onsdag 6 mars 2024

Ett annat vi


"Under sina vingars skugga" - 

skissar lite innan jag lyckats klura ut hur den här bloggen ska bli segerrik.

Ank-Käthe surar i Düsseldorf. Hon har blivit konspirationsteoretiker. Blogger avskaffade enkätmallen mitt under natoomröstningen, som annars var tänkt att fortsätta i ungefär femtio år till. 

Den försvann! Hon tror inte att det är någon slump! 

Personligen struntar Ank-Käthe blankt i Nato. Men hon tror ändå inte att det är någon slump.

Hon tror inte att någonting sker av en slump. 

Men ännu värre är att den fina grodomröstningen försvann. Det enda som finns kvar är rubriken, uppmaningen. 

Ank-Käthe tror inte att det är en slump att rubriken till grodomröstningen finns kvar, medan Nato-omröstningen försvann utan ett spår! 

Om Blogger inte hade skrotat enkätmallen, hade jag idag tänkt be henne fixa enkäten känner du dig tryggare av amerikanska stridsflygplan över Stockholm. 

 Jag vet redan vad jag tycker. Gedigen analys är det och ingen kvinnlig intuition; inte för att det är något fel med intuition: känslan, aningarna, malströmmarna av gissningar, förhoppningar och farhågor är alltid en del av det som kallar sig rationellt, och i det här fallet gissar jag att en glödande spåkula bollas mellan politiker och myndigheter som inte har något större inflytande. Särskilt inte över den amerikanska valutgången. Men - för att uttrycka sig lite antistatligt - jag tror inte att de känner att den bränns, för de har druckit champagne ända sen ansökan skickades in och dessutom skickar de spåkulan vidare till nya instanser utan att känna efter så noga eller titta för djupt i den. 

Konsulterna är i full färd med att legitimera rollvalet och ta fram ett ideologiskt kitt som ska göra ungdomar väldigt angelägna om att göra värnplikt. 

Från DN kommer de sedvanliga prenumeranterbjudandena - 

Kolstålspanneset från Professional Secrets, Kit Moon Vas, Kit Björktuva med handkräm och flytande tvål, Servettringar, Brixton plastkrukor. 

Men sepåfan, även Nödradio med solcellsladdning och Hjärtstartare. 

Någon enkät blir det inte idag. Inte i formell mening. Men jag saknar många av er som hängde här tidigare. Har på känn att papparättshaverister är NATO-anhängare. Det är tillåtet att vara det även här. Men jag lovar inte att hålla god ton. 

 Systerdyster glömmer jag aldrig. 

Alla har rätt att säga sitt hjärtas mening. På egen risk.


                                 Känner ni er tryggare av amerikanska stridsflygplan över Stockholm?



21 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att du stretar vidare.
Själv tänker jag på annat.

maja lundgren sa...

Bra beslut.
Själv funderar jag på om det är så klyftigt att jag försöker stoppa mig själv från att prata om det, när det ändå inte lyckas. Jag lämnar kommentarfältet öppet utan moderering nu. Tycker väldigt mycket om att diskutera med Zamenhof, chatta på franska och italienska, men jag skulle vilja diskutera mer med svenskar också. Inte som en pik mot Zamenhof. Men det är väl lite i linje med besöksstatistiken också, att de här inläggen drar mycket trafik från runt om i världen, jag skojar inte, trots att jag har noll inflytande (skojar inte nu heller) och det knappast kan handla om att ta reda på vad svenskar tänker. På tredje plats efter Sverige och USA kommer i och för sig Ryssland. Nu vet jag inte vad som händer om jag drar in Gaggböle, Ank-Käthe, men jag vet ju att det finns folk som är förtvivlade i Sverige över den här utvecklingen. I sociala medier har jag inte sett några diskussioner, man får gå till Flashback för att hitta antagonistiska och förbehållslösa debatter. Möjligen twitter, där orkar jag inte vara.
Hur som helst går det bra att skriva på engelska här också.
Men fortsätt tänka på annat, du kan ju kika in lite senare om det händer nåt som får dig att tänka på just det här. Det kommer handla om annat i bloggen också, promise.

Anonym sa...

Bor inte i Sverige. Swr den här förändringen på avstånd. Kanske låter konstigt men jag vet inte vad jag tycker.
Skriver du på Flashback alltså?

maja lundgren sa...

Nej, jag hade ett nick där som fick somna in under pandemin

Mariannesson sa...

Jag ska anstränga mig lite, nu när du vill ha kommentarer.
Först av allt: kul att se Ank-Käthe igen, hehe. Jag har undrat så vart hon tagit vägen. Men om Blogger tagit bort enkäterna har hon ju blivit arbetslös.
Jag tycker så väldigt mycket om din blogg. Inte minst hur du har kämpat för att INTE skriva om "vissa frågor" men så har du bara inte kunnat låta bli. Det är bra att du håller dig här och inte i sociala medier. Ingen hejaklack egentligen. Jag tycker om de barnsliga inslagen även om de förstås är "kontraproduktiva".
Jag är inte förtvivlad över utvecklingen, men visst är jag emot den. Snarast lite uppgiven och framförallt förvånad över att socialdemokratin inte protesterar när regeringen bokstavligen säljer Sverige. Ja, bokstavligen. Det har gått oerhört fort. Det blir inte fred i Ukraina snabbare för att amerikanska bombplan flyger över Sverige. Snarare tvärtom.
Jag tror att yttrandefriheten kommer att sitta ännu trängre om några år. Det kan bli förbjudet att protestera mot kriget i Gaza. Svensk militär kan komma att delta i USA:s "insatser" i Taiwan, Mellanöstern, på många andra ställen, liksom de gjorde i Afghanistan.
Jag tror att människor i öst, särskilt de forna sovjetstaterna, kommer att lida mest av utdragna krig, medan människor i väst främst betalar med sänkt levnadsstandard, nåja en del kommer kanske blir rikare.
Jag tror att svensk vapenindustri är med och driver på den här utvecklingen. Intervjun med Micael Johansson för något år sedan var avslöjande. Han var uppenbart glad över kriget i Ukraina för att det gav en möjlighet att testa nya svenska vapensystem. Försökte inte ens dölja det.
Något kärnvapenkrig tror jag inte att det blir, åtminstone inte de närmaste tjugo, trettio åren.
Det får räcka för den här gången.
Godkväll på dig och alla andra (men vill du verkligen ha hit papparättshaveristerna igen??!!)

maja lundgren sa...

Instämmer med allt.

maja lundgren sa...

Kopplingen mellan Karl XII och Ukraina, stormaktsnostalgi, det är en ny ideologi som trummas fram nu och jag gissar att den kommer att märkas i skolorna. Ja, man får lov att kalla det ideologisk rasism, pga alla den utesluter och allt unket i historien som den döljer. Och det är inte bara Tidö-laget och deras sympatisörer som hurrar för detta, S travar efter vad det verkar.

Anonym sa...

Håller med Mariannesson: för tusan bövlar dra inte hit papparättshaveristerna.
:D
Zigge

maja lundgren sa...

haha, nä. Det var bara ett fjomp.
Men IAMB saknar jag.

maja lundgren sa...

Jo klart det barnsliga är "kontraproduktivt", men det finns ingen som helst möjlighet till påverkan längre.
I media är ALLT fokus på gängkriminaliteten, vilket gör folk mer "invandringskritiska", för att uttrycka det eufemistiskt.
Inom militären firar nationalromantiker och längre högerut triumfer, och då gör det inte så mycket att Sverige inte har något nationellt självbestämmande längre.
Statistiska undersökningar skulle aldrig visas upp om det visade sig att NATO-motståndet ökat: de fyllde sin funktion i början, under intryck av invasionen, då man kunde peka på en plötsligt imponerande siffra, sen försvann de.
Ändringen av yttrandefrihetsgrundlagen kritiserades men den mesta kritiken kom för sent, nu har vi en grundlagsändring som passar som hand i handske med "vid behov"- placeringen av kärnvapen i Sverige.

osv.

ok att dra in Ank-Käthe och Gaggböle skänker inte tröst precis utan är lite larvigt, kanske påminner om barnprogram på 70-talet?

Men omgörningen av bloggen ska bli segerrik, hånskratten kommer ha en karmahulling i sig.

maja lundgren sa...

Jag vet inte vad som var fulast, Brixton plastkrukor eller Kit Moon Vas.

Zamenhof sa...

"Mi fischiano le orecchie" - säger man i i såna här fall ;)

Come ti spieghi che il figlio del Vichingo frequenti il blogg, gonfi le statistiche, ma non si esprima?

Voyeurism? Social rädsla? Zamenhof-skam?

maja lundgren sa...

scusa della risposta tardiva! jag har avskaffat min smartphone. Non so se capisco bene, non ti vergogni, spero??!!

maja lundgren sa...

Jag tänker ibland att vi borde diskurtera på svenska eller engelska, för att det är artigare mot dem som inte kan franskilienska, men det är ju samtidigt oartigt mot dig att föreslå det, och jag tycker ju det är så kul att chatta på italifranska.

Zamenhof sa...

It's your choice, Maja, as ...this is "your" space, först och främst. Then, it is true that I feel more fluent and confortable in the other 2 languages (while our subjects are often quite difficult to deal in a plain, easy language), this might be another reason. But I tried to use them, as you noticed, only when there was nobody who was taking part to the conversation. The purpose was never to "exclude", of course.

Z-skam was meant thinking of flygskam or other forms of embarrassed abstention from-something. I didn't mean it seriously of course ;)

maja lundgren sa...

Il figlio del Vichingo tace a causa della sua timidezza. Non c'è dubbio.
t.ex pga det där Mariannesson skrev i en kommentar, att jag ibland har ett sätt att uttrycka mig som osar svavel och det inte alls är mysigt.

maja lundgren sa...

I know, and since discussions like ours hardly exist at all in Sweden, it may even be superfluous to use english: Swedes wouldn't understand a thing anyway. There's a new conformism today, and a new självgodhet

maja lundgren sa...

Which probably sounded självgott. But anyway: the old self righteousness based on Palme, peace, global conscience, has been replaced by a new one based on Karl XII, genetic relationship with ukrainians, training of Azov-soldiers in Sweden, and - which is maybe even more surprising - a great number of Swedes who recently were very much opposed to american imperialism and wars overseas, are today comfortable with handing over everything - militärbaser, beslutsrätt om kärnvapenplacering, territorier som ska bli uppmarschområde - amerikanska soldater som inte kommer lyda under svensk lag när de är här - osv - very suddenly indeed, as if all critical thinking has been swept away.

Zamenhof sa...

"I know, and since discussions like ours hardly exist at all in Sweden, it may even be superfluous to use english: Swedes wouldn't understand a thing anyway."

That is the thing that for me intriguing and difficult to grasp at the same time. That there can be such a communication divide, that makes that ...what is obvious for me to say or to think, cannot be so upp in Norden, and vice versa. But I know it is the case for the simple reason that this was my experience so many times. And believe I don't mean anything "judgemental" with this, I simply mean that there are mental spaces that are quite close to each other - although we wouldn't expect this in today's globalised, interconnected, more or less informed and equally brain-washed western world.

Demain je verrai un vieux camarade d'études, un prof retraité français qui a vecu en Suède, a sa famille là-bas et ...je sais qu'il a un point de vue sur tous ces trucs.

To put an end to this sort of meta-conversation on our own conversations :)) ...I also can have problems in finding my way into your analogic, a bit ermetic interior monolog when you're writing in Swedish. This is also why I tend to take you in some universes that are more familiar for me...

maja lundgren sa...

oh, but it's not particularly hermetic - rather hermeunetic :-) Interpreting signs of political changes and mentality-changes, as they turn up. From the inside, so to speak. Pity you don't understand, my interior blog-monologue these past two years is full of scoops and discoveries :)

Zamenhof sa...

I try, I'm not saying I never understand - but I confess some comprehension gaps (also due, I admit, to a certain innate laziness of mine as a reader :)
And to the fact that sometimes I do not master the context.

I could blame it on old age, were it not that I have been like this since childhood. I always understood the lyrics of (Italian or foreign) songs in my own way, with comical misunderstandings, because I didn't listen (or read) carefully

PS: a good example of misunderstanding is in the song "Everytime you say goodbye", the part "...why the gods above me - who must be in the known - think so little of me - they allow you to go".

I had always understood 'why the CLOUDS above me' (and thought: the clouds think little of me ERGO do not cause the rain that would not allow you to go). A survival form of naturalistic religious thinking? A cloud is more concrete than a god.