måndag 4 mars 2024

Är det inte Helen Edenroder??!!

 Jag tänker dundra på till yttermera visso. 

Är det inte lite suspekt att den här kvinnliga diktatorn i ett fiktivt litet europeiskt land heter Elena? 

Jag var tvungen att transformera mig för att bli den här knäppa människan

De stora TV-bolagen har ju internationella team som plöjer igenom ny intressant litteratur på jakt efter uppslag. Numera låter de väl artificiella intelligenser tugga i sig grunkor också. Så... 

Jag har ju inte sett serien ännu, så ska egentligen inte sitta här och insinuera. 

Men ni som ännu inte har läst Den skenande planeten, gör det nu tycker jag! Där finns en Helen Edenroder, bland många andra härliga figurer efter apokalypsen. 

Köp eller låna, men måste ni välja, så köp. 


3 kommentarer:

maja lundgren sa...

Alltså lite på skoj.
Men jag tänkte direkt på en av maktkvinnorna framåt slutet av Den skenande planeten.



Anonym sa...

Köpte "den skenande..." när den kom. Läste med behållning. Underhållande. Lite gammalmodig. Kul kontrast mellan utomjordingens sätt att snacka och guiden Pierrehuberts. Mer samtidssatir än dystopi.
Men synd att man inte fick höra utomjordingens fredstal.
Jättar som Netflix och HBO går till väga på det sättet. Så visst, din bok kan ha inspirerat dem.

maja lundgren sa...

Visst var det snopet? :-)
Lurigt nog var det meningen.
Kanske hade kunnat ha en uppmaning till läsaren på slutet, hitta på ett fredstal.

Kanske ha en fredstalstävling här i bloggen, som tigerteckningstävlingen.