söndag 10 oktober 2010

Prinsessan de Clèves, med mera

Les cloches sonnent sans raison et nous aussi.
Les cloches sonnent sans raison et nous aussi.
Sonnez cloches sans raison et nous aussi.
Sonnez cloches sans raison et nous aussi.

Tristan Tzara

Dags att uppdatera.
Några strödda funderingar, strandhugg i vad jag tänkt på de senaste dagarna.
I anslutning till de politiska diskussionerna: Nalin Pekgul lär ha kommit till Riksdagens öppnande iklädd kurdisk folkdräkt. För att provocera sd? Eller hade hon och paret Åkesson snackat ihop sig i förväg för säkerhets skull, så att de inte skulle komma likadant klädda?
Nalin Pekgul sitter ju inte i Riksdagen för att representera kurderna, så jag antar att det handlade om ironi (ironi sägs ibland vara förtäckt vrede). I annat fall - om utstyrseln inte var satirisk - kan det ju inte betyda annat än att hon tycker att det är ok med nationalromantik, och det även i Riksdagen. Var det särskilt väl genomtänkt?
Jag funderade på att göra elektroniska klippdockor av riksdagsledamöterna, sådana som det finns i diverse "dress up games" på nätet, med olika folkdräkter och andra utstyrslar, men det får nog vara.
Jag läser Malapartes Kaputt, och för övrigt har jag läst om Madame de Lafayettes Princessan de Clèves, som jag brukar tipsa mina elever på Södertörn om. En helt fantastisk psykologisk roman. I Frankrike har det startats en kampanj med badges: "Jag läser Prinsessan de Clèves", efter det att Sarkozy uttalat sig starkt negativt om boken.
Jag ska straxt svara på alla kommentarer, mycket intressanta och upplyftande diskussioner, men först två stycken som säger: "snälla matte inte banta sklegrynen, vi är inte tjocka".
Trevlig återstod av söndagen!

24 kommentarer:

  1. Nej, inte är de tjocka, de har helt rätt i sin klagan. Hade du tänkt köra något LCHF-foder eller pytteportioner?

    SvaraRadera
  2. Varken eller, ärligt talat... Jag nöjer mig med att inte ge dem mat varje gång de tigger, vilket de uppfattar som att jag bantar dem.
    Kolla särskilt in Atossas blick på bilden till höger.

    SvaraRadera
  3. Folkdräkt gäller som högtidsdräkt, kan ersätta frack och långklänning på Nobelmiddagar och andra tillställningar där man likt Riksdagens högtidliga öppnande möter majestäter. Det har centerpartister använt i evigheter, så jag tycker det är bra att dräkter även från andra hörn av världen dyker upp. Jag tror det är farligt att låta tanken på hur SD agerar styra hur man själv agerar - då ger man dem inflytande över sina egna tankar och handlingar, som de inte är värda!

    SvaraRadera
  4. Henrik: jag tycker att det är rätt intressant att fundera över folkdräkt och nationalromantik överhuvudtaget, om det är farligt vet jag inte.

    SvaraRadera
  5. Bland de vackraste som finns är de svenska folkdräkterna. De bärs ofta upp vid speciella tillfällen. Men eftersom jag är storstadsbo och bara besöker dalarna på midsommar får jag mitt lystmäte fyllt där. Alla byar har sina egna dräkter, många har gått i arv. Ska du köpa en helt ny nationaldräkt kostar den minst 10 000 kr. varje dräkt är ett konstverk och prov på yrkesksicklighet. De är gjorda för hand och det är tusen och en detalj som ska sitta rätt.

    Den drar varje dalmas som äger sån på sig på midsommar i den lilla byn vi brukar fira. Det blir dans runt stången och det känns så ursvenskt att befinna sig där och då. Musiken som spelas på fiol och dragspel är gammal svensk folkmusik. Allt detta utspelas i ett landskap som är så vackert att det tar andan ur en. Det är genuint och det känns väldigt svenskt. Har aldrig sett någon invandrare där. Någonsin. Men jag tror de skulle uppskatta våra vackra folkdräkter, dansen och framförallt den gemenskap och sammanhållning som finns ute i byarna.

    På midsommarafton i Dalarna känner en oerhörd stolthet över att vara svensk. Att få vara en del av denna vackra kultur. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för det och jag har aldrig varit rasist och kommer heller inte bli det på grund av min "jagälskarsverige känsla". Tvärtom skulle jag vilja dela den med andra.

    Jimmy tog sig bra ut i sin dräkt. Undrar vilken by den representerar. Nalin Pekgul var säkert fin i sin också. Fick man klarhet i vilken del av kurdistan den kom ifrån? Varför se dessa vackra dräkter som provokationer istället för vad de är. Ett stycke kulturhistoria.

    Som uppväxt förortsbarn är jag en sån där som går igång på vårarna när asfaltsläggarna börjar köra sina maskiner, för att inte tala om vilka minnen en cementblandare kan ge. Är man uppvuxen i ett betonggetto under sjuttiotalets byggbom så är det sådana "sommardofter" som framkallar våra barndomsminnen. Hela stockholm var ju en enda pågående byggarbetsplats och några andra lukter fanns inte...där i betongen förrän allt blev klart.

    Än idag drar jag in luft djupt ner i lungorna när jag känner doften av regndränkt asfalt.
    Tänk så olika det kan vara. Men bra ändå.

    Mitt senaste bokläs är av lite obehaglig sort. Skriven av Erik Palmstierna under 50-talet där han beskriver sina politiker kollegor på ett förvisso vackert sätt och om deras möten och arbeten i riksdagen under sekelskiftet och därefter. Men det blir lite smetigt när man inte förstår syftet till att just han sprang i regeringskorridorerna och gjorde alla dessa detaljerade personpoträtt av sina kollegor som Branting, Thorson mfl. Vilken var hans uppgift egentligen?
    Lite om allt möjligt

    Tack för den här gången
    Saga

    SvaraRadera
  6. Saga: (Förorts-Tallulah, eller hur? *s* )det var fint skrivet, jag ska väl erkänna att i ett politiskt sammanhang, möjligen för att jag är en skeptiker, studsar jag till inför ett yttrande som "Jimmy tog sig bra ut i sin dräkt". Det vill säga, jag tror nog att det var om inte en provokation, så iallafall ett statement (för att använda ett lånord...) Ungefär som när greve Wachtmeister tog på sig folkdräkt. Missförstå mig inte, det är fint med Midsommar i Dalarna, och jag tror att sd kan vinna poänger genom att klä sig i folkdräkt, även om det (eller på grund av att det) förstärker vi-och-dom-känslan, ja på sätt och vis finns den redan där i det du skriver om midsommar i dalarna:
    "Har aldrig sett någon invandrare där. Någonsin. Men jag tror de skulle uppskatta våra vackra folkdräkter, dansen och framförallt den gemenskap och sammanhållning som finns ute i byarna."
    De skulle uppskatta bygemenskapen... Jo, det tror jag säkert, men om man för över detta till rikspolitiken så inbegriper det ändock ett visst utanförskap, eller hur?
    Men visst, det finns överhuvudtaget ett väldigt sökande efter rötter.
    Jag har en bekant som definierar sig som same (det är ett politiskt ställningstagande mot socialdemokraterna, som h*n uppfattar som förtryckare). När någon frågar om h*n pratar samiska blir h*n arg, det gör h*n inte men är lika mycket same för det eftersom det sitter i blodet, säger h*n. H*n har aldrig sett en ren och sitt samiska påbrå (en farmor eller morfar) plockade h*n fram i vuxen ålder, som protestaktion. Ja, det är nog inte någon jättebra parallell till din stolthet över att vara svensk när du är i Dalarna, deet kanske till och med låter lite förolämpande och självklart vill jag inte förmena dig den, samtidigt som jag faktiskt tror att även det inbegriper någon form av politik. Eller?

    SvaraRadera
  7. Saga: "ett stycke kulturhistoria", när Jimmie Åkesson tar på sig folkdräkt? Är du naiv eller har du otur?
    Ursäkta.

    SvaraRadera
  8. Hm, alltså: dalmasar är väldigt lokalpatriotiska, och det får de förstås vara. När det blir politisk blut-und-bodenvurm är det väl en storskalig lokalpatriotism. Så min reaktion på spektaklet är mycket förutsägbart pk: tycker inte om det. Då föredrar jag Lemmy, som klär ut sig till indian.

    SvaraRadera
  9. betr nationaldräkt så brukar ju drottningen och sessorna på sv flaggans dag - numera sveriges nationaldag - klä sej i nationaldräkt! - något annat typiskt svenskt - - 'allsång på skansen'! - i det sammanhanget sjungs ju bara gamla svenska schlagers - sånger - visor - så det är kanske förståeligt att såna som inte bott så länge i sverige känner sig främmande i den miljön - men jag har tyckt att det verkat lite konstigt att man inte kunnat urskilja 'invandrare' i publiken - - sverige är ju numera ett 'uppblandat land' - men där på skansen på somrarna - verkar det som om allt invandraraktigt är exkluderat - om de invandrade svenskarna frivilligt avstår eller vad det kan bero på? !

    SvaraRadera
  10. Och jag vill bara inflika att även min Sophiasysterhögtidsdräkt (jisses, vilket ord) kan användas vid alla högtidliga tillfällen. Risken är att man skrämmer livet ur alla, särskilt små barn. Men den är väldigt vacker med sin lilla tårtpappermössa!

    SvaraRadera
  11. Musikern och kompositören Georg Riedel spelas flitigast av alla svenska musikskapare. Det avslöjar en tio-i-topplista som Stim gjort. Listan från Sveriges tonsättares Internationella Musikbyrå, Stim, visar att Georg Riedel hamnar på förstaplatsen med 622 verk som spelats offentligt. Bland dessa ingår Idas sommarvisa som Astrid Lindgren skrev texten till. På fjärde plats hamnar Benny Andersson medan Ulf Lundell tog hem femteplatsen. Mätningen har gjorts från 2004 och framåt. SD har, vid olika tillfällen, försökt att använda Astrid Lindgren, Benny Andersson och Ulf Lundell i sin politik. SD hävdade bl.a. att Astrid Lindgren beskriver sd:s politik i boken "Bröderna Lejonhjärta". Genom sådana tydliga utspel vill SD visa att de värnar den svenska breda folkliga kulturen. Där fyller de ett tomrum i den svenska kulturpolitiken, som jag tror att den äldre generationen framförallt finner tilltalande.

    SvaraRadera
  12. MagnusJ: det tror jag också, kanske inte bara äldre men främstde. Nostalgi, motvilja mot de stora förändringarna. Det var bättre förr, i största allmänhet. En vilja att se vanliga svenskar omkring sig, kanske inte folkdräkter då eftersom det är mer apart kuriosa tillhörande en annan tid, utan ABBA/VOLVO/IKEA/FILMJÖLKsvenskar. Och helst int för mörhyade.
    Jag tänkte igenom det här för tjugo år sedan, väldigt noga eftersom jag precis sett en karta i Paris där det var angivet att Sverige tog emot flest flyktingar i Europa, jag blev förvånad eftersom det är ett litet land, men jag tänkte igenom det noganoga inklusive något slags melankoli över att det homogena sosse-Sverige som jag mellanlandade i mellan mina utlandsresor (jag tyckte Sverige var alldeles för trångt och stängt för drag, tänkte länge emigrera men har slutligen begripit att jag verkligen gillar Sverige) skulle försvinna. Och så tänkte jag igenom vad jag uppfattar som svenskt. Ska se om jag kan hitta de där anteckningarna, förresten.

    Bröderna Lejonhierta, ja... Jag menar att Astrid Lindgren är ett geni, sedan är just den boken - kanske särskilt filmatiseringen - riskabel. Jovisst, den har inspirerat främlingsfientligt folk men också vänsteraktivister av den lite mer våldsamma typen. Det råder inga tvivel om att Astrid Lindgren skulle ha tagit avstånd från det bokstavstroende sättet att tillägna sig Bröderna Lejonhierta, men heroismen och svärmeriet dödskulten finns där. Det är den bok (i synnerhet filmatiseringen) av Astrid Lindgren jag tycker sämst om.

    SvaraRadera
  13. hahaha, tjusig felstavning. Lejonhjärta heter bröderna. "Vänsteraktivister av den lite mer våldsamma typen": ok jag förstår vad du menar jag känner flera stycken och de är jättesnälla... lika snälla som bröderna Lejonhjärta när de slåss för en god sak.

    SvaraRadera
  14. Jag vet inte vad som var värst i den efterföljande diskussionen om sd:s utspel, men de av er som kollade på kvällsöppet noterade säkert att Åkessson själv (efter påtryckningar eller på eget intiativ förtäljer inte historien)kände sig skyldig att ge KUNGEN en ursäkt... Ständigt detta fjäskande för eders majestät. Ekdahl verkade inte ta någon som helst notis om detta, utan pratade på om kungen och alla människors lika värde i samma mening. Förnedrande och pinsamt.

    Maja - starta ett debattprogram med kvalitet. Nu!
    /Johan

    SvaraRadera
  15. Zigge: det där med att en vänsteraktivist skulle ha ristat in ett hakkors i en sverigedemokrats panna lär ha varit en bluff, han gjorde det själv: hur som helst stämmer en sådan grej inte med min erf. av vänsteraktivister. För övrigt tycker jag att Reinfeldt sköter den här frågan ganska bra faktiskt, men han borde försöka göra sig av med kd och fp.
    Johan: det där såg jag inte, av vilken anledning skulle Åkesson be kungen om ursäkt, för att det var oartigt att lämna kyrkan? Blä, det var det dummaste.
    Debattprogram - synnerligen svår genre. I princip tycker jag att det skrivna ordet ger mer tid till eftertanke. Det skulle i så fall vara ett mycket långsamt program, med lång paus mellan varje inlägg, verkligen väldigt långsamt och lite sokrates över det.
    Jag funderade på om kungen skulle ta upp vissa saker ur det förflutna i sitt tal, det har väl funnits en del både på drottningsilviafamiljehållet (eller är ryktena om hennes far falska?) och inte minst bernadottesidan som varit en aning nazianstrukna? Eller hur var det nu med detta? Inte så att barnen ska bära ansvaret för förfädrens fel, men jag tror att det är bra med självprövning på alla möjliga håll.
    Indirekt gav kungen möjligen stöd åt sd (när han sa att man måste visa respekt för oliktänkande) men det var väl tillräckligt neutralt formulerat för att vara hyfsat ok. Men Reinfeldt tycker jag faktiskt har hållit en väldigt bra linje, medan som sagt fp och kd enligt min mening - och i synnerhet fp eftersom de fortfarande ger sken av att vara något slags liberaler - borde få så lite inflytande som möjligt i frågan.

    SvaraRadera
  16. Jo,jo... visst. Tycker hela ditt svar visar på vilken grym programledare du skulle bli (hemskt med Ekdahl och den här Birro..) Till och med jag skulle gjort programmet mer anständigt.

    Vilken superwoman du är Maja
    /J

    SvaraRadera
  17. J: hm, grym och långsam i så fall. Men tack så mycket för komplimangen. Jag tycker att Öppna kanalen kan vara ganska bra. Inga larviga jinglar, inga scener, ingen dekor: ett bord och en kanna vatten.
    Godnatt.

    SvaraRadera
  18. Maja, om du uppfattade mitt inlägg som en provokation eller förolämpning ber jag verkligen om ursäkt. Det var inte meningen. Ditt förnamn råkade vara med på listan, det är allt. Tyckte bara det var intressant, det där med namn och hur det speglar det "svenska kynnet" och tiden vi lever i. Femtio- och sextiolister heter ju annars Monika, Tomas, Gunilla, Åke, Klas, eller Anders. Det gör inte nyfödda idag.

    SvaraRadera
  19. Jag kan tänka mig att man som riksdagsledamot vill ta på sig det finaste man har och i Nalin Pekguls fall var det en kurdisk folkdräkt, i Jimmie Åkessons fall en folkdräkt från Blekinge(?). Resultatet är lite som en fyraårig flicka som vill ta på sig prinsesskläder när hon ska till dagis; det blir aningen fel.

    Och jovisst, både i Bernadotteätten och i drottningens familj finns sånt som det inte talas så högt om. Jag tycker ändå att det är så att den nuvarande kungafamiljen behöver ta ansvar för sina släktingars val i livet däremot borde det få nämnas. Och nu låter jag som en rakikalrojalist istället för en radikalfeminist. ;-)

    Och...att SD försöker kapa Georg Riedels musik blir nästan komiskt om man känner till hans bakgrund. Med tanke på den kommer det förmodligen aldrig bli aktuellt att låta SD använda den, i något syfte.

    SvaraRadera
  20. Jag är förstås varken 'rakikalrojalist' eller radikalrojalist.

    Men jag störtbölade under prinsessbröllopet.

    SvaraRadera
  21. Apropå bluffar: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.467994-kvinna-ljog-om-ran-vid-ikea

    En del skribenter "visste" att de icke-existerande våldsmännen var mörkhåriga. Ursprungshistorien kommenterades bl a med "välkommen till det nya Sverige".

    Apropå lokal kultur, kulturhistoria etc: Maja, när det gäller Neapel har du väl inget emot det genuina och folkliga??

    SvaraRadera
  22. IAMB: jag har absolut ingenting emot det genuina och folkliga, eller emot Neapel! Tvärtom. Jag har inte läst din länk ännu, men jag kan säga att smygrasismen som finns t.ex inom fp är kuslig, och att jag faktiskt tror att det är ovanifrån det rycks i konstiga trådar.
    Återkommer, håller på att formulera ett inlägg.

    SvaraRadera
  23. Är du en finare Unni Drougge?

    SvaraRadera
  24. Anonym 22.00: jag vet inte vad jag ska svara på det.
    Kanske så här: den senaste romanen av Unni Drougge verkar inte särskilt bra, innan dess har jag läst en för några år sen som jag recenserade och tyckte var kul, boken om misshandelsäktenskapet har jag inte läst - började men tyckte inte att den var tillräckligt bra - sen tror jag att det finns en tendens att betrakta kvinnor som ett grötigt kollektiv fortfarande.
    För övrigt: jag har inget emot folkdräkt, men oavsett om Nalin Pekgul gjorde ett statement eller inte så tror jag att det betyder något annat om en centerpartist (ett parti som för övrigt har en brun historia) eller en sverigedemokrat bär folkdräkt, än om en same gör det - eller om man tar på sig en kurdisk folkdräkt.
    Nu måste jag försöka få ihop inlägget om fp.

    SvaraRadera