torsdag 19 november 2020

Dagens citat

Rent spel är kanske bara en dröm.

Ekelund

35 kommentarer:

Verutschkow sa...

"Was it a dream ? Was it just a dream ?"

Pompe sa...

Är det nån som trott nåt annat? Vem vet, Ekelund hade kanske förmånen att leva i en mindre cynisk tid än vår…

maja lundgren sa...

Cynism kan vara rätt ok också. Varm och kall cynism, talar man inte om det?

maja lundgren sa...

Man kan ju fluffa till det lite också - sluta aldrig drömma!

Pompe sa...

Sant. Drömma bör man, annars dör man.

Pompe sa...

Sant. Drömma bör man, annars dör man.

Verutschkow sa...

Skall vara "Was it in a dream, was it just a dream ?".
Kom inte på något bättre. Tyvärr ...

maja lundgren sa...

Funderade just på vad det var, är det ett citat? Ska googla

maja lundgren sa...

Man kunde kanske lika gärna säga att det är Ekelund som är cynikern, i bemärkelsen Diogenes i tunnan. Eller i meningen pessimist, illusionsfri.

Verutschkow sa...

Tror faktiskt jag kan ha hittat ett mindre citat som
inte utan vidare kan googlas fram. Nuförtiden har ju
det här med citatlekar nästan gått bort ...

Ah! Bowakawa, pousse pousse

är emellertid lite lättare ...

maja lundgren sa...

Ah, är det Lennon!

Verutschkow sa...

En intressant sak med den här låten, No 9 Dream,
är att den nådde som högst plats nr 9 på listan
i USA ...

maja lundgren sa...

Jaså, är det intressant? :-) Den är väl inte jättebra iofs, men plats nr 9 är väl inte så tokigt.

maja lundgren sa...

Ett par snabbskrivna inlägg fick återgå till utkast - enligt min profetia kommer det att bli ett jävla liv om FHM:s strategi om några år, men just nu är det andra debatter som gäller.
Jag är emot koranbränning, by the way.

Anonym sa...

Jag hann läsa och tänka att det där kommer du få skit för. :) Speciellt kritiken av uttrycket "samhällstänk". Snobbigt, vem tror du att du är, märker ord osv. Det är bara ett uttryck. Kritiken av svensk chauvinism och tillit/plana ut kurvan (du hör, inlägget fastnade!)
Kanske inte ditt bästa inlägg. Men tyvärr kan du nog ha rätt om att svenska FHM skiter i att samarbeta med de länder som lyckas kontrollera smittan. Eller som verkar kunna göra det. Asiatiska länder kanske har en mycket bättre äldreomsorg?
Zigge

maja lundgren sa...

Återkommer, har inte ätit frukost än!
Jo jag vet och dessutom vill många mest komma igång med konsumtionen och skidresorna och i smyg tycka att allt är invandringens fel.
Inte sjutton orkar någon tänka på kommande pandemier.
Frukost först, debattera sen.


maja lundgren sa...

Jag är inte naiv, tror inte att plötsligt minskad konsumtion på något mirakulöst sätt kommer att leda till en omställning som är bra för miljön, eller att det över en natt går att återinföra t.ex arvsskatt och förmögenhetsskatt så att en inbilsk medelklass får vara med och pröjsa och vänja sig av vid tanken att egoism är ett adelsmärke och om folk är så dumma att de har lågavlönade jobb där de blir utbrända så får de skylla sig själva.
och så finns det en dumdryg vänster också, det finns verkligen hycklare (vill inte underblåsa den "diskursen" egentligen men fan för godhetsfascistiska misogyner).

Jag ska formulera om inläggen lite noga, just dessa handlade inte om fördelningspolitik utan om epiemo.. epidemio...
Om metaforerna tillit och plana ut kurvan.

maja lundgren sa...

Men först solglimt.

Anonym sa...

Zigge, Maja:
"att svenska FHM skiter i att samarbeta med de länder som lyckas kontrollera smittan. Eller som verkar kunna göra det".
Men vet vi att det är så? Sydkorea kanske har andra lagar.
Jag tycker att frågan är svår men litar på att FHM har mer koll än jag...
Mariannesson (som tappat bort lösenordet till sitt googlekonto...)

Anonym sa...

P.S Vilhelm Ekelund var en riktig dysterkvist.

maja lundgren sa...

Mariannesson: nej, precis: jag vet inte. Kan inte påstå att jag litar så mycket på FHM att jag slutar ställa frågor... men man får ju hoppas att de inte låst sig pga prestige, eller pga något slags fix idé om att vi inte har något att lära av t.ex Sydkorea och Taiwan, eftersom de skulle vara väsensskilda kulturer, det skulle inte funka här osv. De har som jag fattat det inte haft lockdowns men har låga dödstal.
Ekelund - jag citerar ur minnet, om jag ska vara uppriktig. Nästan säker på att han formulerade det så men bör kolla upp det :-) Nejdå han var ingen minglare direkt, allt han skriver är inte lika bra eller bokstavligen sant. Men jag kom att tänka på det här vankelmodiga uttalandet när jag läste en märklig artikel, där renhet nämndes. På återhörande.

maja lundgren sa...

Å det är så trevligt att bli nämnd men ibland blir man förvånad.
Skulle Den skenande planeten vara "grundlig science fiction"? Jag vet i och för sig inte vad det är, men när jag hör uttrycket tänker jag på minutiösa skildringar i den realistiska skolan. Men men men nu ska man inte hålla på och väga ord på guldvåg - nån gång ska jag kanske ändå skriva lite utförligt om hur jag skrev några av mina böcker, och betona en sak som faktiskt är rätt viktig - minns att någon recensent trodde, till exempel, att jag hade planerat en historisk roman av en helt annan typ, en som kanske skulle kallas realistisk eller så, men sen tänkte, äh vafan, och skojade till det. Men det gick verkligen inte till så, jag var mycket medveten om att formen inte skulle vara traditionell, att personteckningar och miljö inte skulle efterhärma artonhundratalsromanen (hur bra denna än var). Utan snarare Petronius Satyricon, och annan litteratur före artonhundratalsrealismen. F.ö, de artonhundratalsförfattare jag gillar allra bäst (Dostojevskij och Emily Brontë) avviker från epoken på olika sätt, skulle kanske inte få godkänt idag t.ex. Orealistiska, hysteriska personporträtt som inte genomgår någon trovärdig psykologisk utveckling och miljön är inte tillräckligt gestaltad, det är för kaotiskt, osv. På motsvarande vis: Ulrika Knutson skrev nåt i förbigående om att intriger inte var min starka sida, som om jag haft syftet att skapa en viss typ av litterär intrig (f.ö har "intrig" inte mycket med verkligheten att göra), eller åtminstone att jag borde det. Men det är faktiskt inte sant, både beträffande Pompeji och Den skenande planeten är det så att intrigerna är som de ska och att jag bryter medvetet mot dagens estetiska normer

Solglimt? ser inte ut så, men snö! Då kan man använda en plattityd, äntligen, en av de plattityder som skulle kunna tas med i en hedersbok, sådana som faktiskt är helt ok trots att de upprepas ofta:

Har vi tur får vi snö och då blir det lite ljusare....

maja lundgren sa...

Ah, rörigt! Ska reda ut det sedan.

maja lundgren sa...

Almqvist hade inte fått godkänt för Ormus och Ariman.
"Både för kort och för mångordig", tror jag visan hade gått.

maja lundgren sa...

Jag ska unna mig en tåspridare och en ny propp till diskhon.

maja lundgren sa...

Ja, Nabokovs sågning av Dostojevskij, t.ex. När jag läste det avfärdandet första gången var det en aha-uplevelse - jag gillar ju verkligen inte Nabokov, tycker det är stendött, men det är tidens melodi , Nabokov är en av de högst skattade författarna och anses stå för en objektivt skyhög litterär kvalitet. Enligt vissa kriterier gör han ju det, och enligt vissa kriterier är Dostojevskij en misslyckad författare. Eller åtminstone en författare som hade blivit bättre om... det ena med det andra. Det är en fråga om olika preferenser, smak, moden. Men det finns en väsensskillnad, en temperamentsskillnad, och det är bra att bli medveten om den: jag skulle säga att vår tid är fyrkantig, ett slags Flatland kanske (dags att läsa om Abbots bok, den var väl inte bara en enkel metafor)

maja lundgren sa...

kort kort lång kort kort - morse

Verutschkow sa...

Mera intressant är kanske att på samma LP fanns också
en låt som blev Lennons första etta på USAlistan. Och
hela LPn nådde också förstaplatsen ...

F ö kom alla fyra beatlarna, vid olika tidpunkter, efter
gruppens splittring att toppa USAlistan. T o m Ringo ...

maja lundgren sa...

Jo dom var duktig var för sig också. T o m Ringo... :-)

maja lundgren sa...

Jag sjunger karaoke ibland, gärna beatleslåtar. Det finns instrumentella versioner på YouTube. Vem vet, kanske lägger ut nåt här. Det kunde ju vara ett sätt att bidra med lite uppmuntran, många artister gör liknande saker nu. Alltså det är verkligen risk för samhälleligt psykbryt.

maja lundgren sa...

Hm, Lennons första etta på USA-listan, måste nog googla. :-)

Verutschkow sa...

Från en LP som hette "Walls and Bridges". Broar som man
tar sig över, väggar som man slår huvudet i ...

maja lundgren sa...

Sånt är livet. :-) Jag sörjde verkligen när Lennon dog, på ett sätt som nog många skulle tycka var överspänt. Tror jag byggde något slags Lennonaltare med foto och ljus framför.


maja lundgren sa...

Femton år tror jag visst att jag var, en liten flicka så melankolisk som längtade till Rom och inte hade blivit punkare än.

maja lundgren sa...

Det kan vara odrägligt även om man märker självironin i den här kommentaren - men om man inte uppfattar den, så blir det gräsligt på ett helt annat sätt :-)