punkiga gaggböle multikultiförening i Gaggböle Folkblad |
Det är alltså väldigt naturligt (om uttrycket naturligt kan användas utan att det tolkas fascistiskt) att tycka att det är jobbigt att ha kollegor som pratar arabiska med varandra.
Visst är vinkeln konstig, när man betänker att folk har flytt undan krig och har både traumatiska minnen och misstänksamhet i det nya landet att hantera. Visst måste sympatin vara med dem? Jo, fast jag förstår de svenska infödingarnas (vissa delar av de splittrade infödingarnas) trötthet, oro, irritation över ständiga pekpinnar.
Och ja, det kräver nog en saltomortal av tolerans och nyfikenhet, för att inte bli skeptisk till ett fortsatt stort flyktingmottagande. Jag erkänner att jag är där redan. Försöker inte motivera det moraliskt eller rationellt, det bara är så.
Det finns och har dessutom länge funnits en märklig jargong, att det svenska språket ska ersättas av en massa andra språk.
Det här är ingen akademisk uppsats och ingen debattartikel, då hade det krävts många konkreta exempel, nu blir det svepande.
En tongivande kulturskribent skriver att man inte ska behöva kunna tala svenska i Sverige, själv gillar han att personalen i en butik eller restaurang inte kan svenska, det är en sorts global dröm.
Men är det så konstigt om en del tycker att det är en mardröm?
Måste man gå tillbaks till Carl Jonas Love Almqvists Den svenska fattigdomens betydelse, för att förstå den här destruktiva och poserande antisvenskheten som odlats i det offentliga samtalet?
(Almqvist har - om jag inte minns fel - ganska sturska och patriotiska idéer om att den franskinfluerade överklassen i Sverige tycker illa om och förtrycker den osofistikerade allmogen som den givetvis ser som bonnig, även det svenska språket betraktades som bonnigt, men det gick alltid bra att tala franska så att tjänstefolket inte förstod.
Jag associerar dit varje gång det ska raljeras över att svenska traditioner bara är töntiga små grodorna, eller när man vill betona att de - till skillnad från alla andra traditioner som är mer äkta, till exempel samernas - inte bara är djupt löjliga, utan oautentiska).
Tänk om den aktivistiska nätvänstern - låt oss vara mer precisa: delar av den splittrade nätvänstern, från snälla villafruar i jagärhär till förtidspensionerade AFA-aktivister - helt enkelt gav fan i att vara så opsykologiska.
Jag tror att facebookifieringen och idén om tävlande algoritmer på allvar har börjat få folk att börja sluta grubbla och i stället börja dela recept på sardinmousse.
Borgerliga tidningars förträffligt formulerade skönskriverier där tomma symboler lanseras.
Heroiska slogans som kanske passade på 30-talet men som idag känns mer som fossiler i ett vitrinskåp.
Det här inlägget handlar inte om politik. Det handlar inte om moral, påverkan, kamp, rättvisa. Tyvärr har jag inte ett enda svar på "vad bör göras".
Det är ju trist om folk börjar rösta på sd för att de fått stryk av patrullerna på nätet som ska tala om vad man får/inte får säga eller tycka. Får man tala om volymer?
SvaraRaderaTycker du att sd är ett legitimt parti?
Det är aldrig ok att tala om "volymer", nej. Jag vet inte vem som introducerade den termen eller varför.
Raderasd är absolut inte ett legitimt parti.
Mina naturliga* känslor: Gillar när kollegor pratar arabiska med varandra, ogillar när folk använder för mycket anglicismer och hatar folk som jobbar på caféer som pratar amerikanska.
SvaraRadera*Definition: http://detgladatjugotalet.se/2020/01/26/kort-om-vansterbiologism/
Tack, detta ska jag läsa!
RaderaJa just det, vänsterbiologismen! - Intressant inlägg. för några år sen lanserades bonoboapan som människans närmaste släkting. Till skillnad från den hierarkiska och på många sätt brutala schimpansen (infanticid, osv) så löser bonoboapan alla konflikter genom att hångla. Dessutom är den bisexuell. OK men är det så vettigt att peka på bonoboapan som ideal, innan man vet om vi är mer släkt med den än med den elaka schimpansen? OM det skulle visa sig att den genetiska likheten var större med mer fascistoida apor, bör vi då leva som fascister?
RaderaSå jag tycker att man ska strunta i biologismen.
Jag tycker det kan vara rätt jobbigt när kollegor pratar språk jag inte förstår när man bör samarbeta lika mycket med alla så att säga. Men det är egentligen en relativt liten fråga.
RaderaHåller med om att ogilla amerikanska på caféerna...
Har åkt på en till influensa här, men blev tvungen att ventilera lite - som vanligt tycker jag att alliansen mellan såna här jagärhäraktivister, Wiman/Wolodarskiuppfostrare, liberala antirasistiska galjonsfigurer för Aftonbladet och liksom typ vänsterrevolutionärer, som enas endast i sitt motstånd mot högerpopulismen, jag har inte stått ut med det på länge, eller till och med aldrig.
RaderaSen kommer borgerliga ledarsidor och pratar om "volymer", "den demografiska bilden", får spatt.
Undrar om inte Roland Paulsen pratat om "skitjobb" också. Eller förväxlar jag honom med någon annan
RaderaÅ, spännande om den konservativa postmodernismkritiken också. Too darn sjuk för att kommentera tyvärr, återkommer
RaderaJo då, Paulsen är skitjobbsdebattören framför andra. Hans debutbok hette Arbetssamhället.
Raderahar ett dunkelt minne av att han skrivit om när han hade ett skitjobb som servitör på Gyllene Freden, på DN kultur, men det kanske inte var han.
RaderaJo, visst var det Paulsen: ”Av alla skitjobb jag haft skulle jag tro att det mest deprimerande var när jag under några år extrajobbade som servitör på Den Gyldene Fredens festvåning.”
RaderaMen den gången, april 2018, handlade hans DN-krönika mindre om ”skitjobb” än om att dissa den krisande Svenska Akademien. Fast det är klart, man skulle kunna tolka hans krönika som att akademiledamot är värsta sortens skitjobb. Rubriken löd i alla fall: ”Jag minns hur akademiledamöterna satt och surade”.
Några citat:
”De tycktes mätta på livet. Färdiga. Slocknade.”
”/---/ dessa människor trodde inte själva på vad de höll på med. De insåg att det var fel att uppmuntra till konkurrens; att det var en skam att strö pengar över ett fåtal författare och förgifta konsten med tävlingens jämförelseblick. De hade säkert brunnit en gång i tiden, men de hade sålt sig för makt och prestige och tvingats internalisera de mest bisarra riter och ’stadgar’ under den lika patetiska som repeterade förevändningen att ’Gustav III sa att vi skulle göra så!’”
”Att bli invald till Akademien måste vara förborgerligandets motsvarighet till heroin.”
Pompe
Ja... alltså jag tycker att det där är lite billigt pga att det red på en våg av skandal och kritik och hade DN och stora demonstrationer i ryggen. Det handlar givetvis om projektioner (Paulsen kan inte ha vetat vad ledamöterna insåg, osv), det kan vara ok att gissa varför de var sura men kanske det ändå kom i lite fel tidpunkt, en lite för opportun tidpunkt.
RaderaDet här är i alla fall relativt säkert att det inte var ledamöternas åsikter, lika lite som det är ledamöternas i Författarfonden, Augustprisjuryn och andra jurys åsikter :
"De insåg att det var fel att uppmuntra till konkurrens; att det var en skam att strö pengar över ett fåtal författare och förgifta konsten med tävlingens jämförelseblick".
Så kan man verkligen tycka och det är Roland Paulsens åsikt, men flera av ledamöterna tyckte garanterat inte det.
RaderaDet var väl Liljestrand som skrev något provokativt om att han ville höra mer amerikanska på caéerna.
SvaraRaderaJag säger som Dante: guarda e passa.
jag kan inte förmå mig själv till att gilla Lenin, så jag har ingen ideologisk hemvist. Men han hade borgerlig bakgrund, så om man ska kritisera folk för att de har borgerlig bakgrund - börja med Marx, Lenin....
SvaraRaderaMen jisses. Göran Greider. Jämlikhet är det naturliga. Alltså jag dör på att vänstern är så korkad.
SvaraRaderahttps://www.dalademokraten.se/artikel/goran-greider-jamlikhet-ar-det-naturliga-om-empati-och-gemenskap-hos-var-art?fbclid=IwAR2-NN78h2azSy5I7641Gj15X8H2-hvg5-rWdIv_egN-9HlvWmLm4ExXnUU
Det blir lite svårt att förklara Trumps och Putins popularitet, om jämlikhet är det "naturliga".
RaderaPrisregn över kvinnliga förebilder.
RaderaSäg ifrån om jag blir comme il faut.
God natt.
Teckningen är flertydig, den är en drift med bilden av Orten i media, men inte riktigt bara,
SvaraRaderaAtt ta sig an svensk folkkultur både mot amerikaniseringen och alienationen, OCH mot den lite nedlåtande välvilliga synen på "de andras" genuina kultur som något att tycka synd om, OCH för att det här raljanta urbana föraktet för bonnighet, som kan återspeglas i krönikor om hur ocoola kläder lantisarna har när de kommer till Stockholm - OCH den på något sätt offentligt påbjudna skammen över svenskhet, till exempel kollektiv skam över behandlingen av samerna, som var här först (var här först är ett tveeggat svärd, det kan givetvis även användas lite som Lemmy i Mäktig Tussilago) och som till skillnad från svenskar är äkta.
SvaraRaderaOBS jag menar inte att man ska ta ställning mot samerna. Men det finns ändå underströmmar av rasism i det här, om man med rasism menar betonandet av folkslagens och kulturernas olikhet och plikten att bevara denna olikhet utifrån nedärvdhet. Det finns en djupt liggande inkonsekvens i det offentliga tugget. Jag har en känsla av att lanserandet av "mångkultur" inte var särskilt välvilligt från början, ett slags social ingenjörskonst som byggde på nedlåtande välvilja och kanske rentav "håll er på er plats" eller bortträngd "åk hem".
Men det finns öppningar, även poetiska öppningar.
joooo ta ställning mot samerna Maja! Då tsar det hus i helvete :D
RaderaNej, givetvis inte. Det vore en tom provokation, en clickbaitgrej.
RaderaMen ryck undan traditioner (t.ex kristendomen med mera) och industrialisera/urbanisera och sälj ut arbetarrörelse till nyliberalismen, och säg sedan att andras traditioner och religioner ska vördas. Ja, och sen har vi väl det där med socialbidrag också. Med mera.
Nu är jag förkyld och trött, men jag undrar, alla de här som gastar på folk.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radera