Varför går somliga på propagandatricket och skriver om "nya tider"?
Exakt hur nazistisk blaskan med omnejd är vet inte jag. Kanske blaskan är "radikalkonservativ" och omnejden nazistisk, eller så är blaskan salongsnazistisk medan omnejden står för våldet.
Att det är ett propagandaknep att välja namnet nya tider, för ett "tillbakablickande" innehåll, borde hur som helst inte undgå någon.
(Slikt var typiskt även för äldre nazistisk retorik: nytt, djärvt, överskridande, ungt, dynamiskt, vitaliserande o.s.v. Nazistiska favoritord).
Ändå bugar sig åtminstone två opinionsbildare för retoriken, och sprider den vidare.
Per Svensson: "vi lever ju i nya tider".
Åsa Linderborg: "vi lever i nya tider".
Tala för er själva. Jag är socialdemokrat.
Linderborg och Svensson har kanske snackat ihop sig på bokmässan om att göra en kupp. Varför skulle de annars unisont och samtidigt lämna över problemformuleringsprivilegiet till högerextremismen.
Per Svensson flirtar med blaskan i artikeln
Gamla unkna rum vill röja vägen inför något större
(Ja jag har ändrat rubriken).
Det nynationalistiska propagandabladet Nya Tider är, skulle man kunna tillägga, bara den ivrigt nosande spetsen på elefantens snabel. Elefanten har också en kropp. Den väger flera ton. Elefanten är därför inte att leka med. Den kan krossa det mesta i sin väg.Det är så fascister vill uppfattas, darrande liberaler ska lämna fältet fritt. Per Svensson nöjer sig inte med elefantliknelsen utan fortsätter upphetsat:
NyaTider-gänget är en rekognosceringspatrull, en förtrupp, som ska bereda väg för huvudstyrkan. Eller, för att återgå till den tidigare metaforiken: de är snabeln som plockar bort ännu en sten i brandväggen så att elefanten äntligen kan göra rummet till sitt.
Elefanten kanske. För nu handlar det ju inte länge om ”vi” (som tror på mångfald, tolerans och goda värderingar) mot ”dom” (de enstaka extremistiska knäppskallarna).Nu står den stora tunga elefanten där utanför och stampar.
/.../
En alltför hypotetisk fråga? Vet inte det, vi lever ju i nya tider.
Alla som gillar elefanter borde anmäla idioten för förtal.
Åsa Linderborgs artikel Gamla unkna rum för det ofria ordet
visar hur snabbt ett auktoritärt tankesätt kan slå över i sin motsats. Det var inte länge sedan hon kallade högerextrema för skit och råttor. Idag går hon till angrepp mot "revolutionsromantiska fantasifoster", och säger att de högerextrema företräder "vanligt folk".
Och så ger hon prov på en helt obegriplig naivitet.
De jag träffade i montern såg inte ut som mina fördomar säger: muskelberg i skjorta. Där stod en tant, en äldre man med hästsvans, en kvinna i min egen ålder samtHon måste ju rimligen veta att till och med Hitler kunde framstå som avspänd, vänlig och charmig?
Linderborg ska föreställa historiker, hon borde veta att den blidaste mormor kan vara nazist.
Att några personer framstår som vanliga människor, betyder inte att de företräder "vanligt folk".
Muskelberg i skjorta kan vara jättesnälla.
Allt det här är väldigt grundläggande, ändå gör hon en politisk poäng av det.
Snart svär jag och säger avgå.
* * *
Jag hoppas att socialliberaler och annat bättre folk ur det blocket bryter sig loss ur Alliansen och startar eget.
* * *
Tittade på dokumentären om Ingvar Carlsson. Han sa ungefär så här:
"Socialdemokraterna regerar och de borgerliga opponerar. Då går det bra för Sverige".
Jag tror de facto att det är så.
* * *
User: Probably Left Hand of Darkness.
Cleverbot: You have good tastes that is on of my favorites as well.
Men de säger ändå helt olika saker, skulle jag vilja påpeka. Per Svensson använder den inte helt lyckade elefantmetaforen för att varna för Nya tider. Åsa Linderborg säger att vi måste ta debatten med dem.
SvaraRaderaMan kan diskutera det rimliga i att sätta dem i centrum för all uppmärksamhet. Men de har döpt sin tidning till nya tider, så vad skulle Svensson och Linderborg annars kalla dem?
Ja det är klart att om de finner det angeläget att skriva om den så ska de använda det namn den har. Men det är något annat att skriva att "vi lever i nya tider". Jag kan förklara bättre hur jag menar längre fram. Linderborgs artikel är värre ur alla synpunkter, bland annat för att hon som vanligt skriver väldigt mycket von oben men idag tycker sig ha mandat att kalla Nya tider en röst för "vanligt folk". Jag vill påpeka att Mattias Karlsson, SD, tar avstånd från tidningen, chefredaktören blev utesluten ur partiet pga sin uttalade rasism hävdar han. visst det kan vara en list från en SD-taktiker. Men saken är den att Linderborg vill låta de forna "råttorna" och "skiten" vara representanter för vanligt folk, på grund av - det säger hon tydligt själv - populism: vad hon vill åt är kanske EU-motståndet och Nato-motståndet. Hon är en grovt ohederlig maktmänniska.
RaderaPer Svensson är nog bara en uttråkad idiot som fuskar lite i ordbranschen.
Raderaur alla synvinklar, bör det nog stå
RaderaJag är fruktansvärt förbannad, men som sagt, jag har bestämt mig för att använda ett någorlunda hyfsat språk.
RaderaJag förstår vad du menar. Båda sätter likhetstecken mellan Nya Tider, SD och något slags folklig "elefant", en massa utan goda värderingar.
RaderaEtt domedagsscenario som spelar högerextremismen i händerna. Båda säger att de nya tiderna är otäcka men de accepterar att det är nya tider och att det är "elefanten" som har tolkningsprivilegiet.
Gräsliga artiklar båda två.
Algot
Exakt så. Om jag får vara infam och låna två högerextrema uttryck, så ger båda uttryck för defaitism och folkförakt.
Radera:D
Men de tenderar också att uppfylla en ultrahögerprofetia: profstyckarna i mainstreammedia är opportunister och när vindarna vänder kommer de helt enkelt att vända kappan efter dem.
Hur som, Åsa Linderborgs artikel är mycket värre än Per Svenssons. Jag får ändå känslan att han skulle kunna rycka upp sig.
Nej, Svenssons är tvärtom värre.
Radera"Nya tider vill röja vägen inför något större" - många skulle nog vilja bli hänförda av något större.
För övrigt: Magda Gad och Johanne Hildebrandt uppmanar till huvudkokning i Irak: båda ska föreställa journalister men båda uppmanar till mera soldater i Irak. Under normala förhållanden skulle de bli kritiserade för det - journalister förväntas egentligen hålla sig neutrala. Men eftersom de är kvinnor är de fredliga av naturen, och dessutom är det imponerande tufft att sova med soldater.
SvaraRaderaMagda Gad har bl.a visat filmer med en soldat som sparkar på ruttnande IS-huvuden på sin facebook, eftersom det är bra med varnande exempel.
RaderaInga protester hördes så vitt jag vet, inget om att det är förråande, och inga skeptiska frågor om krigandet mot IS (t.ex vad som kommer efter). Magda Gad är väl till och med prisbelönt journalist, såvitt jag förstår.
Kommer alla att bli förvånade när det blir ännu värre efter IS utplånande, eller är det något man räknar med?
http://www.expressen.se/geo/hon-ar-is-krigarnas-skrack-jag-kokade-deras-huvuden/?ref=yfp
Det är inget konstigt med främlingsrädsla och ogillande av journalistiken.
Per Svenssons fantasier om nyfikna snablar och tunga kroppar - det kan nog vara dags att upplysa kulturcamorran om att fascism sitter i kroppen på alla åtminstone som en tendens, däremot är djuren befriade från dem i och med att de aldrig åt av det förbjudna äpplet och alltså är omedvetna och utan synd
RaderaKan säga att blaskan publicerat åtminstone en fullständigt
SvaraRaderalögnaktig artikel. Nr 31 tror jag. Skrivet under falskt
namn av en s k journalist som bl a låtsas intervjua sig själv ...
Det låter ju som en klassiker. Det jag funderar lite över är hur det kommer sig att en sån tidning har presstöd. Ganska märkligt egentligen.
RaderaFöre den här debatten kände jag knappt till den - det är lite som med andra liknande tidningar, man kollar och tycker att det är en falsk och obehaglig stämning, och sen läser man något annat.
Gadamer, till exempel. Sanning och metod. Läser Gadamer och andas ut :-)
Jag är med om lite såna här skojsiga saker, när jag skriver om högerextremism - busringningar på dörren. jag utgår ifrån att det är en slump givetvis, någon som råkar springa förbi och ringa på min dörr. Det har bara hänt några gånger och jag tror inte att det handlar om ett hot. Inte ens camorran faktiskt.
RaderaDet är nog Per Svensson som är sur för att du "dissar" hans metaforer.
RaderaAlgot
Nu har jag sett det omdiskuterade inslaget i Aktuellt. Jag är ju alltid lite efter. Huvvaligen. Och jag som brukar säga att det inte alltid märks på folk om de är nazister.
RaderaMen uppropet går det inte att skriva under på.
RaderaJens Liljestrand argumenterar på ett bra sätt där.
Presstödet följer väl av antalet prenumeranter, som f ö
SvaraRaderasägs ha ökat avsevärt efter mässan. På nätet får man inte
så väldigt mycket och på Stockholms stadsbibliotek hittar
man INTE blaskan. Däremot finns t ex Contra där ...
Det var tråkigt att höra.
SvaraRaderaÄndå märkligt det där. Jag hade inte trott att det skulle finnas någon vidare grogrund för nazism i Sverige.
Lite irriterad på mitt eget tonfall i inlägget ovan, jag ska försöka återkomma till ämnet och skriva rakare om det. Det blev på något sätt bjäfsigt.
Idag, menar jag. Men det fanns ju förr, inom borgerligheten.
RaderaPer T Ohlsson skriver intressant, jag tror han har rätt - med tillägget att det skulle vara bra med en ordentlig satsning på "resten av Sverige" också, kanske med Norge som modell.
SvaraRaderahttp://www.sydsvenskan.se/2016-10-02/enda-sattet-att-stoppa-sd?ref=yfp
Jag tycker att S sköter sig som en dröm under de här svåra omständigheterna. Stefan Löfven = bäst.
Dagens fånigaste felsägning: jag skulle säga "jag har ingen TV", men det blev "jag har inga nazister".
Radera"Där stod en tant, en äldre man med hästsvans, en kvinna i min egen ålder samt..."
SvaraRaderaJe me souviens d'avoir lu personnellement des articles de A-bladet des années 30, où ils parlaient de Goering comme d'un type gentil, grassouillet "un peu comme notre Per Albin". Journal fidèle à ses racines donc.
C'est assez incoyable qu'un kulturchef skriver så simpelt, överhuvudtaget. "Å de verkade så snälla så bara vanliga människor".
RaderaJag skriver på svenska för att jag är lat men också för att jag vill att bloggläsarna ska förstå. Det är helt ok att blanda språk.
Jag är inte så jätteförvånad eftersom jag jobbat där och vet hur auktoritärt det är. Jag vill också anklaga kampanjjournalistiken, inte minst Aftonbladets, för en del av den här utvecklingen. När Linderborg dundrade på mot skiten och råttorna var det tydligt vad hon sysslade med, eller det borde ha varit det. Liberaler hade kunnat protestera till exempel. Men det är verkligen väldigt korrupt i kulturmedievärlden. "Kollegialitet" är ett ord Linderborg brukar använda i positiv bemärkelse. Kulturchefer ska vara kollegiala.
Hon tog till de det bl.a under "montergate", vet inte om du känner till det. Juholt uppträdde i Expressens monter i stället och Linderborg anklagade Expressen kultur för bristande kollegialitet.
HAHAHA
Hyperintressant att din avhandling är på väg!
Per Albin används lite av högerextrema idag också, för att han sagt Sverige åt svenskarna och att det är bra att Sverige är homogent. Och steriliseringarna av transpersoner t.ex vänds mot socialdemokratin av samma ultrahöger som misshandlar transpersoner.
RaderaDet är förstås viktigt och angeläget att kritisera och påminna om fel begångna i det förflutna, men det gäller ju så att säga att vara vaksam på vem som framför kritiken och varför.
I det förflutna? Och tiga om fel begångna nu?
RaderaNej, absolut inte.
RaderaJag tänker givetvis på den nya flyktingpolitiken.
RaderaDet är ju nya tider nu.
Jag ska svara längre i kväll, har redan diskuterat den här och där i kommentarer. Tills vidare:
Raderajag tycker att det är tråkigt när antirasister säger att S och SD är samma skit. Eller tråkigt och tråkigt, jag menar så här - vilket jag gjort sen minst år 2010 - å nej snälla puffa inte över ännu fler till SD. När Alexandra P dramaqueenar, när antirasismen tar över nazistiska metaforer, när det skriks "inga rasister på våra gator" (hur sjutton skulle det gå till? Vet de inte ens att det finns rasism bland folk med utländsk bakgrund?) osv osv så nästan jämrar jag mig för att en del som likt mig tycker illa om det kommer att tycka sämre om vänstern än om högern.
Det spelar inte så stor roll för dem som vill ha revolution om det blir mer bränder och upplopp i förorterna och mer högerpopulism, eftersom det här samhället SKA duka under. Men jag vill inte ha någon revolution.
RaderaJag tror att jag är Karlebyist. Ska kolla.
Radera"men det gäller ju så att säga att vara vaksam på vem som framför kritiken och varför."
RaderaOui et non. On peut dire aussi que "sterilisera" et "misshandla" sont tous les deux fel. Si un fasciste critique Stalin il n'a pas tort parce qu'il est fasciste. Et viceversa. Mais tout ça, c'est un peu abstrait :) Vive la Suède en automne quand il commence à faire froid!
Oui, je suis d'accord - jag menar mer att intentionerna spelar roll. Det var lite luddigt uttryckt. Jag ska ta ett exempel: "invandringskritiker" kan lyfta fram homofobin inom islam, samtidigt som de själva är böghatare. Ja, det är bara ett exempel. Vi kan ta antisemitismen också: en antisemit kan anklaga islamister för att vara antisemiter. Breivik. Eller en antifeminist kan plötsligt intressera sig intensivt för kvinnofrid, men bara då det är asylsökande män som tafsar eller våldtar. O.s.v.
RaderaMen du har helt rätt i att man inte kan avfärda kritiken som sådan, och det finns en del krav på "blind tro" inom vänstern och antirasismen, som jag blir galen på. Är inte alla emot nazismen? Nå, men skriv under uppropet då! Onödigt att sätta sig in i detaljerna! Eller när det gäller rättsfall - den och den högerexremisten friades från åtal om misshandel, medan den och den vänsterextremisten fälldes - bli upprörd nu! Onödigt att granska fallen i detalj, antifascism är ju självförsvar, alltså borde antifascisten ha friats och fascisten fällts, oavsett hur det gick till!
Javisst, jag förstår vad du menar! Il y a quelques années un célèbre journaliste italien, Adriano Sofri, avait été accusé d'avoir été à l'origine d'un meurtre politique au début des années 70. Il a été condamné alors qu'un grand mouvement s'est organisé en sa défense, avec des intellectuels etc. J'en parlais avec un ami, qui me disais très sérieusement qu'il n'était pas sûr de son innocence mais il se battait pour son acquittement pour des raisons "politiques"...
RaderaAvskyr sånt. OM någon tycker att det är rätt att mörda av politiska skäl, well, jag kan väl tänka mig situationer där det kunde vara moraliskt försvarbart (få chansen att mörda Hitler eller Stalin, osv...) Men även i sådana fall - varför sedan försöka förhindra en rättsprocess? och så de där halvkvädna visorna som ibland/ kanske ofta hörs från vänsterhåll, det är inte så viktigt om han/hon begick det här brottet eller inte, eftersom det är en antifascist! Och om personen eventuellt är skyldig, så ska lagarna ändå inte gälla!
RaderaDet är något ynkligt över det också, om jag får uttrycka mig lite.. patriarkaliskt. "Nej vi respekterar inte det här samhället och de här lagarna, och vi kräver att det här samhället och de här lagarna gör undantag för oss om vi är våldsamma!"
There was a lot of undemocratic, "right-wing" contempt of laws and justice and humanism in the 70s (or today's) students' movement, see Pasolini and so on. Les bons et les méchants se trouvent un peu partout et nulle part. C'est ça qui est compliqué - mais aussi ce qui est bien ;)
Raderayes, I was thinking a bit about Pasolini's critique of the students' movement. I'm not so interested in the division of people in good guys and bad guys, I prefer tanking about tendencies - även om det kan låta svepande, luddigt. Det finns en tendens inom vänstern att slåss mot ismer, om någon sticker kniven i en annan så handlar det då bara om att sticka kniven i en ism, eller att slå en ism på käften. Ja, den hårda vänstern alltså. Men det här har jag så att säga ältat många gånger, man kan se kommentarer som "gatstenen ska färgas röd av blod" om sverigedemokraterna - och så kan man se att det väcker gillande på facebook.
RaderaJa, det finns ju ett väldigt sossehat också. "Sossejävlar", "sossar är inte välkomna" osv. Kombinationen - att tycka att det är ok att slå nynazister/rasister på käften och att hata sossar, ja det handlar ungefär om att man ser ser den skärpta flyktingpolitiken som odemokratisk i sig och inte långt ifrån nynazismen, ok jag håller inte med men det är inte min poäng här - tror jag - det jag vänder mig emot är dubbelheten, att på något sätt vilja ha kakan och äta den, få med sig barnfamiljer i demonstrationer under parollen "antifascism är självförsvar", trots att familjerna inte förstår vad det betyder, och det inte heller är meningen att de ska förstå det. Ungefär så.
Det handlar inte om personer utan om tendenser, på samma sätt som det finns en tendens att kräva ställningstaganden utan diskussion och kritiskt tänkande och utan att ha satt sig in i bakgrunden, är du emot nazismen ja eller nej?
RaderaDet här gäller för övrigt väldigt mycket annat också, inte minst diskussioner om olika rättsfall, några blir friade från våldtäkt och det blir stor upprördhet i sociala medier - kanske med rätta men hur många har satt sig in i målet ordentligt?
"så bara vanliga människor"
SvaraRaderaär det verkligen en komplimang? Only in an optimistic / quiet context (se http://www.goodreads.com/book/show/647492.Ordinary_Men )
vanliga människor är nog varken en komplimang eller en förolämpning. I sig, alltså.
RaderaJa, precis. Kollade länken. Vanligt hyggligt folk hittar på överraskande grejer och slår världen med häpnad.
Radera"Den banala ondskan" är också en ganska berömd bok som borde göra det omöjligt att skriva "snäll tant, vanlig farbror" som om det överhuvudtaget var en relevant iakttagelse.
Et "citoyen exemplaire"? J'ai eu un procès devant un tribunal belge il y a quelque jours. L'avocat m'a défendu en disant, entre autres, que j'étais un "citoyen exemplaire". J'ai commencé à trembler devant cette expression, mais je ne pouvais rien dire. Finalement, j'ai été condamné. Hannah Arendt, you won! :)
SvaraRaderaAh oui? Tu as tué quelqu'un ou quoi? Eller felparkering?
RaderaIf you can't beat them, shoot them, till exempel.
"Citoyen exemplaire", ca ne devrait avoir aucune importance devant le tribunal. Au contraire, une personne vanlig, hederlig, kunde lika gärna bli mer åthutad.
Raderaåthutad ...låter bra men jag ska kolla det här på ordboken. Paper-version of course. I go to my home library ...ska vi se... ett nytt ord... comme dans un film de Bergman.
SvaraRaderaVoyons alors, mon délit sonne aussi très bien. "Délit de fuite". Comme quand tu renverse quelqu'un et tu laisse le type en sang sur la route, et met l'accélérateur à fond ...vruuuuuuuum... Mais dans mon cas ce n'était rien du genre. J'ai eu une petite altercation (très très courte) avec un type devant mon garage. Ca a suffi pour qu'il me dénonce à la police. Et la justice a suivi son cours. Mais j'ai échappé à la prison.
Une petite et très très courte altercation devant mon garage.
RaderaPourquoi n´ écris-tu une nouvelle avec ce titre?
pas. N'écris-tu pas.
RaderaJe suis sûre que tu es innocent, le type était méchant osv.
RaderaTack Maja :) Du gissar rätt, faktiskt. Och typen var från Paris, bleah!
RaderaPS: merci pour le conseil. Mais je n'ai jamais écrit de récits, seulement un film sur Gramsci et sur un chef indien quand j'avais neuf ans, et une sorte d'histoire de navigateurs à la Colombo, que j'appelais "la mia storia personale" (même âge), c'est tout. Et la thèse biensûr.
tu as gardé ces manuscrits? :-)
RaderaOui je les ai revus récemment. C'est un peu ennuyeux, il y a des listes sur toute la nourriture qu'il fallait amener pour un voyage en Amérique du Sud (10 k de pommes de terre etc.) J'étais un peu suédois, tu vois :))
SvaraRaderaEt après j'avais écrit l'histoire de ma famille, en interrogeant des tantes, grands parents ...ça c'est plus intéressant.
Non mais c'est de la littérature encyclopédique. Tu as lu Rableais? Beacoups de listes.
RaderaDet borde man ha gjort, intervjuat sin släkt i väldigt unga år. Vad härligt det måste vara att ha kvar en sån sak!
En effet c'était passionnant, car ils avaient habité en Egypt, il y avait des photos avec les pyramides, et très peu de gens autour :) Et je sais qu'on m'a raconté des choses que mes parents ne savaient pas ...on est comme plus sincères quand la distance entre générations est plus grande. Bon, avec un peu de présomption ça sert à expliquer pourquoi j'ai voulu e^tre historien, après.
RaderaToujours dans le genre prétentieux, mais det var inte meningen ...je ne sais pas où, mais Claude Lévi-Strauss (à propos de l'ethnologie) dit que ce n'est pas une question d'éducation, mais de manière de regarder le monde, tu nais ethnologue ou non. Je pense qu'il y a du vrai, pour plusieurs métiers. On prend une direction très to^t dans la vie.
ps: j'écris encore des listes, ou des statistiques (par exemple: tickets des courses durant mon séjour suédois en 1991, très outil pour étudier l'inflation). Je crois que ça aussi, ce sont les gènes, ou la nevrose, sais pas. Mais je suis encore persuadé que j'avais raison, je pense que la fois que je suis allé à ce ICA à Ta:by, cette fois et pas la suivante, a de l'importance. Je prenais aussi des photos de mes autobus préférés, je dois dire que je suis devenu plus normal (relativement) en grandissant, et maintenant les gens qui mettent des photos de leur petit déjeuner sur Facebook me dérangent un peu.
Tu nais ethnologue ou non. Ca c'est intéressant. Je crois que la curiosité, l'intérêt pour l'histoire ou pour toutes les choses "cachées" peuvent être en proportion avec les secrets de famille, ou l'histoire un peu mystérieuse de la famille. Mais c'est probablement une pensée trop simple. Il y a des gens qui gardent la curiosité qu'ont les enfants quand ils deviennent adultes, et d'autres qui se contentent du maintenant, l'immédiat.
RaderaInstagram et Facebook... Tu as lu Italo Calvino, Six memos for the next millennium? Han skriver kritiskt om den ständiga strömmen av bilder.
"Non, mais je suis content que tu l'aies lu".
RaderaCette réponse me fut donnée par un prof quand j'était étudiant, je crois qu'elle fonctionne toujours. Tu te montres intéressé, sans te fatiguer :) Plus sérieusement, c'est certainement intéressant. On lisait des romans de Calvino, on pensait (bêtement) que c'était adapté à des enfants/préadolescents. "Quel cretino", disait le papa d'un copain, très à droite.
Ah j'écrivais un quotidien aussi. Mais là aussi, beaucoup d'attention au nombre d'abonnements vendus, aux prévisions météo, etc. Et je demandais à mon oncle de rédiger ce que je lui dictais à la machine (et il acceptait, chose qui aujourd'hui me semble très bizarre). Mais après chaque article il mettait des XXXXXXXXXXXXXXXXXX de séparation(comme ça), et après écrivait "Reticolato a Lublino", "Reticolato a Varsavia". Evidemment je ne comprenais pas cet humour noir, mais j'acceptais de ne pas comprendre vu qu'il travaillait pour moi. Ma grande-mère me passait des récettes de cuisine. Je dois dire que c'était une belle époque.
SvaraRaderaHahaha... J'aimerais bien lire ton journal! Ton oncle a du s'amuser beaucoup. Mais che vuol dire reticolato? E perché les xxxxxxxxxxxxx?
RaderaEffectivement, moi et mes copines avait une journal aussi. Il s'appelait Lokatten. Je n'ai pas gardé un seul exemplaire, mais je suis sûre qu'il y a beaucoups de "humour involontaire" (est-ce que c'est l' expression correcte? Ofrivillig humor).
J'hésitais, savais que le mot était difficile. "Barbelet", "filo spinato". Dans les lieux militaires ou camps de concentration par exemple
SvaraRaderaC'est difficile à expliquer, c'était une machine à écrire électrique, très moderne (en 1975...), et si tu appuyais sur la X, ou la Y ....tu pouvais écrire toute une ligne de caractères identiques. Et séparer deux parties du texte. Lo-katten comme le chat de Ivar Lo-Johansson? J'ai habité quelques jours à Stockholm près de Kattgr:anden, kvarteren Kattrumpan ou Kattfoten mindre, bon, c'était bien pour Pattex.
Lokatt comme lynx. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lodjur
RaderaAh les machines à écrire électriques, dans un sense c'était mieux du computer. On voyait le texte directement sur le papier, il n'y avait pas l'internet donc pas de distractions... Aujourd'huit c'est vachement cher, j'ai une vieille machine électrique mais les band (l'encre, je ne me rappelle pas comment ca se dit en franc,ais) coute énormément. Mais j'ai vu qu'il y a une nouvelle invention - en sorts dator utan internetuppkoppling, där man skriver direkt på papper. On a réinventé la machine à écrire électrique.
Oui oui, "un écrivain (une etc...) ne peux pas écrire avec un ordinateur, trop facile d'effacer" (Maja Lundgren 199?, mots recueillis par son biographe officiel).
SvaraRaderaEn 1990 j'avais découvert la skrivrum de Frescati - avec des machines manuelles à disposition des étudiants - et j'avais pensé (malgré ma machine électrique), "voilà un pays bien avancé, le socialisme c'est ça, une skrivmaskin a°t alla". Je n'étais pas encore rentré dans la théorie du complot, dans la syndrome anti-Per Albin etc. :) J'avais eu une réaction pavloffienne, d'un habitant d'une civilisation plus primitive (malgré ma machine électrique, enfin elle était à mon père...)
Maintenant ces pièces servent à autre choses, mais quand je les vois je pense toujours à la skrivrum.
haha j'ai dit c,a? C'est trop dire, et en général on dit le contraire - les romans écrits avec l'ordinateur sont souvent trops longs et surtout trop såsiga, icke stringenta, okoncentrerade, parce-que c'est trop facile - si on écrit à la main, il faut penser avant.
RaderaUngefär tror jag.
Le minitel était distribué à tout le monde, et gratuit. C'est la première ordinateur que j'ai vu, mais c'était surtout pour beställa biljetter och liknande. Un peu socialiste, mais oui. Le minitel.
Oui le minitel. Quand je suis arrivé à Paris tout le monde en parlait, je ne comprenais pas trop ce que c'était! Mais mon premier travail consistait à chercher des adresses avec le minitel. J'allais au bureau de poste pour ça.
RaderaJ'ai un rapport compliqué avec le développement technique. Me^me quand j'étais très petit j'aimais les choses de la génération précédente ;)
Oui, sorry, je pense que tu avais dit le contraire :) Enfin, trop difficile d'ajouter et enlever. C'était toi en 1993, je pense.
SvaraRaderaEt en 2016, après mes 50 versions d'introduction de ma thèse, centaines de files, 24 ans de travail, 860 pages de version finale sans la bibliographie et les annexes, je peux, sans e^tre écrivain, confirmer ton analyse. OUI AVEC L'ORDINATEUR IL Y BIEN A UN RISQUE D'ECRIRE TROP. :)))
:-) Oui, c'est souvent ca le problème - on peut écrire 50 versions différentes, et puis regarder tous ces files - quelle version est la meilleure?? Parfois elles sont toutes plus ou moins bienn écrites et intéressantes, la différence peut consister en quelques détails seulement, mais il est impossible de choisir! Tandis que quand tu écrivais à la machine, si tu n'étais pas content avec un passage, tu jetais la page entière et recommencais, ou bien strök över en del och klottrade lite i marginalen, sen renskrev du. Visst, det hände väl att man sparade olika versioner även tidigare, men inte så till den milda grad som idag, när det är så lätt att byta fil. Jisses, jag tänkger ibland: vänd dig inte om! (skit i de andra versionerna, ja det finns en risk att en alldeles underbart förtjusande mening försvinner, men hellre det än handlingsförlamning).
RaderaI alla fall, väldigt kul att din avhandling är klar!
Tack Maja, c'est gentil. Du a:r inbjuden vid disputation i Paris, ça va sans dire, parbleu.
SvaraRaderaJe suis pre^t à imprimer une version-test, mais à vrai dire je n'ai pas encore mis le mot de la fin sur les conclusions. Et après je vais devoir décider ce que je ferai quand je serai grand, c'est difficil de quitter mon statut d'étudiant. Ih ih
Oj, jag vill jättegärna gå på disputationen! När är det?
SvaraRaderaVet inte :) Januari/Februari kanske? Ca me ferait plaisir. Tu peux partager la voiture avec Maciej Zaremba? Ohi ohi
SvaraRaderaIl faudrait avertir La Maison Culturelle Suédoise aussi. This is big, Zamenhof.
RaderaEt alors il faut la famille Zamenhof aussi, s'il reste quelqu'un :) Bon, je vais me vanter un peu: tu sais qu'on a parlé de ma thèse au Sveriges Riksdag, un jour? Je l'ai découvert par hasard dans le protokoll. Mais on a dit que c'était presque terminé, et c'était je crois en 2000... En tout cas bientôt c'est la Sankta Lucia, et je veux le prix Nobel. Au moins.
SvaraRaderaWow. Oui mais c'est vrai qu'elle était presque terminée en 2000, non? Et en plus c'est une espèce de thèse qui ne sera jamais complètement terminée? Work in progress. På ett sätt. Tänker jag, utan att ha läst den.
RaderaCe qui est sûr, c'est qu'il a été (et est) jättesva°rt att avsluta det. Och att jag kommer att missa henne :)
Raderaps: Sankta Lucia et Nobelfesten pour moi c'est un peu la même chose, il fait noir il y a la neige et des boissons chaudes et on chante. Mais Dylan s'en f...
SvaraRaderaIl a raison de s'en foutre. et puis, je n'aimerais pas le voir assis à côté de la reine. Haha, ou bien ca serait très amusant voir Silvia essayer d'entamer une conversation avec Dylan.
RaderaApropå Zaremba, funderar jag på om jag kan ha sagt något om "polsk adel" eller något åt det hållet. Har jag personangreppat Zaremba? Osäker. Det var längesen jag läste hans artiklar, minns att jag blev arg över beredvilligheten att försvara steriliseringarna, inom delar av vänstern, har grälat om det osv, fast jag har något vagt minne av att ha tänkt - i ungefärlig sammanfattning: "flyktingar från det forna östblocket har en tendens att se nästan lika mörkt på det svenska samhället som Roy Andersson eller Stieg Larsson, fast från motsatt håll, och ger näring åt den märkliga och lite skadeglada bilden av Sverige som ett socialistiskt land där folk begår självmord efter att ha blivit tvångssteriliserade, och för övrigt brukar de idealisera marknaden och USA" osv bla bla bla - det är fullt tänkbart att jag reagerat med patriotiskt självförsvar också, hm, komma här och inte vara född här, och överdriva. Eller kopplat till reaktionära strömningar i det forna östblocket. Men jag har knappt läst en artikel av Zaremba på flera år. Han är mycket uppskattad och prisbelönt, bortsett från en del vänster.
RaderaDet finns en märkbar politisk skillnad i Sverige - kanske även på andra håll? - flyktingar från forna östblocket tycker av förklarliga skäl sämre om Ryssland än om USA, och flyktingar från Sydamerikanska usa-stödda diktaturer eller delar av mellanöstern där amerika klampat runt tycker av förklarliga skäl sämre om USA. Fullt begripligt, jag vill mest bara vara öppen med att jag faktiskt har en lätt misstänksamhet både mot revolutionärer med rötter i andra länder, och mot östeuropéer som (i vissa fall också) är väldigt pådrivande när det gäller islamofobi och anhängare av amerikanska invasioner. (Gäller ej zaremba, såvitt jag förstår)
RaderaVilken mellanmjölk, det låter alltså som om jag vill ha något slags infött hyckleri enbart och inga inslag av konstiga folkhemsfrämmande ytisar?
(Jag tänker högt nu)
Je l'ai cité parce que je le connais depuis 92 et que je l'ai invité. Mais peut-être il envoie sa fille à la disputation. "Zarembas dotter". Un possible titre de roman?
SvaraRaderaPS: je me souviens bien de la première fois que j'ai rencontré le nom de Zaremba. J'étais à Rome, j'avais pensé qu'il était africain, et j'avais très mal aux dents. C'est ce qu'on appelle de l'hyperréalisme!
It's funny, we are so used that everything I say here refers to something you are supposed to have said to me once (on the train), that if I mention something else ...you think that "oh probably I have personagreppad that one too" :)
SvaraRaderaHahaha.... Je sais. Tu as dit que j'étais amoureuse de Carl Bildt en 1991, osv osv. jag kanske gjorde en massa karaktärsmord på tåget som jag totalt glömt idag. :-)
RaderaDet finns en del "roliga" polemiska artiklar av Å.L på Aftonbladet, mot Zaremba. DN:s redaktion är uuppenbarligen för släpphänt emot honom osv. Auktoritära saker.
Ah oui, amoureuse de Carl Bildt, je te l'assure!!! Je le confirmerais même devant un tribunal :)
SvaraRaderaArtiklar de quelle époque? Il a écrit sur beaucoup de sujets, ce qui m'intéresse est son portrait de la Suède un peu inifra°n un peu utifra°n. La politique - surtout sur des questions assez fondamentales, comme la stérilisation - d'après moi est hors contexte. P.O. Enq. a écrit un truc commme "ce scandale ne vient pas de droite, ni de gauche, ça vient de l'intérieur", et je crois que c'était très joliment dit. C'est vrai aussi qu'entendre des choses comme ça de quelqu'un venu d'ailleurs, ça doit être peu agréable. Mais c'est vrai aussi (parole d'une suédoise) "s'il avait été un suédois, à dénoncer ça, la réaction aurait été horrible". Je ne sais pas si c'est vrai. Et je vois ça utifra°n.
"ce scandale ne vient pas de droite, ni de gauche, ça vient de l'intérieur". C'est bien dit, et c'est vrai.
Radera(parole d'une suédoise) "s'il avait été un suédois, à dénoncer ça, la réaction aurait été horrible"
J'ai dit ,ca ou c'était une autre suédoise? Parce-que je ne suis pas sûre que c'est vrai. Il y a de la xenophobie en Suède, et je crois que le fait de venir utifrån vändes emot honom, uttryckligen eller implicit. Sådana reaktioner tror jag iofs är nästan universella, det är svårare att kritisera utifrån. Enquist hade rätt på många sätt när han sa "det kommer inifrån", rätt mycket av det satt nog i läkarkåren och i institutionerna, det är fullt tänkbart att steriliseringarna hade genomförts även under ett borgerligt styre. Men också, det kommer inifrån, d.v.s det är inget som någon ytis har hittat på... :-)
Om han varit född i Sverige och hade avslöjat samma sak, tror jag reaktionerna hade sett olika ut om han varit vänster eller höger. Hade han kritiserat socialdemokratin från vänster, tror jag att han hade applåderats mer av t.ex Aftonbladet.
RaderaNej jag vet inte, råkade bara snubbla över en meningsväxling kring pkism på universitetet
Radera- Zaremba hade skrivit tre hela uppslag i DN där han raljerade över queer, och så, på universitetet, och Linderborg blev arg, men idag är det väl ungefär de åsikter hon har själv.
En bagatell egentligen tror jag.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article11371797.ab
"s'il avait été un suédois, à dénoncer ça, la réaction aurait été horrible"
RaderaNej, det kan jag aldrig ha sagt. Det är rätt konstigt påstående. Sicuramente era un' altra svedese a dire quella sciocezza :-)
sciochezza
Raderasciocchezza.
Radera(parole d'une suédoise) = mais oui, je sais que ce n'était pas toi. Mais je ne suis pas sûr que c'est une bêtise: il y a beaucoup de débats "impossibles" en Suède qui ont été débloqués pas des invandrare. Mais celle qui a fait cette remarque était aussi demi-étrangère :)
SvaraRaderaMais peut-être elle voulait dire qu'un suédois n'aurait même pas révelé la chose? A cause de autocensure (självcensur?) Det har jag lättare att tro än att en "helsvensk" hade blivit mer utskälld. Fast vem vet.
RaderaJe pense qu'elle disait la seconde chose (mais est-ce tellement différent? On se auto-censure car on pense que les autres vont te tomber dessus). Mais peut-être elle avait tort! Je crois qu'on ne parlait même pas de l'affaire des stérilisation, on parlait du champ de la critique sociale en générale. A priori ...il me semble assez vraisemblable que dans un société fondée sur le consensus, une chose "choquante" soit plus acceptée quand elle est dite de l'extérieur. Exemple: Jan Myrdal et le mariage gay. S'il avait été syrien on aurait dit (j'imagine) "ok, c'est normal qu'il pense cela". Ou peut-être non, ça dépend - si on veut être précis - de quelle position tu occupes. Men det la°ter sannolikt.
RaderaMais Myrdal est toujours extérieur, c'est un alien dans le débat suédois :-)
RaderaOui, je vois. Je crois que cela dépend de... beaucoup de choses. Le pk-isme: pour ne pas nourrir les islamophobes, on évite de critiquer des choses qu'on n'accepterai jamais chez les suédois, et parfois on oblie même les victimes. Par exemple, il est choquant de voir comme une femme qui vient d'un milieu très orthodoxe et répressif, et que racconte ses expériences, peut être accusé de mentir, par des antirasistes. Men det här är kannske också utanför ämnet. Jag pratar om Sara Mohammad, tydligen försökte en del stoppa hennes sommarprat, där hon berättar om könsstympning och tvångsgifte i en kurdisk by. Och jag har sett helsvenska ideologiska jätteblondiner insinuera att hon ljuger. Eller vifta undan det. Som om det är för jobbigt att ta in för mer eller mindre bortskämda svenska kvinnor.
RaderaIl y a deux niveaux de risque, dans l'attitude qu'autrefois on appelait "tiers-mondiste", à mon avis. Premier niveau, "on ne critique pas" parce qu'a priori on ne veut pas se retrouver du "mauvais" côté de la barricade. Deuxième niveau, plus grave: "on ne voit" plus, on pense que Assad ou Gheddafi sont des démocrates, que l'Albanie est un paradis (Myrdal), bref on ne comprend plus rien. Là on est dans la pensée totalitaire.
RaderaQui est assez plus proche qu'on ne le croit, hélas. Et la sterilisering-debatt c'est aussi un peu ça, toutes proportions gardées. "Ce n'est pas possible - donc ce n'est pas vrai.
Absolument. Pourtant je crois que l'appui pour Gheddafi était assez faible - au moin ici, en Suède, presque tout le monde était pour les bombardements (on aurait pu être contre sans idéaliser Gheddafi, en pensant des conséquences probables, just comme dans le cas de l'invasion en Irak). Mais Assad a toujours un fanclub suédois, où fait parti Myrdal, je pense. Et beaucoup de monde ne savent pas que Assade a tué beaucoups plus dde gens que Isis.
RaderaOui, steriliseringsdebatten erbjöd väl en del exempel på blind patriotism, kan man väl säga? Oh no we don't have had that in Sweden?
RaderaEt d'où vient la välvillighet suédoise, avec peu d'exceptions naturellement, envers les réfugiés de toute parte (je parle en général et pas just nu, entre disons 1970 et 2015, et surtout en comparaison avec des pays comme la Finlande ou la Norvège ou l'Islande? Ou le fait que longtemps il n'existait pas de parti xénophobe? Je crois que c'est aussi une question intéressante. Intéressante pour l'Italie aussi: si tu es en Italie tu as l'impression que tout le monde déteste les immigrés, mais vu d'Europe l'Italie apparaît comme un pays où on accueille très facilement etc.)
RaderaOm du var svensk skulle du nog bli rejält utskälld för den kommentaren :-) Men jag tror att du har rätt, eller ganska rätt, i att den svenska välvilligheten är större. Jag tror också att den har förutsättningar att förbli det, såtillvida
Radera1/ välståndet inte minskar drastiskt, men Sveriges ekonomi går såvitt jag förstår mycket bra, och ännu mera klirr i kassan blir det kanske nu när Löfven är i Saudiarabien och ror i land affärer;
2/ bilbränder och kravaller inte ökar i förorterna, och det handlar ju då om integration (som sverigedemokraterna INTE vill satsa på, undrar om deras väljare funderat på konsekvenserna eller om de förutsätter att det ska bli massdeporteringar?)
3. landsbygden får leva, slutar utarmas, d.v.s om man satsar på att det ska finnas sjukvård och polis att tillgå även för folk på landet.
4. det inte blir en rad allvarliga terrordåd.
Till exempel. Jag tror att det finns förutsättningar för en ganska ok utveckling, i Sverige. Men det hänger mycket på ekonomin, och på att den lite flummigare och humanistiska modellen får vara kvar (men inte med Mona Sahlin för guds skull, sosseadel är det sista vi behöver).
Tror jag.
Ja, och börjar man jämföra med forna öststater, så blir skillnaden ännu större. Jag träffade ordföranden för ett Författarförbund i en gammal östdiktatur, han uttryckte sig rasistiskt på ett sätt man knappt ens ser i kommentarfälten till vissa nättidningar här i Sverige. Och han var alltså ordförande för Författarförbundet.
RaderaVisst, fra°gan handlade ju om var varför svenskarna är/har varit sa° goda och generösa! :) Et tout l'intérêt de l'affaire des steriliseringar est là à mon avis. Ce n'est pas (seulement) l'affaire en soi, il y en a eu de semblables. C'est que ça coïncide avec la sanctification du peuple suédois, le fait de devenir pures comme des anges (c'est ça, en raccourci, l'approche de Zaremba, et c'est ça qui est intéressant à mon avis, plus que l'attaque au Welfare State etc.) Et je pense qu'il y a vraiment cet élément angélique en Suède, que les gens ne crient pas, n'ont pas ces pensées bestiaux, ne disent pas les choses que l'écrivain en chef t'a dites.
RaderaJo, självklart finns det rasism även i Sverige (antar att du är lite ironisk nu?) Svenskar är inte änglalika. Och jag fattar inte kopplingen till steriliseringarna riktigt. Det är bra att det är otänkbart att en ordförande för förf.förbundet skulle uttrycka sig så i Sverige (eller de flesta andra länder också för den delen). Steriliseringarna var däremot dåliga. Så vad är kopplingen? Men hur som, forna östblocket är lite allmändissat idag, det sägs ju att fascismen är extra mycket på frammarsch där.
RaderaAtt det finns ganska goda förutsättningar för Sverige att greja det är en åsikt jag nog är ganska ensam om, och den bottnar inte övertygelsen att svenskar är änglalika, utan på de där punkterna jag drog. Det är vad jag tror, alltså.
Plus några saker till (en bra sak vore att inte delta i hopplösa krig i Mellanöstern, till exempel). Irakkriget har antagligen bara börjat.
RaderaMan kan se på det från ett annat håll också. Sverige är ganska stillsamt, i jämförelse med kravaller i franska förorter, terrordåd, osv. Det finns nog inte bara ett svar på varför.
Radera"Och jag fattar inte kopplingen till steriliseringarna riktigt. "
RaderaSorry, je pensais que c'était clair. Kopplingen är puritanismen, pa° sätt och vis. Qu'il faut apparaître gentils, peu importe ce qu'il y a derrière. Que ces formes d'exclusion sont apparues dans le moment où la société prétendait être, devenir la plus inclusive.
Autrement dit, si Louis XIV coupe des têtes, ce n'est pas un scandal (intellectuellement parlant). Si Robespierre vote la suppression de la peine de mort, et fait couper des têtes, oui.
The link, in other words (but it's my own speculation, quite in line with the one of Zaremba), is that the common vision - that you meet in Sweden - of the "godhet" of the human beeing, of the "EVIL-het" of conflicts, strong principle fights and so on ...can explain both the smooth integration process (compared to France, USA etc.) and a sort of smooth, silent discrimination. With some extreme cases, such as the steriliseringar, that where also quite silent processes, operated with good intentions etc. J'ai encore rencontré un professeur à Stockholm qui me disait tranquillement qu'il était normal de stériliser les gens car la Suède est plus humaine que les autres pays et prend soin de leur sexualité.
RaderaDå hänger jag med. Ja, smooth, silent discrimination - jag har sett exempel på den institutionella, "välvilliga" diskrimineringen, som hänger ihop med uppfattningen att myndigheterna ska ta ansvar för medborgarna för att de inte vet bättre. Det kan vara mycket spooky. Det kommer fram en generation unga nu som har fått erfara den diskrimineringen, inte minst i skolan. Folk som tvingats läsa svenska som andraspråk trots att de är födda i Sverige och pratar perfekt svenska. Och liknande. Jag har några exempel från när jag jobbade på dagis också - ett slags smygrasism som yttrade sig som falsk omtanke. Ruskigt.
RaderaAbsolut. Och jag tycker inte att den diskrimineringen är bättre. Den måste bort.
RaderaJag har ju min gamla konspirationsteori om hemspråk också. Nu när jag har förvarnat/påmint om att det är en konspirationsteori drar jag den igen:
Raderahemspråks syfte var att segregera och kontrollera. I stället för att satsa på extra svenskundervisning, för dem som behövde det, så ville man betona att modersmålet var ett annat. De som hade ett annat modersmål skulle inte riktigt släppas in. Dessutom kunde man på något sätt förolämpa föräldrarna, de kan inte lära sina barn prata, och man fick något slags inblick och kontroll över det främmande språket, när man såg till att det lärdes ut av en speciellt utsedd lärare.
Hur som: jag tror inte på nödvändigheten av hemspråk. Särskilt inte för små barn. Dyrt, onödigt och diskriminerande. Voilà.
Hey, c'est vrai mais c'est MA théorie. C'est dans ma thèse! (blev inte fo:rva°nad nu, efter 24 a°r NA:STAN ALLT finns n°astans i min avhandling, sa° att s:aga)
RaderaNehej antingen har du stulit den av mig eller så har vi kommit på det samtidigt! :-)
RaderaFör min del så betraktar jag det som en konspirationsteori - som det kan finnas en del sanning i. Jag har också tänkt att hemspråk instiftades i förhoppningen att barnens familjer skulle flytta hem igen. Jag kan i alla fall omöjligt tänka mig att de två pyttesmå eritreanska barnen (ett och två år) som aldrig fick känna sig riktigt svenska, de togs åt sidan och fick sitta i ett särskilt rum med sin hemspråkslärare, de åt vid ett annat bord på lunchen osv, jag kan omöjligt tänka mig att det var bra för dem, eller att det - som den officiella teorin går - underlättade deras svenskinlärning. Den centrala idén bakom hemspråk är ju att ett barn måste lära sig sitt modersmål först, för att kunna lära sig svenska. Men de här två jättesmå barnen blev segregerade och deras svenskinlärning försvårades. Inget ont om hemspråksläraren, det är institutionen hemspråk jag är ute efter. Ja, det här är en av mina erfarenheter från dagis.
Empiri! :-)
RaderaJe voulais dire "bli" :(
RaderaEhm ehm j'ai tout un chapitre sur cela. Il faut dire que la critique de cet enseignement (tu le sais probablement) est très ancienne, au niveau de quelques spécialistes. Et à l'étranger aussi j'ai parlé avec des psychologues qui connaissent cette approche, et l'ont critiqué.
RaderaJe pense qu'il ne faut pas nécessairement penser à une conspiration. Le but (déclaré) était d'assimiler plus facilement, car si le petit parle mieux le turc, il va apprendre le suédois plus vite (ce n'est pas prouvé, mais c'était la théorie). Donc assimiler tout en séparant. Je crois que ça a fonctionné, c'est à dire, ça a donné le résultat voulu. Comme tu as dis, il n'y a pas trop d'émeutes. Je suis un peu cynique là.
Donc, il faut juste comprendre que ce n'était pas SEULEMENT une mesure gentile, prise pour faire plaisir aux immigrés. C'était, explicitement, une manière de séparer l'enfant immigré de sa famille, et de le rendre suédois tout en le séparant des suédois. Ce n'est pas très "sympa", mais toute forme d'assimilation culturelle n'est pas "sympa".
D'où ma question du début, pourquoi la Suède aime tellement "ses" étrangers? Le fait de ne pas aimer les étrangers (à mon avis) n'est une chose très étrange, c'est un peu la norme partout. La chose bizarre, donc interessante, est de faire semblant de les aimer :) Evidemment je simplifie. Et j'ajoute que je vois tout ça très serainement, car je ne suis pas suédois, je ne vis pas en Suède, c'est pour moi une question très abstraite.
Bli vad?
RaderaNon mais tu as peut-être scrutiné les documents et trouvé des preuves? :) Pour moi, c'était juste un soup,con. Insomma.
Aha, ok. Ja, lite extra konstigt är det eftersom det ofta har varit svårt att hitta kvalificerade lärare i alla språk, särskilt de mindre.
RaderaNu tror ju inte jag att det finns någon relation mellan hemspråk och färre kravaller - men det kanske är så? Hemspråk, ett sätt att tämja språket? Samiska och finska var länge förbjudna i sverige, hemspråk ett sätt att domesticera utan att förbjuda helt, kanske.
Läskigt när folk pratar ett språk man inte förstår, det är nog en av de mest grundläggande elementen i främlingsrädslan. Paranoia. Inte förstå vad de säger.
Men jag har inte sett några som vuxit upp med hemspråk såga det. Det kan ju ha varit bra också.
RaderaD'où ma question du début, pourquoi la Suède aime tellement "ses" étrangers?
RaderaDet mest cyniska svaret skulle kanske vara att det handlade om att skaffa billig arbetskraft.
Jag vet faktiskt inte...
För tillfället lite extra äcklad av Sverige, inte för att jag direkt trodde att Margot Wallströms kritik av Saudiarabien skulle kunna få någon effekt, och de här affärerna är ju inget specifikt socialdemokratiskt, möjligen då blir hyckleriet mer skriande när det kommer efter ett fördömande.
Spyfärdig före detta socialdemokrat.
I tidskriften 90-tal nångång jämförde jag svensk invandringspolitik med att lägga videtussar i tändsticksaskar med bomull i, de skulle säga niff niff - domesticera alla de konstiga språken, infantilisera osv. Krönikan utgick ifrån hur invandraren introducerades i någon skolbok jag hade på 70-talet: Det här är Pedro. Pedros pappa kunde inte bo kvar i deras land (osv). Mona Sahlin-tonfallet.
RaderaKommer också ihåg en kuriös grej - i en av krönikorna skrev jag om den svenska självbilden som att vara lite godare än andra folk, och så använde jag det (givetvis fullständigt förbjudna!) uttrycket "svenskar är inte bättre än alla andra turkar" (ungefär så). Tidningens chefredaktör ville att jag skulle ändra det till "svenskar är inte bättre än alla andra japaner", annars kunde det vara rasistiskt.
Det är precis tvärtom, ändringsförslaget var rasistiskt.
Hur snabbt kan inte en separatistisk fikagrupp uppfattas som livsfarligt subversiv! Förstår inte Heberlein, Linderborg och andra bjäfsiga att det är en satirisk anspelning på matsituationen på dagis? Hemspråkslärarna fattas förstås, men det kan säkert bli tårögda sammankomster längre fram.
Radera"Det är viktigt att prata med invandrarbarnen" - det förekom konferenser där förskollärarna fick lära sig det. "Det är viktigt att använda olika situationer för att prata med invandrarbarnen. Matsituationen till exempel".
RaderaNon mais tu as peut-être scrutiné les documents et trouvé des preuves? :)
RaderaEhm, ce n'est pas une question de trouver des preuves ...mais de comment on interprète les choses. Cet approche "Läsa Bibel som djävel etc" est assez "normale" dans les sciences sociales des pays latins, moins en Suède et ça m'a créé quelques problèmes.
Mais une chose est évidente: la hemspra°k a été introduite car le but était a) de permettre aux enfants de repartir dans leurs pays et b) de leur faire apprendre plus vite un "bon" suédois.
Il y avait un véritable panique des "métisses", des personnes qui se trouvent entre une culture et une autre, qui ne sont ni blanc ni noir, "né carne né pesce". Panique qui a un fondement social (c'est plus facile d'être jämlika si on se ressemble), mais qui est aussi un souci d'ordre, une obligation. Pas de complot donc, mais une question de comment on lit les choses.
Toute société est très différente selon si on la regarde innifra°n ou utifr°an.
Cara Maja, je pense que je suis devenu halvspra°kig, j'ai un grave problème :)
J'ai aussi "matsituation" dans ma thèse. Parole magnifique, je trouve :) Elle devait servir à plein de choses, cette f... matsituation. Tu as travaillé combien de temps à la daghem? Tu pourrais rentrer dans ma thèse (mais elle est finie :( ) Moi j'ai travaillé à Eurodisneyland, je peux rentrer dans un de tes romans
RaderaOui, matsituation est une expression merveilleuse. Et puis, une matsituation pouvait être très ségregée. (?) Je me souviens de matsituationer... No, ce n'était pas longtemps, juste un été. Je me suis particulièrement attachée à un petit qui était victime de racisme presque invisible. C'était tellement injuste, mais cela ne se voyait presque pas. Myggor är värre än tigrar, discrimination subtile etc.
RaderaEurodisneyland, tu était en habit Mickey Mouse?
Non so perché, ma è una domanda che mi fanno tutti!
Raderaps: NO! Et ça a duré très peu; j'ai été considéré INDIGNE de Eurodisney (et indigne de hemspraksträning aussi; et indigne de Chemins de fer luxembourgeois et de Berlitz school aussi. J'ai postulé pour bc de boulots pour pouvoir me plaindre après :) )
ps: de racisme contre qui? Il était le seul non suédois non blanc ou...?
RaderaJ'hesite d'en parler, c'était compliqué. Je ne veux pas hänga ut quel'qu'un comme xwnophobe et en plus c'était juste mon interprétation, j'au pu me tromper. Il s'agissait de matsituationer, entre autre.
RaderaVisst är det ett vidrigt ord, matsituationer?
RaderaPas de problèmes, c'était juste pour comprendre ...la situation!
RaderaOn peut aussi vända upp le raisonnement. Si ton roman le plus controversé avait été écrit pas une ...je ne sais pas ....Marie-Antoniette Pashasdravi, comment l'establishment aurait réagi? Il se serait senti moins provoqué? (ou plus, ou on ne sait pas? Evidemment on parle par abstraction)
SvaraRaderaJa, det där är intressant och svårt att veta. Jag tror förutsättningen för ursinnet i det fallet var att jag sågs som "en av dem", en del av argumenten mot boken var att jag var "privilegierad". Men Marie-Antoinette Pashrasdravi - eller, ska vi säga Lydia Praizovic? - kan nog under vissa omständigheter också uppfattas som ett reellt hot. Det beror på vem som gör det och hur något görs - att attackera "kulturmän" kan vara okontroversiellt också, om det inte samtidigt är systemkritik. Men nu svävar jag iväg.
Radera