torsdag 9 februari 2017

Tre block under uppseglande?

Centern rusar, meddelar SIFO/SvD. Inte att undra på.
Om Birgitta Ohlsson får bli partiledare för Liberalerna, skulle sannolikt även det partiet rusa.
Då kan vi få tre block, och det är bra:
Ett socialliberalt - Liberaler, Centerpartister, eventuellt miljöpartister.
Ett socialdemokratiskt där vänsterpartiet kan ha inflytande
Och så högerblocket förenade ruggugglor M + SD + KD.

Det parlamentariska dödläget går upp i rök. Socialliberaler och socialdemokrater kan nog komma överens om vissa grejer också.
Så ja, jag är på ganska gott humör faktiskt.

Apropå Birgitta Ohlssons bok om duktiga flickor: jag tror vänstern misstar sig om de tror att busighet i klassrummet är detsamma som samhällskritik.
Jag tänker även på Therese Bohmans artikel Klaga inte på den duktiga flickan.

Klart slut för tillfället.

29 kommentarer:

  1. "jag tror vänstern gör fel om de tror att busighet i klassrummet är detsamma som samhällskritik"

    Gör fel? ;-) Menar du inte tror fel? Förlåt en besserwisser...
    Men jag håller med. Mycket trött på skuldbeläggandet av duktiga flickor.
    Tre block kan nog vara bra. Men jag skulle kalla Liberalerna och Centerpartiet nyliberaler, inte socialliberaler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt rätt, tack för pepåkandet, jag ändrar till "misstar sig".
      Ja, det är det gamla punkidealet, eller den negativa uppbyggligheten. Även en rest, tror jag, från en tid då "kunskaper" ofta uttalades med ett slags förakt. Jag tror för övrigt att medelklassens barn har lättare att bråka eller slarva sig igenom skolan, och ändå komma ner på fötter, än arbetarklassens. Ganska tokigt att använda duktig som skällsord, och ännu värre - beskriva "plugghästar" som klassförrädare.

      Radera
    2. Du har säkert rätt om Liberaler och Centerpartister, men jag är som du kanske vet väldigt pragmatisk. Tror jag, kanske.

      Radera
    3. En viss typ av vänsterretorik kommer jag nog aldrig att kunna förlika mig med.
      Duktighet bör inte vara ett skällsord.

      Radera
    4. Hur som: tre block, tack.
      MVH, etc etc

      Radera
  2. En gång i tiden fanns det faktiskt just tre block i Sveriges
    riksdag. Då var inte dåvarande högerpartier riktigt rumsrent
    och borgerliga regeringar svåra/omöjliga att bilda.

    Men moderaterna (f d högerpartiet) växte alltså om centern
    och det finns inte mycket som säger att SD inte skulle kunna
    växa sig större än moderaterna och alltså bli åtminstone största oppositionsparti. Vilken nesa för (m) i så fall !

    Och ko0m ihåg att det var först i och med valet 79 som (m)
    blev största borgerliga parti ! Dock var de inte tillräckligt
    rumsrena för att få statsministerposten ...

    Historien kan mycket väl tänkas komma att upprepa sig fast
    kanske inte på exakt samma sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dt är rätt underligt att M inte kollationerat ordentligt med övriga Allianspartier i förväg. Hur som, det finns rätt många borgerliga väljare som inte kan tänka sig ett samarbete med sd, utan i så fall föredrar S. Jag tycker att tre block är det enda raka.

      Radera
    2. Det är rakt och bra att sd har sagt sig vilja regera med M och KD: socialliberalismen är ju utöver socialdemokratin deras främsta angreppsmål. Mattias Karlsson har skrivit blogginlägg om detta (sen att det påminner rätt mycket om nazismen, som också angrep liberalismen, är en sak för sig: åtminstone finns det en tydlighet i avståndstagandet från socialdemokrati och liberalism).
      Ett M + SD + KD-block skulle kunna vinna valet och få egen majoritet. Inte roligt tycker jag, men det måste ju accepteras i så fall. Jag är emot kravaller, de som kravallar skulle vara odemokratiska luspudlar i så fall.
      Men borgerliga väljare som inte vill ha med sd att göra borde ha ett annat alternativ än att rösta på S eller MP. Jag tycker faktiskt det. Därför är det dags för ett liberalt block.
      Inget parti är tvunget att samarbeta med ett annat - det är lite här som vissa opinionsbildare till höger trampar i klaveret rejält. En del går så långt som till att säga att SD är "verkligheten". Det är så lustigt med retorik. Den är full av talakter.
      Nåväl, med den nya skiljelinjen, som måste deklareras tydligt i förväg, långt före valet, så finns det ju ett val. Jag menar, då har även borgerliga väljare ett val.

      Radera
    3. Med Birgitta Ohlsson som partiledare för Liberalerna och Annie Lööf för Centern, har mitten ingenting att frukta: de kan med gott självförtroende säga adjö till M och KD.

      Radera
    4. Men journalister och analytiker gör fel om de säger att de moderata väljarna härmed har visat vad de tycker. Det är mycket tänkbart att de väljare som är kvar vill att moderaterna ska samarbeta med sverigedemokraterna. Den procent som hoppat av vid den senaste mätningen, kan ju vara precis den del av de moderata väljarna som inte kan tänka sig det.

      Radera
    5. Med detta sagt, hoppas jag fortfarande på ett liberalt block. Jag tycker att det är väldigt fult av moderaterna att de kan tänka sig att fälla regeringen, med stöd av sd. Det är liksom inte reko. I så fall, får de lov att ingå en koalition med sd.

      Radera
    6. Tre block - ja det kunde väl vara uppiggande. Men det är nog troligare att vi får en ny moderatledare före valet.
      Jag måste erkänna att jag är ganska imponerad av Ebba Busch Thor i Så ska det låta. Även om det givetvis går att ha invändningar mot att politiker deltar i underhållningsprogram...
      T.S

      Radera
    7. Ja, det var inte illa. I princip är jag helt emot att politiker är med i underhållningsprogram, men det här var ju rätt kul.
      Jag tror tre block skulle vara bra. Låt Mitten vara vågmästare! Balanserat och bra!

      Men sånt här måste tas på allra största allvar.
      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polispatrull-attackerad-i-rinkeby

      Snäppet värre än vissa kvarter i Neapel: där brukar det mest vara kvinnorna som kastar blomkrukor på polisbilarna, osv. Det här är värre. Och jag tror inte att man bör förväxla attacker på polisen med samhällskritik.

      Radera
  3. Vem kom på den synnerligen idiotiska idén med omvandlingar till bostadsrätt?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Skriver om det här eftersom jag blev avbruten och
    skrev fel. Jag tycker nämligen att jag har en hyfsat
    intressant teori och att det här är helt rätt ställe
    att lansera den på.

    Betrakta svenska riksdagsval från 1970 och framåt. Tag
    procentsiffran för det största partiet i det största
    s k blocket och addera den med procentsiffran för det
    största partiet i det näst största blocket. Addera
    därefter procentsiffran för det största partiet i det
    näst näst största blocket. Vilken summa får vi oftast ?
    Jo, någonting mellan 60 (3/5 av 100) och 66 (2/3 av 100).
    Återstoden får alltså övriga partier dela på och det
    innebär att som mest ytterligare 10 partier kan ta plats
    i den svenska riksdagen.

    För svenska förhållanden gäller alltså att summan i fråga
    beräknas enligt nedanstående :

    1970, 73, 76 : s + c
    1979, 82, 85, 88 : s + m
    1991 : s + m + nyd (den tidens sd)
    1994, 98, 2002 : s + m
    2006, 10, 14 : s + m + sd (flera % 06)

    Ett undantag är 2002 då moderaterna p g a den s k
    valstugeskandalen slog bottenrekord. Men annars
    stämmer detta bra och detta är den enda spådom
    jag törs komma med inför valet 2018.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag förstår riktigt, men har aldrig varit bra på statistik :D
      Borde det inte stå tre partier på varje rad?

      Radera
    2. Kan tänka mig att återkomma med uträkningar.
      Och ibland finns det 2 block, ibland 3. Men
      aldrig fler eller färre än så i den svenska
      enkammarriksdagen !

      Kom att tänka på Fermats stora sats som ju bara
      gäller för n = 2. Här tippar jag att min teori
      gäller för 2 eller 3. Inga likheter i övrigt !

      Vad gäller tips inför valet tror jag att m
      kommer att vara större än sd alltjämt men
      att skillnaden från 2014 kommer att halveras
      på ett ungefär.

      Radera
    3. Gör gärna det, även om risken är att jag inte hänger med i svängarna - statistik överhuvudtaget, är ganska mystiskt. Nu menar jag inte "lögn, förbannad lögn och statistik" - var det Oscar Wilde? - eller "det går att bevisa allt med statistik", fast det känns ovanligt aktuellt i våra dagar, ja faktiskt, det här säger jag inte för att vara pk, men vi kan ta allt från att journalister säger "de moderatar väljarna visar att"... när det egentligen bara går att säga att det handlar om en viss del av moderata väljare - medan de som är kvar mycket väl kan tycka att sd är good guys - till att en del sverigedemokrater påstår sig företräda majoriteten - jag skriver väldigt snabbt eftersom jag surfar på övertid, köpt "extra surf".
      Var var jag nu - jo, det finns också något genuint mystiskt med statistik. När jag jobbade på en insändarsida för mycket länge sedan, före internet, så kom det i princip alltid runt 70 brev om dagen. Det kunde vara fler ibland, när det var någon skandal eller så, men i vanliga fall höll sig siffran kring 70. Hur kunde det komma sig att just 70 personer varje dag kom på att de skulle skriva en insändare? Hur förklaras det?

      Radera
  6. https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag

    Här finns alla siffror ! Ser att både 1998 och 2002 avviker.
    Men annars stämmer det ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi börjar med 70talet. Innan dess var jag så liten ...

      1970 s + c : 45.3 + 19.9 = 65.2
      1973 s + c : 43.6 + 25.1 = 68.7
      1976 s + c : 42.7 + 24.1 = 66.8
      1979 s + m : 43.2 + 20.3 = 63.5

      Radera
    2. Ja det är nuffror.
      Jag tror att mängdläran trasslade till matematiken för mig från början.

      Radera
    3. Hade Hermodsböcker med just mängdlära i åk 7. Sedan
      blev det andra bullar.

      Tänker fortsätta beräkningarna för att tydliggöra
      mitt resonemang så småningom ...

      Radera
    4. Jag hade mängdlära på lågstadiet. IAMB förklarade mängdläran här en gång tror jag - jag har för mig att jag förstod det hela!

      Radera
  7. Tänker fortfarande räkna igenom ...

    Men : I dagens opinionsklimat räcker m+c+sd. Och även
    s+sd om partierna under 4 % håller sig där !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fortsätt räkna. Det är intressant.

      Radera
    2. Men ska du inte ta med i beräkningen att S och C näppeligen kommer att samarbeta med sd?

      Radera
    3. Jag räknade fel där ! s + sd räcker inte. Inte ens s + m även om det är nära. Men s + sd + mp räcker !

      Allvarligt talat, vi måste beakta alla möjligheter
      och också ta in i beräkningen av fi o kd utanför
      riksdagen innebär att 5 % går bort och att det kan
      räcka med 47.5 % av rösterna i riksdagen.

      Återkommer med beräkningarna ...

      Radera
  8. Nej jag har inte blivit skjuten. Jag har bara skrivit ett litet mästerverk.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)