onsdag 29 maj 2024

Knygt monga saker

Det här gör jag bara på pin kiv - som bevis för att jag under en tid hade kleptomana tendenser, och att jag led av bekännelsevurm innan jag lärt mig stava. När jag blev bättre på stavning hände det att jag gick tillbaks och rättade - eller införde nya fel (var osäker på om det skulle vara c i knycker - det syns ett rosa skugg-c som tycks vara en rest av att jag stavade det rätt i rosa och sedan fel i lila). 
Jag knygte bokmärken och en barbieväska, och en gång - nej, det vill jag inte ens berätta. 

Det är nästan ingenting som känns så mycket som en larvig överträdelse som att lägga ut barndomsgrejer, kanske därför jag gör det ibland.







                                                                        * * * 

Kanske besläktat: 

För några år sedan avskaffade jag min smartphone. Jag köpte en liten dumphone som håller fortfarande och har låg månadskostnad. Man kan ringa, messa, anteckna lite och använda den som väckarklocka. Inget internet. Inga appar. Om jag inte hittar frågar jag folk om vägen. 
Det är väldigt skönt. Det enda jag saknar ibland är kameran, inte kunna föreviga vissa saker, det finns en kamera på min dumphone men den är dålig. 
Internet har jag hemma på datorn, och gör även besök i cyberspace på bibliotek. 

Det här är inte bara en gamlingsgrej - det finns äldre som gillar sin smartphone och vet att använda den på ett klokt och lagomt vis, medan det finns yngre som drar öronen åt sig. Fenomenet "refuseniks" bland Silicon Valley-ingenjörer är välkänt (mannen som uppfann lajk-funktionen är en som har varnat och larmat, och en del ai-ingenjörer förbjuder sina barn att använda smartphone - osv).   

Men de flesta kan helt enkelt inte avskaffa sin smartphone ens om de ville. Själv måste jag eventuellt falla till föga och överge min lilla dumbphone. Jag sitter nu med tre olika id-dosor och koder och program som måste uppdateras för att kunna installera det ena med det andra. Besök på bankkontor är avgiftsbelagt men än så länge går det att ringa och få en vänlig person att utföra en del som inte kan göras vid dator. 
Det oändliga medlidandet i rösten hos en ung person när jag förklarar att jag avskaffat min smartphone. En kramis-röst. Hon har vanan inne. Äldrehantering kräver stor barmhärtighet. Inte är det så lätt i det digitala samhället för dem som inte föddes in i det. 
Men jag är ingen boomer, för jag tillhör med nöd och näppe den ironiska generationen! En generation som borde vara som klippt och skuren för cyberspace med alla dess flimrande aspekter och förkrossande oändlighet. 

Pas moi. Även om jag började som nätromantiker har skepticismen ökat, inte helt ensam om det förstås, och jag har ett drömslott bakom örat - någon form av revolt mot digitaliseringen kommer nog, om så efter en kollaps eller en övermättnad. 

Jag läser mycket mer sen jag avskaffade min smartphone, och skriver mycket för hand. 


Bloggar är retrofuturistiska ruiner på moln. 






133 kommentarer:

  1. ”Mina berättelser är flyttfåglar som söker värmen och jag ger mig inte förrän de finner ett bo i ditt hjärta.”


    "Tänk om det vore en självklarhet att en ny bok samtidigt som den publiceras i sitt ursprungsland fanns tillgänglig på 100 andra språk. Att det vore en branschstandard att boken gjordes tillgänglig direkt över hela världen.
    För att testa om detta bara är en utopi har vi under det senaste halvåret samarbetat med experter på olika områden och testat översättning av manus i olika led.
    Vår och andras erfarenhet är att det inte går att automatisera processen helt. Skickliga översättare och redaktörer kommer alltid att behövas.
    Bibliotek och arkiv har fantastiska samlingar som i dag inte går att använda för att bygga språkteknologiska verktyg till allmänheten. Med respekt för upphovsmännens rättigheter måste de öppnas, så att de språkliga modellernas förmågor inte tränas främst på nätets skräpforum.

    Rättigheterna är helt centrala i det sammanhanget. Plagiat är plagiat oavsett om det utförs maskinellt eller manuellt."


    https://www.expressen.se/kultur/ide/kan-ai-forverkliga-bjorn-ranelids-vision/


    Vad tänker du om det här, som översättare, som författare?



    SvaraRadera
  2. Det är pekoral. Ranelid-kylskåpsmagneten, alltså. Sliskigt och inställsamt. Pekoral kan vara rätt ok annars.

    Jag tycker inte biblioteken ska skänka sina samlingar till AI-bolag, som siktar på automatisk massproduktion av översättningar.
    De får i så fall sälja dem dyrt, så att varje nu levande författare får minst 200.000 kronor (givetvis efter att ha godtagit att deras verk används). Äldre böcker där upphovsrätten släppts fri kan vara lite billigare men måste kosta ordentligt.
    Det de föreslår är exloatering.

    SvaraRadera
  3. Massakrerna i Gaza överskuggar förstås allt, allt borde tystna tills de har upphört.

    SvaraRadera

  4. Ingen kommer undan digitaliseringen. Låter rätt skönt att skippa smartphone men väldigt få kan göra det.

    SvaraRadera
  5. Anonym: ja det var ju en skitartikel, dessutom sägs det inte explicit att slemmot Fichtelius är styrelseordförande i ett företag som använder AI-översättningar för att lansera bl.a Ranelid.


    SvaraRadera
  6. När jag går till angrepp - snällare har jag inte blivit - får det inte gå ut över andra via guilt by association: folk är rädda, kan bli av med sin lilla inkomstkälla, åka ut på ett bananskal närsomhelst. Om jag formulerar mig lite civiliserat i stället: det här är marknadsföring, egenintresse och ett försök att plundra biblioteken, utnyttja andra författares och översättares mångåriga arbete för att kränga en riktigt jävla usel pekoralist.

    SvaraRadera
  7. Anonym 18.34: visst är det så. Och många gillar sin smartphone också.

    SvaraRadera
  8. Det är så många sell outs som kapar åt sig så mycket de kan - övertygad om att det är djävulens verk.

    SvaraRadera
  9. Maja Lundgren omnämns i kulturartikel i Aftonbladet
    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/KMyaRe/jack-hilden-om-ulf-lundells-och-aase-bergs-dagbocker
    Det är Jack Hilden - god vän med Aase Berg och lektör åt Marianne Lindberg de Geer - som likt räven tycker att rönnbären är sura!

    SvaraRadera
  10. Känns internt. Har ingen kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut känns det internt! Men ändå kan du finna artiklar i tre stora dagstidningar skrivna av Aftonbladets Jack Hilden, Expressens Marianne Lindberg de Geer och Dagens Nyheters Selma Brodrej

      Radera
  11. Man kan inte "reclaima kvinnlig ilska", då handlar det om positionering. Ingen kan slå fast att h*n varit ett "värddjur för ett dysfunktionellt äktenskap", den entydigheten finns inte. Att lyckas ta en man från hans fru är väl inget att skryta med och har inget egenvärde. Det är målinriktat och fokuserat men det är varken konst eller sanning eller för den delen feminism. Det här handlar om kulturmediernas strävan efter tvärsäkerhet och framgång.

    SvaraRadera
  12. Men jag vill att man skriver under med ett nick här och håller sig till samma

    SvaraRadera
  13. Skriva att nån saknar "storkukslugn" är väl skitdåligt?

    SvaraRadera
  14. Jag tror hon driver med genren - det kan vara det som provocerar. Men har inte läst.

    SvaraRadera
  15. Marianne Lindberg de Geer svarar själv på den fråga Jack Hilden ställde härförleden i Aftonbladet i den där interna debatten om dagböcker
    https://www.expressen.se/kultur/marianne-lindberg-de-geer/jag-vet-varfor-ni-hatar-kvinnors-dagbocker/

    Hälsningar Gilbert

    SvaraRadera
  16. Uppfattar det som väldigt förenklat.

    SvaraRadera
  17. Det blir lätt så när man ska nämna så många kvinnliga författare som möjligt hur olika de än är, och bara sätta deras böcker i förhållande till reaktioner i medierna. Vara vapendragare för ett förringat kvinnligt narrativ, som visserligen inte är helt bort i tok - Norén och Lundell kan väl sägas vara mer stabilt kanoniserade i offentligheten, och det finns väl fortfarande en tendens att se det allmängiltiga som manligt, både bland män och kvinnor. DN kultur var ju återigen patetiska, med sitt rundabordssamtal om Lundell. Men det har kommit självbiografiska böcker, även dagböcker, av kvinnor som blivit hyllade, det blir skumt att förtiga det i artikeln. Jag har varken läst Lundells, Marianne Lindberg De Geers eller Aase Bergs dagböcker, läste här och där i Noréns och blev inte uppslukad som många andra blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ”Tvära kast” och nån mer av Lindberg De Geer. Hon bor ihop med sin man i innerstaden. Barn och barnbarn är ständigt närvarande i Mariannes liv. De sociala relationerna tycks vara många och nära. Hon uttrycker oro över covid-19. Känner omsorg om barnen, om barnbarnen och omsorg om den äldre maken. Hon shoppar kläder och är orolig över hushållskassan. Man förstår även att hon har umgänge med kultureliten och tillgång till Expressens kultursida! Hon använder stegräknare vid sina dagliga promenader. Men att Marianne Lindberg De Geer talar om misogyni som förklaring till att Aase Bergs dagböcker allmänt har sågats!! Det kan ju faktiskt ibland vara så att det skrivits en bok som råkar vara dålig av någon som råkar vara kvinna. Det är beklämmande att detta försvar alltid skall mobiliseras när en kvinna kritiseras. Lindberg de Geer måste ge klara belägg för att detta är motivet, annars blir hon sedd som nattmösseskrikare!
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  18. Skugges, då? Hyllas av Birgitta Holm.

    "en sådan som kan förändra livet. Det är språket."

    https://www.svd.se/a/dRnLew/sa-blev-forfattardaboken-en-unikt-svensk-genre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mediedramaturgin! Nu är det dags att hissa Skugge efter ett kompakt dissande! Att det sker av en professor som - likt Ebba Witt-Brattström - ägnat sig åt i huvudsak kvinnliga författarskap kan kanske te sig lite ironiskt för Skugge!
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  19. Alltid konstigt när kritiker springer åt samma håll och sågningarna av Aase Bergs dagböcker kändes som att hon fick statuera exempel. Nu får det vara nog med författardagböcker! Tja, men Lundell höjs fortfarande till skyarna och han släpper väl sin elfte snart. En vagt bekymrad artikel av Victor Malm men inget angrepp.

    "det finns väl fortfarande en tendens att se det allmängiltiga som manligt, både bland män och kvinnor" Norén är kungen. Åtminstone för Vera von Essen och Marianne Lindberg DG. Holms artikel var intressant. Från kungen Norén till rebellen Skugge (som väl inte bryr sig om Norén). Har haft på känn att det finns ett dåligt självförtroende i botten av Marianne Lindberg De Geers artiklar till försvar för kvinnlig autofiction och dagbok. Att beundran för de stora männen är helt intakt. Då krävs det att kvinnor är många och förringade och håller ihop, hur olika de än är. Så hon namedroppar. Även din bok, även om fokus är njuggt. Är verkligen den där kulturmannen huvudsaken i din bok? Tyckte inte jag.
    Jag fick vatten på min kvarn i Holms artikel. Hon citerar ett stycke där MLDG går nästan ofattbart långt i sitt medåkande med Norén. När Norén dör skriver hon:

    ”Anförtrodde Rebecca att jag nu känner att mitt ledmotiv försvunnit ur dagboken, att det känns som om den måste ta slut här".

    Hennes dotter måste påpeka att det är hon som är ledmotiv, inte Norén.
    Det är underdånigt.

    HILBERT


    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Vi bryr oss om litteratur som gräver i jaget mer än om litteratur som gräver i samhället” skrev Victor Malm i expressen med udden riktad mot Lundell. Jag vet att Lundell fick likadan kritik - fast ifrån vänsterrörelsen - när Jack gavs ut 1976.
      Jaget kontra samhället kanske är en falsk dikotomi?
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  20. Jag reagerade på en rubrik - "Rapport från en skurhink - från Svenskt Tenn". I SvD.
    Ungefär samtidigt var det en artikel på Aftonbladet kultur som menade att man ska läsa Maja Ekelöfs Rapport från en skurhink i stället för Wera von Essen. Rätt genomskinligt att det handlade om en patriarkal reflex - tror jag i alla fall. Men Norén blev väl pikad för att han köpte jeans på NK också, så det kanske inte är relaterat till kön.
    Kom att tänka på när blöjbyte plötsligt blev epokgörande litteratur när Knausgård skrev om det. Om det nu har med saken att göra.

    SvaraRadera
  21. Alla vantrivs i kulturen.
    Välkomna Gilbert och Hilbert.

    SvaraRadera
  22. Hilbert: Är det inte därför MLDG är så fixerad vid Lundell fortfarande. ovisst vilken typ av punggrepp det handlar om. Men många års pungrepp. Använda skolboksfrasen "kvinnan blir subjekt" - och framställa det som en upptäckt.Vakna på morgonen och göra en sån insikt! I dagböcker blir kvinnan subjekt! Det är inte uppfinna hjulet igen för det är inte uppfinna och det är inget hjul. Det är en sidovagn till Norén. Norénhjul (naj den var för dålig). Och så round up the usual suspects - samma paketlösning som det brukar vara, applådera allt långsammare för varje offerkofta eller ninja som passerar revy.Tugga på kvinnobenen och spott ut. Är det synd om en så är det synd om alla. Det är ändå Norén som är primus motor. Men det gör ju inget. Kulturkvinnor gillar att hålla koll på varandra. Hålla varandra nere, ingen är riktigt ofri förrän alla är lika ofria, definierar varandra som fruar, älskarinnor eller nuckor - "den andra kvinnans revansch" skrev stackarn Beckman i DN, tveksamt om hon menade att Kristina Lugn borde ha förmått Erik Beckman att bryta upp eller om det var en av alla hennes brain farts under en virkad mössa som inte luktar gott. Men Aase Berg gjorde ett oväntat angrepp på Lugns hår i DN nyss, så rufsig får en kvinna inte vara. Snyggt hår är, hur var det nu, silvergrått välfriserat, det var i alla fall absolut inte som hö hö hö Kristina Lugns hår. Man bör komma ihåg att många kulturartiklar kommer till under inflytande av mejlväxling, middagssamtal, redaktionsmöten, krogsnack, tyvärr kan man inte kalla det kollektivt skapande. Lugn är driftkucku, inte minst håret, i en del kretsar. Skugge har påpekat att normala kvinnor lägger upp äktenskapsstrategier tillsammans med sina väninnor, granskar sms gemensamt, planerar oväntade besök av kompisar för att mannen inte ska kunna dra sig undan att ha gemensamt umgänge i längden, de skickar inte kärleksbrev, håller huvudet kallt och lägger upp en strategi. Undervisande, moral enligt moderna kvinnor, heter det moralfilosofi? Investera sitt sexuella kapital så att det ger avkastning i längden, lite Kieloslist. Såna värderingar försvinner ju inte bara för att någon börjar med porr? Eller så gör de de. Så det är en nyckfull typ intellektuellt Skugge, en subjektivitet efter en annan. Men det är ok jättekonventionellt eller krasst moraliserande kan slå över i anus på Borås torg. Det kan vara så. Det är inte bara konstens unika förmåga utan människans outgrundliga komplexitet. Jag brukar inte tycka att Skugges språk är något vidare faktiskt - gör inget att det är slängigt, postpunk osv, tror jag, men jag har uppfattat det som effektsökeri utan substans. Men har eg. bara läst expressenartiklar, inte en enda bok. Men ska läsa den här, är i alla fall helt ointresserad av att läsa om middagar med Guillou.

    SvaraRadera
  23. Jo, Norén är tydligen med i Skugges dagbok också. Det är inte alls oväntat, minns en feministisk skribent som framhöll Norén och Blondinbella som sina två idoler, och det här är väldigt viktigt - man ska inte moralisera över vart kulturtjackhorornas hjärtan söker sig, rätt tveksamt att få höra att den akademiska undervisningen börjar med en jämförelse mellan mottagandet av kungen och subborna, som Hildén skrev - det måste de revoltera emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tone Schunnesson, skulle jag gissa!

      Radera
  24. Lika lite som Scum Manifesto kan användas för att få skolpojkar att skämmas, som det där pinsamma exemplet för några år sedan - som jag skrivit om flera gånger.
    Det är ett mode. Capisc? Bara ett mode, och det var övertydligt (vilket jag också påtalat) när regissören (Andrea Edwards hette hon tror jag) blev intervjuad några år senare och fnissande berättade att hon satt upp den för att få göra en grej på en teater där hon var kär i en man, vilket givetvis inte är fel, men det är inte Valerie Solanas. Regissören gillade inte diskussionen om icke-binära och så vidare och för att driva med hen-etiketten kallade hon sig Paddington.
    OK, en ganska konventionell kvinna och det är inget fel osv. Men varför kladda på Solanas? Hur blev Scum en modefluga?
    Inte konstigt att män blev arga, klart att spotska kvinnor kan vifta på stjärten med mord på män, men blås inte upp mordhoten mot teatern (vem fan har inte blivit mordhotad?) och låna ingen annans eld för att få karriärgrytan att puttra

    SvaraRadera
  25. Kan tycka att Holms artikel var njugg. Alla är rip offs till Norén. Det är viktigt att hylla Norén i kultureliten och det är väl ok. Men alla avfärdas utom Skugge. Iofs jävligt kul för Skugge att få ett så storslaget erkännande av en litteraturprofessor. "Litteratur som förändrar livet". Det är inte lite, det. Har inte läst Skugges dagbok men blir nyfiken och ska göra det. Gillade Wera von Essens Emigrantens dagbok (En debutants dagbok var inte lika intressant). Klart den är inspirerad av Norén men den är rätt mäktig i sig och mycket är helt annorlunda. Hon är inte punkig och outsider som Skugge men intresserar sig för en massa grejer politik osv. Lundell som epigon till Norén känns inte helt rätt det heller. Tror det är ett sammanträffande, dagböcker ligger i tiden. Norén är finaste finkultur och Lundell beskrivs som efterföljare mest för att Norén ska få vara portalfigur.
    Har inte läst Aase Bergs och Marianne Lindberg De Geers dagböcker. MLDG verkar ju klart ha Norén som direkt förebild. Aase Berg tror jag inte har det, det märks på citaten.
    Zigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns krystat att försöka fösa ihop Ulf Lundell med Lars Norén! Hade Birgitta Holm haft koll på Lundells författarskap hade hon inte kallat hans Vardagar för rip-off! Redan i romandebuten Jack (1976) finns det en del som är skriven i dagboksform. Det gör det även i romanen Vädermannen (2008) där Lundell biografiserar fiktionen. Det är också en välkänd teknik med Strindberg som tydlig föregångare.
      Den bok som är tydligast besläktad med Vardagar-sviten är Frukost på en främmande planet som gavs ut 2003.
      I den boken finns också de brutna raderna på sidorna. Mycket luft, så glest som möjligt. Ser ut som poesi. Stilen återfinns även i brevromanen Tårpilen (1987), och En öppen vinter (2010)
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  26. Kopplingen till trollmusiken och Selma Lagerlöf var klart överraskande, lite religiöst där - det skulle ju kunna vara något slags projektion, men det måste man läsa Skugges dagbok för att kunna veta :-) Tänkte nog att det var katolicismen som stack i ögonen med Wera von Essen, håller med om att det känns som ett njuggt avfärdande.

    SvaraRadera
  27. Och med Lundell att det stack i ögonen att han inte riktigt dyrkar Norén, han skriver tydligen knappt om Norén men de två korta kommentarerna tas med i artikeln för att det ska handla om just Norén.

    SvaraRadera
  28. ”Numera är det författaren som är varan, och boken är bara förpackningen.”
    Sägs gälla Wera von Essen. Det är orättvist mot hennes böcker. Varför gäller det inte Skugge också i så fall?
    Har en teori men... host host...

    Zigge

    SvaraRadera
  29. Alltså, vad som blir godkänt, hur och varför, vad som avfärdas som narcissism och att sälja sig eller som allmängiltigt och med potential att förändra livet, och av vem och hur, följer inga helt tydliga lagar - vem som betraktas som en paria i vilken krets, vad som är att gå för långt och vad som är gränsöverskridande på ett sätt som överensstämmer med idealet att överskrida gränser, vad som är vänskapskorruption och vad som inte är det, vem som är epigon och vem som är nyskapande, osv. Ibland handlar det om utomlitterära grejer.

    SvaraRadera
  30. Det kan hända att det är det råa, autentiska, sexet, risktagandet. Och så verkar Holm bli mer impad av språket än andra recensenter som är positiva men som tycker förkortningarna och engelskan är sega. Men ska läsa den, absolut.
    Däremot är det ju märkligt att i första hand låta Wera von Essen föreställa författaren som vara, när det är en annan som helt bokstavligen säljer sig (moraliserar inte över det tycker mest att det är inkonsekvent)

    SvaraRadera
  31. Det är så internt att man kvävs. Wera v E skriver massor om sin förläggare (som är gift med Åsa Beckman på DN) och om middagar med Greta Schüldt som hon beskriver som trevlig och hamnar hon på DN:s kritikerlista och hon skriver mycket om Joel Halldorf som sen uttalar sig i DN och säger att det är stor litteratur. Då har Wera von Essen ändå gnällt på DN i Noréns (eller Lundells?) efterföljd. Men ok det finns intressanta partier också. Aase Bergs handlar om stress och karriär, blir fascinerad att en författare har råd att ha flera stora hus och en häst, de flesta har det knapert. Mycket uppvisning långsökta jämförelser mellan att skriva och att rida. Hatporträtt av mamman men de avsnitten är lite intressantare.

    Marianne Lindberg De Geer har fel i sin artikel "Jag vet varför ni hatar kvinnors dagböcker". Wera von Essen har hyllats unisont. Linda Skugge har fått överlag positiva recensioner också. Så nä, framstår mest som att hon utnyttjar kvinnliga författare som åkt på brutalt stryk tidigare för att lansera sig själv och sin kompis.

    SvaraRadera
  32. Signatur, tack.

    Måste fråga Gilbert 29 juni 15:57, för ordningens skull -

    det har hänt i den här bloggens historia att kommentatorer kopierat kommentarer i andra kommentarfält och klistrat in här som sina egna.
    Jag har upptäckt det av en slump, det var obehagligt, jag hade suttit och diskuterat med en anonym som inte tagit sig tid att formulera saker själv men som hade en agenda, och snodde ihop resonemang från andra håll som överensstämde med de egna åsikterna. Copy pasting, inte just bättre än AI!

    Känner igen din kommentar från en diskussion i en annan blogg, rättare sagt halva kommentaren är ordagrant densamma. Du kanske är samma person som återanvänder din egen kommentar, lite slött sådär men ok. Men! Om det handlar om att klistra in någon annans referat av en bok du inte läst, för att det stämmer med en viss agenda -
    då är det inte ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst boken Tvära kast. Min kommentar om den boken är min egen! Har även uttryckt den tidigare i andra sammanhang.
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  33. Man ska inte försöka hjärntvätta studenter av något slags rättviseskäl - kanske i tanken att det ska leda till ökad jämställdhet, med grund i idén att litteraturen gör framsteg, liksom smak, mentalitet, värderingar osv kan göra framsteg eller förmås att göra det. Jag är helt emot att Myggor och tigrar används på det sättet på universitetet.

    SvaraRadera
  34. Det spontana måste låtas framträda, dvs den spontana Noréndyrkan eller vad det kan handla om måste just få vara det. Det går inte och är inte önskvärt att försöka med omskolningsläger.

    SvaraRadera
  35. Gilbert: ja, jag håller med, och orsaken är kanoniseringstendensen, eller vad man ska kalla den, i Holms artikel: Norén som portalfigur, de övriga som beskrivs lite avfärdande som epigoner. Några äldre kvinnliga författarskap tas med, Agneta Horn och Årstafruns dagbok, 1600- och 1700-tal (och Selma Lagerlöf som är rätt oväntad i sammanhanget) fantastiska allihop och ordentligt kanoniserade men kanske inte omedelbart besläktade med senare tiders dagboksutgivning.
    Sen kommer Skugge in, och det är rätt intressant - som förnyare, till och med litteratur som förändrar livet, med trollmusik, det är religiösa övertoner i artikeln där. Det är inte Skugge som i första hand får illustrera författaren som vara, utan det är de andra författarna. Jag har mina aningar om vad det handlar om, och det är inte i första hand Skugge och hennes dagbok med alla referenser till Kathy Acker och OnlyFans. Men jag kan inte skriva ut det eftersom det bara är en aning :-)

    Då är det helt ok, jag råkade se din kommentar i ett annat sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och apropå klippa och klistra, det var väl med den tekniken Marianne Lindberg de Geer fick sitt konstnärliga genombrott?
      Såhär skriver Marianne Lindberg de Geer 29 maj i Tvära kast: ”Jag tänker på mig själv, en titel som föddes som en ironi över åttiotalsandan, en titel som fortfarande hänger kvar. Det där med att klippa in mitt ansikte i olika bilder började väl mer som en lek.” Och lite senare: ”Höll på med det från och till i flera år och det händer fortfarande att jag vill pröva hur det känns att vara någon ny person från medievärlden, politiken eller konst- och kulturhistorien.”
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  36. Att författaren är varan och boken bara omslaget är elakt i det här sammanhanget. Visst finns det såna tendenser - kulturmedierna vill gärna göra "författarporträtt" i stället för att skriva om litteraturen; på någon Bokens dag jag var med på erbjöd man lyssnarna att ta selfies med författarna, de framträdanden som verkade gå hem mest handlade om hur det är att vara författare, "mysa med korret" minns jag att någon tjänstvillig författare uttryckte sig, det finns kändisfixering, personlighetsmarknad, och jag har själv ställt upp på vissa intervjuer som jag ångrar. Men det är taskigt att vända det mot författare vars böcker, självbiografiska eller inte, faktiskt kan vara värda att läsa mellan spottloskorna. För några år sedan skrev en struntförnäm skribent en lång artikel där han beskrev självbiografiska författare som blödande grisar, en hatartikel illustrerad av ansiktsbilder på samma sätt som Holms artikel, det gav snurr i sociala medier och han fick mängder av blodtörstiga lajks, för övrigt samma skribent som skrev om mig att "hon kravlar sig fram mellan spermafläckade lakan", han är väldigt beundrad bland tantor på Facebook. Alla som framträder offentligt måste vara beredda på hat, ibland i finlitterär förklädnad, och det är ett lätt sätt att knipa poäng, era böcker är bara papper som kan slängas bort, det är den blödande grisen i säcken som är varan.

    SvaraRadera
  37. Jo, men det är ju absolut ok. Nej, jag menade en "debattteknik" (för att använda trippla konsonanter) som inte är så kul. Inte för att skämma ett nick som hängde här ett tag, men vederbörande tog andras kommentarer lite här och där på nätet och postade som sina egna. Vi diskuterade det sen och h*n sa att det nog var dåligt självförtroende, litade inte på sin egen formuleringsförmåga. Men man får stava fel eller uttrycka sig slarvigt här, så länge det är med sina egna ord :-)

    SvaraRadera
  38. Ja jag tyckte Holms artikel var infam. Plattar till alla författare med Norén utom möjligen Linda Skugge då. Marianne Lindberg De Geer vet jag inte om hon har rätt eller fel eftersom jag inte läst Aase Bergs dagböcker.

    T.S Älgot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aase Berg har väl bara skrivit en dagbok än, även om jag fick känslan att fler är på gång!

      Radera
  39. "för övrigt samma skribent som skrev om mig att "hon kravlar sig fram mellan spermafläckade lakan"
    Vidrig typ. Han attackerade Kristian Lundbergs änka också. Bland de värsta på facebook men har stor tantflock som beundrar honom.
    Apropå Skugge är det ju den där blandningen av att moralisera lite kälkborgerligt sådär över andra och så bli värsta exhibitionisten som är lite fascinerande.
    Zigge

    SvaraRadera
  40. Ja, i bästa fall förstår folk inte vad de lajkar, i värsta fall förstår de det.

    SvaraRadera
  41. Jag tror att många verkligen gillar Lars Noréns dagböcker och helt enkelt försöker skriva som han gör. Wera von Essen är det tydligaste exemplet! På samma sätt som att musiker bildade band och försökte låta som sina inspirationskällor.
    Hälsningar Gilbert

    SvaraRadera
  42. Ann Heberleins Fallet. Åsa Linderborgs Året med tretton månader. Katarina Frostensons K. Linda Skugges 50: Lämna mig inte.

    SvaraRadera
  43. Kanske det, eller så finns det faktiskt nånting trolskt och potentiellt livsförändrande i Skugges språk. Jag har inte läst den än. Jag tror att det är svårt eller omöjligt idag att veta vad som väcker anstöt och vad som fascinerar och förtrollar, vad som är gränsöverskridande på rätt resp. fel sätt, även när det gäller språket - lite hisnande att föreställa sig vad Selma Lagerlöf hade tyckt, det är på något vis hennes nåd och välsignelse som strålar ner över Skugge, via en litteraturprofessor. Det hade troligen aldrig kunnat äga rum utom just nu, men allt är under omförhandling nu, i de mer eller mindre yttersta tiderna.

    SvaraRadera
  44. Det där lät kanske sarkastiskt, det var inte avsikten, jag tycker mest att det är lite hisnande.

    SvaraRadera
  45. Men att du alltid gör det så svårt för dig! Det är väl bra att de visar på den skriande skillnaden i mottagande, på litteraturundervisningen? Eller låter studenterna ta ställning själva. Kan du inte glädjas åt det? Något av en upprättelse?
    Myggor och tigrar är mycket mer kontroversiell och svår än Norén, svår att greppa, det är ju något radikalt annat det du gör. Helt frånsett kön också. Kusligare än Den högsta kasten, som är en väldigt bra roman men inte särskilt… tja, konstig.
    Att även kvinnliga författare hellre vill efterlikna Norén än Myggor och tigrar är inget märkligt. Det har ingenting med kvalitet att göra, som jag ser det i alla fall, utan beror på att det ger stabil mark under fötterna, ingen vildsint balansgång mellan eftertanke och paranoia, gangstrar och kulturmän. Att läsa Norén ger trygghet, helgjutenhet, språket är också detsamma genom hela boken, medan din bok spretar och stretar åt olika håll. Menar det nu inte som någon kritik. Den är lite lång och snårig när du gör den där undersökningen i kvarteret. Det är först i efterhand man riktigt fattar hur farligt det var.
    Bråka inte nu om att litteraturstudenter får komma i kontakt med din bok. Skandalen var enorm och brutal och får inte glömmas bort. Det är ingen som tvingar dem att gilla din bok.

    Birgitta Holm har skrivit om Ruth Hillarp, poet och erotiskt geni. Alltså inte så förvånande att hon hyllar Skugge, även om Selma Lagerlöf är en oväntad joker i leken :-)

    Jag gillar för övrigt Marianne Lindberg De Geers dagböcker starkt och uppskattade hennes text om hatet mot kvinnors dagboksförfattande.

    Finns här en Gilbert och Hilbert kan jag väl kalla mig Dilbert…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spot on!!
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  46. Tack - och jo, det var nåt i Jack Hildéns artikel som fick det att låta som tvångsmatning. Jag visste inte om att det var en sån ”rit” på universitetet :-). Ja den är kontroversiell, det finns ”vanliga läsare” som blir mycket upprörda och det har förstås inget med kulturnamnen att göra.
    Ja - men i Holms senaste bok Mnemosyne faller nästan alla kvinnliga författare bort och det fästs stor vikt vid att bråka med Selma Lagerlöf för att hon kritiserade Proust. Där finns en ”dikotom tankelogik” och hierarki där Proust beskrivs som en mer högtstående författare. Det är en rätt viktig poäng i boken, det är lite som att Lagerlöfs uppgift i litteraturkanon är att be Proust om ursäkt. För min del tycker jag det hade varit bättre om hon inte nämnt Selma Lagerlöf alls utan koncentrerat sig på Proust. Lagerlöf har rätt att tycka illa om Proust, det är ingen stor sak.

    Ruth Hillarp som poet och erotiskt geni, lite dikotomt där med dvs det är hennes erotik som beskrivs som genial. Inte poesin i sig. Det kan vara den funktionen Skugge får fylla här också, i så fall är det inte språket utan något annat det handlar om, men det är en väldigt vackert formulerad välsignelse.
    För min del tycker jag att Wera von Essen överskrider ”den dikotoma tankelogiken” i En emigrants dagbok, dvs hon fyller ut kläderna som kvinnligt subjekt med många fasetter på ett sätt som jag fortfarande har svårt att tro att Skugge gör. Ska inte ställa dem mot varandra, även om det finns tendenser till det i Holms artikel.
    Skugge väcker upprördhet pga sin gränslöshet medan Wera V E hamnar i riskzonen att slå huvudet glastaket - tycker nog att det har börjat surras en del, ett par manliga kritiker har kallat hennes böcker teflonlitteratur, vilket skulle kunna bero på att det inte går att skära och rispa och komma åt henne, och det finns fler exempel. Ska inte sitta här och katalogisera: man kan passera gränser på olika sätt.

    Och göra det svårt för sig på olika sätt.

    SvaraRadera
  47. En banal detalj: det är mer intressant att läsa om Skugges utflippade liv än om Marianne Lindberg de Geers vardagar på Södermalm! Man ska inte underskatta den dimensionen. Läsaren - tror jag - är mer nyfiken på någon som tar ut svängarna på ett sätt som de själva är oförmögna att göra. Det har inte så mycket med stil eller form att göra utan med innehåll. Kittlande innehåll.

    SvaraRadera
  48. Gilbert, Hilbert eller Dilbert?

    SvaraRadera
  49. Ja det är en falsk dikotomi. Men det låter ju engagerat och ansvarsfullt av en kritiker att kräva samhällsgräv.
    Det är många som vill styra litteraturen i en viss riktning, tycker väl inte att det är kritikens uppgift egentligen.

    SvaraRadera
  50. Gillar Sofia Lilly Jönsson. Obs känner henne inte.

    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/vgegjl/sofia-lilly-jonsson-svarar-mikaela-blomqvist

    Håller helt med om det här:

    "Författare ska inte vara självupptagna, litteratur är form, autofiktion är fegt och metagrepp är tråkiga. Så är tonen nu. Pekpinnar. Det påverkar litteraturen i förväg. Det är detta jag känner igen från musikradikalernas 50-tal, deras doktrinära föreläsande om vad musik är och ska vara. Jag vänder mig bort från en sådan miljö och jag tror att andra gör det också. Det kan inte vara meningen med kritiken."

    Hela nittitalet var fullt av pekpinnar. Det vanligaste var efterlysningar efter "breda samhällsskildringar", medan den befintliga litteraturen skåpades ut. Det var en kampanj. Det har förekommit senare också, manifest för den breda svenska samhällskildringen och så vidare. Jag vet inte om några av författarna som skrev under manifestet har presterat några breda samhällsskildringar sedan dess, eller om det mest var ett sätt att underkänna andra förfar som skrev på ett annat sätt, men man kan inte kräva av andra att de genomför ens egna visioner, eftersom alla inte har exakt samma litteraturideal.


    Gästabudet har jag aldrig lyssnat på, men tycker inte att det är världens bästa idé att instifta ett pris till den bästa sågningen, om man vill att litteraturen ska blomstra. Mikaela Blomqvists svar till Sofia Lilly Jönsson är inget vidare, det här är otroligt grunt:


    "Vad innebär det att ha makt? Frågan har aldrig intresserat mig särskilt, så jag vänder mig till ordböckerna".

    https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/sluta-tjata-om-makt-borja-tala-om-litteratur.726ed1e7-0161-48f4-9a86-6742b41ebb1d

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är relevant kritik! Är kretsen kring Gästabudet en modern variant av KRIS-gänget?

      Radera
  51. Tror jämförelsen haltar. Kris-gänget var rätt estetiskt och filosofiskt avancerade och införde nåt nytt i svensk kultur, oavsett om man gillar det eller inte (de var ganska bekämpade eftersom de ansågs för svåra, men det var mycket intressant kontinental filosofi där). Gästabudet har jag aldrig lyssnat på men att instifta ett pris för bästa sågningen är inte i Kris-stil, det är mer i linje med effektsökeri och click bait i dagens kulturmedier, där kritiker blir färre och får sämre betalt och man hellre vill ha flyhänta krönikor och kåserier. Helt osannolikt att någon i Krisgänget hade svarat som Mikaela Blomqvist:
    "Vad innebär det att ha makt? Frågan har aldrig intresserat mig särskilt, så jag vänder mig till ordböckerna".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag förstår! Kan inte så mycket om Kris mer än att de haft stort inflytande i litterära kretsar.
      Både Gästabudets Rebecka Kärde och Mikaela Blomqvist tillhörde Svenska Akademiens externa Nobelkommitté så det är klart att de har makt och all makt mår bra av att ifrågasättas!
      Hälsningar Gilbert

      Radera
  52. Grunt (och fånigt) svar av Mikaela Blomqvist, som sagt. Fast det är väl så det brukar låta i kulturvärlden när den egna makten kommer på tal: Makt, jag!? Nääe... Det enda som utmärker Blomqvist är att begreppet är så obekant för henne att hon till och med måste slå upp det i en ordbok. Ja, herregud...

    Pompe

    SvaraRadera
  53. Men ska undvika att läsa sånt där, det är obehagligt att se hur kotterierna rasslar till, frågor undviks, Jönsson tillskrivs åsikter hon aldrig framfört. Och så vidare.



    SvaraRadera
  54. Pompe: ja, och sedan påstår hon att Jönsson skrivit att kritiker inte ska föra resonemang om estetik eller försöka förklara varför något är bra eller dåligt.
    Det finns överhuvudtaget inget sånt i Jönssons artiklar.
    Och så ger Blomqvist några exempel på litteraturkritik hon menar är för subjektiv och slö, också helt vid sidan av Jönssons resonemang, och kommer till sist med en ren floskel:
    "kritikern måste förmedla sin personliga upplevelse av boken på ett sätt som gör den begriplig och meningsfull för andra".
    Vem har sagt något annat?
    Det hör till saken att jag tycker att Mikaela Blomqvist är en riktigt kass kritiker, utifrån det jag läst av henne. Minst lika subjektiv och dålig på att förklara varför något är bra eller dåligt som dem hon angriper (vilket hon gör helt apropå och bara för att kunna undvika ämnet i Jönssons artiklar). Att hålla sig väl med rätt personer, jo det intrycket (eller känslan!) får jag av hennes skriverier. Kanske närheten till Akademien påverkar omdömet. Utomstående bör veta att en del kulturartiklar bara är krusningar på ytan, makt pengar och position, middagar, mejlväxlingar, uppvaktningar, redaktionsmöten, skvaller, strategier för att lyfta eller sänka, mycket som inte syns utåt, och ju fastare förankrad i ett tidningshus desto tryggare att angripa frilansare eller andra författare och kritiker. Kotterier förändras, makt förflyttar sig och en kritiker kan nog sällan eller aldrig stå helt fri, "hålla armslängds avstånd" eller hur det brukar uttryckas. De bättre lyckas behålla integriteten ändå, det är inte 100 % kopplat till kulturmingel eller inte kulturmingel om en kritiker kan fokusera på litteraturen och bortse från eventuella fördelar med att hissa eller dissa en författare.

    Tycker man Mikaela Blomqvists recension av Stig Larssons Högt och lågt är för inställsam kan man ställa sig frågan varför, men egentligen är det inte nödvändigt att börja rota i eventuella orsaker - man kan granska recensionens argument, jämföra med boken, och ställa sig tvivlande om integriteten.


    ”Högt och lågt tydliggör distinktionen mellan att bara pladdra och verkligen tala. Det handlar som alltid om kvalitet."


    SvaraRadera
  55. Jag reagerade också över Mikaelas icke-svar! Blev mest förvånad över fokusförflyttningen. Sista ordet kan inte vara sagt!
    Hälsningar Gilbert

    SvaraRadera
  56. Kerstin Thorvall föddes 1925. Varför placerar Lindberg De Geer henne i samma generation som dig? Slarvig artikel.

    SvaraRadera
  57. Att ignorera frågeställningar och skapa halmgubbar är kanske ett privilegium bara den med makt kan tillåta sig? Anfall är bästa försvar: i stället för att bemöta kritiken angriper man andra kritiker utanför den egna kretsen. Obehagligt, men det bekräftar bara det Sofia Lilly Jönsson skriver.

    Vad är det här annat än maktutövning: författarna ska veta att Gästabudet har en bila hängande över deras huvuden.

    "Det är logiskt att Gästabudet utfärdat ett kritikerpris för ”årets bästa sågning”, ett vulgariserande av kritiken som (de gamla institutionerna) DN och SR genast förtjust gav sin uppmärksamhet.
    För den författare vars bok sågningspriset ånyo sätter ljuset på finns inget annat än ensamheten och skammen, eller att bygga egna allianser med andra sårade författare i kontraproduktiva skyttegravskrig mellan recensenter och upphovsmän."

    En annan författare, utan kotteri

    SvaraRadera
  58. Jo, och de kommer inte kunna skilja sin egen litteratursmak (åtminstone en av de där är präktigt antimodernistisk) från bedömningen av läckraste sågningen, och inte heller kunna skilja sina privata moraliska värderingar ("avvikande" livsföring, t.ex) från innehållet i den mest föredömliga sågningen, och inte heller kunna avhålla sig från att pusha för sig själva, så de säger "suck! måste jag ens svara på det här!" och förlitar sig på att deras position är tillräckligt stark för att de ska kunna trumma igenom sin agenda.

    SvaraRadera
  59. Ännu ett exempel på att "litteraturens dödgrävare suger skitballe"?

    SvaraRadera
  60. "Syfilisen blir på riktigt". Man får väl ändå hoppas att Linda Skugge inte har syfilis?



    SvaraRadera
  61. Anonym 00.08: :-) det där var om jag inte minns fel ett inlägg där jag gick igenom 90-talets gnäll och pekpinnar - som det fanns massor av - många försökte styra litteraturen. Klåfingrighet, samma fenomen som när tidningar skriver att de vill bli agendasättande.

    Anonym 16:19: varför, jo för att smeta ut. Se min kommentar ovan. och för att matcha den store Norén måste diverse kvinnolik travas på varandra.
    Jag har aldrig läst Thorvall.

    Men Birgitta Holms artikel är den som låter sig genomskådas lättast - dvs vilken funktion Skugge fyller

    "En rymd fyller läsningen. För mig okända ting som insta (Instagram) och of (Onlyfans) öppnar sig som nya kontinenter."

    Ska inte snacka mer om detta för den som skriver måste strunta i kritikerna. Man får hoppas på lustmord - den där Lyra Kolik är bitsk och sura uppstötningar är nog historiskt sett det vanligaste inom litteraturkritiken.

    Till hafs!



    SvaraRadera
  62. "den som skriver måste strunta i kritikerna": ja, och jag kan lätt tänka mig att de här diskussionerna är störande för författare. Men dagbokstrenden har ju rivit gränsen mellan kritiker och författare. Det kanske tydligaste exemplet är Wera von Essen. Hon skriver att Mikaela Blomqvist är den enda kritiker som går att läsa - och blir recenserad av samma Mikaela (som hon för övrigt redan blivit intervjuad av). von Essen skriver mycket och positivt om Joel Halldorf - som kallar hennes bok stor litteratur i DN. Hon skriver att hon drömt att Edenborg försökt förföra henne - och blir recenserad av Edenborg i Aftonbladet. Att Greta Schüldt är mjuk och trevlig - och hamnar på DN:s kritikerlista. Om sin kurskamrat på Biskops Arnö och nära vän Johan Heltne - som intervjuar henne stort uppslaget i DN. Det är ett nytt kotteri som etablerar sig, man kan följa det i deras dagböcker, det tar för mycket plats och kan inte hjälpa att att jag får kvävningskänslor. Det gäller även Aase Bergs dagbok, trots alla självironiska garderingar.
    Birgitta Holms artikel kan jag inte låta bli att skratta åt. Rymd, värld, verklighet, nya kontinenter är inte vad jag förknippar med instagram och nätporr :-)

    "En rymd fyller läsningen. För mig okända ting som insta (Instagram) och of (Onlyfans) öppnar sig som nya kontinenter."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj oj ja det är verkligen syrefattigt och insnärjt!

      Radera
  63. Bodil Malmstens Finistèredagbok, Per Wästbergs dagböcker, Gun-Britt Sundströms Skrivliv, Barbro Lindgren Dagar i Glömminge, mfl. Författardagböcker som inte är "rip offs" till Norén. Lundell passar inte in som epigon till Norén heller. Jag gillar hans dagböcker medan Noréns lämnade mig likgiltig. Det är en smaksak förstås men jag tycker att Lundells är konstnärliga och att det svänger om dem, Noréns slutna och monotona och lämnar inte mycket "rymd" över för läsaren.
    Förlåt Maja ska inte spamma mer om detta här nu men gick igång på diskussionen
    :-)

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att en professor föser ihop olika författare och tar relationen till Norén som minsta gemensamma nämnare är väl ändå märkligt!?
      Hälsningar Gilbert

      Radera

  64. Det går ju bra att namedroppa Kafka, för att försvara korruption.

    SvaraRadera
  65. Ska inte läsa sånt här, blir bara på ruttet humör.

    SvaraRadera
  66. Egentligen inte, utifrån de "finlitterära hierarkierna" - det handlar om kanonisering, hela tendensen är sån i artikeln, och det gäller att visa att Norén var först och är störst. Därför tar hon inte med författardagböcker (t.ex de som Mariannesson nämner) som inte har med Norén att göra alls. Och så väljer hon ut några författare varav en del säger att de blivit inspirerade av Norén, och säger att det är det enda intressanta med dem (fast hon till sist avfärdar alla med orden att hon inte vet "vad hon ska ha dem till"). De hon föst ihop som inte blivit inspirerade av Norén - t.ex Lundell - omnämns ändå bara i förhållande till Norén, även de tvingas huka under hans skugga, hon väljer t.ex ut ett par stycken ur Lundells dagböcker där han helt kort nämner Norén.
    Allt det här är - för att använda en lite utnött term - patriarkalt, lite som när hon tar Proust i försvar mot Selma Lagerlöf, och säger att han till skillnad från henne ger rymd åt läsaren (ungefär) medan hon skriver på näsan (minns inte exakta formuleringen nu, men helt frånsett att jag aldrig blivit särskilt hooked på Proust medan jag gillar Selma Lagerlöf starkt, och frånsett att jag tycker det är en orättvis värdering, så tror jag hela grejen handlade om att sikta på beröm från Akademien, och vad är ett säkrare kort än Proust? Kanske Norén är ett ännu säkrare kort, åtminstone är det lika säkert.
    Jag tänker dra min teori om varför hon kanoniserar Skugge med hjälp av Selma Lagerlöfs välsignelse - eller delar av min teori, kanske återkommer till "bakom kulisserna"-spekulationen: det är den dikotoma tankelogiken nu igen som sagt var, Skugge kan inte kallas intellektuell, analytisk, distanserad, hon är subjektiv och ja, nyckfull, det kan man faktiskt säga om Skugge, och eftersom mannen är ande och kvinnan kött, så kan Skugge passa bredvid Norén - det är ju de två som Holm höjer på de andras bekostnad. Två kontraster, den stabile, intellektuelle, politiskt och estetiskt beundrade mannen och så Skugge som får vara det fascinerande trollet. Genom sina aktiviteter på Onlyfans kan hon erbjuda syndernas förlåtelse åt en massa gubbar, legitimera prostitution, stryka ett streck över metoo, kanske hjälpa Horace att upprätta sin beundrade Kulturprofil, och det är lite som om Holm kokar ner sitt tidigare intresse för kvinnliga författare till Skugge på OnlyFans.
    Och de andra författarna i Noréns skugga, de sägs vara varor, men Skugge på Onlyfans öppnar nya kontinenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din teori är plausibel. Jag kan inget om den världen så jag ska inte uttala mig. Men utifrån ditt resonemang förstår jag bättre Lundells roll i Holms artikel. Att den akademiska världen skulle kanonisera Ulf Lundell tar jag för uteslutet! Varför?
      Man skulle till exempel kunna tänka sig att sångtextförfattare hanterades med större intresse av litteraturvetare och med större seriositet på kultursidorna efter att Bob Dylan tilldelades Nobelpriset 2016. Men så har inte skett och det indikerar att Ulf Lundell inte hör hemma bland de kanoniserade författarna.
      /Gilbert

      Radera
    2. Åtskillnaden är fortfarande viktig. Att separera och hålla isär! Det är inte fint med sångtexter på samma sätt som epik, lyrik och dramatik.
      Lundells eventuella litterära värde som författare devalveras varje gång han sjunger ”Kom och gör mig kär och gaaalen…” i folkparkerna! Så fungerar det i Sverige och jag tror inte på någon snar förändring.
      /Gilbert

      Radera
  67. Jag reagerade också på det där "vad jag ska ha dem till". Måste man ha böcker till något? Drygt och missvisande att placera Lundell bland Noréns rip offs.
    Din spekulativa teori om vad en professor eventuellt kan "ha Skugge till" vet jag inte om den övertygar mig, du tror väl ändå inte att Skugge kommer väljas in i Akademien?
    Hon är inte direkt lärd :-) Men håller med om att kombinationen - att haussa den tunge allvarlige intellektuelle och den subjektiva "trolska" kvinnan som säljer sin kropp (vad man än tycker om det senare) - nja, har vi inte kommit längre. :-)

    Gokväll!

    SvaraRadera
  68. Det är inte schysst mot Skugge heller att skriva "syfilisen blir på riktigt".

    SvaraRadera
  69. Syfilisen öppnar nya kontinenter och blir på riktigt. Kanske det. Marianne Lindberg De Geers dagböcker är också på riktigt. En av dem heter till och med På riktigt. Det behöver inte vara extremt för att vara på riktigt. Lundells Vardagar är på riktigt. Det känns, språket är varmt och verkligt.
    Apropå att öppna nya kontinenter: Wera Von Essen åker bokstavligen till en annan kontinent, på riktigt. Sydamerika. En bit bort alltså.
    Insta och of är plattformar på nätet. På riktigt? Tja, internet är väl på riktigt på sitt sätt men många tycker det känner mer overkligt än det som är riktigt på riktigt.

    Anna Själv På Riktigt



    SvaraRadera
    Svar
    1. På riktigt har blivit ett modeord som används mycket i politiska sammanhang, typ ”Vi tar itu med gängkriminaliteten. På riktigt” Vad menar Marianne Lindberg de Geer med en sådan titel? Att det inte är fejk hon sysslar med? Förställning? Lurendrejeri?

      Radera
  70. "inte schysst mot Skugge" var en grumlig kommentar: "syfilisen blir på riktigt" är en tom metafor - vad kallas sånt, när man använder "bokstavligen" fel - "bokstavligen vatten på min kvarn" osv - men avsikten var en komplimang och det finns ingen anledning att vara schysst mot Skugge eller någon annan heller för den delen.



    SvaraRadera

  71. Anden i kalasbyxor slutar läsa kultursidor för all jävla framtid.

    SvaraRadera
  72. "Jag fick bokstavligen vatten på min kvarn" är rätt härligt egentligen, hoppas folk fortsätter säga fel på det sättet. Det är härligt att tänka sig att någon har en kvarn och att det kommer vatten på den dessutom.
    Men i stort måste folk sluta göra inkarnationslära av finger i luften osv

    SvaraRadera
  73. Ja, samma fisförnämitet som de gräsligt pretentiösa läsningarna av Proust på Forum. Det är viktigt för den akademiska världen att näpsa Lundell och framhålla Noréns dagböcker som ett stort konstverk (jag tycker inte att de är ett konstverk, de är dagböcker helt enkelt, ska jag vara uppriktig tycker jag mina från småbarnsåldern och framåt är bättre haha. Och det är något som inte stämmer med Noréns dagböcker. Jag har intuition och känner att det är nåt som inte stämmer. Jag har ju inte mer än tittat i Lundells dagböcker och där finns det väl just konstnärlighet? Inte dystert malande monotoni.
    I all hast,

    SvaraRadera
  74. Nu ska man inte vända andras vördnad mot författaren som blir föremål för det, och det är såklart spekulativt att påstå "så skriver h*n bara för att h*n vill ställa sig in", "för att bekräfta kanon" osv. Men det är det intrycket jag får av Holms artikel

    SvaraRadera
  75. Ja, att separera och hålla isär - och fösa ihop.

    SvaraRadera
  76. En av mina böcker ska inte användas på det sättet på universitetet, som den tydligen gör - inget jag styr över och det upphör säkert med tiden, men vad är syftet? Jämställdhet? Det är väldigt dumt. Väldigt väldigt dumt.

    SvaraRadera
  77. Litteratur har ingenting med uppfostran att göra - såtillvida det inte handlar om att dela ut Mein Kampf till alla brudpar, eller sedelärande historier i religiösa skolor, eller nåt sovjetiskt osv - om det är någon form av förtrytsamhet, att de vill förbehålla riktiga skandaler till manliga författare medan kvinnliga ska tyckas synd om och samtidigt användas som hjärntvätt, så är det mindervärdeskomplexets sätt att förringa - men det finns ju massor med offerkoftor och yttrandefrihetsmartyrer. Byt ut, och passa er för att använda min bok ideologiskt.
    Jag har säkert delskuld i det här pga korkade uttalanden i intervjuer, men att den skulle bli pekpinne hade jag aldrig kunnat drömma om, och det var aldrig syftet.

    SvaraRadera
  78. Obs Jack Hildén är Marianne Lindberg De Geers korrekturläsare och nära vän med Aase Berg. Hans utspel var 100 % ohederligt. Basera inte din uppfattning om vad som sker under litteraturundervisningen på det han skriver.
    Dilbert

    SvaraRadera
  79. Du vill inte att den ska vara ett obligatorium. Eller användas som exempel på att kvinnliga och manliga författare bedöms olika. Kan man sammanfatta det så?
    Hedrar dig, tycker jag. Ska man respektera att den är kontroversiell? Kvinnliga författare som skriver om känsliga saker fingerar idag. Har dubbelmoralen ökat eller skulle manliga författare också fingera om de ville gestalta sprängstoff?
    Den ska förstås bedömas som ett unikt och ganska besynnerligt konstverk, inte som en feministisk pamflett. Jag tycker den är bäst när du fångar stämningar i Neapel, de omedelbara iakttagelserna från balkongen, m.m. Antar att de här kvarteren kommer att gentrifieras med tiden, om det inte kommer ett vulkanutbrott eller en jordbävning som raserar alltihop. Det är ett dokument, en undersökning, som det faktiskt varit knäpptyst om i ankdammen.
    Hoppas du fortsätter skriva.
    Hälsningar
    Dilbert

    SvaraRadera
  80. Kan man inte koka ner det till att det är för mycket namedropping på kultursidorna?
    Men det är väl bra att studenter får läsa intressanta böcker ;-)
    Zigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Och att kanonisering och kotterier bör diskuteras, stötas och blötas och ifrågasättas
      Gilbert

      Radera
  81. Glad över det som händer i Frankrike, hur det nu kommer gå - det rör på sig ju!
    Natti

    SvaraRadera
  82. Spontanglad - kan bli stort kaos, revolution, kanske borde flytta till Frankrike pga temperamentet men vänner och familj är här och det skulle kännas som att ryckas upp med rötterna. Det handlar dock inte om att "fransmännen har sagt nej till fascismen" och den goda sidan har flyttat fram positionerna på ett tryggt sätt som kan gå ordningsamt till städes. Uppfattar nåt slags naivitet här och där. Sociala mediers värmestugas kylskåpsmagnets önsketänk.
    Fransmännen är såvitt jag förstår till större delen emot att delta i det amerikanskryska kriget om Ukraina, medan kvävande konsensus och propaganda i svenska medier gäller fortfarande Sverige har en lång tradition av att alltid be on the side that's winning, svänga om i rätt ögonblick och tjäna pengar på det, dessutom en tradition där medborgare känner sig som hjon, idag mätta hjon.


    SvaraRadera
  83. Vad menar Birgitta Holm med att syfilisen blir på riktigt, och att det är något bra. Äntligen lite äkta syfilis. MLDG menar nog bara att mina vardagar ser ut så här.
    Zigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen syfilisen blev inte på riktigt i ”På riktigt” det blev en slags säljslogan för boken, marknadsföring. Lindberg de Geer gjorde ju Lundells privata kommentar offentlig genom att använda den i sin dagbok. Och så Aase Berg. Kanske är det så Holm resonerar?

      Radera
  84. Nej jag vet inte. Litteraturkritiker och akademiker måste såklart vara helt fria att uttala värdeomdömen, diskutera eventuella inflytanden, vara skarpa och kritiska också, kanske skapa hierarkier, utan att oroa sig för författarkänslor eller för den delen snegla på befintliga hierarkier, position i offentligheten osv, men tycker alltid det blir vajsing när många författares böcker ska tas med, det brukar bli bättre i tidskriftsartiklar där utrymmet är större.

    SvaraRadera
  85. Rachel got you a subscription to her ”no clothes channel” on OnlyFans
    (meddelande i spamkorgen)
    Med Skugge är det så att jag hörde en bit av en intervju där det lät som om hon egentligen skulle vilja göra något annat, det tyckte jag var lite hemskt så jag knäppte av - så jag vet inte riktigt, tar Holm det på tillräckligt stort allvar?



    SvaraRadera
  86. Men signaturer! Annars vet jag inte om det är Gilbert, Hilbert eller Dilbert. Kan vara bra att veta.

    SvaraRadera
  87. Jag ska egentligen inte ge mig in i kulturdebatter. Hade jag väl bestämt mig för.
    De kloka författarna gör aldrig det. :-)

    SvaraRadera
  88. Jo, jag har kollat. Det är inget bra språk, nej.
    Den där artikeln är ett exempel på en allmän kollaps, estetisk, feministisk, moralisk, empatimässig eller vad man ska kalla det, och det är inte hårklyverier att påpeka vilken taskig stilistik "syfilisen blir på riktigt" är.

    SvaraRadera
  89. Hon får väl göra vad hon vill iofs men hon låter ju rätt apatisk när hon snackar om det. Boken är inte direkt lustfylld. Snarare tvärtom. Nä, litteraturprofessorn ville nog låta tuff och modern och trodde "of" och "insta" var magiska trollformler.
    Vad gör Skugge om de som driver på henne blir besvikna om hon slutar?
    Zigge

    SvaraRadera
  90. Som gammal feminist tänker jag så här: valet behöver inte stå mellan att moralisera över Linda Skugge på OnlyFans och att tokhylla det utan minsta reflektion - Birgitta Holm verkar ju inte ens veta vad "of" och "insta" är. Tryggt placerad på en kulturstol i elfenbenstornet. Bara för att det handlar om sex behöver det inte vara (kvinnlig) sexuell frigörelse. Kanske ännu värre när DN:s Catia Hultqvist klagar på att sexet inte är tillräckligt sexigt. Nej visst, mitt intryck är att Skugge hamnat i en återvändsgränd, påhejad av grabbarna på Resumé som kallar det att "förnya sitt varumärke", av diverse kulturskribenter (Nina Lekander, som inte förvånande ångrar att hon var fejkvänster en gång i tiden), med flera - så bekvämt för dem. Men går man till intervjuer är intrycket just att hon hellre vill göra något annat, hon testar gränser för skamlöshet för att hon vet att det finns en marknad för det, men boken är allt annat än lustfylld. Jag moraliserar inte över Skugge men över den offentlighet som driver på henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte bli helt förvånad om Skugges nästa steg blir att gå i kloster! Det låter raljant men jag menar bara att hon är helt fenomenal på att ständigt likt Lazarus återuppstå i ny intressant skepnad.
      Sofia Lilly Jönsson har inte fått några fler svar ifrån kretsen kring Gästabudet (eller några andra) på sin debattartikel. Med tanke på Victor Malms negativa inställning till en kulturbransch som älta r sig själv, lär det knappast bli någon ytterligare debatt i expressen i alla fall.
      Gilbert

      Radera
  91. Tänkbart att hon wallraffar, håller med om att det är tokigt att klaga på att det inte är tillräckligt sexigt utan mekaniskt med tanke på att det handlar om massa främmande män, "svaga tvåor" osv... Man skulle kunna spekulera om att det egentligen är kärlek hon vill ha, "lämna mig inte", men tycker vi sätter punkt för den här diskussionen.

    SvaraRadera
  92. Nej, Lekanders ånger över sitt fejkvänsterskap kommer ju inte som någon överraskning.
    Punkt, trevlig helg, osv

    SvaraRadera
  93. Så kan det mycket väl bli :-)

    SvaraRadera
  94. Det var inte min mening att "frånta Skugge agens", som det så vackert heter. Hon fastnar säkert inte i sin nuvarande persona längre än hon står ut med den. Men jag tror inte att hon är så skamlös som (delar av) den kulturella offentligheten vill ha henne. Och behövs det inte en aning konservatism och tabun för att det ens ska vara intressant att överträda dem?
    Trevlig helg önskar Mariannesson



    SvaraRadera
  95. ”Onlyfans må ha räddat Linda Skugges liv, men de har förstört många andras. Det är inte rimligt att det nonchaleras för att profilerade skribenter tycker att det är lite uppfriskande med medelålders kvinnor som gör porr.”

    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5Bznqe/irena-pozar-om-linda-skugge-pa-onlyfans-bedrev-andrew-tate-trafficking?

    SvaraRadera
  96. Ann-Marie Berglund och Birgitta Stenberg.
    Hade jag spontant placerat dig bland. Men också Katarina Frostenson och Ann Jäderlund.

    SvaraRadera
  97. Jaha, fint sällskap men vill ha signatur och diskussionen är stängd
    Det är inget fel att göra jämförelser, om det handlar om tolkning och inte ett utnyttjande av författare som instrument, som slagträn, för positionering, krokodiltårar och sliskig salvelsefullhet som i MLDGs fjantiga artikel och Birgitta Holms unkna.

    SvaraRadera
  98. Eftersom det kommit en del frågor vill jag förtydliga min ståndpunkt och sen stänger jag kommentarfältet: nä man ska inte frånta någon agens (som Mariannesson skrev) men misogyni kan vara slingrig, försåtlig, internaliserad. Jag uppfattade Skugges påhopp på Kristina Sandberg (som rätt många grabbar och gubbar faktiskt hurrade för) som misogynt, hon förnedrade sig själv och Sandberg samtidigt. Glöm alltså inte det här:

    "– Nu läser vi den ena efter den andra texten från ledarskribenter och kulturjournalister om att inte moralisera kring kvinnors sätt att tjäna pengar – utan att ställa den självklara frågan; vem som dikterar villkoren?

    Vem är det då som gör just det, dikterar villkoren?
    – Det är inte unga tjejer som kämpar med ett extremt dåligt mående, en historia av fattigdom, psykisk ohälsa och sexuella övergrepp, det kan jag säga."

    https://www.svd.se/a/KnOEMX/simon-haggstrom-reagerar-nar-jag-sager-onlyfans-ar-prostitution

    SvaraRadera
  99. "techbiljonärerna i Silicon Valley tvingar sina barn till att leka med träleksaker och använda flip-phones. De vet något vi inte vet."

    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Avp97M/caroline-ringskog-ferrada-noli-om-barn-och-mobiler

    SvaraRadera
  100. Jo Silicon Valley-refuseniks och heretics har man kunnat läsa om ett tag, men vet inte hur generellt fenomenet är eller om det är verkligen är techbiljonärerna. Tror det handlar om en del it-ingenjörer. Den här artikeln är några år gammal men beskriver det så här:

    "These refuseniks are rarely founders or chief executives, who have little incentive to deviate from the mantra that their companies are making the world a better place. Instead, they tend to have worked a rung or two down the corporate ladder"

    https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/05/smartphone-addiction-silicon-valley-dystopia

    Skulle jag tjura ännu mer skulle jag invända mot "vi" - det kanske är för att jag är förkyld? Jag har aldrig sett ett vi på en kultursida som omfattat något mer än en liten minoritet, ifall det inte rentav är en uppfordrande konsensusgrej, eller pluralis majestatis, någon som inte vill skriva jag - "de vet något jag inte vet" - för att det känns ynkligt. Men de här it-ingenjörerna har delat med sig av sina farhågor länge och vissa i branschen sätter väl snurr på alarmism för att alarmism ger snurr.
    Iallafall, utan att bagatellisera cyberspejs negativa inflytande, så verkar ju barns fantasi vara oskadd, de leker ju precis som barn gjorde förr och gör ordlekar och bygger sandslott och har sig.

    SvaraRadera