onsdag 11 april 2012

Å nu så blir det defenestrering!



Av positivismen.
Inte nöjd med den här, det kan jag ju säga direkt.
Måste lära mig rita mucke bättre.

46 kommentarer:

  1. Oj! Vem är det som du har hängt i håret?

    SvaraRadera
  2. Det är en ism den här gången, Systerdyster. Positivismen. Återkommer i frågan.
    (Lägg gärna märke till de glada figurerna i den högra delen av fönstret!)

    SvaraRadera
  3. OK. Jag måste boka tid hos en optiker. :-/

    (Alt. så har jag drabbats av delirium, jag ser bara små 'insekter'.)

    SvaraRadera
  4. haha nej du behöver inte boka tid hos optiker. Jag ska boka tid hos teckningslärare. Det är tänkt att föreställa ett öppet fönster, och i öppningen till höger är det små figurer som ser glada ut och sträcker upp armarna. Insekter, tja, varför inte. Den stackars långsmale som defenestreras är en positivist.

    SvaraRadera
  5. En svängd fönsterruta med lakritssnören.
    Var det nån som sa nåt om vuxendagis? Retas bara.

    SvaraRadera
  6. Du vet absolut nada om vetenskaplig positivism. Sluta tramsa.

    SvaraRadera
  7. Jag tror inte att du har läst mina tidigare inlägg, Anonym. Jag talar inte om naturvetenskapen.

    SvaraRadera
  8. Varför inte? Bra naturvetenskapare är väl mer hermeneutiker än positivister...

    SvaraRadera
  9. Oj då, här blir man en anonynym bland anonyma. Till den andra namnlösa rösten ovan: en bra vetenskapare väljer sig inte en ism att försvara. Det vetenskapliga sinnet måste vara öppnare än så. Det gäller för kunskapssökare på alla områden. Att kasta ut principen om fakta-grundande genom fönstret är kokett enfald.

    SvaraRadera
  10. Anonym, du är ett troll. Jag har inte kastat ut principen om faktagrundande. Helt ok att du anser mig kokett och enfaldig - och att du tillbringar timmar i min blogg enligt sitemetern. Men om du vill vara lycklig, så hör upp med försöken att tala mig tillrätta, och bosätt dig i någon annan kokett och enfaldig persons blogg.

    SvaraRadera
  11. "här blir man en anonym bland anonyma" - sanslös kommentar... Vad trodde trollet?
    Det är inte ett dugg ok att kalla dig kokett och enfaldig.

    SvaraRadera
  12. Vad i h-ete är det som pågår här? Jag instämmer med szigge!

    SvaraRadera
  13. Lite obehaglig kommentaren 05.41 ("sluta tramsa du vet ingenting" osv - sånt kommer jag att radera. Har lite grann en känsla av att den sortens kommentarer kommer oftare kring helgerna...

    SvaraRadera
  14. Usch så obehagligt. "Håll käften kvinna du vet ingenting om vetenskap".
    Naturvetenskapsmän har ofta en betydligt ödmjukare inställning än positivister, behaviorister, statistiker o.dyl inom humanvetenskaperna. Naturvetenskapsmän brukar heller inte alltid vara så fientliga mot fantasi...
    (Samma anonym som skrev kommentaren 06.54)

    SvaraRadera
  15. Var det inte Descartes som myntade obestridliga Cogito, ergo sum?
    Långt efter kom existentialismen med sina doktrinära skillnader med, bland andra, Sartres formulering att människan definierar sig själv genom sina handlingar, och består i inget annat än handling…
    Defenestration? Ja, det kan vara en människans handling.

    Att vara eller icke vara, det är frågan.
    (^smile^)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, människan består i inget annat än handling, är ett ganska tveksamt påstående. Nu är det som sagt länge sedan jag läste Sartre, Camus, eller Kirkegaard för den delen. Kunde vara värt en omläsning.

      Radera
    2. Om du läser om lite mer noggrann min kommentar, da capo al fine, förstår du essensen; eller, bättre sagt, varför jag anser att Sartres formulering att människan definierar sig själv genom sina handlingar, och består i inget annat än handling, inte kan etiketteras som tveksamt…

      Cogito, ergo sum...
      Tänkandet äringet annat än handling.

      Radera
    3. Jo men jag tror att jag förstod det!

      Radera
  16. ... och sen kom extensialismen och spatialismen i Gaggböle, och allt blev töjbart och förslummat. ;-)

    Länge sedan jag läste några existentialister, har aldrig riktigt känt mig hemma med dem.

    SvaraRadera
  17. Var det extensialismen och spatialismen som kom till Gaggböle eller Gaggböle vandrade ditåt?
    Av Gaggböle är du kommen. Gaggböle skall du åter bli. ;)

    SvaraRadera
  18. Hahaha, det var nog Gaggböle som vandrade ditåt!
    Gaggböle skall du åter bli, ajajaj, vilket öde. Hahaha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte illa menat, absolut inte. :(
      Äntligen fredag den trettonde…
      Trevlig helg! :)

      Radera
  19. Att det alltid ska kravla fram kvinnohatare. Kokett, enfaldig, du vet nada, sluta tramsa.
    Blir lika arg varje gång jag ser det. Nej det isar sig i blodet. Ursäkta att jag bryter in, diskussionen redan gått vidare. Måste bara få säga detta.
    Anna

    SvaraRadera
  20. Ta det lugnt, annars blir jag anklagad för att anföra lynchmobb mot Anonyma. Det är inte ofta bloggen får såna här kommentarer och för det mesta är de mästrande och nedlåtande snarare än hatiska (diagnoser, jag ska tas ur diverse irrläror och villfarelser, och återföras till "sunt förnuft"). De är avundsjuka, bittra och vill av någon anledning försöka kontrollera och styra mig. Obehagligt ja, men man ska inte fästa någon vikt vid dem. Att bli arg är slöseri med energi. Erinrar mig nu ett inlägg om att läsa bloggar med kantig monokel som jag skrev för länge sedan.

    SvaraRadera
  21. Man skämtar också för att bloggen får besök av inrättningar som Armed Forces Europe & Middle East, stationerat i Canada, och The Institute of Physical and Chemical Research i Kanagawa i Japan: man skämtar inte för att humor är motsatsen till allvar, men det har jag också redan sagt någon gång.

    SvaraRadera
  22. Armed Forces Europe Middle East var här före inläggen om Grass dikt och det är inget förvånande med det (jag har ju skrivit om NATO-frågan, Libyenkriget osv).

    Frågan är om det ska vara lite fredagen den trettondedisco.

    SvaraRadera
  23. Men din blå Madonna, ikonen, är ursnygg. Ja, alltså på ett helt annat spår.

    SvaraRadera
  24. Tack Annika. Jag gjorde den när jag var tretton - idag törs jag knappt ta fram färg och pensel för jag tycker inte det blir lika bra som då. Så jag ägnar mig åt lite politisk antiestetik med paint istället...

    SvaraRadera
  25. Oj då hoppsan säger jag också. Armed Forces minsann. Det kanske är lugnast att bädda in budskapet i gaggbölerier och andra skojsamheter då...?
    Håll i hatten!
    Algot

    SvaraRadera
  26. Var snäll vara snällaredom voro snällare ienkällare gunådabrasombirgersa

    SvaraRadera
  27. Algot: jodu, man kan bli mördad!
    Anonym: fin ramsa, låter som en avemaria.

    SvaraRadera
  28. Jag är en döpt men inte konfirmerad protestant som betalar kyrkoskatt. Det är nog det mest sakliga svaret på din fråga.

    SvaraRadera
  29. Den svenska lutheranismen idag är väl snarast humanism med ojämn högermarginal, och vem har naggat den i kanten så att den ej är stram och rak - den helige ande och/eller queerrörelsen, kulturrelativismen och/eller Johannes döparen? Ingen vet. Katolicism är många saker, framförallt skulle jag säga att man bör göra viss skillnad mellan folklig katolicism (som har en dörr till förkristen uppenbarelsereligion) och kyrkan/Vatikanen, samt mellan befrielseteologer och reaktionära. Hur hård kyrkbänken är och på vilket sätt den är hård varierar beroende på om teologin i fråga vill bevara hierarkierna, ödmjuka allmogen och inskärpa respekt för auktoriteterna, eller om den
    arbetar på motsatt sätt. En del (observera, en del) svenskkatolicism uppfattar jag som sublimerad masochism, annan som ett försök att återskapa auktoriteter, men i många fall handlar det om ett krav på mysticism som lutheranismen idag har ganska lite av. Svaret är nej, jag är inte katolik.
    Vad kyrkan än gör idag så bör den vara eukemenisk, överskrida religionsgränserna. Nathan Söderblom, som för övrigt frälste min morfar, funderade som bekant i den riktingen. Nu erinrar jag mig plötsligt planerna på en kyrka och moské under samma tak i Fisksätra, det har ju klottrats "ingen moské i kyrkan" på väggen där men sedan har jag inte hört något vidare om saken. Det krävs att det även inrymmes en synagoga under samma tak, eftersom det är tre religioner som hänger ihop och är i konflikt - eller snarare utnyttjas i ett politiskt spel. Vilket får mig att tänka på den historia då judar avråddes från att besöka Malmö, av något som heter Simon Wiesenthal Center: den judiska församlingen i staden studsade till och blev förvånad, organisationen Simon W hade inte hört efter med dem eller ens kontaktat dem när de var på besök i Malmö, och resevarningen var inget församlingen ställde sig bakom. Det innebär inte att det inte förekommer trakasserier av judar i Malmö, det innebär inte heller att man ska bagatellisera detta för det ska man absolut inte. Men resevarningen var överdimensionerad och helt fel väg att gå, den hade tillkommit någon helt annan stans, utgick inte ifrån dem som bodde i staden. Och givetvis kan en sådan varning utnyttjas av dem som vill ha kvar de här konflikterna, som vill låsa fast dem, som rentav blir nöjda av dem och absolut inte vill att de ska överskridas - som i grund och botten är ganska ointresserade av diplomati och fredliga lösningar. Kort sagt, det ska vara en moské, en kyrka och en synagoga i Fisksätra, allt annat haltar: det borde vem som helst förstå att kristendom och islam inte kan bli kompisar utan att bjuda in den tredje syster. Eller fadern, om man ska vara lite historisk.
    Det får räcka som svar, bland annat för att jag vet att det här är mer provocerande åsikter än vad man kanske skulle
    kunna tro, och att jag bara baxnar när jag tänker på de objektiva fanatiker som kan dunsa ner i kommentarfältet med ett Bah!

    SvaraRadera
  30. Och över alltihopa svävar Armed Forces Middle East and Europe.

    SvaraRadera
  31. Nej, just detta måste sägas om och om igen. Eller: just denna hållning måste hävdas ...
    Eva E

    SvaraRadera
  32. Eva E: du menar att det måste bli respekt och försoning mellan alla tre relgionerna? Ja, det är enda vägen, som jag ser det.

    SvaraRadera
  33. Sedan är det självklart att konflikten främst är politisk och ekonomisk, och att religionerna utnyttjas - på olika håll.

    SvaraRadera
  34. "Humanism med ojämn högermarginal" - kan du inte sälja slogan till Svenska Kyrkan?

    SvaraRadera
  35. Jag (anonym Eva E) syftar på alltihop: att kunna se mångspektrigheten (inom religion, politik, kultur), hyfsat befriad från stereotyper, utifrån vad jag uppfattar som (i ditt fall) personlig erfarenhet, i hopp om att en djupare (mera differentierad) kunskap om varandra förbättrar förutsättningarna också för politiska lösningar.

    SvaraRadera
  36. Det skriver jag under på, Eva E.

    SvaraRadera