onsdag 9 juni 2021

Kalla mig stofil

 .... perukstock, gammal stöt eller motvallskäring, men säger ni boomer blir jag, för att uttrycka det milt, förgrymmad.

Inte nog med att det är ett lånord från amerikanska, trots att vi har många betydligt mer finkalibriga uttryck på svenska. Boomer är ju asplatt. Utan det är ett rackarns meme, konformismens triumf över ungdomlig spontanitet och uppstudsighet. 

Det borde ni fatta själva. Men det är väl för mycket begärt, med tanke på att ni inte ser längre än näsan räcker och den (näsan) har ni haft i era mobiltelefoner sedan ni var i koltåldern. 


slut på meddelandet.

27 kommentarer:

Anonym sa...

En boomer är född mellan 1946 och 1964. Och kan av yngre generationer betraktas som bakåtsträvande och omsprungen.
Jag har tänkt på varför det är så tyst om Stig Larsson. Han som ansågs vara numero uno så länge. Jag kom aldrig åt Ludvig Köhlers artikel om Stig Larsson och jag förstår om Maja inte har någon större lust att diskutera kulturmän.

maja lundgren sa...

Jo jag har sett att gränsen dras vid 1964, då klarar jag mig. Precis som 20-talister och 30-talister, de omfattas inte heller. Boomer är ett både platt och snävt skällsord, ovanligt korkad smädelse :-) Men det syftar specifikt på vilsenhet i den nya digitala verkligheten - eller motstånd mot den. T.ex gamla stötar som tycker att ungdomar är för mycket på TikTok och vill ransonera skärmtiden. Eller som vägrar skaffa mobilt bank-id.
Det har ju inget med hur stor en barnkull är. Därför är boomer ett korkat skällsord.

Unknown sa...

46 blir 64 baklänges. Och 19(hundra) var medelåldern på
de amerikanska soldaterna i Vietnam.

maja lundgren sa...

Någon form av talsymbolik. Skulle kunna förklara varför folk födda före 1946 inte betraktas som bakåtsträvande. :-)
Jag har sett andra avgränsningar av boomer, som verkar vara mer kopplade till just ålder. I vissa fall omfattas tydligen 80-talister (på 80-talet var det ju en mindre babyboom). En del använder det för alla som är födda på nittonhundratalet. Ibland med tanken att millenniebarnen är en ny typ av människa, inte bara yngst utan till hälften A.I. Som den här snubben skrev i en artikel i bladet, ledsen du är redan en cyborg. Alla unga kommer operera in chip i hjärnan och inte en chans att de kommer att gå med på att läsa äldre tiders litteratur. Snark så in i helvete, liksom.

Anonym sa...

"ok, boomer!"

maja lundgren sa...

Pantalone, Pappus osv.
Det är ju liksom inget nytt det här med generationsmotsättningar.
Men jag tror att boomer slagit igenom för att det påminner om bumb - och kanske för att tonåringarna som började använda det som skällsord från början (nu är det väl mest medelålders som säger det om sig själva?) syftade på sina föräldrar och farföräldrar, som båda tillhör någon av de båda babyboomgenerationerna. Det kan också handla om nåt i stil med jätteproppen Orvar eller köttberg: det faktum att de gamla stötarna är många (tillhör en baby boom).
Och så utgår de ifrån att det inte blir fler baby booms.
Jaja.
Men man får se hur det blir det här med chips i hjärnan.

Verutschkow sa...

Var är det "tyst om Stig Larsson" ? Här eller i
den stora världen ?

Hälsade på honom inne på Karolinska en gång och
sade att jag sett honom i TV ...

maja lundgren sa...

Fråga Anonym.

Verutschkow sa...

Apropå "boomer". Uttrycket hade en hyfsat stor betydelse i
en krönika i DN av popnörden/experten Fredrik Strage ganska
nyligen ...

https://www.dn.se/kultur/fredrik-strage-tjanstefel-att-forvaxla-landets-storsta-band-med-vanliga-ungdomsfyllon/

Krönikan så bra att den för säkerhets skull är låst ..

maja lundgren sa...

Oj, bakom betalvägg. Då måste det vara bra.
Använder han boomer ironiskt eller på fullt allvar?

maja lundgren sa...

Antar att det är han som misstar hiphoppare för "ungdomsfyllon" och därmed begår tjänstefel eftersom han är popskribent och borde känna igen ett berömt band när han ser det på stan? Gissar att han använder boomer om sig själv - enda gångerna jag sett boomer användas har det varit folk som säger det om sig själva.
Jag pröjsar inte, men gärna en sammanfattning.

Sen en liten liten randanmärkning: det är så vanligt förekommande så jag måste säga det.
Det har ofta hänt att folk har kommenterat här för att de haft en egen agenda, trots att de föraktat mig eller tyckt att "det där gör en snubbe mycket bättre". Eller: "det där gör jag mycket bättre". Sånt har framkommit lite smygande, det har inte handlat om paranoia från min sida utan ett faktum: i vissa fall har det funnits en politisk agenda, folk har t.o.m kopierat grejer på annat håll och klistrat in här som om de skrivit det själva.
I andra fall har det ganska uppenbart handlat om avund, folk som skrivit långa kommentarer för att överrösta min blogg, som de tyckt var undermålig. I vissa fall har det handlat om att på nåt sätt pinka in revir, i många fall har det handlat om att försöka få över diskussionen till att handla om en manlig huvudperson. Och under allt detta ligger ett djupt känt förakt mot allt jag gillar. I vissa fall har det handlat om farbröder som tänkt att de ska tala mig till rätta (t.ex herrar som hatar Freud), men som alltid uttryckt sig lite drygt eller putslustigt, för det är ju ingen som ser sig själv som en hatare så länge tonfallet är civiliserat.
Rätt ofta har det handlat om herrar som inte förstår när jag är självironisk eller flertydig, i en del fall har man varit missnöjd med mitt musikval, men det allra vanligaste, så vanligt att man nästan vänjer sig, det allra vanligaste är kommentatorer som uppfattar mig som en sån här vanlig värdinna, typ socialt understödjande. Kommentatorer som aldrig skulle få för sig att läsa mina böcker, eftersom de är här för sin egen skull och bara sin egen skull.
Det kan också handla om en eller annan kvinna som hänger här av oklar anledning, trots att hon uppfattar mig som en "argbigga".
Det har kunnat komma som en liten chock, passiv aggressivitet som inte uttrycker sig som rena påhopp, och det är mycket värre än påhopp. Men vid minsta lilla antydan om att det här inte är ett vardagsrum som kommer att förbli öppet för dem som är ointresserade av mitt författarskap, har det hänt att de reagerat med explosivt ursinne.

Kort sagt: ni anonyma som skriver här. Ägna er åt lite eftertanke. Och svara sen: varför kommenterar ni här?
Beskriv med några få ord hur ni uppfattar den här bloggen.
Berätta också vilka av mina böcker ni har läst, och vad ni tyckte om dem.

Verutschkow sa...

Poängen med krönikan är alltså att Strage, som är
oerhört kunnig inom populärkultur, är ute med
några vänner och blir verbalt angripen av några
förbipasserande som han inte känner igen. Men
det är alltså ett av Sveriges största nya pop-
band som han nyligen sågat rejält ...

Skall se om jag kan läsa om det där och
referera lite mera exakt framöver.

Verutschkow sa...

""Jag kan fatta att de är sura, säger hon. "Du
sa visst i tv att de är sämst i Sverige." "Vilka
då?" frågar jag."Hov1" säger hon."

"En dumstrut som det står "BOOMER" på sänks ner
från himlen och landar på mitt huvud."

BOOMER förekommer bara denna enda gång i texten ...

maja lundgren sa...

Står det vilka glåpord bandet slänger efter honom? Tror inte att det är boomer. Gubbjävel, idiot, nolla? Du ska dö!
Den här Strage är 70-talist. Och lite fantasilös, tydligen.
Alltså, det hade ju kunnat stå "dags att sluta skriva om nya band" på dumstruten, eller "dags att sluta kalla band sämst i Sverige". Att han inte kände igen dem är ju en bagatell egentligen. Det hade kunnat stå "stofil" eller "grand old lady". Boomer är inte bara ett modeord, det är felanvänt också, åtminstone i Sverige.
Boomer används som jätteproppen Orvar, om den första efterkrigsgenerationen. Tydligen kallas generationen innan "the silent generation". Innan tonåringar och rock and roll-revolt blev ideal. Min generation och 70-talister brukar kallas Generation X. Eller den ironiska generationen. Sådana kan också bli stofiler. Sannerligen i allra högsta grad. Ironin kan ruttna . Man kan gå från kaxig tonåring till gubbjävel eller kärring utan att förstå det. Eller, gissar jag, kan man fullständigt felaktigt ta över skällsordet boomer, och använda det om sig själv med en blinkning, för att det låter lite käckt.
Men för all del, tänkte han boomer så gjorde han väl det. "Jag tänkte boomer, de tänkte dö din dönick".

maja lundgren sa...

Ja, och så är det ju ännu ett exempel på att pop-och-rockkritiker skriver nedgörande på ett sätt litteraturkritiker sällan gör. Den här författaren är sämst i Sverige. Sveriges sämsta författare. Det ser man inte så ofta i spalterna.

maja lundgren sa...

Jag har fortfarande inte läst krönikan, pröjsar icke.

Anonym sa...

"Gissar att han använder boomer om sig själv" japp du gissade rätt.
Jag såg uttrycket för första gången för nåt halvår sen kanske och det var en 60-talist som använde det om sig själv. På den vägen är det, hittills inte sett någon 40-talist kalla sig själv boomer trots att det syftar på dem. Uttrycket dyker säkert upp i någon språkspalt snart, om det inte redan gjort det. Håller med om att det är rätt odrägligt, som 70-talist skulle jag ALDRIG säga det om mig själv.

Zigge

Anonym sa...

Föreslår fossil och relikt.
I Strages fall popfarfar.

maja lundgren sa...

Popfarfar tror jag är nåt helt annat. Det är väl en äldre popartist?
Mest nyfiken på vilka smädelser popsnörena själv begagnade sig av, mot Strage alltså

maja lundgren sa...

själva.

Verutschkow sa...

"Den här Strage är 70-talist. Och lite fantasilös, tydligen."

JAG GILLAR STRAGE, inte minst hans uppsyn/utseende. Jag skulle
också vilja vara lika kunnig/nördig ...

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/de-10-basta-religiosa-latarna-fredrik-strage-listar
Jag var på den där föreläsningen och köpte en bok efteråt och
fick den signerad ...

https://stoppapressarna.se/svenskt/agnetha-faltskogs-stormiga-relation-blir-pjas
Den där pjäsen (skriven av Strage) har jag också sett ...

maja lundgren sa...

Jomen det har jag ju fattat att du gör, och det är ju inte världens ovanligaste grej att folk vill digga sina manliga idoler i min blogg, det är en så vanlig fokusförskjutning att man lätt kunde få för sig att ett inte ringa antal män inte klarar av "kvinnliga subjekt", som det heter på postmodernistiska.

Nu till ämnet: vad använde bandet för glåpord? Ropade de boomer efter den här popnörden, eller något annat?

Verutschkow sa...

"det är ju inte världens ovanligaste grej att folk vill digga sina manliga idoler i min blogg,"

Fast det är ju inte det jag vill. Egentligen ...

Det finns idag 2 stora pop(ulärkultur)skribenter i Sverige.
Båda härstammar från Linköping och syns väl varje vecka i
TV4 en morgon (inte samma). Den ene heter Jan Gradvall, har
blivit lite gråhårig och lagt ut. Han skriver också, en gång
i veckan i Dagens Industri, Weekendbilagan, om pop och kultur.
Båda är givetvis oerhört kunniga (och män). Strage är dock
min favorit, bl a beroende på hans uppsyn. Mera än så är
det nog inte från min sida. Jag har ett antal gånger styrts
in till att lyssna på vissa band av vissa skribenter som har
skrivit passionerat om musik de älskar så ...

Jag kanske kan bre ut mig lite mera om den saken lite senare.
Om du tillåter ...

maja lundgren sa...

kanske det kanske inte :D men nu handlar det om uttrycket boomer, och jag undrar om det står i den här krönikan vad de unga hiphoparna ropade efter Strage? Det kanske inte står överhuvudtaget? Skrek de något om hans utseende eller vad var det för glåpord?

maja lundgren sa...

Hade missat att Cutolo är död. 41 bis hade filat ner honom till 40 kilo. Lyssnade på en intervju med änkan som varnade ungdomar för brottets bana, men han har en fanpage på facebook, maffiaromantiken är det sista som överger människan troligen. Långt, långt efter hoppet.

maja lundgren sa...

För att undvika generaliseringar: många är förstås skitförbannade på intervjun och menar att änkan är lika skyldig.

Anonym sa...

Gillar du TV-serien Gomorrah? Om du ett den allts.