade att Ank-Käthe är mitt alter ego. Haha, ja... så är det nog.
SvaraRaderaJohn Bunyan 23.18: jamen dåså *s* Vill betona att klagerierna från redan nämnda Käthe och tigerbossen rörde mitt snack om kulturpolitik, och var absolut ingen förolämpning mot bloggens infallsrika kommentatorer. "Det var pecis tvärtom asså".
Hej Svinto, vad roligt att du är med.
JB 23.23: ska erkänna att jag tycker likadant som du på den punkten.
Moi: jo men jag tog en tupplur direkt efter gympan så jag är plötsligt pigg igen. Så kan det gå. Men nu ska här sovas ändå.
Vad Valens egentligen menar lär vi kanske aldrig får veta?
SvaraRaderaTristan.
SvaraRadera" Nej, stå för kappvänderiet och hävda egenintresset! ;-) "
Jag norpar det där och låter det förklara min tankegång.