torsdag 16 september 2010

Kaputt

För att vara en blogg av en litteraturkritiker som givit sig ut på the bumpy road of blogging är det inte många recensioner här. Men det kan väl åtgärdas. Just nu läser jag en bra och fascinerande bok vid namn Kaputt, av Curzio Malaparte. Inte minst finns här en vacker Stockholmsskildring. Jag har knappt mer än börjat på den, den lär utmynna i en lika fin neapelskildring och däremellan rymma halva kriget och mycket Europa. Återkommer till den när jag läst mer - jag är en ganska långsam läsare, det blir sällan mer än tre sidor åt gången.

3 kommentarer:

valens sa...

Maja: …sällan mer än tre sidor åt gången

Du bör skynda på lite… annars finns det risk att du firar 18 mars med… Kaputt.
Tur att vintern närmar sig och då kommer du inte vara ute och röra på dig lika mycket… Förhoppningsvis! ;)

maja lundgren sa...

Va?

maja lundgren sa...

Du har rätt Valens, saken är den att om det är en bra bok så börjar jag associera, många tankegångar jag vill följa till deras slut - boken finns ju kvar, tankarna måste man fånga i flykten så att säga. Är boken inte tillräckligt bra slutar jag läsa efter en halv sida.