fredag 14 juli 2017

Lenins långa skinka


Det är nog många barn som har blivit traumatiserade av denna målning på Moderna Museet.
Det anses ju bra att utsätta barn för modern konst. Kanske för att de ska sluta rita prinsessor och bilar och göra lika fint som till exempel Salvador Dali i stället? Men som jag minns det upplevde jag tavlan som något slags svek, förräderi, avskyvärt snusk givetvis. En vuxen människa som målar något så läskigt, äckligt, som man knappt vågar titta på.
Övriga surrealister lär ha reagerat ungefär som jag, år 1933 då Dali släppte tavlan. Den heter Wilhelm Tells gåta.
Om jag inte misstar mig orsakade den en brytning mellan de flesta andra surrealister och Dali. De avvännade honom!
Tro inte att folk aldrig har avvännat varandra förut på grund av konst, politik eller religion!





Jag tycker jättemycket om Salvador Dalis konst idag. Men det är rätt praktiskt att minnas sin konservativa barndom. Jag har inga problem med att plocka fram min barnsliga konstsyn och reagera med bestörtning.


Nåväl, jag var på Moderna med en vän och såg Marie-Louise Ekman-utställningen nyligen. Rekommenderar rekommenderar - även för dem som föredrar upphöjt vacker och garanterat oskamlig konst, eftersom det är bra att väcka sin barnsliga blick till liv. Låta sig förfäras eller förtjusas.

Salvador Dali-män dyker upp i några av Ekmans tavlor, det är det som utgör kopplingen i det här inlägget.

Så var det med det. Nu har jag krossat leninismen.


15 kommentarer:

  1. Det är inte så enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte bara tavlan som orsakade brytningen, det är väl det du menar?

      Radera
    2. Wilhelm Tells gåta gjorde många surrealister ursinniga, och Breton försökte förstöra den när den ställdes ut i Paris 1934. Som tur var hängde den lite för högt upp för hans attentatsförsök. Men om jag inte är felunderrättad var det en något senare målning av Dali, Hitlers gåta, som ledde till hans definitiva uteslutning ur gruppen.

      Pompe

      Radera
    3. Hej Pompe! Hehe ja… De försökte förstöra den, enligt uppgift…
      Men Salvador Dali var sexuellt attraherad av både Lenin och Hitler, det handlade ganska lite om politik. Han odlade en veritabel Hitlerkult. Det var omöjligt till och med för en surrealistgrupp att ha med någon som var tänd på Hitler. Paul Eluard skrev så här (i ett brev jag hittat i en Dalibiografi): "…Jag kan inte bedra mig själv vad gäller de nästan olösliga problem som Dalis Hitler-paranoida inställning kommer att skapa om det fortsätter. Dali måste absolut finna ett annat föremål för sitt vanvett… "

      Radera
    4. "Det handlade ganska lite om politik" är ju förenklat.. Det väldigt allvarliga saker det handlar om. Dårskap i en farlig tid.

      Radera
    5. Ja, här är Hitlers gåta.
      http://www.museoreinasofia.es/en/collection/artwork/enigma-hitler

      Kanske bör tilläggas att Dalis förälskelse i Hitler INTE var besvarad.

      Radera
    6. ”Dali måste absolut finna ett annat föremål för sitt vanvett…” sa mannen som skrev hyllningsdikter till Stalin ;)

      Pompe

      Radera
    7. Jag har för mig att de flesta surrealister bröt med Stalin efter Moskvarättegångarna, men det var ju lite senare.
      Vid början av 30-talet skulle jag säga att det var avsevärt mycket värre att dyrka Hitler än att dyrka Stalin, men Eluard kanske höll fast vid Stalin efter det? Lite osäker…
      Hur som helst så tyckte ju kommunistpartiet att surrealisterna var för flummiga. Inte socialrealister.

      Radera
    8. Alltså det franska kommunistpartiet.

      Radera
    9. Éluard skrev så sent som 1950 ett ode till Stalin.

      Pompe

      Radera
    10. Ja det är på tok för sent.
      Aragon stod nära sovjetunionen också.

      Radera
    11. Inte helt olikt Myrdal. I en nutida svensk kontext så är det ganska underligt att iaktta hur populär Myrdal är bland folk som annars ogillar vänstern. Försvar för massmord osv, plötsligt ovidkommande. Jag HAR en spekulation om vad det beror på, men det får anstå till senare

      Radera
  2. Någon gång ska jag också komma in på varför jag tyckte att Julia Caesar-historien var "fel gjort" av journalisterna, en åsikt som fortfarande är väldigt kontroversiell, och varför jag menar att AH däremot blir alldeles för gullad med trots att hon på många sätt är mer försåtlig, och häpnadsväckande lögnaktig. Men jag kommer att vänta ett tag med det, det måste göras mycket grundligt. Tills vidare åkallar jag bara Guds vredes stora vinpress, osv.

    Godnatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vänta: det krävs rationell iskyla, det går inte att vinna över psykopater med vrede.

      Radera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)