måndag 31 maj 2021

Brummelibrum

 

Idag har jag lärt mig ett nytt begrepp - retrotopi. Det är en filosof vid namn Zygmunt Bauman som har myntat det. Jag har inte läst Zygmunt Bauman utan jag snubblade över begreppet retrotopi i en saklig, på allvar upplysande recension av en omdebatterad bok. Edda Mangas artikel i Fempers: 

Transfrågan sekundär i Kajsa Ekis Ekmans analys av kön 

Festina lente, vad bra. Långsamhet är klokhetens svar på click bait - eller nåt.

Det ligger nära till hands att svara på polemik med polemik. Det är vad de gamla zenbuddhisterna kallar att ropa för att överrösta ekot. Ja, det där folk lär syssla med på Twitter. Att svara med saklig analys tar längre tid och är inte lika klickofilt. Därför tänker jag prenumerera på Fempers.

Klart slut för tillfället. 



Inga kommentarer: