fredag 31 januari 2020

Minnesvärt ur Bröllopsbesvär


Stig Dagermans Bröllopsbesvär läste jag för länge sen och tyckte den var bra. Jag kommer nästan bara ihåg stämningen (norrländsk, vemodig, krånglig) och en replikväxling som jag tycker är ofantligt komisk och kännetecknande för en viss typ av brist på galanteri.

Ur minnet:
Det är vid dansbanan eller något åt det hållet. En flicka är väl lite intresserad av en pojke, hur som helst frågar hon honom ifall hon kan få en cigarett. Han svarar:
-Visst. Men inbilla dig inget.

Visst är det bra?
Inbilla dig inget? För säkerhets skull, liksom.


2 kommentarer:

Verutschkow sa...

Har nog sett filmen men inte läst boken. Inte helt ovanligt numera. Fina
priser fick den också en gång i tiden och den långa skådespelarlistan är
verkligen imponerande ...

maja lundgren sa...

Ovanligt vanligt numera. Dessutom blir många böcker film och teater direkt, undrar lite om skrivarskolor lär ut knep för att det ska vara enkelt att filmatisera? Jag har inte sett filmen, tror jag i alla fall. Stig Dagerman tror jag är en som måste läsas, på grund av stilen. Känns nästan konstigt att filmatisera Dagerman. Men om filmen blir ett konstverk i sig, så. :-)