lördag 20 april 2024

Klyftigt i drogdebatten

    
Publicerad den

Inget svenskt parti vill att eget bruk av narkotika ska vara  brott. I alla fall inte i EU, skriver Svenssons Nyheter:

I en valkompass inför EU-valet i Accent, en tidning utgiven av nykterhetsrörelsen IOGT-NTO, vill inget svenskt parti ha kriminalisering av eget bruk av narkotika på EU-nivå. Nästan inget svenskt parti försvarar alltså den politik de vill föra på hemmaplan.
I Sverige vill nämligen alla partier utom möjligtvis V, C och MP att eget bruk av narkotika ska vara förbjudet. Missbrukare av narkotika ska straffas med fängelse medan missbrukare av alkohol ska få vård är deras inställning. Snacka om dubbelmoral eller möjligtvis total inkonsekvens.

För mig är det självklart att missbrukare ska få vård. Detta oavsett om de missbrukar alkohol eller narkotika. Det innebär att eget bruk och innehav för eget bruk av narkotika inte ska vara brott. Eftersom forskningen numera tycks klar över att psykedelika kan vara verksamt mot en del psykiska sjukdomstillstånd bör det förstås också vara tillåtet. Och drogtester på arbetsplatser bör lika lite som alkoholtester vara tillåtna. Det bör gälla på de flesta arbetsplatser men förstås finns det arbeten där det bör kunna vara möjligt. 


 

5 kommentarer:

maja lundgren sa...

Bloggar bör uppmuntra varandra så jag funderar på att ha blogglista i marginalen igen

Anonym sa...

omsvängning?

maja lundgren sa...

Menar du i politiken - det tror jag inte, vet inte men det ser inte så ut.
Menar du om jag gjort en omsvängning - det tror jag inte heller, har nog aldrig stött kriminalisering av missbruk. Det leder mest till att folk inte vågar söka vård.

DGTT sa...

Du finns redan i min blogglista, just sayin'...

maja lundgren sa...

När jag fixar en seglar du in där på momangen :-)