måndag 14 november 2022

Studiate, ragazzi!

 



"I mer än tjugo år har jag protesterat mot klanerna och vår stads bossar, trots att min familj är en del av den verkligheten, och trots att jag gick brottets skola, jag utbildades i överlevnad genom våld. Nu ser jag att samma sak händer tusentals barn men det har bara blivit ännu värre." 

"Demokrati är den svåra vägen och den går genom utbildning. Därför riktar jag en appell till samhällets friska krafter, inte bara till de intellektuella utan till idrottarna, artisterna, konstnärerna." 

Den avhoppade camorristan Nunzio Giuliano, i Ett samvetes dagbok

Som komplement till bloggserien med varningar för böcker, en påminnelse om tron på bildningens förädlande verkan som kan finnas hos dem som upptäcker böcker först i vuxen ålder. 

Han lär ha varit avskydd i Forcella och blev ju mördad till slut, men enligt hans sambo var det ännu värre i Chiaia, för folk tittade snett och tänkte: en gång camorra alltid camorra. 


Inga kommentarer: