torsdag 3 augusti 2017

What a fool believes

Nej, nu bestämmer jag att det är dags för ännu en favoritlåt. Musiken måste slutligen ljuda, som Hans Georg Gadamer säger.






Snälla gud i himmelrik, gör så att Reinfeldt kommer tillbaks, och att moderaternas fascistiska falang går upp i rök.
Gör så att socialliberalerna och de någorlunda hederliga konservativa förstår vad det innebär att sparka nåd och barmhärtighet på smalbenen, om och om igen; att hånflina åt nazismens offer, kränga ut och in på språket, ljuga, slingra sig och raljera över altruism och filantropi. Gör så att alla förstår hur farligt det är om människor börjar lyssna på fascismens lockrop. 


20 kommentarer:

  1. Sköna långhåriga typer! Bra låt.
    Jaså vill du ha tillbaks Reinfeldt. Jag hade hoppats att Anders Borg skulle göra comeback. Alltid gillat honom. Men det verkar ju kört nu…

    SvaraRadera
  2. "Vad en dåre tror" heter den visst på svenska ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Finns det en svensk version?

      calamity: nej jag vill inte ha tillbaks Reinfeldt. Jag tycker bara att de nyaste moderaterna är ovanligt obehagliga. De är som den gamla högern fast på något vis libertariansk, nej jag kan inte ens beskriva den. Sänkta skatter, hårdare straff och Pride.
      Något slags militant moraliserande dekadens.

      Det skulle vara skönt om det fanns en vänster som inte var jönsig

      Radera
    2. Anonym igen: jag googlade och såg ett påstående om att Trump använt låten i sin valkampanj, men det stämmer väl inte?
      Deras version av Jesus is just alright with me skulle kunna användas av militant moraliserande dekadent ekonomisk överklass

      Radera
    3. "Jesus är just okej med mej" alltså. Testades till
      10itopp med The Byrds. Gick inte så bra då ...

      Radera
    4. Eller "helt ok" skulle det nog bli på svenska. Hälsar en översättare :-)

      Radera
    5. Klart man inte kan mäta sig med ett proffs ...

      Radera
  3. Nu är det i alla fall bevisat att pop var bättre förr.
    Jag har sett minst två artiklar om det - pop idag strömlinjeformas. Att allt låter likadant beror på att allt faktiskt låter likadant

    SvaraRadera
  4. Den som haft det dåliga omdömet att hylla humbugböcker bara för att de har rätt åsikter, kan inte såga humbugböcker för att de har fel åsikter, utan att vara en idiot.

    SvaraRadera
  5. Ja, varför inte ett tillägg - även om bloggens mer regelbundna läsare redan känner till det: jag har aldrig varit för helt öppna gränser, jag stödde gränskontrollerna, gillar inte "Ingen människa illegal", har svårt för ganska mycket antirasistisk retorik ("håll rent", "inga rasister på våra gator"), skrivit inlägg Släpp Megafonerna, gillar inte när akademikerungdomar snackar om snutjävlar, osv.
    Allt det där är fullt möjligt att kritisera. Det är också ok för min del att hävda att vi bör ha ett restriktivt flyktingmottagande några år framöver.
    Det är också möjligt att hävda att det behövs fler kvarterspoliser i utsatta förorter. Ingen kan påstå att "åsiktskorridoren" inte godkänner sånt.

    Det fascistoida hos typer som Janouch och Heberlein sitter i andra grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN de är etablissemangstypiska. De är det nya PK, även om det inte riktigt märks hur PK de är än.

      Radera
    2. Tolfte kommentaren - den trettonde ska jag försöka undvika att skriva - halvkvädna visor, läpparnas bekännelser…
      Nej, ingen när tvungen att säga "hon har rätt, men…"

      Radera
    3. Nej, förr eller senare blir jag tvungen att berätta hur och varför jag menar att AH är en långt farligare manipulativ typ än Åkesson nånsin kan bli. Det är inte alls så att nazism inte är något politiskt hot i Sverige - en tillräckligt psykopatisk typ kan dra igång ett enormt elände på ganska kort tid.
      Jag måste väl ta det pö om pö -
      fast jag eg. ej har tid just nu -

      Jag kan väl börja i en futtig ände, som bara är lite märklig.
      Senare.

      Radera
    4. Jag lät mig luras av henne en gång, och det var dumt.
      Det här är jämförelsevis en bagatell men jag måste ändå få det ur mig:

      När Heberleins bok Ett gott liv kom ut, där hon bl.a kritiserar Svante Weyler och hävdade att hon inte visste vad hon gjorde när hon skrev under kontraktet för Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, så skrev jag ett helt kort inlägg - det var Tigerbossen som fick säga något i stil med att han var förbryllad och ville betona att psykisk sjukdom inte är något att skämmas för - det var alltså kort och mest lite skämtsamt. Jag fick mejl av Heberlein där hon skriver att hon antar att mitt inlägg syftar på hennes bok, och att hon är besviken för att jag fällt ett omdöme utan att ha läst den; dessutom skriver hon något som gjorde mig väldigt förvånad, att hon i hemlighet betraktat mig som en bundsförvant och att hon brukar läsa min blogg lite grann i smyg. Jag blev förvånad för att jag snarast trott att Jag vill inte dö… var skriven i polemik mot Myggor och tigrar, även om den härmar den på vissa sätt: den är väldigt diagnosfixerad och ligger rätt nära David Eberhardt.
      Hur som helst kunde jag inte annat än hålla med om att debatten om AH:s nya bok var väldigt märklig och verkade vara präglad av kollegialitet. Expressen kultur var bland de värre, med rubriker som "Sjuka böcker" fick även jag en släng av sleven. Crister Enander som skrivit en misogyn sågning av Myggor och tigrar skrev ohederligt även om AH:s bok.
      Så jag gav AH mitt stöd, det är rätt sannolikt att jag stoppade "drevet" mot henne med ett skarpt inlägg i bloggen.
      AH som hade bett mig bli hennes facebookvän under debatten (något som också förvånat mig, jag hade aldrig trott att hon skulle vilja stå för att vara fb-vän med mig, men jag accepterade) avvännade mig så fort drevet var över.
      Sedan fortsatte allt som vanligt, hon medverkade i DN Sydsvenskan Radio och TV, jag orkade aldrig läsa ut Ett gott liv men noterade att hon verkade ha lånat en del resonemang från mig - i slutet av boken är en ganska lång litteraturlista med källhänvisningar och Myggor och tigrar nämns förstås inte.
      Det här är en bagatell, men jag fick intrycket att hon var något slags psykopat.

      Radera
    5. Tycker inte att det är en bagatell, Maja…

      Radera
    6. Jo, i förhållande till det övriga är det en bagatell.

      Radera
    7. För övrigt tar jag tillbaks det där med att "vänstern" skulle vara jönsig.

      Radera
  6. Det händer att två olika typer av hyckleri krockar.

    SvaraRadera
  7. obildad, ohyfsad och okultiverad: 3 saker.
    "Ett anständigt tonfall" är ingenting eftersträvansvärt.

    SvaraRadera
  8. Avurbanisering, storsatsning på landsbygden

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)