lördag 23 april 2022

Dagens citat



”Den solidariteten som är tyst –
en pakt, en gång för alla underskriven –
 den gör dig till en armlös marmorbyst, 
en prydnadssak, bekväm och undergiven 

Den solidariteten som har kraft
 är den som ständigt kollar sina gränser, 
förarglig, fräck, med ögonen på skaft, 
starrbligande på valda korpulenser.” 

Man söver oss med falskt och fagert tal. 
Avsikten är med denna tankebråte, 
att få den solidariske lojal 
som undersåten mot sin översåte.



Mordet på solidariteten, 
en betraktelse över tillståndet i Sverige
        Expressen 3 november 1984

        Tage Danielsson

44 kommentarer:

Anonym sa...

Tage Danielsson och ASTRID Lindgren ...

maja lundgren sa...

Det är inte bara gamla 68:or som är emot ett Natomedlemskap, Suhonen.

Han hävdar att frågan inte längre är om, utan hur Sverige ska gå med.
Diskussionen om alternativ är enligt Aftonbladets auktoritära ledare överspelad - det är ofrånkomligt att vi går med.
Historien har klippts av i och med Rysslands invasion i Ukraina och nu påbörjas en ny epok och där finns det bara en möjlighet.
Det här är inte sant.
Bland mycket annat för att det faktiskt går rätt dåligt för Ryssland i Ukraina.
Men nu är galenskapen en vägg, och den ena totalitära opinionsbildaren (eller opinionsstyraren) efter den andra slår näven i bordet. Gärna med lite raljans över 68:or, fan va mossigt.

Världen ändrades inte drastiskt över en natt, historien har inte klippts av. Det är bara förnuftet som har släckts.

maja lundgren sa...

Den här kommentaren förstår jag inte riktigt. Förklara gärna :-)

maja lundgren sa...

Det var kanske lite riskabelt att ha med en kvinnlig statschef i Transnistrien i Den skenande planeten, men det utspelar sig på 400-talet.

maja lundgren sa...

2400-talet alltså.
För övrigt, det är inte roligt och ska inte vara roligt att inte gå i takt med samtiden.

maja lundgren sa...

Det ska vara plågsamt, och det är det. Det finns inget värde i att tycka tvärtom bara för sakens egen skull. Medan man bör ifrågasätta dem som inte ändrar ståndpunkt trots att det händer dramatiska saker, och därmed blir allt ovanligare, nästan inte finns, och även ifrågasätta dem som alltid haft en och samma åsikt och fortsätter med det och gläds över att fler tycker som de, kanske det finns en kategori som man kan vara lite extra på sin vakt emot och det är dem som ändrar åsikt över en natt, från en ytterlighet till en annan, så att det nästan råder hundraprocentig konsensus.
Aftonbladets ledarartiklar är det sämsta jag läst.
Så jävla dåliga.

maja lundgren sa...

Varför kallar SvT Mélanchon populist?

maja lundgren sa...

Jag råkade radera en kommentar från Anonym när jag raderade min egen kommentar som den utgjorde ett svar på. Anonym behöver inte känna sig censurerad.

maja lundgren sa...

Marine Le Pen är inte kul men kanske hellre bo i ett Frankrike som leds av henne med viss chans till förändringar - än i ett Sverige med konsensus i den fråga som jag uppfattar som allra mest ödesdiger. Det är längre från Ryssland, debatten är livligare, ja Frankrike har tyvärr kärnvapen men det är inte som att ha kärnvapen på Gotland.
Aftonbladets ledarsida eller för tillfället Suhonen säger ja till NATO under förutsättning att kärnvapen inte placeras i Sverige - i fredstid. Tror man att det går att få sådana garantier är man nog ganska naiv, men dessutom framkommer det att Aftonbladet ger klartecken till kärnvapen i Sverige under krig.

maja lundgren sa...

Jag vill inte döda ryssar. Jag vill verkligen inte det.

Verutschkow sa...

Artisten Sting önskade ju att även ryssarna skulle älska sina
barn. Det kanske de gör också ...

https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

maja lundgren sa...

Ja den! Klart ryssarna älskar sina barn, lika mycket eller lite eller lagom som Västs föräldrar gör det.
Det där är ett perspektiv - tredje ståndpunkten - som är mer eller mindre förbjudet i Sverige idag - eller man kanske inte ska överdriva, det är tillåtet att framföra det men det blir allt ovanligare och bemöts med allt hårdare retorik. Det Sting framför i låten alltså.

maja lundgren sa...

Jag tycker fortfarande att USA inte borde kriga i Ukraina. Det är detsamma som att suga Putinkuk, eller en "saga i latrintunnan", eller allt som högern framför.
Det betyder inte att jag stödjer invasionen. Ett jävla dugg. Jag stödjer de civila som drabbas. Samtidigt kan jag inte riktigt gilla offentliga Ukraina, alltså de som styr. Av många skäl, bland annat är jag nästan säker på att civila används som mänskliga sköldar i Mariupol. Det här anses vara att ha gått på Putins propaganda. Att ens ställa frågan. Men jag tycker det verkar så. Därför ställer jag frågan.
Som svar på Stings låt tar jag till Marianne Faithfuls Broken English! :-) Haft den i bloggen tidigare givetvis, en av mina favoriter

https://www.youtube.com/watch?v=0TNUDBXjnZM

maja lundgren sa...

Alltså förtydligande: att hävda att USA inte borde kriga i Ukraina anses vara detsamma som att suga Putinkuk av de fanatiskt proamerikanska och högervridna barnen och barnbarnen till forna dissidenter i öst (ungefär).

maja lundgren sa...

Alltså jag låter ju stendum, man ska inte skriva så här snabbt.
Kanske återkommer med något mer gediget analytiskt.
Jag är skärrad eftersom det redan verkar avgjort.

maja lundgren sa...

Ja, enligt Expressen lämnas ansökan in i mitten av maj.

Verutschkow sa...

Jag har idag pratat med en man som faktiskt träffat Putin i
lite olika sammanhang för ett antal år sedan. I Ryssland ...

Hade hört historien förut och såg nu chansen att få den lite
grand upprepad. Vet inte vad karln heter men ...

maja lundgren sa...

Jag hoppas att de bluffar eller så att säga trollar. Det är ju många som ligger på för att tvinga fram det så snart som möjligt.
Jag har en lite fransk inställning, och gillar inte USA:s utrikespolitik. Alls.

maja lundgren sa...

ökad militär närvaro av Storbritannien och USA i Sverige har utlovats.
Det är inte Sverige längre, och det är varken diplomater, intellektuella, konstnärer eller så kallade gräsrötter som beslutar.
Jag går runt på stan med något slags dissociation, eller om det bör kallas alienation: Sverige håller redan på att avlägsna sig, och känns overkligt.

Anonym sa...

Haha, folk som inte talar om vad de heter och berättar historier om när de träffade Putin i lite olika sammanhang. Har du kontaktat SÄPO? Var det smickrande eller lustiga historier?
Jag kan inte logga in i bloggen men försöker kommentera anonymt.
Maja

Anonym sa...

Det är bara en bluff som går upp i rök. Sverige har alltid gjort det man tjänar mest på. Först tjänade man på fred och krig. Nu tjänar man på krig och krig.

Verutschkow sa...

Nja, historien om Putin har jag alltså fått serverad förut på ett
liknande evenemang och nu valde jag att få det återupprepat
eftersom vi båda två var där. Så jag tror på det ...

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=-ScaGjwkg2Y
När vi ändå är inne på krig mellan supermakterna ...
The Clash - The Call Up (Official Video)

Verutschkow sa...

Och ännu en gammal goding i samma genre ...
https://www.youtube.com/watch?v=i70zREBdvss
The Clash - Ivan Meets G.I. Joe (Remastered) [Official Audio]

Anonym sa...

"Sagor i latrinen": Hynek Pallashögerns retorik skissar konturerna av det totalitära samhälle som kan vara på väg - som när Liljestrand angrep den försynte Wirtén när han påpekade att det i USA förekommer diskussioner som dödskallemärks och förbjuds i Sverige, eller när han som är överallt vad han nu heter kallade Aftonbladet Putinkramare.
Men leve polariseringen! det som slängs ut genom fönstret kommer in igen genom dörren.
Maja

Anonym sa...

Ja, allt går igen. Tack för Clash, själsfränder.
When Ivan meets G.I Joe: det är det som händer i Ukraina just nu. Och jag försvarar inte Ryssland invasion men jag försvarar inte Västs agerande heller. Så är det och jag står för det, sen får de prata om sagor i latrinen och suga Putlerkuk hur mycket de vill.
Nu ska jag lyssna på The Call Up.
Jag hoppas att ungdomarna protesterar snart. SSU lär vara emot ett Natointräde.
Maja

Anonym sa...

"– 200 år av fred. Jag har suttit i skyddsrum, jag har förlorat klasskompisar i krig" Ardalan Shekarabi citerad på SvTs nyhetssida.
Den anledning han ger till att gå med i Nato är ekonomisk - det är mycket dyrare att bygga upp det svenska försvaret.

Men förstår majoriteten av svenskar innebörden av ett ja till Nato? Natointräde betyder att man ska vara beredd på att förlora klasskompisar och sitta i skyddsrum. Det är klarspråk, för det är faktiskt det det handlar om.
Det är ett gott tecken att de flesta inom S varken har landat i ett ja eller ett nej ännu - men förryckt om de landar i ett ja till slut.
Maja

Anonym sa...

Det lär finnas en regel om att Nato inte godtar länder som ligger i konflikt. Finns det ingen regel som säger att länder inte ska gå med i ett Nato som ligger i krig?

obs det självklara: vi skulle ha hjälpt Ukraina humanitärt på alla tänkbara sätt - utom att skicka vapen som dödar fler på bägge sidor.


Maja

Anonym sa...

Inget land lär ännu ha lämnat Nato, däremot EU ...

Anonym sa...

Transnistrien.

Anonym sa...

Det finns fortfarande hopp.
Tårarna och kompani, ha förtröstan.
Maja

Anonym sa...

Nej, och att diskutera att lämna Nato blir märkligt i det här läget - nog för att det är snabba ryck i Sverige men vi kan inte gå med i dag och gå ur en månad senare när det visar sig hur jävla fel det blev.
Maja

Anonym sa...

Kroatiens president menar att svenskfinskt medlemskap vore "ett farligt äventyr".
Storbritannien har uppmanat Ukraina att angripa mål i Ryssland. Eftersom Ukraina inte är med i Nato, är det inte särskilt etiskt försvarbart av Storbritannien att eskalera på det sättet. Och dessutom är det orimligt att kalla Nato en försvarspakt i detta läge.
Maja

Anonym sa...

Kroatiens president är underbar och vet vad han talar om, och han känner inte till den svenska borgerlighetens kombination av fult rävspel, ekonomiska intressen och naivitet, och inte heller hur densamma har lyckats utmanövrera allt som kan kallas progressivt och misstänkliggjort allt som kan kallas okrigiskt, eller reflekterande, till den milda grad att man lyckats rätta ganska mycket vänster i sitt eget led.
M

Anonym sa...

jag syftar inte på att han vill ändra vallagen i BosnienHerzegovina, och han kanske inte är det minsta underbar i stort men här har han rätt:
"– Låt dem ansluta till Nato, låt dem fortsätta leka, låt dem sticka en penna i ögat på den rasande björnen."

Att de leker - beklagar men det syns på fotot av de finsksvenska statscheferna: det fritt och härligt ut, två leende kvinnor, systerskap, inga risker bara härligt och fritt. När realiteten är att det är samma grej som med två bistra gubbar.

Maja

Anonym sa...

Pusjkin som är så bra. Spader dam! Maja

Anonym sa...

Bilderna av journalister i Ukraina ser ju ut som krigsturism. Eller som paparazzi. De arbetar tydligen i flock, och trängs. Jag har faktiskt aldrig sett nåt liknande från någon krigshärd tidigare.
Nu senast Tjernobyl, i DN.
Maja

Anonym sa...

Det är så jävla knasigt. Man inför sanktioner, bojkottar, rensar ut rysk kultur, förbjuder kontakt med ryska akademiker, skickar vapen osv. All right, det är ett ställningstagande. Men ändå surar man när Ryssland slutar leverera gas.

Anonym sa...

Clash gjorde ju också den här, lätt apokalyptiska saken ...
https://www.youtube.com/watch?v=2vp49UoVnYU
The Clash - Four Horsemen (Official Audio)
Inspirerad av Uppenbarelseboken. Även Metallica gjorde en låt med samma titel ...

Maja sa...

Den hade jag glömt. Ska kolla!

Maja sa...

Bra, nu har jag kommit på ett sätt att kommentera inloggad.

Anonym sa...

Metallicas låt med titeln "Four horsemen" är en ganska rivig sak
och är hämtad från albumet "Kill'em all" ...
https://www.youtube.com/watch?v=Wkvd7pbfM78&t=15s

Anonym sa...

Men faktum är att i stort sett var och varannan låt kan passas in
i nuvarande (och kommande) krigsscenario ...
https://www.youtube.com/watch?v=bwXlj3zI_8c
LIKE FLAMES som ju dessutom är namnet på ett berömt svenskt band ...

Maja sa...

jo, men det finns väl en skillnad idag, när öst står mot väst och vice versa, så är förhållandet i militärstyrka så att säga obalanserat. Västs militära övertag är enormt.
i hast, ska ut nu