tisdag 12 februari 2019

Firecracker

Nästan ingenting går upp emot att hitta en låt man inte hört på väldigt länge men funderat på ibland, försökt minnas melodin men bara kunnat återskapa fragment, nästan bara en atmosfär. 
Den här låten hörde jag när jag var fjorton år och bodde i Rom då någon spelade den i klassrummet, på rasten. och jag hade en snutt av den på kassettband, vet inte hur det gick till men antagligen lyckades jag spela in en bit när de spelade den i italiensk radio. Sedan försvann förstås kassettbandet, jag flyttade från Rom, har aldrig hört låten sedan dess - men nu plötsligt hittade jag den i en lista på Facebook. Jag visste varken vad bandet eller låten hette, men det är Yellow Magic Orchestra med Firecracker. Mystisk, romantisk, vemodig, lite euforisk eller upprymd - det 
är ett ord jag gillar. Upprymd.


Inga kommentarer: