måndag 23 januari 2017

Först av allt, avskaffa hemspråk

Dyrt, onödigt och segregerande. Extra svenskundervisning mycket bättre.


Tillägg 26/1:

Nja. Ber att få hänvisa till diskussionen under inlägget.

43 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok, och sen?
      Hur stoppar man alla dom här vidriga gruppvåldtäkterna? Det är PKmedierna som är faktaresistenta när de vägrar inse att det mest är utländska män, läs från Mellanöstern och Nordafrika.
      De fattar inte ens att de gör fel, då skulle de ju inte filma. Och nu säger folk i sociala medier att hon får skylla sig själv. Så jävla förbannad

      Radera
    2. Calamity Jane: nu är du OT...

      Radera
    3. Anonym: jag är övertygad om att modersmålsundervisning kan vara en tillgång - om den är bra.
      Men jag tror inte att hemspråk är en förutsättning för att lära sig det nya landets språk, och jag menar att fokus i skolan bör vara just på det svenska språket och inte på att göra Sverige flerspråkigt. Vetenskapsrådets rapport går väldigt långt när det gäller målet att göra Sverige flerspråkigt. (Inte läst hela rapporten ännu, bör jag tillägga).
      Nej inlägget är inte direkt ironiskt, det föranleddes lite mer omedelbart av att jag såg en intervju med en skådespelare som sa att han flyttat ifrån sin förort för att han ville att hans barn skulle lära sig svenska.
      Vi har diskuterat hemspråk en del tidigare i bloggen, bl.a med en antropolog som skrivit avhandling om Sverige (Zamenhof).

      Radera
    4. Calamity: man har rätt att vara OT i bloggen. Om du syftar på övergreppet som ska ha lagts ut på facebook så är det väl inte helt klart vad som hänt än.
      Det skrevs mycket om filmade övergrepp när jag bodde i Neapel. Jag tror visst att män med utländsk bakgrund är överrepresenterade, och att det handlar om en mängd olika faktorer. Kulturkrockar, hårdporr, droger, m.m. Men glöm inte alla stureplansprofiler, sexbunkerläkare och helsvenska grupptafsare.

      Radera
  2. Vilket konstigt - ironiskt? - inlägg

    Forskningen visar ju att modersmålsundervisning, om den genomförs på rätt sätt, leder bättre skolresultat och bättre kunskaper i andraspråket - med andra ord till bättre integration (om man med integration avser framgång i utbildning och på arbetsmarknaden)

    Läs "The astounding effects of dual Language Education for All" av Collier och Thomas. http://www.berkeleyschools.net/wp-content/uploads/2011/10/TWIAstounding_Effectiveness_Dual_Language_Ed.pdf?864d7e

    Samtidigt är avancerade språkkunskaper i andra språk än svenska och engelska naturligtvis en stor tillgång både på individ- och samhällsnivå. Modersmålsundervisning torde vara betydligt mer kostnadseffektiv än skolans utbildning i främmande språk eller universitets språkutbildningar för nybörjare, om målet är att öka antalet som behärskar språken på en funktionell/professionell nivå.

    Läs gärna (om ni inte gjort det) Vetenskapsrådets FLERSPRÅKIGHET – EN FORSKNINGSÖVERSIKT där myter om modersmålsundervisning diskuteras http://www.vr.se/download/18.7257118313b2995b0f2167d/1355394138219/Flerspr%C3%A5kighet+-+En+forsknings%C3%B6versikt.pdf

    /Student i svenska som andraspråk/andraspråksinlärning




    SvaraRadera
  3. Om man kan riktigt många språk kan man förstå allt som sägs
    på tunnelbanan utan att de som pratar (alldeles för högt för det mesta) inser det ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul att kunna många språk. :-)
      Det viktiga är hur modersmålsundervisningen fungerar i praktiken, och att det inte anses viktigare än eller går ut över svenskundervisningen. Vetenskapsrådets rapport gör mig faktiskt lite skeptisk eftersom den verkar ha ideologiska övertoner - kanske som en reaktion på den tidigare assimilationsideologin,så framstår det som om svenskan bara ska betraktas som ett av många språk, enligt en långt gången mångfaldsideologi. "Visst är det önskvärt att alla lär sig svenska, men"... Ungefär så låter den rapporten.
      Men det viktiga är förstås hur det funkar i praktiken, i svenska skolor idag. Jag kan inte låta bli att tänka hur det hade varit - när jag lärde mig italienska i Rom i fjorton, femtonårsåldern - om det hade krävts att jag läste svenska för att kunna lära mig italienska. Jag skulle alltså ha erbjudits lektioner i svenska. Hm.
      Jo skillnaden är väl bl.a att jag redan hade läst mitt modersmål i den svenska skolan.
      Men ändå: jag tycker inte att modersmål/hemspråk ska vara obligatoriskt, elever som är duktiga på svenska ska inte behöva påminnas om att det är deras "andraspråk" - och elever som inte är lika duktiga ska i första hand få mer undervisning i svenska.
      Ja enligt Vetenskapliga rådet är det här en myt och en fördom som är vanlig bland "gräsrötter", de skriver om "folkliga föreställningar" osv. Så visst, de har säkert rätt. Eller inte.

      Radera
    2. Jag vill höra mer, särskilt om hemspråksstudenters erfarenheter.

      Radera
    3. Ja, och så präglas nog min inställning av några mycket gamla erfarenheter från ett daghem, där jag tyckte att hemspråk fungerade segregerande. Men det är trettio år gamla minnen.

      Radera
    4. Vetenskapsrådet har rätt. Du har fel. :-)

      Radera
    5. Kort och koncist. Jag är fortfarande inte helt övertygad...

      Radera
    6. Men i grundskolan och gymnasium är väl modersmålsundervisningen inte obligatorisk utan frivillig - något som eleven aktivt måste ansöka om + ofta sker utanför ordinarie schematid? Så ett avskaffande av modersmålsundervisningen skulle innebära att elever fråntas möjligheten att bevara och utveckla sitt modersmål, vilket ju tyvärr inte alla elever får i nuläget pga brist på modersmålslärare

      Jag tycker tendensen att ställa modersmålsundervisning och svenska mot varandra som om det vore ett nollsummespel är olycklig, dels med tanke på hur modersmålsundervisning gynnar svenskakunskaper och kunskapsinhämtning, dels pga en framgångsrik mottagande av nyanlända tycks ske bäst genom samarbete mellan modersmålslärare, lärare i svenska som andraspråk och ämneslärare i skolan, vilket Monica Axelsson beskriver här http://www.skolporten.se/fou/vagar-till-ett-battre-mottagande/

      Intressant med diskussion om modersmålsundervisning i bloggen, ska kolla upp. Tyvärr är det mesta jag läst om segregerande effekt väldigt anekdotiskt













      Radera
    7. Anonym: Jag sitter här med skammens rodnad på kinderna - erkänner att jag har fel (visste inte ens att det var frivilligt)...
      Ja, det är absolut anekdotiskt - det jag hört emot, alltså, inklusive gamla minnen.
      Tack för påpekandet...
      Mariannesson: självklart tycker jag inte det.
      Inlägget är faktiskt dumt - jag har ingen kontakt med skolvärlden heller...

      Radera
    8. Återkommer när jag hämtat mig från skammen (och ätit middag)

      Radera
    9. Jag kom över en debatt mellan Witt-Brattström och Hyltenstam om modersmålsundervisning från 2006, som verkar handla om just dessa frågor (hittar dock ej WB artikel):

      http://www.dn.se/kultur-noje/forskarna-ar-ju-ense/

      "Modersmålsundervisning finns av flera skäl: utvecklade kunskaper i ett förstaspråk har visat sig vara gynnsamt (ej nödvändigt) för en elevs allmänna kunskapsinhämtande, fortsatt språkinlärning (också av svenska alltså), läs- och skriv­inlärning, identitetsbildning samt för kontakten med föräldrarnas kulturella bakgrund. Det är detta som tvåspråkighetsforskare världen över faktiskt är eniga om, inte alls "djupt oense"

      Radera
    10. Tack! Ja då var jag lika fördomsfull som Ebba WB... Får säga till mitt försvar att jag aldrig hade skrivit en artikel om något jag vet så lite om.
      Den artikeln var väldigt klargörande tycker jag.
      Det här "twittret" var faktiskt helt irrationellt och konstigt, ja.

      Radera
    11. Lite oväntat var det allt.
      Jag trodde nog att det var något slags provokation. Särskilt som du börjar med"dyrt". Men du kanske har en populistisk ådra du med... ;-)

      Radera
    12. Inte på det sättet, det tror jag egentligen inte. Fast vem vet.
      Hur som: det jag blev arg på var intervjun med skådisen i filmen med titeln Måste gitt, jag har inte sett den, bara vissa snuttar och tycker kanske att den verkar lite stereotyp: hur som, skådisen sa att han flyttat till ett medelklassområde för att han ville att hans barn skulle lära sig svenska.
      Jag tror att jag tyckte att det blev ganska så jobbigt: först spela en karaktär, en "miljonsnubbe", och sen säga att man måste flytta från förorten för att lära sig svenska.
      DÅ vaknade mina gamla fördomar om hemspråk. Avskaffa! Storsatsa på svenskundervisning i stället!

      Radera
    13. Ja jag måste också erkänna att jag hade en något skeptisk inställning till modersmålsundervisning innan jag började studera Svenska som andraspråk - vissa av förespråkarna verkade vara ideologiskt drivna (mot assimilering etc), hade hört vittnesmål om dåligt fungerande undervisning. Dessutom, och kanske framförallt, är de empiriska forskningsresultaten om modersmålsundervisningens positiva effekter ofta något counter intuitive, iaf var de det för mig. Så det är inte helt obegripligt att negativa attityder och fördomar gentemot modersmålsundervisning får fäste

      Radera
    14. Vetenskapsrådets rapport uppfattade jag som lite väl abstrakt och åtminstone bitvis ideologisk. Jag läste bara här och där, men perspektivet kändes lite väl globalt. Som om det svenska språket inte var viktigast i Sverige :-)
      Kvaliteten på modersmålsundervisningen varierar säkert - det gör den ju i alla andra ämnen också.
      Jag tror att om undervisningen bara går ut på att man ska sitta och prata lite på sitt modersmål, är det nog ingen nytta med det. Men det är väl inte det som är meningen heller
      Väldigt intressant diskussion!

      Radera
    15. Det behöver inte vara helt fel det heller (att bara sitta och prata). Även om undervisning i grammatik, läsförståelse osv är att föredra.
      Jag tror däremot att skolan kan överlåta identitetsbildningen, och kontakten med föräldrarnas kulturella bakgrund, till eleven och elevens familj.

      Radera
    16. Ja, det tycker jag också. Identitetsbildning, kan det möjligen vara så att man fäster lite för stor vikt vid kulturella olikheter? Ja, det som kallas identitetspolitik. Jo det är många som klagar och har klagat länge på identitetspolitiken, både här och i USA till exempel - Västerländsk kanon eller inte? Första gången jag stötte på det här var nog när en av mina bästa vänner vägrade läsa Shakespeare. Vi skulle läsa Macbeth i motsvarande åttan, hon kom från Somalia och vägrade läsa den där västerländska gubben. Jag minns inte riktigt hur jag reagerade då, men det kan nog stå något om det i min dagbok från tiden. Hon hade ju rätt. Jag älskar Shakespeare men ingen blir intelligentare eller klokare av att läsa Shakespeare, han går att undvara.

      Radera
    17. Lärare är ett av de allra viktigaste yrkena.
      Jag önskar dig ett stort lycka till, Anonym!

      Radera
    18. Tack! Har tittat in på din blogg sedan några år tillbaka och falskhet och oärlig retorik hos olika åsiktsläger (eller hur man nu ska uttrycka det) tycks vara ett återkommande tema. Misstänkte därför att du ironiskt härmande en sorts nationalistiskt eller populistiskt reaktion på integrationsproblemen (i nuläget vill ju bara SD avskaffa modersmålsundervisning). Det är förresten nog inte otänkbart att vissa borgerliga opinionsbildare snart kommer lyfta frågan

      Radera
    19. Det hade gärna fått vara ett ironiskt härmande... men det var alltså en spontan och inte speciellt påläst eller genomtänkt reaktion på en intervju.
      För övrigt tror jag inte att tvära kast är bra inom pedagogiken överhuvudtaget: så nej, jag är inte alls för att avskeda alla modersmålslärare... )-:


      Radera
    20. sd:s politik skulle för övrigt förvärra integrationsproblemen, det gäller även de opinionsbildare till höger som inte har några fler förslag än hårdare straff och fler poliser.

      Radera
    21. Det är också det att jag har en känsla av att det finns en speciell form av svensk institutionell rasism, eller kanske bör det inte kallas rasism - en välvilligt nedlåtande attityd, och jag har kommit att förknippa det med hemspråk. Det här hänger ihop med mina minnen från när jag vikarierade på dagis och det är alltså anekdotiskt, men jag minns att förskolelärarna hade varit på en kongress där de fått lära sig att de skulle använda matsituationen till att prata med invandrarbarnen. Det fanns någonting i luften, en nedlåtenhet. Att prata med de svenska barnen var på något sätt inte detsamma som att prata med invandrarbarnen, enligt direktiven. Jag tyckte då att institutionen hemspråk ingick i det där. Men det bör inte förväxlas med modersmålsundervisning i sig. Mer en misstänksamhet mot den svenska byråkratin från min sida. :-)

      Radera
    22. Små barn lär sig språk ganska lätt, det finns ingen anledning att tänka på barn som invandrarbarn och inte invandrarbarn. Varken under matsituationen eller några andra situationer.

      Radera
  4. Om man skall vara formell och tråkig så kanske man kan påpeka att det inte är hemspråken du vill avskaffa utan
    hemspråksundervisningen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ett viktigt påpekande och det heter dessutom modersmålsundervisning idag. Jag tror att modersmålslärarna kan fylla en viktig funktion i en skola - som läxhjälp, hjälp med översättning, osv. Så länge fokus är på inlärning av svenska. Extra stödundervisning, mer i egenskap av tolkar.

      Radera
    2. elever och lärare vet mest om detta

      Radera
    3. Men om du får bevis på att modersmålsundervisningen inte går ut över undervisningen i svenska, utan tvärtom är till hjälp? Tycker du då att det gör något att det är "dyrt"?
      :D
      Dyrt hit och dyrt dit, det ger faktiskt arbetstillfällen också.

      Radera
    4. Modersmål fanns när jag gick i skolan. Då hette det
      kristendomsundervisning också.

      Då fick man minsann inte veta sanningen om Potifars hustru ...

      Radera
    5. Jag hade också kristendomsundervisning, gillade det mycket. Fröken berättade ur Bibeln och vi fick rita. Vi sjöng morgonpsalm också, stående vid bänkarna. Din klara sol går åter upp, wller någon annan - I öster stiger solen opp, tror jag. Och så bad vi Fader Vår.
      Tänka sig, va!
      Nåväl, jag tror inte att det har varit speciellt klyftigt att betona invandrarbarnens kulturella bakgrund och identitetsbildning, och samtidigt tabubelägga de infödda barnens. Liksom det inte hller var konsekvent att raljera över Åkessons folkdräkt i riksdagen men inte Pekguls.

      Radera
    6. Vår fröken var kristen tror jag, men hon mörkade inget - till exempel berättade hon att på den tiden trodde man att sjukdomar kunde vara en förbannelse från gud, det var därför Jesus ansågs kunna bota. Hon reserverade sig mot detta, om jag inte missminner mig.

      Radera
    7. För att ytterligare visa hur länge sedan det var som jag gick i skolan kan jag påpeka att kristendomsläraren blev just detta för min klass
      p g a någon sorts byte som jag tror handlade om att han var så gammal att han inte hade några kunskaper i engelska och att man därför flyttade på klassens ordinarie lärare i något ämne.

      Men vad säger du om Potifars hustru då, denna kvinna vars åtrå till en yngre man förbyttes till
      ogillande i den svenska skolans version anno när det nu var ?

      Radera
    8. OK, han var alltså kvar sedan den tyska tiden :-)
      Jag hade bara kristendom i lågstadiet, så det var vår klassföreståndare som undervisade. Och ja hon var religiös, frireligiös tror jag, men det var inte så stor sak - kristendomen var på sätt och vis ganska självklar, även om mina föräldrar inte var troende. Som sagt jag gillade kristendomsundervisningen, Gyllene regeln satt uppsatt på väggen. Och faktiskt tror jag att vi började varje dag med att sjunga en morgonpsalm.
      Länge sedan som sagt var.
      På mellanstadiet var det OÄ, ingen speciell kristendom som jag minns det Och på högstadiet hette ämnet religion.

      Men att historien om Potifars hustru skulle ha friserats i den svenska undervisningen minns jag inte, det kanske var din lärares initiativ? Det mest kontroversiella är kanske inte att hon åtrådde en ung man, Josef, utan att hon falskanklagade honom när han försmådde henne.

      Radera
    9. Undrar om jag rentav kan ha kvar läroboken ...

      Men det stod alltså att hon "tyckte inte om honom"
      eller något sådant och det var ju det hon INTE gjorde men Josef var fråck nog att avvisa hennes närmanden ...

      CENSUR !!!

      Radera
    10. wow. Det skulle vara jätteintressant om du hittade det stycket. Det låter faktiskt lite typiskt svenska skolan på 70-talet.
      Jag minns en rubrik i OÄ-boken "Att leva tillsammans", det kapitel som skulle handla om kristendomen. Läroboksredaktörerna ville väl markera att det inte var Sanning så att säga, så rubriken löd "Jesus syn på sig själv".
      Ganska märkligt - man skulle kunna tro att de hittat självbiografin.
      Det ska bli vrålspännande att läsa Zamenhofs doktorsavhandling - han har studerat sådana här saker

      Radera
  5. Fint av Madeleine Albright. http://www.svd.se/albright-registrerar-sig-som-muslim/i/senaste?ref=yfp

    En väldigt obehaglig detalj vid Trumps inauguration (glömt svenska ordet) var att en eller ett par präster och en rabbi höll tal. Ingen immam, ingen representant för islam överhuvudtaget (om jag inte missade något). Riktigt kusligt att se.

    SvaraRadera
  6. Jag delar Gorbatjovs bedömning, med tillägget vissa liberala opinionsbildare, kanske i synnerhet Expressens ledarsida

    "– Politiker och militära ledare låter alltmer som krigsförare och försvarspolitiken låter allt farligare. Sammantaget ser det ut som att världen förbereder sig för krig, skriver han."
    http://www.expressen.se/nyheter/gorbatjovs-varning-for-karnvapenkrig/?ref=yfp

    SvaraRadera