söndag 15 april 2012

"Är du katolik?"

En fråga jag får ibland. Jag låter mitt svar till Anonym bli ett inlägg:

Jag är en döpt men inte konfirmerad protestant som betalar kyrkoskatt. Det är nog det mest sakliga svaret på din fråga.
Den svenska lutheranismen idag är väl snarast humanism med ojämn högermarginal, och vem har naggat den i kanten så att den ej är stram och rak - den helige ande och/eller queerrörelsen, kulturrelativismen och/eller Johannes döparen? Ingen vet. Katolicism är många saker, framförallt skulle jag säga att man bör göra viss skillnad mellan folklig katolicism (som har en dörr till förkristen uppenbarelsereligion) och kyrkan/Vatikanen, samt mellan befrielseteologer och reaktionära. Hur hård kyrkbänken är och på vilket sätt den är hård varierar beroende på om teologin i fråga vill bevara hierarkierna, ödmjuka allmogen och inskärpa respekt för auktoriteterna, eller om den arbetar på motsatt sätt. En del (observera, en del) svenskkatolicism uppfattar jag som sublimerad masochism, annan som ett försök att återskapa auktoriteter, men i många fall handlar det om ett krav på mysticism som lutheranismen idag har ganska lite av.
Vad kyrkan än gör idag så bör den vara eukemenisk, överskrida religionsgränserna. Nathan Söderblom, som för övrigt frälste min morfar, funderade som bekant i den riktingen. Nu erinrar jag mig plötsligt planerna på en kyrka och moské under samma tak i Fisksätra, det har ju klottrats "ingen moské i kyrkan" på väggen där men sedan har jag inte hört något vidare om saken. Det krävs att det även inrymmes en synagoga under samma tak, eftersom det är tre religioner som hänger ihop och är i konflikt - eller snarare utnyttjas i ett politiskt spel. Vilket får mig att tänka på den historia då judar avråddes från att besöka Malmö, av något som heter Simon Wiesenthal Center: den judiska församlingen i staden studsade till och blev förvånad, organisationen Simon W hade inte hört efter med dem eller ens kontaktat dem (enligt uppgift i Sydsvenska Dagbladet), och resevarningen var inget församlingen ställde sig bakom. Det innebär inte att det inte förekommer trakasserier av judar i Malmö, det innebär inte heller att man ska bagatellisera detta för det ska man absolut inte. Men resevarningen var överdimensionerad och helt fel väg att gå, den hade tillkommit någon helt annan stans, utgick inte ifrån dem som bodde i staden. Och givetvis kan en sådan varning utnyttjas av dem som vill ha kvar de här konflikterna, som vill låsa fast dem, som rentav blir nöjda av dem och absolut inte vill att de ska överskridas - som i grund och botten är ganska ointresserade av diplomati och fredliga lösningar. Kort sagt, det ska vara en moské, en kyrka och en synagoga i Fisksätra, allt annat haltar: det borde vem som helst förstå att kristendom och islam inte kan bli kompisar utan att bjuda in den tredje syster. Eller fadern, om man ska vara lite historisk.
Det får räcka som svar, bland annat för att jag vet att det här är mer provocerande åsikter än vad man kanske skulle kunna tro, och att jag bara baxnar när jag tänker på de objektiva fanatiker som kan dunsa ner i kommentarfältet med ett Bah!
Och över alltihopa svävar Armed Forces Middle East and Europe.

* * *

Det finns mer att tillägga här om orsak-verkan, men det får räcka för den här gången.

6 kommentarer:

  1. Tack Maja. Jag både förstår och inte förstår varför detta skulle vara provocerande. Jag skriver om Gud i min blogg just idag. http://www.charlottebrady.com/2/post/2012/04/erstta-gud.html
    Gud sitter och skrattar medan vi bråkar om vilken religion som har störst rätt att företräda hen.(Första gången jag använder hen tror jag, förmodligen fel använt. är henem en vedertagen form?) Det centrala i ALLA religioner är ju människans förhållande till Gud, frånsett Buddhimsen då men tittar man närmare ser man att det handlar om samma sak, bara att man inte kallar det gudsupplevelse. Detta, förhållandet till Gud, tycks vara som bortblåst när man tjafsar om vem som har rätt. Att tjafsa vidare är för mig att avsäga sig sin gudsupplevelse. Och det måste väl ändå vara the original sin?

    SvaraRadera
  2. Charlotte: Ja, alltså det är klart att det är hyperladdat - och många ligger i för att det ska bli värlsbrand. De flesta religioner, utom möjligen buddhismen (i synnerhet zen) har djupt betänkliga inslag i sig själva. Så det är för enkelt att hävda att konflikterna bara är ekonomiska, politiska och militära (oljan är en tung faktor) och att religionerna är helt oskyldiga.
    Att jag nämner just de 3 religionerna och inte buddhismen beror på att just de 3 har slagits under lång tid. Är de förenliga - det kan diskuteras, islam accepterar judendomen och kristendomen, med reservation för att man betraktar Jesus som en profet och inte som guds son, kristendomen bygger på judendomen men betraktar sig som något radikalt nytt i förhållande till den, och judendomen accepterar väl egentligen inte vare sig kristendom eller islam, ur bokstavstrogen synvinkel alltså...
    Religionen är de andefattiga tillståndens ande, sa Marx. Hinner inte svara längre just nu, ska iväg på en Freudcirkel!

    SvaraRadera
  3. Vill inte vara felfinnare nu igen men det heter ekumenik, ekumenisk. Något som skiljer sekulariserade samhällen från religiösa samhällen är väl att religionen betraktas som en privatsak, något som individen väljer eller väljer bort, utifrån sina behov... Detta är något helt nytt i Västvärlden och det är väl egentligen bara här man talar om "det religiösa behovet", medan man på många andra ställen föds in i en trosåskådning. Den svenska kyrkan framstår ofta som urvattnad och eklektisk, man vet ofta inte riktigt vad man tror på. Ann Heberlein har skrivit om detta också då hon gick ur kyrkan för att den hade för mycket clowner och jippon. Jag tror också att kyrkan aktivt bör samarbeta med andra samfund, men det krävs en stor teologisk kunskap för det, och samtidigt öppenhet. Finns den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojo, redan blivit påpekat att det är felstavat. Ett extra u. Kan hänvisa till att felstavningen är vanlig plus att Swedenborg hävdade att u var den heligaste vokalen. Änglarna i himlen sa bara det: u.

      Radera
  4. "Opium för folket" är annars det mest kända Marxcitatet om religionen. "De andefattiga tillståndens ande" hade jag aldrig hört, tycker nästan att det är träffande för vad Svenska kyrkan håller på med :-)

    SvaraRadera
  5. Den troende en konsument vars behov ska tillgodoses.
    Godnatt

    SvaraRadera