onsdag 3 oktober 2018

Vuxna i rummet

Den mest kväljande klichén just nu.

11 kommentarer:

Erik Rodenborg sa...

"Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in.”
Lukas 18:17

Verutschkow sa...

Man kanske skulle kunna ändra lite på texten (men ta och
behålla melodin) i Eva Dahlgrens gamla "Ängeln i rummet".

"Det bor en vuxen i mitt rum" o s v ...

maja lundgren sa...

Ja, bara en sån sak :-)
Sen är det väl klart att det finns egenskaper som vuxna har (när det vill sig väl) som barn saknar. T.ex långsiktighet, impulskontroll, känsla för det allmänna bästa osv. Men "vuxna i rummet" används på ett VIDRIGT OCH FALSKT sätt i den politiska och kulturella debatten....

maja lundgren sa...

Hahahaha.... ojojoj

Anonym sa...

Politikerna ägnar sig åt tom retorik för att dölja det faktum att de inte slåss om olika politiska mål utan om samma höga poster. Upprörande låg debatt om statsministerposten.
Nils

maja lundgren sa...

Jag hade intrycket att det rödgröna blocket blev större än Alliansen. Av någon anledning som jag baske mig inte begriper fick den där Kristersson i uppdrag att bilda regering.
De politiska målen är rätt lika ja, det är väl något slags teknokrati vi lever i.

maja lundgren sa...

Samtidigt är klyftan mellan moderaternas högerfalang och resten av Alliansen djup, på många plan - det gäller både politikerna och väljarna. Det är inte moderater, det är höger. Det enda som skulle kunna avspegla faktiska och djupgående politiska skiljelinjer vore om socialliberalerna bröt sig ur Alliansen. Jag har ganska svårt att förstå att de inte redan gjort det.

Verutschkow sa...

Elton John gjorde ju något liknande när Prinsessan
Diana dog med sin gamla klassiker "Candle in the
wind". Ny text, samma melodi och en hyllning till
en död kvinna.

"Goodbye Norma Jean" blev "Goodbye Englands Rose"
till att börja med ...

maja lundgren sa...

Jag hade nog lite svårt för det där. Alltså... när en personkult exploderar så till den milda grad - det är starka irrationella processer igång då, uråldiga mekanismer, ja det tror jag. Förlorar sig i sagans och sägnens arketyptöcken - hade svårt för Dianakulten.Visserligen var jag prinsessig som barn, men det räcker inte som psykologisk rot. Dianakulten tyckte jag var obehaglig.

maja lundgren sa...

Gamlingar är ännu bättre. Den som inte tar emot Guds rike som en gamling bör hålla snattran.

Anonym sa...

Det är tydligen inlånat från engelskan. Adults in the room.
Återkommer när jag hittat ursprunget
Maja