torsdag 23 september 2010

Goda nyheter

En Sverigedemokrat har hoppat av efter att ha granskat partiprogrammet noggrannare. "Invandrarna är mina vänner".
Och på Svenska Dagbladets Brännpunkt skriver biskop Bengt Wadensjö om ett lysande projekt i Nacka: en kyrka och en moské byggs under samma tak.
Glöm inte att allt kommer att bli bra.

125 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ja, kan man inte införa en ångervecka på rösten? Det får väl ändå ses som ganska illavarslande när en folkvald hoppar av sitt eget parti? Hur tänkte han då, liksom?
    Och rent krasst skulle stora delar av Stockholm stanna utan våra invandrare. Kanske är det därför SD inte vunnit så mycket terräng här? Min egen arbetsplats skulle inte fungera många timmar utan mina arbetskamrater från världens alla hörn men kanske det ser annorlunda ut i Knäckebröhult och Skåne? Alltid detta Skåne.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att det är konstigt, frågan bearbetas ju fortfarande av alla, det är en lång process det handlar om. Jag tycker fp många gånger har varit värre än sverigedemokraterna. Någon som minns förslaget om obligatoriska gynundersökningar i skolan?
    Det är vissa delar av medelklassen som är dansk och kuslig.
    Moderaterna har bäst förutsättningar att ta det här på ett bra sätt. Intressant med Ohlys förslag.

    SvaraRadera
  4. Obligatoriska gynundersökningar av pojkar är för övrigt genomfört, som jag fattat det. En mig närstående person lyckades utverka att hennes son skulle slippa.
    Visst är det en konstig grej, med intill förvissning gränsande sannolikhet onödig?

    SvaraRadera
  5. Det är sånt här jag menar med medelklassens kusliga danskhet:

    http://www.dn.se/debatt/vi-efterlyser-en-debatt-om-invandringens-problem-1.1175308#

    Nej, Lemmy som pratar om cirkusnegrer är inte ett dugg farlig i jämförelse.

    SvaraRadera
  6. Jovisst minns jag FP´s gynundersökningar. Att kalla partiet för liberalt känns lite överdrivet. Att pojkar undersöks är (tror jag) för att kolla att testikarna har vandrat ner till pungen. Ja, de gör det, vandrar så glatt, inte till glans dock utan till scrotum. Jäkligt skojiga ord! Icke desto mindre kränkande ändå, att en vilt främmande människa sådär oförhappandes börjar ta på ens mest intima delar.

    SvaraRadera
  7. Jag var med om en ohyggligt grov förolämpning här i bloggen. Den var oavsiktlig, men inte desto mindre chockerande. Det var någon som uppfattade mig som folkpartist. För ett antal år sedan betydde folkpartist mjäkig, ingenting, varken bu eller bä, mellanmjölk, men sedan dess har det skett en MacCarthyfiering och danskifiering av fp som är kongenial med den nya svensksvulstigheten.
    Det innebär inte att det inte kan vara en god idé att pausa invandringen. Jag blev intervjuad nyss, vet inte om det kommer in i tidningen men jag sa ungefär något sånt här: "om man överhuvudtaget ska ha samhällsklasser, så ska samhällsklasserna bo på samma ställe. Om man överhuvudtaget ska ha invandring, så bör folk bo på samma ställe". Det här har jag redan varit inne lite på; det är ju såna självklarheter egentligen, men det är klart att det kommer att ta tid!
    Det är väl inget konstigt att någon går med i sverigedemokraterna och sedan hoppar av, det är ju alldeles lysande, det är engagemang. Värre är det med folk som röstar på fp år efter år.

    SvaraRadera
  8. Systerdyster: killarna molteg om detta när jag gick i skolan, och det förstår man verkligen. Jag tycker ärligt talat att skolsyster ska strunta i om testiklarna vandrat ner till scrotum eller inte; jag tror att det där handlar om något annat, något annat slags kontroll. Det måste ju vara jättekränkande. Och totalt onödigt.

    SvaraRadera
  9. Att tala illa om skåningar och deras forna landsmän danskar är tecken på rasism och främlingsfientlighet. Är ni hemliga SD-anhängare här?
    / Edgard J Svantesson

    SvaraRadera
  10. Attans vem kan det ha varit som trampade i klaveret angående (fp)? I take the fifth, som man säger over there. Alternativt "inte en siffra rätt" (igen). Eller så är en liten ursäkt på sin plats.

    Pero hablando se entiende la gente.

    Försvara (fp) är jag inte heller rätt person att göra och tänker inte göra det heller. Om det nu var någon som trodde det.

    A bientôt!

    PS. Däremot håller jag med Svantesson och man blir ju lite orolig om Grönlands isar skulle smälta.

    SvaraRadera
  11. Danskarna har i alla fall förbjudit kamphundar, något som svenska politiska MickeyMouse-mafian aldrig vågar.
    Apropå gynundersökning killar; jo, jag minns att vid sådant tillfälle kände skolsköterskan hastigt utanpå gymnastikbyxorna där nere.
    Jag tog det som en invit - men nu har ni krossat mina illusioner!
    / Edgard J Svantesson

    SvaraRadera
  12. Svantesson: hastigt utanpå gymnastikbyxorna, jaha - var det inte värre än så alltså? Jag har undrat också hur det kan ha pågått så många år utan att man hört något.
    Förbjuda kamphundar - hm, har ingen åsikt i den frågan. Det finns ju rätt mycket man skulle kunna förbjuda... Vi hade gården full av löst springande kamphundar här ett tag, det var lite jobbigt även om de inte var aggressiva.
    Cuben: parlando se entiende la gente: helt överens. Ursäkten är godtagen, jag blev lite chockad först bara.

    SvaraRadera
  13. Sverigedemokraten i Gällivare kan nog ha blivit skrämd till att hoppa av också. Inte så ovanligt i mindre kommuner där en total utfrysning i sociala sammanhanhg kan vara svår att ta för ren amatör.
    Intervjun tydde ev. på nåt sånt

    "- Jag har fått ett väldigt dåligt bemötande. En socialdemokrat ville inte ta mig i handen och sa att det är risk att man får smutsiga händer, säger han."

    http://www.nsd.se/video/#category=5140522&date=2010-9&clip=5619309&startTime=0m0s

    Samma sak har hänt på andra ställen, där man hänvisat till familjens säkerhet om än i diffussa ordalag. Får man sen inte handla på alla ställen heller, så blir det nog jobbigt.

    Avhopp händer dessutom varje valår utan att det skapar mer än lokala notiser. Här blåses det upp rejält.

    Stackars Svantesson:) Ska jag skicka iväg serien Snapphanar som nån slags tröst? Jag har sparat din adress.

    SvaraRadera
  14. Nineeleven
    Serie Snapphanar? Vem har tecknat/skrivit den? Jag vill inte ha politisk propaganda.
    / Svantesson

    SvaraRadera
  15. Haha... TV-serie i tre delar. Visades vid jultid för några år sen. Utspelades under skånsk-danska kriget sett från skånsk synpunkt.
    Propaganda är det väl, lika mycket som alla historiska dramer är det.

    Tänkte bara att det kunde vara en tröst i Skåne-bashingtider :D

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=60700

    Den va väl sisådår. Bäst i början för att sen gå neråt.
    Okay underhållning som jag minns, om man inte är bortskämd med akutarraka fakta

    Hojta till om du känner för det. ;D

    SvaraRadera
  16. Anonym 19.11: det var bra att du lyfte fram det där. Alltid är det någon som inte vill skaka hand med någon. Och så tar man plötsligt upp en megafon mot danskarna... Skåningarna vet jag inte, har jag sagt nåt om skåningar?
    Nej, vart tog föresatsen att tala om det på ett annat sätt vägen.
    Alla har väl något smutsiga händer när det gäller främlingsrädsla och hierarkier. Funkar kvällstidningsslagord som "Vi gillar olika"?
    Svantesson: hur hastigt tog sköterskan... och så vidare...? Du får gärna berätta mer, som fredagsnöje. Hände det att du fantiserade om det sedan?

    SvaraRadera
  17. Jag menar, om du uppfattade det som en invit. Det måste ju ha varit en ganska stor kvinna, jämförelsevis.

    SvaraRadera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  20. 9:11
    Svensk-danska krigen om Skåne menar du nog.

    Maja; det var när jag var en liten skolpojke. Hände två gånger tror jag. Systerdyster har nog rätt, det var väl för att kolla om testiklarna gått ner i pungen vilket torde ha varit lätt att känna efter relativt snabbt.
    Förr var det ordning och reda!

    SvaraRadera
  21. Nej Maja. Du har inte sagt nåt om skåningar. Men på en hel del andra ställen har det gjorts. Och sant är ju att partigruppen består av mest folk från Skåne/Blekinge.

    En Moderat dam i Tomellila säger så här.
    "Liselott Wågö, tror du att skåningar är mer främlingsfientliga än andra svenskar?
    – Det verkar ju så, säger hon. Det kanske är något kulturellt. Jag har hört att det kan ha något med de fyrlängade gårdarna att göra, ett slags revirtänk.!"

    Detta stolpskott har suttit i riksdagen ett flertal perioder. För M.
    Det ligger alltså vedärvt i våra gener kantänka.öhh..
    Jag väntar bara på en bild på en ledsen SD-are: "jag kunde inte hjälpa det snyft..Min farfarsfar hade en fyrlängad gård snörvel."

    Ja det har skrivits en hel del i den stilen.

    Skyltar på caféer "Sverigedemokrater vänd om" år inte heller så kuliga.Det är sånt man kan strunta i för egen del, men för den enda invalda i en kommun går det inte lika lätt. Alla Vet vem man är!

    Jag tycker att en hel del känns groteskt, och jag tror att många bara dras med i en evig karusell av godhets-tävlan. Det eldas på, och sånt kan ta en ände med förskräckelse.

    SvaraRadera
  22. Det där fumlandet på utsidan av gymnastikbyxorna, som Svantesson nostalgiskt drar sig till minnes, känner jag inte igen. Hans skolsköterska var kanske blygare än min. Eller så inträffade hans undersökning under en betydligt prydare epok, den oscarianska eller så, vad vet jag. Inte heller kan jag tro att den intima undersökningen, som visserligen var en smula obehaglig för stunden, har åsamkat mig och miljontals andra några bestående men. Det var väl bara ett av otaliga övergrepp som vuxenvärlden utsatte en för när man var barn, och långtifrån ett av de allvarligaste.

    SvaraRadera
  23. Seveneleven: Vilket praktexempel, uttalande om de fyrlängade gårdarna. "Sverigedemokrater vänd om" - finns såna skyltar?
    Man får inte glömma att det finns en del militanta invandrare också - apropå tidigare resonemang om bokstavstroende marxism, så existerar det ett slags kamp-tänk här och var, "nu ska vi slåss mot fascismen och rasismen".
    Man bör inte heller glömma den rasism som finns bland invandrare.
    (Jag kan tillägga att den här rubriken om goda nyheter har hängt mycket löst).
    Under och efter nazistuthängningen tävlades det i godhet också. Otroligt många förträffliga människor i farten då. Saken är den att det där snabbt kan svänga om till snack om "svenska värderingar".
    Nu får vi akta oss för godhetsfascismen igen.

    SvaraRadera
  24. Lars: det var ganska exakt det jag tänkte, att det måste variera från skola till skola.
    Jag minns många obehagliga tillfällen då man skulle granskas i all välmening - det skulle tas reda på om man hade sned rygg eller kunde uttala r eller inte. Eftersom jag inte kunde uttala rullande r var det där ganska ångestladdat. Det var liksom attityden, någon form av inventering av det barnsliga humankapitalet, som var läskig.

    SvaraRadera
  25. Här en bild på en sådan "Vänd om"-skylt.

    http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/2010/09/Caf%C3%A93.jpg

    Jag har sett mindre liknande i min egen stad.

    Ett skoföretag har lagt ut en film på sin hemsida där man betackar sig för kunder från SD.
    Hur man nu ska veta vilka som är det?

    SvaraRadera
  26. Efter de fyra stora tidningarnas uthängning av nynazister, 1999 eller 2000 tror jag det var, diskuterade Folksam möjligheten att inte låta nazister teckna livförsäkring. Det blev inte så tror jag, men alla såna här stora skampåleaktioner för med sig en kedjereaktion.

    SvaraRadera
  27. Visst var det obligatoriska undersökningar av pojkar på sjuttiotalet, det var inte bara om kulorna hamnat i påsen utan också om det gick att dra tillbaka förhuden ordentligt. Jag minns det, men kan inte påstå att det var särskilt traumatiserande. Har aldrig hört någon ta upp det som barndomsminne.

    Vi fick betyg från tredje klass, också. Och mängdlära och nytt sätt att skriva för hand och många andra egendomligheter.

    SvaraRadera
  28. 19:11:
    De har väl bruna stövlar? Eller är det så att de ska köpa bruna stövlar av skohandlaren och är lätt igenkända.
    Annars håller jag med Maja. Jag gick i talklinik för att lära mig sätta tungan rätt för att skapa ett S- ljud. Dessutom kom det ett fransk gymnastikfröken som med jämna mellanrum konstaterade att jag hade plattfot och skulle göra övningar med en jävla ärtpåse.
    Allt för att stärka självkänslan hos en lågstadieelev. Bah!

    SvaraRadera
  29. Systerdyster: franska gymnastikfröknar tycker jag ska skutta omkring med småflickorna med en badmintonboll på en äng, och vara extra jättesnälla mot mobboffer. Övningar med ärtpåse, nämen dra på trisser va.
    Claes: kontrollerades förhuden? Kan det ha varit en rest av den djupt rotade antisemitismen?
    Tänk att jag hade ingen aning om de här kontrollerna förrän en mamma jag känner vägrade å sin sons vägnar. Man skulle kunna kalla det systematiska kränkningar av småpojkar, men det är säkert olika både hur det genomförs och hur det upplevs.

    SvaraRadera
  30. Tittar man på röstandet valdistrikt för valdistrikt finns ett tydligt mönster: SD har inte mycket stöd hos de "svenskar" som bor i invandrartäta områden som Gottsunda, Tensta etc. Utan de har höga röstetal dels på landsbygden, dels i de valdistrikt som ligger "på andra sidan den stora gatan" från de invandrartäta områdena, där det inte bor så mycket högutbildade. Dvs, de vinner faktiskt inte sina röster hos dem av oss som varje dag lever mitt ibland de ofullkomligheter som finns i svensk integrationspolitik, utan bland dem som bor några kilometer bort, och strängt taget mest hör talas om dessa "problem" ryktesvägen. Ett mycket större problem än vad som sker i de invandrartäta områdena är faktiskt bilden av detta i andra bostadsområden, några kilometer bort. Jag märker det gång på gång, av olika (välutbildade medelklass)bekantas oförmåga att förstå hur jag kan trivas där jag bor. Men eftersom de flesta i den bildade medelklass som nu i media och på bloggar diskuterar SDs intåg i riksdagen bor ännu längre bort ser de inte detta, utan tycks ha en stor klump i magen av oro att de "problem" SD pekar på verkligen finns och är så stora som SD säger. Men det huvudsakliga problemet som ligger bakom SDs intåg i riksdagen har mycket lite med invandring och integrationspolitik att göra: Liksom när Front National gick framåt i Frankrike handlar det i om att en massa människor blivit arbetslösa, riskerar förlora jobbet, inte klarat av ett allt mer hektiskt arbetsliv, samtidigt som samhällets omsorger om dem som slagits ut blivit allt mindre; vilket skapar oro, rädsla och en känsla av att samhället inte är för dem. Att uttrycka avsky för SDs värderingar och människosyn kan vi naturligtvis göra i brett samförstånd mellan alla de traditionella partierna. Men för att i längden minska stödet för partiet krävs sådant som att man får bukt med arbetslösheten och att de som faller ur arbetslivet får ett värdigt stöd och omhändertagande.

    SvaraRadera
  31. Henrik B: "Dvs, de vinner faktiskt inte sina röster hos dem av oss som varje dag lever mitt ibland de ofullkomligheter som finns i svensk integrationspolitik, utan bland dem som bor några kilometer bort, och strängt taget mest hör talas om dessa "problem" ryktesvägen. Ett mycket större problem än vad som sker i de invandrartäta områdena är faktiskt bilden av detta i andra bostadsområden"
    -
    och i media!

    Det här är exakt det intryck jag har.
    Den rasism och främlingsfientlighet jag har stött på har mest handlat om salongsrasism, islamofobi och föreställningar om sexuellt framåtryckande unga män som säger hora, och förtryckande arabiska patriarker, och horder av kriminella samt att det är synd om "svenskar" som bor i invandrartäta områden, och de åsikterna framförda framförallt av något äldre kvinnor som får krupp när de ser en schal men som aldrig "råkat ut för" någonting (man skulle ju kunna tänka att det handlar om kvinnor som blivit väskryckta av en monsterkuk eller så, men det är inte det det handlar om utan ett annat slags bitterhet.
    Föreställningen om den hotfulla invandrarmassan går hand i hand med föreställningen om nazistiska underklasskillar, bådadera ses som ett hot mot medelklassvanligheten och detta odlas av låt oss säga Carl Hamilton och alla som talar om "svenska värderingar".
    Jag åker till Skärholmen och handlar ibland, och en gång träffade jag en gammal kursare på t-banan dit. Hon arbetade på invandrarverket idag. När jag berättade att jag skulle till Skärholmen utbrast hon något i stil med: "åker du dit frivilligt", och såg ut som om hon höll för näsan.
    Det går inte att uttrycka avsky för endast SD:s värderingar, rättare sagt jag tycker Reinfeldts ord om att han inte ville ta i dem med tång var ok (bortsett från att en statsminister måste vara försiktig, fundera på konsekvenserna med tanke på att en pöbelmentalitet kan dras igång när som helst, och då blir det som efter nazistuthängningen: präktigt präktigt förträffligt att få se några stycken vid skampålen och känna sig god), men sen då? Sedan? Och därefter? Och i övermorgon och i övermorgons övermorgon?
    Du gör en utmärkt politisk analys. Det är otroligt märkligt att se "efterlysningar efter debatt om invandringens problem" efter allt snack om "körkort i svenskhet" och krav på "svenska värderingar", eftersom invandringen ständigt beskrivs i termer av hot mot de "svenska värderingarna". Av folk som sannolikt inte röstar på sd utan snarare fp och socialdemokraterna.

    SvaraRadera
  32. och moderaterna, kristdemokraterna och centern och så vidare.

    SvaraRadera
  33. Vad exakt menar Brändén med avsky för SDs "värderingar och människosyn"? Några belagda exempel på det senare?
    /Nyfiken skåning Svantesson

    SvaraRadera
  34. (Jag sticker mellan med en video från ett rörigt tillfälle, jag försöker prata om Mäktig tussilago i ETC:s monter http://www.youtube.com/watch?v=4-7Tnukjsw8)
    Svantesson: värderingar och människosyn, kanske det där med straffmyndighet 12 år?

    SvaraRadera
  35. OK, Maja, det där med 12 år verkar väl saftigt! Finns det flera exempel man bör känna avsky för?

    / Svantesson

    SvaraRadera
  36. Avsky vet jag inte (nu svarar jag förstås inte i Henriks ställe utan delger bara några egna reflektioner), men den handlar nog i första hand om åsikter som sd:are luftat på annat håll, och innan de blev polerade. Själv har jag svårare för salongernas bekymrade tal om hoten mot svenskheten, men det har jag ju redan upprepat intill leda.
    Jag känner ingen avsky mot tanken att hemspråk avskaffas och pengarna läggs på mer svenskundervisning och stödundervisning. Idén om "halvspråkighet" tror jag inte på, snarare att risken för halvspråkighet ökar med hemspråk. Jag såg att lärarförbundets ordförande (tror jag det var) bemötte sd-förslaget att avskaffa hemspråk med just idén om halvspråkighet - men hon var rimligen mest ute efter att försvara hemspråkslärarnas jobb, i alla händelser var hon inte lingvist med specialitet ontogenes.
    Man får som när det gäller alla andra partier titta på sakfrågorna en efter en.
    Begränsad anhöriginvandring: jodå, det kan man väl tänka sig. Självklart finns det ingen absolut regel som säger att man måste ta hit far-och-morföräldrar, till exempel.
    På längre sikt är det (som jag ser det) inget annat än en folkvandringsperiod vi har att göra med. Väldiga förflyttningar mellan kontinenterna. Enorma samhällsförändringar. Det kan ske successivt, jag tror inte på det där med att öppna gränserna helt. Jag blir alltid lika förvånad när folk säger det, att gränserna ska vara helt öppna, inga krav på personbevis, inga krav på flyktingstatus utan svängdörrar till Sverige helt enkelt. Jag tycker att det är en lite lustig tanke. De som förespråkar det hävdar oftast att det är ett ansvar nordeuropa/västvärlden har på grund av den koloniala historien och på grund av den orättvisa resursfördelningen i världen. Och det är väl sant, och på sikt kommer naturtillgångarna antagligen att fördelas på ett annat sätt i världen. Helt öppna gränser idag, inte vet jag: säg vad ni tycker.
    När det gäller sd:s kulturpolitik så blir jag inte upprörd, det är inget avskyvärt med det men jag tror inte att de kommer att få igenom sina förslag.
    Sänkt straffmyndighet till tolv år: nej nej nej.
    De kommer inte att få igenom det heller, så det känns lite bortkastat att bli direkt upprörd över det.
    Annars är det väl mest höjd A-kassa, Sverige ut ur Afghanistan, återinförd värnplikt, och lite annat som sd har gemensamt med olika partier på det smörgåsbord man har att tugga i sig eller spotta ut.

    SvaraRadera
  37. Tack för genomgången, Maja! Du verkar rätt vettig.
    / Svantesson

    SvaraRadera
  38. Blev bara lite fundersam när H Brändén tycktes mena att problem med undermålig invandrings/integrationspolitik upplevdes mindre av invånare i t ex Rosengård och Rinkeby än av bosatta i medel/överklass"ghetton" några kilometer bort.
    Har han bedrivit fältstudier?

    / Svantesson

    SvaraRadera
  39. Svantesson: det var en ganska snabb genomgång måste jag tillägga.

    Men det här är oerhört märkligt: en ledarskribent i Aftonbladet skriver i artikeln "Bevara Sverige svenskt, kör ut dem":

    "Tjugo argsinta amatörpolitiker tar plats i riksdagen och har – när detta skrivs – skapat kortslutning i det demokratiska systemet. Ansvariga för sabotaget är några hundratusen väljare som fantiserar om en återgång till ett Sverige som aldrig har funnits.

    Sverigedemokraterna är ulvar i fårakläder, nassar i postorderkostymer, iskallt gapande även när de talar på det nya salongsfähiga sättet. Dom yrar om Sverige och svenska värderingar – men dom har inte en aning om vad det egentligen innebär att vara svensk."

    Sedan slås det fast vad det innebär att vara svensk (rätt storvulna tankar om en osedvanlig kulturell öppenhet och tolerans). Det blir mycket underligt med tanke på att "svenska värderingar" är ett uttryck som har använts flitigt av etablerade skribenter och politiker, liksom krav på "körkort i svenskhet", och många resonemang om lägre stående kulturer och osvenska värderingar som måste kontrolleras.

    Alltså: det är klart att det är hur lätt som helst att dundra i mot arbetslösa män på mindre orter, som det sägs att majoriteten av sd:s väljare är.
    "Argsinta amatörpolitiker" som ställer till med "sabotage": ledarskribenten talar nog om sig själv.

    SvaraRadera
  40. Angående sänkt straffmyndighet till tolv år. Det lät mycket märkligt. Nu har jag googlat runt en del om detta, och:

    http://johanpehrson.blogspot.com/2009/04/sankt-straffmyndighetsalder-kan-hjalpa.html

    Hm mm... Jag har ofta mycket svårare för det slingeraktiga FP än vad jag har för SD.
    Man vet liksom aldrig vad en del i FP kan tänka sig att tycka för en riksdagsplats, för att sen genast ta tillbaka efter valet. Om det skulle visa sig passa bättre så.

    SvaraRadera
  41. Maja
    Jo, jag läste AB-artikeln av PK-megafonen i skräddarsydd kostym. Var som skåning intresserad av vad riktig "svenskhet" innebär men blev mest bara förvirrad.
    Nu har också en invald SD-politiker i Oxelösund hoppat av sedan han blivit klar över vilka "allvarliga konsekvenser" det kunde bli för honom och hans familj om han stod kvar. I Göteborg blev hans partibroder överfallen av tio meningsmotståndare och knivskuren. En följd av "Svenskheten"?
    Det verkar vara lugnare i Skåne...
    Sverige verkar allt mer surrealistiskt. Kan du inte bilda ett nytt parti; "Surrealistisk Front" - Jag lovar dig min röst!

    Bekymrad Svantesson

    SvaraRadera
  42. Seveneleven: jamen ser man på. Det är klart att det är fp. Argsinta amatörpolitiker på min ära.
    Man måste göra en klassanalys för att begripa det här offentliga talet om sd. Det var på samma vis med uthängningen av nynazister och Hell's Angels för ett tiotal år sedan. Den var brutal, inte minst all godhet som kom fram i kölvattnet efter den (t.ex Folksams förslag).

    SvaraRadera
  43. Svantesson: jo, surrealistpartiet, det kanske är på tiden.
    Jag ska leta fram en bok som analyserade talet om svenska värderingar och krav på körkort i svenskhet, den var bra.

    SvaraRadera
  44. Boken alltså.
    SD är det tydligen legitimt att bespotta eftersom de betraktas som underklass.

    SvaraRadera
  45. Hörde nyss på radion en centerpartistpolitiker (från en ort där man anordnat en demonstration mot att 1 (en) sdare blivit invald i kommunfullmäktige) påstå att sd "är ett parti som vill köra ut alla invandrare ur Sverige."
    Har sd verkligen uttryckt något sådant i sitt program?

    /Uppskrämd Svantesson som fick asyl vid Smålandsgränsen.

    SvaraRadera
  46. Hasse & Tage lanserade ju partiet "Centerextremisterna" en gång i tiden.

    SvaraRadera
  47. Mittåt: såg just på TV att demonstrationen (Grästorp) och Bondeförbundarens uttalande var riktat mot något som heter Svenskarnas Parti, inte SD!

    Lugnad Svantesson

    SvaraRadera
  48. Svenskarnas Parti är nazister "på riktigt", och har fått plats i kommunfullmäktige i Grästorp. Har skrivits en del om det där.

    "Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare"

    SvaraRadera
  49. Hej Anonym/bekymrad Svantesson;
    (1) Jag bor mitt i det Gottsunda, som förra hösten blev riksbekant pga ett antal bil- och soprumsbränder, som riksmedia inte var intresserade av att fortsätta bevaka när de efter några veckor flyttade från det invandrartäta Gottsunda till det fina Kåbo. Jag bor, handlar och tar kvällspromenader här - och jag vet att den bild bekanta som bor på finare adresser i Uppsala har av läget här ute inte har speciellt mycket med den verkliga situationen att göra. Jag har vidare tre val i rad studerat exakt i vilka valdistrikt i Uppsala SD fått mycket respektive lite röster, och gjort nedslag i motsvarande statistik i geografin kring Rosengård, Angered och Navestad. Och fakta är entydiga: SD har sina röster i områden med relativt få invandrare men också få akademiker. Stora delar av SDs väljarkår har inte själva mött de problem de oroar sig för, bara hört talas och ryktas om dem!
    (2) SDs människosyn: Partiet gör en valfilm som ställer svenska pensionärer mot burkaklädda muslimska kvinnor. Alla är uppenbarligen inte lika mycket värda! Partiet vränger statistik så att det ska se ut som om muslimer är mer benägna till sexbrott än svenskar, och använder det som argument för att vi ska sluta ta emot muslimer över huvud taget. Man dömer en hel grupp för enstaka individers missgärningar! Partiet talar om islam som det största hotet mot landets säkerhet sedan andra världskriget, och hur man kan göra det om man menar att kristen, jude, muslim och ateist är lika mycket värda och har samma rätt till respekt, det övergår mitt förstånd!

    SvaraRadera
  50. Maja, Tack för att du ryckte in och hjälpte till att besvara Svantessons undringar i realtid!

    Attityden finns nog både i salonger, och på byggen! När jag var ung SSU-are på 80-talet och vi skulle ut och hjälpa till med agitationen på byggarbetsplatser blev vi noggrant tillhållna att inte ta diskussionen om invandringsfrågan om den dök upp, för det skulle bara leda till att grabbarna på byggena blev sneda på oss, och kanske röstade borgerligt istället för rött! Och några år senare satt jag vid ett fint middagsbord i en stor lägenhet i centrum hemma hos en hög chef i en universitetskommun, på årsmöte med stadens populärvetenskapliga förening, där värdinnan vänder sig till universitetets blivande rektor och frågar: "Hur stort hot tror professorn att muslimerna är mot Sverige?" Idag förbannar jag mig själv att jag bägge gångerna var feg och såg till den sociala konvenansen, och inte tog argumentationen!

    En liten sakupplysning, bara: Anhöriginvandringen ströps för mer än tio år sedan. Nu kan äldre släktingar bara komma ifall de inte har några andra släktingar kvar i hemlandet.

    SvaraRadera
  51. H Brändén
    "Stora delar av SDs väljarkår har inte själva mött de problem de oroar sig för" - menar du med det att de problem de ´oroar´ sig för verkligen existerar?
    En muslim är en människa, mer eller mindre troende, som inte skall blandas ihop med begreppet Islam - dvs en religion som med sin proklamerade "ensamrätt" (likt andra religioner) står över människor. Äpplen och päron. Jag tror inte heller att SD blandar ihop det där, men erkänner att jag inte vet något om det. Om Livets Ord haft samma ställning som Islam, hade det då som religion/ideologi kunnat av vissa anses som ett hot utan att man för den skull fråntagit deras mer eller mindre bokstavstrogna anhängare deras människovärde eller respekt?

    Konfunderad Svantesson

    SvaraRadera
  52. Hej Svantesson:
    Nu märker du ord! Det finns massor av problem med massor av saker, inklusive invandring. Frågan är om de är små eller stora, och det jag märker omkring mig i ett invandrartätt område är relativt små problem, som jag märker att människor som lever en bit bort tror är mycket större än de är! Min attityd till aggressiva religiösa idéer är precis densamma som mot intoleranta politiska idéer: något jag argumenterar emot med argument, utan att för den delen anse att de människor som bär idén skulle vara sämre människor eller ha mindre rätt att bo i landet än de som har idéer jag gillar!

    SvaraRadera
  53. Intressant är att i valdistriktet Norrmalm, Östermalm och Gamla stan 2 249 personer röstade på SD i riksdagsvalet medan 1 504 personer röstade på SD i kommunalvalet.

    En gissning är att det handlar om SD-sympatisörer som inte direkt är från traditionell arbetarklass.

    SvaraRadera
  54. H Brändén
    Klart jag märker ord! Det är ju ord jag läser. Vad gäller Gottsunda tror jag du har rätt, jag brukade hälsa på en romsk familj där och de sa att det var ett lugnt och bra område.
    Det du i övrigt säger låter helt OK; gäller alltså bl a också muslimer, kristna syrianer, sd-anhängare, socialdemokrater, skåningar etc etc...
    Tristans siffror verkar intressanta.

    Svantesson

    SvaraRadera
  55. Jag tittar på siffrorna på Stockholm Sydväst. I Skärholmen har SD siffror på mellan 5-7%. Där är andelen av nysvenskar stor. Däremot Hägersten 27 och 28 i Mälarhöjden har SD under 1.6%. Just dessa relativt välmående distrikt gränsar mot Bredäng, som är den del av Skärholmen.

    Dessa Stockholm Sydväst distrikt ligger också under SD genomsnittet i Östermalm, Norrmalm och Gamla Stan.

    Den fortsatta valanalysen blir intressant.

    SvaraRadera
  56. Ytterligare ett ax-plock av SD-röster i kommuner som inte är särskilt invandrartäta.

    Båstad 356 st
    Lomma 513 st
    Vellinge 648 st (13 av 20 valdistrikt; alltså ej färdigräknat ännu)
    Göteborg centrum: 2 488 st

    Spridda skurar från relativt välmående kommuner/stadsdelar

    SvaraRadera
  57. Jag kan inte Stockholms socio-geografi tillräckligt väl för att säkert veta vilka flerfamiljhusområden i Stockholm som har lite resp mkt nysvenskar, men om ni tittar på Yttre Västerort och jämför SDs siffror mellan Hässelby strand och Hässelby gård med siffrorna uppe på Järvafältet tror jag samma mönster framträder, som när jag tittar på Uppsalas valdistrikt!

    SvaraRadera
  58. Henrik,. jag tror din analys i stora delar stämmer i Stockholm också. SD nästan obefintliga i Rinkeby och Tensta. Bromsten, med radhus och villor, som ligger granne med Tensta ligger på genomsnittet för hela distriktet. En del av Hässelby Villastad hade väldigt få SD. I Stockholm Sydväst ligger traditionella sossefästen som Västertorp, Västberga och Aspudden med relativt höga SD andelar. Samma sak gäller exempelvis Skärholmen 1. Där får SD nästan 5%.

    Maja, Kransen ligger på snitt eller under.

    Däremot i en av sossarnas starkaste distrikt, Skärholmen 9, har SD sin högsta röstandel om 7,57% i hela Stockholm Sydväst.

    SvaraRadera
  59. Jag kan slå vad om att den här förskräckliga inventeringen av snoppbeståndet infördes på 30-talet. Apropå noll och ingenting: Hitler lär ha sagt att han inte ville skaffa barn eftersom han visste att de inte skulle kunna leva upp till hans ideal. Norman Mailer har skrivit en mkt intressant och spännande roman om Hitler, The Castle in the Forest, där han bland annat spinner vidare på spekulationerna om mycket incest och blodskam i Hitlers familj. Det är inte nyttigt med inavel.
    SD-väljare på Östermalm: håhåhå, mina fantasifulla fördomar har redan totat ihop några darriga skräcködlor...

    SvaraRadera
  60. Så en avsevärd del av SDs väljare tycks inte bestå av lågutbildade unga män i utsatt social position? Hmmm...
    Svantesson

    SvaraRadera
  61. Maja, jag är övertygad om att inventeringen hängde ihop med fluortanten och brödinstitutets mackor, simkunnighet och att staten skall sköta vår privata hälsa, rötterna finns nog i makarna Myrdal och Folkhemsidealet. Hade liknande förslag framförts idag hade det blivit ett jäkla liv.
    Otäcka sidor som lobotomeringar och steriliseringar hör till bagaget, men på sjuttiotalet ville nog man alla barns bästa. Man ville väl. Bara staten fick ta hand om det.

    För egen del var skolgymnastiken något jag aldrig kommer att glömma.
    Nästan alla medelålders pojkar har haft en sadistisk gymnastiklärare (ofta med militärt förflutet). Vi hade till exempel betygsprov där man skulle visa färdigheter i redskapsgymnastik inför hela klassen, varpå man omedelbart - högt - bedömdes av magistern med en siffra. Handstående på plint mot ribbstol, hopp över bock via trampett och färdigheter vad gäller armgång.

    Där har du kränkningar för livet, visa pitten för skolsyster hör inte dit.

    SvaraRadera
  62. Claes: bra att inte just det uppfattades som kränkande, jag hade nog trott att det skulle kunna göra det. Jo, i min högstadieskola hade pojkarna en stenhård gympalärare, vi flickor kom ganska lindrigt undan (även om skoljympa inte direkt var min grej, mest ångest hade jag inför orienteringen, eftersom jag de facto brukade springa vilse)
    Idag sägs det att gympan är mer eller mindre avskaffad, det är förstås inte heller så bra men just de där militäriska elaka gympalärarna vill man ju inte ha tillbaka.

    SvaraRadera
  63. Haha, alla sprang vilse på orienteringarna eller satsade från början på att fuska. Ingen gillade orientering, utom hon som senare vann O-ringen eller han som blev yrkesofficer.

    Hur mycket jag än hatade gymnastiken så gissar jag att det är katastrofalt att man inte har obligatorisk och regelbunden skolgymnastik, men en betydligt mer genomtänkt sådan förstås.
    Det är betydligt mer stillasittande idag. Vikt- och hälsoproblem.
    De här skolreformerna som föreslås och upplevs som så otäcka, det är nog sättet det framförs på, man får för sig att det är uppsträckning och återgång till skolaga, fast det inte är så märkvärdiga grejor egentligen. Nej, jag gillar inte Björklund.

    SvaraRadera
  64. det kan nog uppfattas olika vad man tycker är kränkande...

    SvaraRadera
  65. Mobbingen av sd: helt sjuk. Vilken uppvisning av hyckleri.De växer väl av det.
    Jag blev orolig när du började skriva om godhet, annars har det varit rätt intressant att läsa.
    Jo jag tyckte det var pinsamt att sjuksyster skulle kolla mig mellan benen.

    SvaraRadera
  66. Claes: den är rätt märklig, den där avvecklingen av skolgymnastiken. Det hade man aldrig trott.
    Zigge: Ja, den här Aftonbladetgrejen t.ex:
    det är just det där som är fascism.
    Mycket skadligt för mentaliteten och andan i ett land att kvällstidningarna sysslar med megafonjournalistik.

    SvaraRadera
  67. All this sounds awful. Hopefully, after 2000 years of tolerance and ethnic melting-pot, we don't have such problem in Italy

    here is a member of the government coalition...

    http://www.youtube.com/watch?v=aBYk5oqCNMo&feature=related

    SvaraRadera
  68. Zamenhof: det är god-hets.
    Klart att det blir oroligheter under tider av omfattande förflyttningar och förändringar.
    Jag vet inte vad som är mest awful, men ledarartikeln i Aftonbladet är bland det värsta. "Att vara en äkta svensk är att vara osedvanligt opatriotisk, ala andra ska vi slå å käften" ungefär.

    SvaraRadera
  69. Hoppsan - det är lite vajsing med mitt tangentbord, antagligen brödsmulor mellan tangenterna för vissa bokstäver funkar sämre. Det skulle alltså vara "slå på käften", även om det låter lite fint, antikiserande, pastischaktigt att skriva "slå å käften" (inte lika brutalt, antagligen i luften eller vid sidan av käften. så att säga metaforiskt,

    SvaraRadera
  70. non, non, tu as bien cité. C'est "ala andra", car l'auteur de l'article (que je vais rechercher) c'est sans doute un immigré qui voulait paraître plus royaliste (donc, en fait, anti-royaliste) que le roi. Roi qui n'est même pas äkt svensk, bref vous êtes quand même un drôle de pays !!

    SvaraRadera
  71. "Äkta svenskhet handlar inte om Sverige åt svenskarna – utan om Sverige i världen och världen i Sverige. " (A-Bladet)

    Det beror på...

    se "Sverige åt Svenskarna – Svenskarna åt Sverige! av Per Albin Hansson"

    http://ureuropa.wordpress.com/2009/12/01/sverige-at-svenskarna-svenskarna-at-sverige-av-per-albin-hansson/

    SvaraRadera
  72. Zamenhof: försummade jag att ge en länk, hm, ska leta reda på den som service.
    Jo Sverige är un drôle de pays.
    Åhå, Per Albin Hansson?
    Jag har inte hunnit kolla dina länkar ännu Zamen, de verkar kanon!
    Den svenska självbilden är att vi är lite godare, mer upplysta och toleranta än andra (t.ex än de där katolikerna, hu det man ju vad de har för värderingar, inte är de svenska iallafall) och ibland: "att vara svensk är att vara anti-nationalist".

    SvaraRadera
  73. "Sverige åt svenskarna svenskarna åt sverige" - jag gottar mig fortfarande åt den frasen...

    Un dôle de pays. Oui.
    (franska förknippas med överklass här, man får akta sig)

    SvaraRadera
  74. I Neapel såg jag prov på några präster som var veritabla nidbilder av katolska präster. Och så finns det ju jättehederliga, som drivs på flykten eller blir mördade.

    SvaraRadera
  75. Enligt ej vederlagda uppgifter har 16 % av SDs representanter invandrarbakgrund medan motsvarande siffra för Centern är 6 %.
    Märkligt.

    Svantesson

    SvaraRadera
  76. "att vara svensk är att vara anti-nationalist"

    c'est un peu comme le gars qui dit qu'il est trop modeste pour parler de toutes ses qualités... Par analogie, être suédois c'est aussi parler bien suédois, mais pas "trop" bien: il y a une étude d'une ethnologue française sur ça.

    SvaraRadera
  77. Sverige åt svenskarna svenskarna åt sverige

    It's funny: I remember reading this text 20 years ago, for my research on Swedish folkhem, in Bologna. A Swedish student was helping me with translation and suddenly she was shocked by this title. And I was thinking: "why"?

    Immigrants were few in Italy at that time (Lega Nord was there but they only cared about "terroni"), and for me this sentence was not "laddad" as it was for her.

    SvaraRadera
  78. Zamenhof: precis - alltså i snabbövers: "vi svenskar är inte chauvinister" är ungefär detsamma som killen som säger "jag är för blygsam för att framhålla mina meriter".
    Svantesson: hihihihihi väldigt ej vederlagda, väl? Men det vore fantastiskt om det var så. Och varför skulle inte invandrare kunna vara för att hemspråk avskaffas, invandringen begränsas och höjd a-kassa? Det finns för övrigt folk som inte gillar islam i alla möjliga befolkningsgrupper, så...
    Nu hoppar jag raskt till en annan fråga: hur sjutton kan man hitta på ett uttryck som HBT?
    Jag fattar inte hur man kan komma på tanken att bunta ihop människor och sätta etiketten HBT på dem. Det låter som en sjukdom, möjligen som en myndighet/institution/företag. HBT? Vem fan vill ha en sån etikett på sig? Vad är poängen?
    DDT, BBS och HBT.
    Nazisterna älskade förkortningar, förresten.

    Usch, jag är så otroligt trött på Flashbackgängen och kompani som håller på och larvar sig om sverigedemokraterna.

    SvaraRadera
  79. Zamenhof 13.53: that's extremely interesting.
    Why don't you write an article about it and send it to, for instance, Newsmill?
    I still haven't read the Hansson-grej: i suppose nationalism/chauvinism wasn't as laddat before 2:nd world war - wasn't it considered normal, good, excellent and obvious that one should be a patriot?
    And of corse, not as laddat before the wave of immigration as after.

    SvaraRadera
  80. Ehm, what did I say of interesting at 13h 53? Maybe you are confusing me with someone else :-) But I did write some stuff about Swedish self-identity. I wrote ONLY about that subject, in fact...

    For Newsmill I have already another subject in mind: "What if Kalle Anka and Paperino were, in fact, the same person"?

    SvaraRadera
  81. ps: about Hansson, it both for the reason you mentioned, and because his point (and in fact all the folkhem enterprise) was to mix up the patriotic "laddning" and the idea of social equality. "Svenskarna" means, in his text, the whole social community, in opposition with the old right-wing ruling class. But of course this is not so simple, and by this operation the Social-democrats did incorporate, maybe unconsciously, the idea of superiority of Swedishness. But immigration was completely out of the mental landscape of SD ideologs, at that time.

    SvaraRadera
  82. Ett litet påpekande: Aftonbladets ledningsgrupp och redaktionsledning gillar olika:

    http://nyhetstorken.blogspot.com/2010/09/whites-only.html

    SvaraRadera
  83. Uppgiften 16 % sd-representanter med invandrarbakgrund, liksom en hel del väljare, visar nog på kristna syrianer.
    Gör det hela än mer surrealistiskt; vilken "typ" av invandrare skall vi visa mest förståelse för?
    Skåningar har ingen chans, att döma av bashingen av landsfadern Per Albin.
    Villrådig Svantesson

    SvaraRadera
  84. Claes: haha... nåja ett par tre av dem kanske har en och annan tattare i släkten?
    Jag gillar kommentaren apropå vad "noll rasism" egentligen är också: "finns det tre rasism?"
    Apropå tattare: jag nämner i förbigående Kjell Johanssons jättebra roman Rummet under golvet, det försiggick en del tvångssteriliseringar av tattare och annat folk som betraktades som zigenare, d.v.s den stolta folkhemsksvenskheten var inte befriad från rasism (givetvis inte heller överklassen).
    Zamenhof: jag ber om ursäkt, det är ju rätt oförskämt att säga så - "kommentaren 13.53 var intressant" det skulle ju kunna innebära, underförstått, att dina andra kommentarer inte var det... Ungefär som att säga: "Vad fräsch du är idag" (mmm hmm men inte i går då?) Så menade jag inte.
    Jag instämmer helt i det du säger om den då nya folkhemsladdningen av begreppen svensk, fosterländsk. Och det spinns vidare på den självbilden när media bedriver megafonkampanjer. Jag tycker att de gör bort sig.
    Villrådige Svantesson: "visar nog på kristna syrianer" jaha, nog nog nog? Vad baserar du detta nog på då?
    Per Albin Hansson var väl en sån där fyrlänging, såna ska man se upp med, de har revirtänkande enligt moderaterna.

    SvaraRadera
  85. * Så menade jag inte.

    Ingen fara, Maja, det var delvis ett skämt och delvis var jag faktiskt inte säker om vad du fann intressant i det. Det är ingen fel att säga "Vad fräsch du är idag", tycker jag.

    PS: Quand j'ai loué mon appart à Paris à des suédois ils s'étaient en effet exclamé, en rentrant, "vad fräsch". Et ils entendaient en effet, underförstatt, que le reste de la maison n'était pas si fräsch. Mais c'était bien la vérité!

    SvaraRadera
  86. Maja, Tummen upp för din rekommendation av Kjell Johansson.

    SvaraRadera
  87. Maja; det finns 90 000-120000 kristna syrianer/kaldéer i Sverige som kommit hit bl a p g a problem med islam i sina hemländer. Skulle Sd-s 16 % representanter med invandrarbakgrund och deras invandrarväljare bestå av muslimer?
    Fyrlängsgården var för att skapa lä för innergården på den vindpinade och snödrevsplågade skånska slätten. Slugt.
    Svantesson

    SvaraRadera
  88. Svantesson: det finns även muslimer som har kommit hit pga problem med fundamentalism i sina hemländer...
    Det vore en lättnad om alla gjorde samma åtskillnad mellan fundamentalistisk islam och moderat islam som mellan kyrkan och Jehovas vittnen...

    SvaraRadera
  89. Svantesson: jag undrade mest om det var en vild spekulation eller om några undersökningar tydde på det?
    Mariannesson: tycker jag med (men Jehovas är intressanta att prata med).
    Jag funderar lite å det här projektet att bygga en kyrka och en moské under samma tak - det vore kanske bra om man kunde kila in en liten synagoga där också - kanske - om det nu är världsfreden det handlar om?
    Men jag vet inte.

    SvaraRadera
  90. Det har du säkert rätt i Marianesson. Men som ett exmpel; i Södertälje är kristna syrianer/kaldéer i överlägset stor majoritet bland invandrarna. De valde, fick in, 8 SD-representanter i kommunfullmäktige. Av dessa 8 har 5 invandrarbakgrund. Tror knappast de är muslimer som har haft problem med fundamentalism i hemlandet...
    Maja; ditt byggprojekt kyrka,moské, synagoga bör utökas med ett buddhistkloster och alltså anta formen av en fyrlängad gård!
    En skånsk helgedomsvaktmästare rekommenderas.
    Svantesson

    SvaraRadera
  91. Svantesson: jag funderade å buddhisttempel med flera religiösa institutioner, men nöjde mig med synagoga för att det är de tre religionerna som i vår del av världen för tillfället är mest i konflikt.
    Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med resonemanget om kristna syrianer... Självklart finns det olika grupper som har krigat mot varandra eller varit/är utsatta för förtryck av andra religioner.
    Jag vet att rädslan för islam är utbredd, själv känner jag inte av den alls och skulle vilja fråga - helt förutsättningslöst givetvis - om den handlar om en rädsla att islam ska ta över i Sverige.
    Och så funderar jag på att översätta Mlle de Scudérys roman Almahide, om Alhambra, präktigt nog. Men den är på många tusen sidor varav jag bara har lät några stycken så det får bli ett litet utdrag i så fall.

    SvaraRadera
  92. Det är fortfarande fel å p, om jag inte drämmer till hårt på tangenten.

    SvaraRadera
  93. Tog upp kristna syrianers mängd i Sverige bara för att styrka att jag tror å uppgiften att 16 % av SDs representanter har invandrarbakgrund.

    Skåningar är inte rädda för eller bekymrade över islam. Det skall nog mer till för att störa vår madaro. Och så har vi vår akvavit och Edvard Persson.

    Svantesson

    Nu har Miljöpartiet kantrat i megafonblåsten.

    SvaraRadera
  94. Svante: surrealistisk bevisföring.
    När jag påstod att rädslan för islam är utbredd så sparkade jag inte å Skåne, vad jag menade var bara att den tycks finnas i alla samhällsklasser, enligt min uppfattning iallafall.

    SvaraRadera
  95. Vad skåningar är upphetsade över är februariförbrytarna i Roskilde 1658 som sålde ut oss till 350-årig grym storsvensk ockupation - inte petitesserna islam, Sd, Reinfeldt etc.
    Dessa skamliga förrädare är förstås avlidna, men jag måste säga att om jag blivit bjuden till deras begravningar hade jag inte bjudit dem tillbaka till min!

    Svantesson

    SvaraRadera
  96. Synagoga, moské och kyrka under samma tak? Det är nog en politisk omöjlighet tyvärr...

    SvaraRadera
  97. Rädsla för just islam vet jag ingenting om, jag har aldrig hört det uttryckas just så. Men en ilska mot invandringen i allmänhet har jag hört desto mer. Allra värst hos folk man minst förknippar med SD. Yngre medelålders män i karriären med höga löner. Motsvarigheten till Majas Östermalmstanter kan jag tänka mig.
    Ett exempel.
    Sist jag var på en större gårdsfest så råkade det sammanfalla med en familjs utflyttning till annan ort. Naturligtvis som en ren slump när sonen fyllde sju år. *ironi*
    För så ser det ut. Inte en helsvensk unge över sju år i sikte.
    Efter några öl med finaste etikett kom det en lågmäld trevare. "Vi vill inte att Kalle ska börja bryta på arabiska". Och folk hakade tacksamt på lite försiktigt.
    Efter ytterligare några öl så så var diskussionen lite friare.

    Ja det är för hemskt.. det har gått alldeles för långt..finns det ens svenska barn på skolan.. ni anar inte var lärarna berättat.. vi har ju Lisa på föräldrakooperativt dagis...mm det är bra för barnen.

    Jag sa inte flaskhals. Istället fladdrade öronen på mig som aldrig förr. De här herrarna hade åsikter jag knappt hört hos folk från SD.
    Någon av dem har jag sett gå i marscher mot rasismen.
    Det kanske är sant att det är "lågutbildade", detta nya skällsord, som röstat SD. Men man ska inte inbilla sig att indvandrarkritiken alltid är värst där.
    Men denna världens Jan Helinare röstar nog mest med plånboken. Än så länge. Om de här herrarna skulle bli arbetslösa och utan A-kassa vet jag inte hur djupt polityren sitter.

    SvaraRadera
  98. Mariannesson: ja, det vore nog svårt. Men just därför... På något sätt uppfattar jag projektet kyrka/moské under samma tak som en halvmesyr, både med tanke på historien och på nutiden (men det är antagligen att vara lite för grundlig att tänka så).
    Anonym 19.11: å, det här med sd:s östermalmsväljare - jag tänkte inte på östermalmstanter utan på gamla nazister. Men de har väl annat att rösta på.
    Apropå rädsla för islam så har jag mött den, alltifrån i storpolitiken och media - befogad eller inte, men till exempel Iran kan ju ibland beskrivas som ett eventuellt hot mot världsfreden - till privat, rädsla för attentat, för kvinnosynen (en föreställning om att alla muslimska män är förtryckare), och ett slags ganska långt gången aversion mot kvinnor i sjal. Men det är inte särskilt ofta.
    Samtidigt, helt självklart, finns det kvinnor som gör uppror mot religionen, både fundamentalistisk islam och mot den dubbelmoral som brukar finnas i alla religiösa system (och utanför dem också). Jag uppfattar det som två lite olika saker, kritiken utifrån och kritiken inifrån, och hela frågan är ju väldigt komplicerad. Det franska förbudet mot burka och niquab kan ju ses som ett sätt för staten att befria kvinnorna från en förtryckande kultur.
    Själv bor jag i ett ganska blandat och lugnt område, det skulle inte förvåna mig om andelen sd-väljare var låg här i Kransen.

    SvaraRadera
  99. Sverige åt svenskarna-citatet av Per Albin som figurerat här är en lösryckt mening ur en mycket lång artikel från valrörelsen 1924, där uttrycket används som en metafor för att folkets stora flertal ska använda den nyvunna rösträtten för att se till att inte bara statens utan också landstingens och kommunernas institutioner ska ställas i hela folkets, och inte som tidigare bara i en besutten minoritets, tjänst. Den "folkfiende" som pekas ut i artikeln är slöheten och likgiltigheten, som skulle kunna förmå röstberättigande att inte utnyttja den möjlighet rösträtten ger att ta sig sitt land i besittning. Knappast en användning av begreppet som gör exemplet relevant i denna diskussion?

    SvaraRadera
  100. Henrik: jag har ärligt talat inte hunnit läsa Zamenhofs länk ännu. Jag tror självklart inte att han menade att det skulle ha varit ett exempel på rasism... utan "svenskarna" ska här helt enkelt läsas i bemärkelsen "hela befolkningen", utan andra konnotationer än de demokratiska...
    Min diskussion om en mer sentida svensk storvulenhet, som jag menar yttrar sig t.ex i Aftonbladetartikeln, d.v.s föreställningen om svenskar som godare tolerantare öppnare än andra folk, är något som har vuxit fram senare, och den skramlar runt lite varstans, t.ex i uttrycket "svenska värderingar" (eller fraser av typen "det som är speciellt för oss svenskar är att vi inte är nationalister", eller fp:s krav på "körkort i svenskhet").
    Jo, det finns ett slags koppling till "den svenska modellen" (varför man kan se en viss skadeglädje i utländsk press när man menar sig ha fått bevis på att Sverige minsann inte var så perfekt ändå).
    Men det är förstås långt från Per Albin Hansson.

    SvaraRadera
  101. Nåja från Per Albin Hansson är det inte så långt till Tage Erlander och hans bedrifter just under Per Albins regering.

    "Men det hade funnits en annan Tage Erlander. Som statssekreterare i socialdepartementet under Gustav Möller var han en av arkitekterna bakom en anpassningspolitik som sände tillbaka tyska desertörer till en säker död"

    http://www.bt.se/nyheter/boras/bt-journalist-avslojar-svenska-koncentrationslager-i-ny-bok(823045).gm

    SvaraRadera
  102. "Men det är förstås långt från Per Albin Hansson. "

    Well, let's see. He ruled from 1932, the compromise with racist and antisemit Bondeförbundet is from 33, the laws on sterilisation with their unconfortable undertones from 34. Sure, the speech in itself is not racist, nor Hansson (or SD, as a whole) were it. But the very idea that the "folk" must act as one mystic entity, and that "folk" is just Swedes (without mentioning that this kind of vocabulary, in the 30's, was clearly nationalist), with their natural feeling for democracy, moderation, etc., dates back from that time (or, more exactly: became acceptable in the left-wing discourse at that time). I would say that the recent rethoric on swedish values, that Maja mentioned, is a quite "soft" and innocent revival of that debate, when a few Jewish refugees from nazi Germany were considered to be a treath for the "folk" well beeing.

    With all respect, of course, for landsfäder and all nice things they may have accomplished.

    SvaraRadera
  103. "I would say that the recent rethoric on swedish values, that Maja mentioned, is a quite "soft" and innocent revival of that debate, when a few Jewish refugees from nazi Germany were considered to be a treath for the "folk" well beeing."
    Man måste gå på djupet av det här (det kan gå rätt snabbt, och så vill man bevara landsfäder rena... Någon form av patriotisk reflex?)
    Per Albin Hansson är ett slags velour-Mussolini. En bakgrund till svensksvulstigheten är att Sverige inte deltog i det andra världskriget: just, men man man får inte glömma den svenska skamligheten som var nog så stor ändå. Det finns ett avsnitt i Kaputt där Malaparte försöker avstå från att plåga prins Eugen med att berätta om krigets fasor.
    I all hafs (lustigt att Henriks försök till tillsnofsning av Per Albin Hansson gjorde mig artig lötsligt. Nej, hang them high)

    SvaraRadera
  104. Jag vill inte genera herrarna genom att uppehålla mig länge vid undersökningen av testiklar, scrotum och förhud på svenska gossar - berätta inte om det utrikes Zamenhof, det är en sån där sak som går hand i handske med vissa fördomar om svenskar... Men om man för ett ögonblick lämnar diskussionen om frånvaro eller närvaro av kränkthetskänsla därhän: det skulle vara intressant att läsa några dokument med diskussioner kring det hela, då det infördes. Jag tycker trots allt att det är lite mer spektakulärt än fluorsköljning och andra folkhälsokampanjer i skolan. Just detta som nämndes, att förhuden kontrollerades, skulle kunna tyda på att det finns en koppling till antisemitismen. Men det borde bli föremål för forskning.

    SvaraRadera
  105. Att rekommendera: Maria-Pia Boëthius Heder och samvete, Sverige och andra världskriget:
    http://www.bokus.com/bok/9789173248549/heder-och-samvete-sverige-och-andra-varldskriget/

    SvaraRadera
  106. http://www.dn.se/ledare/signerat/tankefrihet-tang-och-pestsmitta-1.1178174

    SvaraRadera
  107. "berätta inte om det utrikes Zamenhof"

    Ok, je vais essayer. Mais j'ai ecrit un article, il y a des années, sur la circoncision religieuse et l'identité suédoise. Donc le sujet m'intéresse: la question est toujours la même, comment différencier "nous" et "les autres".

    SvaraRadera
  108. 'slå å käften' - jag fick mej ett gott skratt...

    SvaraRadera
  109. hahaha Marianne J,
    ja "slå å käften" är faktiskt riktigt roligt... ojojoj...

    SvaraRadera
  110. Ingenting om fluorsköljning och andra folkhälsokampanjer; lite om neutralitet och hjälp under och efter krig – om heder och samvete

    Marshallplanen var ett amerikanskt initiativ för att ekonomiskt bidra till återuppbyggnaden av Europa efter andra världskriget…
    … På bara några år skickade USA nästan tolv miljarder dollar till Europa…
    … Till övervägande del gavs pengarna bort utan krav på återgäldning. Storbritannien, Frankrike, Italien och Västtyskland mottog den största pengakvoten. Sverige tog också emot Marshallhjälpen…

    SvaraRadera
  111. Valens du har helt rätt förstås. Men även solen har sina fläckar. My Lai (Song My), Dresden, andra Tonkin bukt incidenten (se James Stockdale).

    Vi behöver börja kunna urskilja gråtoner inte bara brösttoner.

    Ibland blir man ju bara trött när kritiken av andra länder, särskilt USA, sker samtidigt när kunskapen om vår egna tillkortakommanden som interneringslägren (typ Storsien), baltutlämningen, transittrafiken osv. inte finns hos de personer som bara kan se fel i andra nationer.

    Ännu tröttare blir jag när jag hör att vissa fortfarande kallar Kuba en demokrati osv...

    SvaraRadera
  112. Valens och Cuben, var nu lite källkritiska. Som villkor för Marshall-planen var att Europa skulle öppna upp sina marknader för amerikanska företagare. USA står inte för idealism utan för realism och pragmatism.

    SvaraRadera
  113. och USA:s politik i Sydamerika?
    stödet till Saddam Hussein så länge det passade USA?

    SvaraRadera
  114. Tristan vad innebär det svenska bundna biståndet rent konkret, jämfört med Marshall planen? Vilket annat land än USA hade de varor som Europa behövde efter andra världkriget i de kvantiteter som behövdes? Tro du att människor slapp gå hungriga med hjälp av Marshall planen? Tror du att Marshall planen på ett avgörande sätt fick igång hjulen i Europa? Tror du att Marshall planen indirekt ledde till Indonesiens frigörelse?

    Anonym när du tänker på USA:s politik i Sydamerika i dagsläget, tänker du då på deras stöd till Colombia för att utrota terrorism och narkotika odling/handeln?

    Anonym hur tycker du att Sveriges utrikespolitik gentemot Sydamerika kan förbättras? Vad gör Sverige för att öppna den europeiska marknaden för produkter från exempelvis Mercosul länderna? Tycker du att Sverige ska verka för att tullarna på vissa produkter till EU sänks så att fler människor i Sydamerika kan få jobb i deras olika export industrier? Tycker du att det svenska biståndet hellre bör gå till demokratiska Sydamerikanska länder än till diktaturer på andra kontinenter? Vad kan Sverige göra för att bättra på Sydamerikas ranking för korruption enligt Transparency Internationals index?

    Det är bara framtiden vi kan förändra inte historien.

    Den som vill läsa lite historia om svenskar och Sydamerika här är en liten länk;

    http://amigosdem.se/Amigos_de_Misiones/Valkommen.html

    SvaraRadera
  115. Det här är ju sjukt, är det nåt slags politiskt propagandaministerium?
    Ruggigt

    SvaraRadera
  116. Valens: jo, man kan tycka att det var lite underligt att Sverige fick marshallhjälp, jag vet inte hur det resonerades där - Sverige låg ju inte i spillror efter kriget.
    Anonym 01.50, Anonym 04.20: jag tror inte att det är nåt slags politiskt propagandaministerium.

    SvaraRadera
  117. Återkommer när mitt teknikstrul är fixat, just nu har jag svårt att logga in och förbli inloggad.

    SvaraRadera
  118. Cuben: det var många frågor på en gång, flera av dem är jag inte särskilt insatt i. Kriget mot drogerna i Mexiko lyckas inte väl, hur det går i Colombia för tillfället har jag ingen koll på. Anonym: att USA stödde Saddam Hussein i kriget mot Iran och att Sovjet stödde Iran är väl ett etablerat faktum. Stormaktspolitik.

    SvaraRadera
  119. Kriget mot drogerna i Mexiko går ju inte alls bra. Exponerar snarare många tillkortakommanden. Colombia går väl bättre än Mexiko. I Colombia finns det bra politiker också som Antanas Mockus och Cesar Gaviria bland annat. Colombia lyckades ju också exponera det stöd som narkogerillan får från Ecuador. Komplext.

    Jo jag brukar ju driva tesen att vi först och främst ska se på vad vi själva kan göra och vad vi själv har gjort. Det är lite det jag ville ha sagt med alla frågor. Annars blir det lite som vid tredje flaskan vin fredag eller lördag kväll när alla världens problem blir lösta genom att kritisera någon annan nation, vanligtvis USA.

    Jag har ingående "studerat" detta fenomen personligen vid ett flertal tillfällen. Och tyckt att alla inklusive mig själv var oerhört smarta. Huvudvärken dagen efter har oftast inte berott på att jag har använt hjärnan till att tänka med så mycket dock. Men men det är ju klart man ska inte döma alla efter sig själv...

    Det finns ingenting som skapar jobb som frihandel. Om vi kan få EU att sänka tullarna mot Latinamerika kommer fler jobb att skapas i Latinamerika och vi som konsumenter får billigare varor. Sverige gör redan ett bra jobb här. Varför vi ger bistånd till diktaturer förstår jag inte bara. Regeringen har gjort ett bra jobb under de första fyra åren tycker jag, men mycket återstår fortfarande. Gunilla Carlsson har vänt på många stenar, det har varit bra. Mo Ibrahims pris är ett annat bra hjälpmedel att styra hjälp rätt.

    Antanas Mockus har förresten baltiskt påbrå som även de som kämpade för friheten som Helen Suzman, Ruth First och Joe Slovo hade. (Nej jag har inte baltiskt påbrå).

    Nu en sista fråga som jag inte vet svaret på; Ingår delstaten Quebec i Latinamerika? Borde det ingå?

    SvaraRadera
  120. Quebec hör till Canada, Nordamerika. Kan gärna flyttas till Latinamerika; de är oartiga när man bara talar engelska och inte franska.
    Svantesson

    SvaraRadera
  121. Svantesson, Mexiko tillhör både Nordamerika och Latinamerika.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_America

    Vive le Quebec libre! som den gamle generalen sa. (Rätt man men på fel ställe).

    SvaraRadera
  122. Svantesson, i Wikipedia kartan exkluderar man Belize, Brittiska och Holländska Guyana. Korrekt, de är ju inte "latinska". Däremot exkluderas Quebec, och för övrigt St Pierre och Miquelon.

    För övrigt har du rätt angånde vissa i Quebec. Jag var där för länge sedan första gången. Personen före mig i kön talade bara engelska. Då förstod de i kassan ingenting.

    Själv började jag med att med fransk brytning säga "äta gele me träsche y veboa". Äta gele med träsked i vedbon. De förstod ingenting. Växlade sedan elegant till engelska och då förstod de genast engelska. Hur det kan vara?!

    SvaraRadera
  123. Cuben: skrämseltaktik - ungefär som att skrämma någon så den slutar hicka. Då kan man börja prata vilket språk som helst tror jag.
    Nej men jag kan tänka mig att den som stod före dig i kön uppfattades som en stropp, och att det finns språkmotsättningar i Québec, man vill helst inte prata engelska och motsätter sig den angloamerikanska kulturens dominans i världen på det hela taget, ungefär som fransmännen, och kanske som vissa samniter i syditalien efter Roms kolonisering, men när du sade "äta gele me..." så kanske personen i kassan
    a. trodde att det var en liten dialekt och ville då uttrycka sin respekt för minoritetsspråk genom att föreslå att ni talade engelska (hänger inte riktigt ihop)¨
    b. insåg att du var ironisk och dammade av sina engelskkunskaper eftersom du hade kunnat hålla på hur länge som helst, och kön blev längre.
    eller - - nåt?

    SvaraRadera
  124. St Pierre och Miquelon är såna där ställen jag skulle vilja åka till. Hur som helst: det du säger tyder ju på att "latinamerika" reserveras för länder där det talas varianter av spanska eller portugisiska, medan franskspråkiga länder inte betraktas som tillräckligt "latinska" (?) Eller är det en rent politisk indelning?

    SvaraRadera
  125. Maja men i Franska Guyana talar man franska. Då borde åtminstone St Pierre och Miguelon tillhöra Latinamerika också. Ett litet steg till, även staten Quebec.

    Ingen världsavgörande fråga men ändock.

    SvaraRadera