torsdag 15 augusti 2013

Drottning Kill

Frågan är om jag ska lägga ut Drottning Kill också. Det är en annan melodi.


Medan jag funderar - det är ju Marie Himmelfärdsdag idag, så det får bli en favorit i repris.

60 kommentarer:

  1. Det är egentligen en påskprocession, men det får gå.

    SvaraRadera
  2. Ehurrm, drottning vadå???
    Jag fick lust att ropa: vem fan är Teratologen. Kände mig lite smått obildad där ett tag. Men det finns ju google.
    Jarå lägg ut dina knäppa låtar bara det gör inget :D
    Calamity Jane

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ropar vad du vill, Calamity Jane. Och anonymitetsrätten är helig, helig, halleluja.
      Godnatt.

      Radera
    2. Calamity Jane: Ähurrm som sagt var du är väl lite smått obildad ;-)
      Sorry sorry trodde alla visste vem Teratologen var...
      Anonym kom väl med ett scoop, om det där stämmer?
      Eller? Va? Knuff knuff?
      Zigge

      Radera
    3. Anonymitetsrätten är inte helig för författare, ger någon ut en bok under pseudonym tex börjar alla gräva. Borde gälla även om en författare skriver på Flashback. Jag tycker det här är intressantare än att gräva fram Kristian Lundbergs farsa i alla fall...
      Zigge

      Radera
    4. Absolut, håller med. Stämmer det tror jag Anonym kom med ett scoop, jag kände mest att jag var tvungen att reservera mig eftersom jag faktiskt inte kan veta om det är sant. Men det var inte meningen att misstänkliggöra Anonym, det ska man aldrig göra, utan vad jag menade var att anonymitetsrätten är helig på den här bloggen.
      I all hafs, som sagt var, eder tillgivna osv osv

      Radera
    5. Den tål att se om, den där... :-)
      Det skulle gärna få vara lite mer processioner och mystiska ritualer i protestantismen också.

      Radera
    6. Som jag skrev i mail till dig maja, om jag är otrevlig ibland, jag VILL inte vara det men jag känner att jag är det ibland,så kanske jag ska berätta att jag fått diagnosen adhd. Ville säga det så att alla här vet, det är ok att säga till mig om jag är FÖR jobbig
      :D
      Puh finns nog en anledning till att jag valde nicket Calamity Jane
      skriver
      Calamity Jane

      Radera
    7. Fniss...

      jätteanonym

      Radera
    8. Jag googlade och redan på första resultatsidan kunde man se att ryktet om Ezzelino = Teratologen var i svang redan 2009. 2011 skrev Jan-Olof Bengtson om det men bara som ett rykte. Ingen har kunnat bevisa någonting och inte tror jag att det beror på bristande vilja direkt; det är många som har en djup motvilja mot Ezzie som han kallas här och där.

      Ingen skugga över anonyms avslöjande för det. Ryktet är inte så där väldigt känt vad det verkar.

      @jätteanonym.
      Fnitter... :)

      Radera
  3. hej, det är scoopanonymen här.
    nämnde jan-olof har forskat mer i saken om man kollar på hans blogg. jag känner inte teratologen och kan inte garantera att det är sant. jag har läst och grävt och läst och grävt och förvånas över hur snabbt det hela tystas ner. flashbackinlägg raderas men även inlägg i wikipediaartikeln. rykten som har varit i svang så länge och är av så brisant natur borde väl också kunna dementeras? det osar katt tycker jag. i den digitala humaniorans tid borde väl nån c-student kunna köra alla 25000 inlägg tillsammans med t:s böcker och kulturskriverier genom en dator på jakt efter likherter i stilen.

    äh, det skulle vara en ;) efter det sista. men en snabb ickedigital jämförelse visar på ... en del likheter.

    diagnosavslöjanden: jag är en hysterika av högsta rang, tur att det ändå finns folk som orkar men en, annars skulle jag väl gå under. inga stora skaror men en tapper trupp, livet är fint så länge man inte veknar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej scoopanonym.
      Jag tänkte också på det att N.L aldrig dementerat ryktena om Ezzelino. Jag kom på att den enkla förklaringen kan vara att det skulle vara kontraproduktivt. Med en dementi drar man uppmärksamhet till sig och till ryktena som ännu fler då får ta del av, och det kan vara bättre att bara ignorera alltihop.
      Jag läste diskussionen på Wikipedia och tyckte inte den var konstig. Om jag fattade rätt vid en snabb genomläsning menades det att artiklarna i görligaste mån ska vara baserade på fakta och att rykten på nätet inte hör hemma där. En helt legitim inställning tycker jag.

      Jag försökte läsa J-O B:s alla blogginlägg men de var långa, jättejättelånga vilket man inte bör påpeka för då blir han sur och hävdar att just det är hans styrka, haha.
      Ivan Lendl dök upp i hans utredning också såg jag. En lika obehaglig typ det, lägg till Babianen och några till så har vi bottenskrapet.

      Textjämförelser är inte så enkla som en del på nätet vill ha det till. Många försökte med Bo Baldersson och hamnade helt fel. Men ok, med ett modernt datorprogram borde man kunna komma en bit på väg.
      Diagnosavslöjanden: Åhånej, så roligt ska vi inte ha det :D

      Radera
    2. Nafnlaus och Scoopanonymen: Jag har mycket att läsa ikapp. :-) Fick kalla kårar av uttrycket "det judiska inflytandet" i Jan-Olof Bengtsons blogg (aldrig läst den förut) sen såg jag det här: "Den provinsiellt och s.a.s. naivt vulgära, grova, subkulturella ton som alltför ofta dominerar på Flashback är oförenlig med den svenska och europeiska traditionen av civiliserad offentlig debatt" och då tänkte jag att J-O B överskattar den svenska och europeiska traditionen av civiliserad debatt. Men det var bara två nerslag i bloggen alltså. Ivan Lendl och Babianen? Är det två nick?
      Calamity Jane: om du är jobbig, vilket jag inte tycker, så är du jobbig på ett vrålbedåriskt sätt. Keep coockin'

      Radera
  4. hej igen, j-o ger ett intryck av att slåss mot väderkvarnar. den mest trovärdiga informationen har jag fått från en fellow flashbackare. de som vet har olika anledningar att tiga, enligt denne. på flashback tycks anledningen vara en stark sympati med den utpekade. i andra sammanhang - jag vet inte jag, kulturfolk som håller varandra om ryggen?

    eller är allt en komplott? nej, jag vet ju inte heller säkert och vill inte dra en oskyldig i smutsen. bland dessa flashbackmänniskor betraktas saken åtminstone som en sanning, det var därför jag skrev så förut, jag menade inte är det verkligen ÄR en sanning.

    kanske är flashbackdyrkandet av teratologen en sanning i sig? också värd en c-uppsats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. lyckas aldrig kommentera under rätt inlägg...
      /scoophysterikaanonymen

      Radera
    2. Har för mig att t.o.m Torgny Lindgren pekades ut som Teratologen. Var inte en del av diskussionen kring Teratologen just om han var en pseudonym för en fin författare, med konstnärens rätt att vara vidrig, eller om han inte var en etablerad författare och då inte skulle accepteras på samma sätt? Jag kollade Wikipedia och skrattade högt åt ett pompöst citat av Horace Engdahl:
      "Han deltar i förnyelsen av de värden som han förbannar, och antagligen förstår han det, därav det kalla raseriet". Eh vad betyder det?
      Flashback vill väl inte "finkulturen" ta i med tång, inte officiellt i alla fall, men även om Ezzelino INTE är Teratologen så dräller det ju av inlägg i hans anda där, även belästa personer skriver där och de vidrigaste är de som kombinerar beläsenhet med rätt äckliga åsikter.
      Om det var han, skulle det bli skandal eller inte? Det är frågan.
      Zigge

      Radera
    3. Maja. Ja Ivan Lendl och Babianen är två legendariska flashbacknick. De är kanske inte lika kända idag med explosionen av registrerade på sajten men för sju åtta år sen kände alla som läste på fb till dem. Obehagliga figurer med enormt kvinnoförakt och människoförakt. Minns inte tillräckligt för att placera dem politiskt men båda har rötterna i gamla öststaterna med allt vad det innebär.
      Zigge. Precis, exatamente. Alla låter inte som stereotypen: "dem blån****r har inte i sverige ock göra vi bör kasta ut de". Tvärtom finns det mycket beläst och bildat folk med ruskiga åsikter på fb som skriver bättre än valfri kulturskribent. Stereotypen lär knappast övertyga många nya men de andra borde tas på mer allvar.

      Jag tror inte det skulle bli skandal om Teratologen skulle visa sig vara Ezzie. Det har redan framkommit i småbitar att N.L har åsikter som inte är alldeles rumsrena.

      Vad jag funderar på är om Teratologen hade kunnat bli den kultfigur han blev i vissa kulturkretsar idag. Jag tror inte det. Han kom precis i den tid när skräckelgenren var som mest inne och beundrad. Våld och brutalitet var "fint". Även Horace Engdal hade en delvis annan framtoning än han fick senare som den ständige.

      Radera
    4. Jag började inte läsa på Flashback förrän för cirka fem år sedan, dem har jag missat.
      Ja det har slagit mig hurpass mycket bildat folk som finns där, avancerade teoretiska begrepp, ofta ganska lysande stilistik - om man nu ska lägga en estetisk synvinkel på det hela.

      Radera
  5. Citatet av Horace Engdahl betyder sannolikt att Teratologen förbannar de humanistiska värdena på allvar, att han menar det han skriver (lika väl som en Flashbackskribent menar det han skriver) och att raseriet beror på att han förstår att det bara kommer att betraktas som litteratur, ett respektabelt experiment.
    "Cigaretten efteråt" är inte heller så kul, för övrigt. Är det "negativ uppbygglighet" (förlåt mitt tjat om det begreppet), d.v.s provokation som mode, som pose eller något helt annat?
    Jag tror inte att det skulle göra skandal om det visade sig att Teratologen var Ezzelino (vilket OBS inte är bevisat). Orsaken är att vår tids hyckleri ser ut på ett lite annat sätt än arton- eller för den delen nittonhundratalets.
    Det senare bör kanske preciseras...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tackar för förtydligandet av engdahlcitatet!

      jag läser gärna mer tjat om den negativa uppbyggligheten om om hur vår tids hyckleri skiljer sig från 1900-talets...

      /anonymen

      Radera
    2. När jag tänker efter lite mer noga, så finns det en motsats mellan att något betraktas som ett respektabelt experiment, och att "värden förnyas" (Engdahls mening är verkligen en kombo av falskt djupsinne och skål för Litteraturen, som även hans aforismer).
      OK andra hälften av mitt försök till förklaring av vad HE menar - Teratologen raseri skulle i så fall inte bero på att hans skrivande bara betraktas som respektabla experiment, för det är ett ytligt förhållningssätt och kan omöjligt förnya några värden, utan raseriet skulle snarare bero på att han "insåg" att humanism m.m skulle stärkas av hans bok, som en effekt av försvarsreaktion. Men det kan man inte säga att det har hänt så Engdahl har fel på flera sätt.
      Återkommer

      Radera
    3. detta med "förnyelsen av värden" är svårbegripligt. menar engdahl att teratologen genom sin litteratur bidrar till att dessa "värden" aktualiseras på nytt och därmed stärks? en förnyelse kan ju lika gärna innebära att "värdenas" (människovärdets?) betydelse nedskrivs?

      kan ju hända att citatet är oklart för att det är taget ur sitt sammanhang. men jag skulle gärna vilja veta hur engdahl resonerar kring uppbyggligheten i våldsskildrinar. om det nu är det hans resonemang går ut på.

      Radera
    4. Jag är bara glad över min diagnos, väldigt glad faktiskt. När jag känner att det börjar snurra till, då tänker jag: det är inte jag, det är min adhd, Och sen har man en förklaring, om jag ställt till det. Jag är spontan. Det är inte så många som står ut med mig men en del fina rara gör det :D
      OK: nu har jag läst några sidor av den där Teratologen.
      Men vad dåligt! Det låter bara som pinsamt imiterad norrländska. Helt onaturligt. Hittade utdrag på nätet…

      Radera
    5. Glömde skriva under men det kanske inte ens behövs...

      Radera
    6. Anonym 11.43: ja, man borde förstås läsa citatet i dess sammanhang, men om man bara tar det som det är med reservation för att det är lösryckt, tror jag att "förnyelse av värden" utgår ifrån den här tanken:
      ett slags homeopati, "lika botar lika". En av konstens funktioner, att vara pysventil. Men som du skriver, så är det inte självklart - våldsskildringar kan fungera avtrubbande, eller suggerera till våld.

      Radera
    7. Men citatet är väl ganska otvetydigt när det handlar om att hävda att Teratologen (om man nu ska se det som att Engdahl talar om författaren bakom verket eller om "berättarjaget", men som jag tolkar det syftar han på författaren) är iskallt ursinnig för att hans förkastande av vissa värden är fullständigt på allvar. Vilket på sätt och vis är ganska häpnadsväckande sagt av HE, men ändå inte för den som vet att det finns en del reaktionärer i litteratursfären. men som sagt det är väl bäst att läsa det i sitt sammanhang.

      Radera
    8. Calamity Jane:
      Ja, jag tyckte den var träig, konstuerad. Äldreomsorgen alltså. Läste aldrig ut den tror jag. Alldeles för litterär (det är iofs rätt svårt att beskriva vad jag menar med "för litterär", men det är ungefär när något inte känns levande).

      Radera
    9. intressant detta med homeopati i konsten! och ett komplicerat tema. jag kan definitivt uppleva denna ventilfunktion när litteratur skildrar människans mörka sidor. kanske sparkar jag bakut när det gäller skildringar av mörker jag inte kan känna igen mig i? uppenbarligen kände många sig befriade av att läsa teratologen, för mig slog det inte an någon sträng, jag slutade läsa men mindre av äckel än av uttråkning.

      diagnoser vs personlighet: det är inte jag, det är min neuros, ibland kan det vara vara till hjälp för mig att tänka så också. vissa sidor av sig själv vill man inte identifiera sig med.

      jag känner att detta kan kopplas till det där med människans mörka i litteraturen också, ibland är det befriande att inse att "jag har de här sidorna med, det är det det innebär att vara människa." men ibland kan det också vara nyttigt att stämpla mörka sidor som avvikelser, hur ska vi annars hantera verkliga grymheter och handikappande personlighetsdrag?

      /anonymen

      Radera
    10. Jag blev också bara uttråkad, tyckte att den kändes uträknad och tillrättalagd. Men som sagt jag läste aldrig ut den, den kanske tog sig och blev mörk på riktigt så småningom.
      Jo litteratur som skildrar människans mörka sidor, ibland författade av människor som inte alls avser att förnya några värden i filantropisk mening utan tvärtom gärna skulle vilja förgöra dessa värden, visst kan den litteraturen fungera på motsatt sätt än vad författaren avsett - som en prövning eller om man så vill homeopati. Jag har svårt att se att Äldreomsorgen skulle funka på det sättet, tror mer att den är kultbok bland lite nördiga misantroper som inte störs av att den är träig.

      Radera
    11. Jag blev också uttråkad och gav upp efter en fjärdedel. Det gjorde sitt till att jag knappt kunde tolka dialekten ibland. Den upphaussade America Psycho kom ungefär samtidigt och jag tog mig aldrig igenom den heller. Jag hade börjat tröttna på det poserande våldet och coola blasérade attityden. Jag gillade den samtida filmen Reservoir Dogs av Quentin Tarantino men där tog det slut. Jag var helt fed up.

      Radera
    12. Nafnlaus: Jag tyckte inte heller att Äldreomsorgen var äcklig eller otäck, utan det kändes som skräckel, beräkning, nornorrländskländksan också faktiskt.
      Det här är en ny typ av prosa som började komma på nittitalet, och nu menar jag inte bara skräckelaspekten utan dessutom något annat, som jag försöker komma på ett begrepp för i detta nu. Jag var dum nog att köpa en ny roman för en tid sedan, höll jag på att säga, av det senaste stjärnskottet - träig, träig, träig.
      Skrivarkursernas fel? Förlagsapparatens fel? (ungefär två års framförhållning, rena planekonomin fast marknadsekonomisk)? Spånar lite.
      Det skulle vara kul att läsa om skräckeldebatten vid början av 90-talet.

      Radera
    13. Anonymen - Scoopanonymen?
      homeopati sägs förresten vara bluff - lika botar inte lika säger de...
      Man kan nog inte heller kalla mörk litteratur en vaccination. Litteratur som svinkoppor i stället för smittkoppor...

      Radera
    14. oops "nornorrländskländksan": västerbottniskan borde det stå.

      Radera
  6. Ja, anonymen är scoopanonymen och undrar förstås vem det träiga stjärnskottet var.

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte det var segt , romanen hette kairos.men den har säkert något för många är begeistrade. Och känns halvlumpet att ge sig på unga författare man bör avhålla sig från det och särskilt i oneliners och.utan att argumentera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teratologn är en annan sak, etablerad och genetationsksmrat, den diskussionen är intressant oxå för att den rör vad som är godtage för att det är konst o vad som betraktas som trashigt

      Radera
    2. Jösses amalia. Man ska inte kommentera från mobil utan läsglasögon, då ser det ut som om man knarkat, knarkat eller supit, supit!

      Jag tycker att det här scoopet är hett. Om det nu stämmer. Har du några fler scoop?

      Radera
    3. Godtage? Finns det en ondtage också?
      Som tonåring var jag rätt impad av Teratologen. Erkänner, jag tycker den där blandningen av hyperlitterära resonemang och våld och snusk och västerbottniska är lite häftig fortfarande, som experimentell litteratur alltså... Men jag håller med om att den är tjatig i längden, man blir mätt. Delar av den har jag nog bara bläddrat genom. Det är intressant att tänka sig, Flashback betraktas som värsta pissrännan av "finkulturen", Flashback är pöbel, skulle det bli ansett som ett chict experiment om en författare (behöver inte vara Teratologen, det är inte så lätt med stilanalys heller) öste på med kvinnohat och rasism med mera på Flashback för att sedan ge ut det som bok? Jag tänker på att Stig Larsson inte gjorde skandal med sin självbiografi, den hamnade på DN:s kritikerlista till och med, nästan oväntat, och hur mycket jag än gillar hans böcker och pjäser så är det konstigt att självbiografin nästan inte väckte någon upprördhet alls. PK-högborgen DN liksom - varför skrek de inte som stuckna grisar?
      undrar
      Zigge

      Radera
    4. Jag skulle kunna svara så här: därför att de är hycklare, och hycklare blir inte upprörda på omoral utan på avslöjanden som kommer deras ära förnär. Eller något åt det hållet. Jag vet inte.

      Radera
  8. "Jag är inte nazist, snarare radikalkonservativ"

    (från en tråd där en sd:are ber Ezzelino hålla sig borta)

    antisemiten "senhackaren" är ett nick jag stött på tidigare förresten. Gäller förbudet mot hets mot folkgrupp på Flashback också bara andra medlemmar, precis som förbudet mot personangrepp? Det stämmer nog inte i så fall, jag har sett iranier (perser) kalla kurder och araber allt möjligt en bit över olaglighetens gräns tror jag



    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu verkar Expo bekräfta Nafnlaus gamla tips:
      http://expo.se/2016/rasideologen-i-ovre-kagedalen_7119.html

      Ska bli intressant att se hur kulturvärlden reagerar, om alls.

      Radera
    2. Minns var du såg det först ;-)
      Du borde ha gjort ett inlägg av scoopanonymens tips. Det var ju hett.

      Är det här en ok uthängning, enligt dig? Kommer det bli liv i luckan nu?

      Radera
    3. Jag tror inte det blir liv i luckan, av flera olika skäl. Det viktigaste är att det inte kommer att väcka någon genuin upprördhet. Och att det inte kommer att väcka någon genuin upprördhet, har i sin tur flera olika skäl. Ett av dem, är att det är muslimer som får stå för antisemitism, islamofobi och misogyni och hot mot samhället i dagens offentliga snack. Ett annat att Teratologen är författare, och alltså möjligen kan få fribrev som konstnär. Det kan komma att betraktas som experiment - lite som Charlie ses som satir, av samma personer som kräver en respektfull dialog i andra sammanhang.
      Ezzelino är väl, så mycket jag läst av nicket, verkligen en rabiat antisemit.
      Avslöjandet kastar ju nytt ljus över Hoarce Engdahls uttalande, som vi diskuterade ovan:
      "Han deltar i förnyelsen av de värden som han förbannar, och antagligen förstår han det, därav det kalla raseriet"

      D.v.s att han blir extra förbannad för att han vet att det inte kommer att tas på allvar. Det blev inte just någon skandal, utan mer succé, vad jag kan minnas.
      Däremot tror jag inte att han bidrar till förnyelsen av några värden, d.v.s att människor skulle få syn på sina egna sämre sidor, och gå stärkta och mindre förljugna ur det. Att läsa Teratologen är knappast en vaccination mot antisemitism, misogyni osv.
      Jag tycker ju att han är rätt tråkig, har inte riktigt förstått kulten.
      Hur som - idag är det muslimen som är antisemit, misogyn, homofob, och som den goda moraliska majoriteten ska hålla i schack. Så nej, jag tror inte att någon kommer att bli upprörd.

      Radera
    4. OK uthängning - absolut, som den är formulerad. Inga verbala hötjugor alls. Det är mycket bättre att Expo får sköta sånt här, än Åsa Linderborg med sitt snack om råttor.

      Radera
    5. Det var alltså en skarp iakttagelse av Engdahl. Klärvoajans finns lite varstans tydligen.

      Radera
    6. Per Svensson kommenterar:
      http://www.sydsvenskan.se/2016-06-17/teratologen-exponerad

      Men gör det lite lätt för sig:

      "När jag intervjuade Niclas Lundkvist i hans kök i Lund i augusti 1992 frågade jag vad han skulle säga om det sattes likhetstecken mellan författaren och romanen.
      – Det är enfaldigt, svarade han.
      Det hade, och har, han rätt i."

      Är det så säkert?
      En intressantare fråga är väl varför boken blev en kultbok.

      Radera
    7. Tjena!
      Det har varit känt länge att Ezzelino är Teratologen. Jan Olov Bengtsson inom SD attackerades rätt häftigt av Ezzelino för att han inte var tillräckligt antisemitisk. I en flashbacktråd om Bengtsson alltså.
      Bengtsson skrev långt om Ezzelino i sin blogg 2011. Han påpekade att Ezzelino är rashatare på ett sätt som är ganska ovanligt idag.
      https://janolofbengtsson.com/2011/09/27/ezzelino/

      I kommentarerna skriver någon:

      "Ryktet säger att Ezzelino är Nikanor Teratologen vilket mycket väl skulle kunna vara sant"

      Intressant det där med litteraturens frihet till skillnad från annan yttrandefrihet. Får en författare skriva vadsomhelst så länge han inte tycker så på riktigt? Så tolkar jag Per Svenssons kommentar. Men då borde det väl vara ok att skriva samma sak på Flashback? Eller?
      ;-)
      Ezzelino är tillsammans med en del östeuropeer (t.ex nicket Ivan Lendl) en av Flashbacks värsta antisemiter. Det verkar inte som att han experimenterar med åsikten direkt...

      Radera
    8. Hej Anonym,
      Det är ett väldigt långt inlägg om Ezzelino (på JO Bengtssons blogg alltså) så jag har inte mer än skummat igenom det.
      Bengtsson tycks vara en radikalkonservativ och ganska gammaldags borgerlig herre som ”är obenägen att själv ge mig in i diskussionerna [på Flashback] och posta inlägg jämsides med bidrag från Fittfitta, Knullkungen, Cuntsucker, Megaballen, Kommunistfittan och Drullknull”.
      Han gör sig mödan att grundligt diskutera Ezzelino och anonymitetskulturen, det var tydligen någon (Ezzelino?) som uppmanat honom att skriva ett inlägg om det judiska inflytandet i svensk offentlighet, och när han gjort det fick han tji för det på Flashback (av Ezzelino) för att det inte var särskilt antisemitiskt.
      Om Ezzelino och Ivan Lendl skriver Bengtsson i en kommentar:
      "Uppenbarligen har vi här att göra med två iskalla nihilister, galningar och verkliga antisemiter som är ute efter något helt annat än vad de ibland roar sig med att ge sken av".

      Jag gissar - men det är som sagt bara en spekulation - att ingen i kulturvärlden blir speciellt upprörd över Teratologens Flashbacksgrejer.
      Jag tror det betraktas som ett oförargerligt pojkstreck. Det är tänkbart att det är det också - jag har inte läst så mycket av Ezzelino, men tillräckligt för att ana att han inte lyckas övertala så många.
      Han brukar bli anklagad för att inte rikta sin galla mot islam, om jag inte missminner mig.
      Vi får se om det blir fler kommentarer än Per Svenssons.

      Radera
    9. Nydals Occident skriver om det också...

      http://nydahlsoccident.blogspot.se/2016/06/nazisten-i-kagedalen.html

      http://nydahlsoccident.blogspot.se/2016/06/en-judeflicka-som-dog-av-tufys.html

      Radera
    10. Tack för tipset, det ska jag läsa.
      Besöksstatistiken har tagit ett skutt uppåt, tack vare Nafnlaus gamla tips.
      Inte ett lika stort skutt som då Åsa Linderborg hängde ut mig som klasshatare och öststatsföraktare på Aftonbladet kultur - ojoj jag har för mig att det nästan blev tusen besökare.

      Radera
    11. Men ack, denne Nydahl, en melankolisk och verserad herre - han menar att mordet på Jo Cox är islams fel. Mördaren var ju högerextrem, men Nydahl menar att mordets orsak är den ökade polariseringen som kommit i och med invandringen av muslimer.
      Borgerliga ledarsidor har möjligen antytt något åt det hållet - det har varit en del vagt hållna kommentarer om den ökade polariseringen, som kanske var riktade mer åt vänster än åt högerextremismen.
      Måste kolla upp vad Wallström sa, apropå folkomröstningar.
      Hur det än är tror jag att en folkomröstning om Nato är helt utesluten. Det torde vara för sent.

      Radera
    12. Googla Ezzelino + Teratologen - då kommer Drottning Kill upp.
      :D

      Radera
    13. Drottning Kill, Drottning Kill, ingenting att vara.
      :D

      Radera
  9. Kommentar i Expressen...

    http://www.expressen.se/kultur/forfattare-kopplas-till-antisemitiskt-fb-konto/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst den - vet inte riktigt vad för överenskommelse det handlar om. Kanske är det ett typexempel på den radikala negativa uppbyggelsen som jag brukar nämna här i bloggen igen, alltså provokationen som mode, men så visade det sig eventuellt vara på riktigt? Det kan ju vara en del av det litterära projektet förstås.
      Tja. Jag är fortfarande en sorts anhängare av anonymitetsrätten, har rätt svårt för alla de här uthängningarna. Men det här har väl varit känt länge, så...

      Radera
    2. En lite längre artikel i Aftonbladet.
      "Reaktionerna har varit provocerande ljumma på tidningen Expos avslöjande att författaren Niclas Lundkvist (mer känd som ”Nikanor Teratologen”) sedan 2003 skrivit grovt antisemitiska och rasistiska inlägg på nätforumet Flashback under aliaset ”Ezzelino”."

      Mer här:

      http://www.aftonbladet.se/kultur/article23153570.ab?ref=yfp

      Ziggot

      Radera
    3. Filologi! Jag tänker på min gamla kompis Gadamer. Någonting om hans kritik av Kant, upphöjelsen av det estetiska som ett värde i sig. Till skillnad från kritiken som kunskapssökande. Hermeneutik och sådant.
      Jag kan omöjligt se litteraturen som en avskärmad värld där allt är tillåtet, med förevändningen att det är en pysventil eller ett föremål att granska distanserat - till skillnad då från till exempel Flashbacks levande... polyfoni! För att uttrycka det fint! Jag har svårt för provokationen som ideal, kanske är Ezzelinos skrivande på Flashback ett sätt att skaka av sig den litterära stämpeln. Jag har inte läst tillräckligt mycket av Ezzelino för att kunna uttala mig, och eftersom jag aldrig gick i gång på Äldreomsorgen i K-dalen blir det jag skriver väldigt liksom, jaha hallå? Jag spekulerar?
      Men en sak kan jag säga å det bestämdaste, och det är att Carl-Michael Edenborgs sätt att två sina händer och ta avstånd från Teratologen, handlar om hyckleri.
      Antisemitism (som pose eller allvar - det vet jag egentligen inte men lutar åt det förra) har inte alls varit alldeles frånvarande i bohemiska kretsar på vänsterkanten, då menar jag inte kritik av Israel utan allmänt snack om judar hit och judar dit. Allt från Woody Allen till Bonniers.
      Hur som: det finns nog allvarligare saker än Ezzelino/Teratologen, om man nu ska snacka om förgiftning av tidsandan. Så mycket har jag förstått om Ezzelino att han provocerar nationalisterna på Flashback. Jag har svårt att tro att han funkar som chefsideolog för det främlingsfientliga gardet, oavsett om det gäller nazister eller islamofober.

      Radera
    4. Om någon undrar ifall Ezzelino tystnat - nej, för tillfället håller han till i Cykeltipstråden.

      Radera